ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008  (läst 2646 gånger)

2008-02-23, 00:36
läst 2646 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Anders !
 
Du kan mycket väl ha rätt, men det du efterfrågar har ju haft gott om tid att förverkligas. Jag tror som sagt att mitt förslag kunde innebära nya möjligheter till lösningar.
 
Bokföring är ju ett slutet system - det finns inga externa källor, får inte finnas några läckor. Om föreningarna ser forumet som en resurs, så borde de väl vara beredda att fortsätta  betala för denna (för att medlemmarna ska slippa betala /lika mycket/ för användarkonto, enligt antagandet ?)  
 
Om någon nappar på idén och framför den, så får vi se vad föreningrna tycker om den.
 
Alla former av kostnadsminskning blir ju minst lika möjliga i en fristående förening.  
 
Som sagt, jag söker vägar ut ur en situation där ingen kan bevisa vad som är rätt och fel.
LOE

2008-02-23, 08:36
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det jag och Anders efterfrågar har varit på gång länge. Det har omtalats i officiella framtidsplaner för AF. Inget hade hindrat det från att genomföras tidigare, mer än viss turbulens runt Anbytarforum och runt Förbundets ekonomi.
Bokföring möjliggör att man sätter kostnader under olika rubriker, och vi skall inte utgå från att varje kostnad som hänförs till AF faktiskt hör hemma där.
Fördelen med att driva AF via Förbundet är att det inte konkurrerar med medlemsföreningarna, utan att dessa istället kan se det som en del av deras verksamhet.
 
Så jag tror att lösningen bör börja i den änden att man får rätsida på administrationen.

2008-02-23, 11:41
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Problemet med resonemanget att AF ska bära sina egna kostnader och att bara de som verkligen använder AF ska betala innebär ett slag mot hela föreningstanken. Varför går vi med i föreningar, t ex släktforskningsföreningar? Varför betalar vi årsavgiften? Är det bara för att föreningen enbart ska syssla med det som just jag har nytta av? Eller bidrar vi till det allmänna bästa? Varför sitter mängder med människor och skriver av kyrkböcker för att sedan lägga ut dem gratis, eller skänka resultatet till sin förening så de kan ge ut en CD? Överstiger den personliga nyttan i dessa fall den investering man gör i form av tid?  
Föreningar, i likhet med många andra fenomen i samhället, bygger på ett visst mått av altruism, det begrepp som upptar så många ekonomer och etiker. Varför gör folk sådant som inte maximerar nyttan för dem själva utan istället maximerar nyttan för samhället, gruppen eller föreningen? Det skulle inte gå att driva en förening om det inte fanns altruism.
 
Man kan se AF och Rötter som en verksamhet som redan idag bygger på altruism, precis som förbundets CD-projekt gör det. En hel del människor lägger sin tid och kunskap på att hjälpa till på AF, majoriteten gör det inte av djupt egoistiska skäl utan för det allmännas bästa. På samma sätt kan man resonera när det gäller finansieringen, även om just JAG inte använder AF/Rötter, så är AF/Rötter till nytta för släktforskningen därför bidrar jag till verksamheten. Det kunde jag tidigare göra frivilligt genom Rötters Vänner (4000 betalade, 1500 hade konto), samt, även numera, indirekt genom föreningarnas avgift till förbundet.  
 
Som sagt, hela folkrörelsetanken som ligger bakom släktforskarföreningarna faller platt om alla bara skulle tänka på sin egen, personliga nytta. Det finns alltid ett avsevärt mått av altruism i frivillig föreningsverksamhet. Det gäller att vårda den altruismen väl och inte försöka kapitalisera på den eller på annat sätt missbruka den, då minskar viljan att bidra till det allmännas bästa.

2008-02-23, 12:47
Svar #3

Ulla Bagge

Har just varit inne på DIS Forum och läst om DISWEB som man håller på att utveckla. Intresse finns att skapa en gemensam nordisk site.
Ett avgiftsbelagt Anbytarforum har inte en chans att överleva när det drar igång. Dags att hoppa på tåget innan det går!!
Därmed inleder jag min semester - hur lång den blir återstår att se.

2008-02-23, 12:48
Svar #4

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
En Anbytarförening är inte oförenlig med altruism, tvärtom kan den väl bli tydligare i den formen.
LOE

2008-02-23, 14:13
Svar #5

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
DISWEB är väl en vidareutveckling av DISBYT, dvs ett jättelikt datoriserat släktträd för alla uppgifter i DISBYT och liknande databaser.
 
DIS är med sina 25000 medlemmar den helt dominerande föreningen i förbundet. Med detta följer också ett stort ansvar.  
 
DIS har på förbundsstämman 2007 stött förslaget att avgiftsbelägga Anbytarforum, med motiveringen att det var bra att förbundet försökte hitta nya intäktskällor (enligt trovärdiga uppgifter på DIS Forum). Jag tar för givet att man samråder med förbundet innan man företar sig något som försvårar för Anbytarforum.
LOE

2008-02-23, 15:35
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ulla!
 
Hoppas din semester inte blir för lång! Du behövs här!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-23, 15:36
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lite statistik över antal inlägg för Anbytarforum+Förbundsforum senaste 90 dagarna
 

 
Motsvarande endast för Förbundsforum
 
 
 
Underlag: epostaviseringen
 
AF har nu varit igång nästan 3 månader sedan det långa uppehållet i höst. Efter en trög start tog aktiviteten fart över jul- och nyårsledigheten, och har fortsatt på samma nivå i januari. I februari kan skönjas en liten nedgång.

2008-02-23, 15:59
Svar #8

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Anders - kan du göra om tabellen till en veckostatistik i stället? Det blir lättare att läsa den då.

2008-02-23, 17:33
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nej, men altruism är ett känsligt fenomen. Om man upplever att man blivit utnyttjad så vänds den lätt till ilska, altruism är inte helt osjälviskt eller någon form av slaveri. De som lagt tid och engagemang på att medverka till olika register och att svara på AF kan tycka att man slösat bort den investeringen på sådant som inte blivit det allmännas bästa. Därav reaktionerna på att AF ska vara ett intäktsställe, för att kompensera för pengarullningen de senaste åren. Då vill folk plötsligen inte vara altruistiska längre - samma människor som en gång glatt, frivilligt bidrog till Rötters Vänner. Det fungerar bara när det är just frivilligt och till det allmännas bästa.

2008-02-23, 17:39
Svar #10

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Det verkar vara en milsvid skillnad mellan olika uppfattningar om vad förbundet är avsett för.
 
En del hävdar att förbundet mer eller mindre ska vara en företagsdrivande enhet med bolagiseringar och därmed vidhängande krav om vinster. Nya intäktskällor ska prövas o.s.v.
 
Själv förfäktar jag idén om att förbundet skall vara alla medlemmars resurs och göra det möjligt för dem att utan nämnvärda kostnader bedriva sin släktforskning, eller i möjligaste mån minimera kostnaderna för dem. Nya intäktskällor skall självklart också prövas - men inte gentemot medlemmarnas plånböcker  - utan gentemot externa ”kunder”.
 
Sedan tycker jag det är konstigt att ingen ser djupare ner i ansvarsfrågan om varför situationen för förbundet har varit - och fortfarande är - prekär.
 
Formellt är det ju enkelt att se - ansvaret vilar på de tidigare förbundsstyrelserna och även revisorerna som inte slagit larm tidigare  
 
MEN  
 
de verkligt ansvariga är ju faktiskt förbundets medlemsföreningar som tillåtit dessa excesser. Förbundsstämmorna har ju givit förbundsstyrelserna ansvarsfrihet. I och med det är det för mig fullständigt klart vem som ska sopa ihop resterna och renovera den sargade ekonomin. Det är föreningarna som nu hukar i busken. Dock inte de som röstade nej till ansvarsfrihet på den senaste stämman.
 
Allt inom föreningslivet handlar ju i grunden om moral och inget annat.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 23 februari, 2008)

2008-02-23, 18:05
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här kommer en altruistisk komplettering till den förra statistiken. Nu veckovisa staplar.
 
Anbytarforum+Förbundsforum
 

 
Rullande veckor, så den högra stapeln alltid avser de senaste 7 dagarna.

2008-02-23, 18:41
Svar #12

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil

2008-02-23, 18:52
Svar #13

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Går det att göra ett diagram för enbart AF? Kan vara av intresse att se utvecklingen på AF som mer är ren forskning och inte består av diskussitioner om organisation.

2008-02-23, 19:19
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Som ett komplement till denna statistik kan Daniels tidigare inlägg vara intressant
 
Se

2008-02-23, 19:23
Svar #15

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
För säkerhets skull en sammanfattning av min medverkan i diskussionen:
 
Jag saknar kunskaper för att ha någon uppfattning om orsaker till eller eventuell skuld i den aktuella situationen. Eftersom styrelse- och stämmobeslut har formellt fattats i laga ordning, är sådan eventuell skuld en rent moralisk sådan och till ingen nytta i lösandet av framtida problem.
 
Jag lägger inga värderingar i olika former av finansiering av verksamheter, men jag vet av erfarenhet att de har olika egenskaper och konsekvenser.
 
Jag har den åsikten att det ofta är nyttigt att åtminstone bokföringsmässigt särskilja olika verksamhetsgrenar.
 
Det finns absolut en lämplighetsfråga gällande om en verksamhet är lämpad för ett förbund eller bättre för en förening och om en verksamhet alls är lämpad att bedriva i föreningsform. Ju mera ämnesorienterad verksamheten är, ju längre ner i hierarkin bör den bedrivas. Ju större risker som är förknippade med en verksamhet, ju mindre lämpad är den för föreningsformen. Det finns också en skattelagstiftning att beakta.
 
Jag har försökt bistå med uppslag och räkneexempel för att i bästa fall underlätta en lösning av ett dilemma. Jag tänker inte driva några teser, bara intresserat följa den fortsatta händelseutvecklingen.
 
Och, Ja, jag har betalat min hundralapp, överseende den märkliga rubriceringen av en avgift.
LOE

2008-02-23, 22:27
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lennart, här har du statistiken endast för Anbytarforum.
 
Dag för dag

 
Vecka för vecka
 
 
Det är så förhållandevis få inlägg i FF jämfört med AF så bilden förändras inte speciellt mycket.

2008-02-24, 02:04
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
För något år sedan, utan FF, kunde vi vid högkonjunktur komma upp i omkr. 250 inlägg/dygn. För en hel vecka på den nivån alltså 1750 inlägg. Det var på den gamla goda tiden då Peter Karlsson satt vid rodret och modererade. Han brukade också hojta till när vi nådde toppnoteringar vilka inte särskilt ofta översteg nämnda nivå, om jag inte minns fel.  
 
Med detta som utgångspunkt, och vid jämförelse vad som nu sker, tycker jag inte det är så stor skillnad. Vintermånaderna brukar vanligtvis vara den period då AF är som mest välfrekventerad. Förmodligen extra mycket denna december och januari beroende på förnyelsen. Men ändå. Kanske vissa här har målat f-n på väggen för tidigt?  
 
Vi ser en nedgång med ca. 300 inlägg senaste veckan, men det kan ju mycket väl bero på sportlovet. Nu bör vi avvakta ett par månader innan vi kan dra några mer långtgående slutsater om effekten av sajtens nya kostym. Men hittills ser det iaf inte ut som det blivit någon drastisk nedgång på besöksantalet. Är det så att de som är intresserade av släktforskning har svårt att hålla sig härifrån och inte bryr sig särskilt mycket om tröskeln har blivit högre för inträde?  
 
Om detta stämmer, har vi alla som månar om släktforskningens bästa och Rötter/AF - trots och tack vare vad som förevarit - all anledning att glädjas.

2008-02-24, 09:59
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är lite svårt att säga vad dessa siffror betyder. Om man ska jämföra rättvist med tidigare sidor, som normalt höll sig kring 180, så bör man lägga ihop FF och AF. Diskussioner om ditt och datt kunde vara ganska många förr på AF. Dessa har ju särskilts från AF i eget forum.
 
Då pratar vi om siffror, men om man tittar på aktiviteterna under olika rubriker, hur är det då? Nog tycker jag mig se färre frågande, speciellt under vissa rubriker. Folkräkningarna har ju flyttats upp till Landskapen, men då borde man se en höjning av inlägg där. När det gäller Ångermanland och Västerbotten, så har det minskat, speciellt är inläggen under Västerbotten nästan obefintliga. Vad orsaken till det vet jag inte?
 
Tillfälliga nedgångar får man ju räkna med, som vid de olika storhelgerna och sportloven. Dessutom får man ta i beaktande att när stormen drar fram och släcker delar av regioner, så blir det ju färre inlägg från dessa områden.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-24, 10:27
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den summa som Leif nämner, omkring 250 för några år sedan, var inte antalet inlägg per dygn utan antalet diskussioner med nya inlägg. Motsvarande siffra med dagens räkning är antalet sidor. Just för tillfället noteras 238 poster på 123 sidor i 13 ämnen. Man ska alltså inte jämföra dåtidens 250 med dagens 238 utan med dagens 123. Antalet inlägg visades inte tidigare på ett enkelt sätt, men låg vill jag minnas kring 450 per dygn när det var riktigt bra aktivitet i forumet. Så det är alltså en avsevärd nedgång.
 
Att detta inte märks lika tydligt i Daniels statistik torde bero på att han - som han själv också noterar - bygger den på de inlägg som nu är tillgängliga för allmänheten. Det betyder att han får med hela dagens aktivitet, medan den aktivitet som var för några år redovisas med siffror som är lägre än vad de i verkligheten var. Exakt hur mycket lägre är förstås svårt att säga, eftersom nog ingen vet hur många inlägg som inte längre är tillgängliga.
 
Men med utgångspunkt från de förstnämnda siffrorna ser man att Anbytarforum har förlorat en mycket stor del av aktiviteten, nog i runda slängar 40 procent. Det gäller i alla fall under högsäsongen som brukar inträffa under varje års första månader, det vill säga nu.

2008-02-24, 10:35
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser av den här statistiken. Som Daniel visade så är januari alltid en stark månad, och det är därför helt i linje med det att det sjunker lite i februari. Avgiften kan inte heller haft någon stor effekt än. Det är först när många konton förfaller till betalning och vad som då sker det blir intressant. Och om administrationen klarar att hålla ordning på detta, så inte det blir många gratisanvändare bara för att ingen hinner med att se över vilka som betalat och vilka som inte gjort det. Detta hade man dålig koll på tidigare vet jag av egen erfarenhet.  Jag frågade tidigare utan att få svar på vilka rutiner man ska ha för det. När börjar man att radera obetalda konton?  
 
Ett tänkbart fenomen som kan uppstå är att en del öppnar konton och använder dessa intensivt i en månad, utan avsikt att betala. Sedan återkommer man om ett halvår och öppnar ett nytt konto och använder det i en månad. Hur tänker man hantera dessa?
 
Man bör observera att min statistik inte är exakt vetenskap. Den bygger på epostaviseringen och det kan förekomma problem med den både på mottagande och sändande sidan. Fördröjningar likaså. Men en mycket god approximation är det nog.
 
Ann-Marie, här följer statistiken för Västerbotten. Senaste dagarna har forskarna vaknat till liv!  
 

2008-02-24, 10:58
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Just nu är det ingen som frågar under Västerbotten. Om jag går in på senaste veckans aktiviteter, så är det tre socknar som dyker upp och där är fyra som ställer frågor. Varje frågande har sedan långa diskussioner med den som svarar. Är det detta som visas i staplarna. Fyra frågande på en vecka det är inte mycket att hurra över. Nu har väl inte Västerbotten varit så full av frågor tidigare heller, men jag tycker mig ha märkt en markant nedgång
 
Det är ju som Håkan anger, att ska man jämföra med tidigare aktivitet, så är det ju sidorna som ska jämföras med tidigare i snitt siffran 180. Kring jul brukade det sjunka till kring 100. Under sommaren var det kring 130.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-24, 11:54
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är väl bara bra att du ställer saker och ting på sin spets, Lars-Olov. Då blir det diskussion. Det är nog som Bengt skriver - en klyfta mellan de som vill bolagisera och de som vill ha ren folkrörelse. Man verkar vilja hoppa på tåget och göra som de aktiebolag som digitaliserar kyrkböcker mm. Ett aktiebolag ska maximera vinsten enligt lag och det har jag inga problem med att förstå, liksom att initiativtagarna vill ha ersättning för sitt arbete och sin idé, men det behövs också en mer ideell organisation som tillvaratar släktforskarnas intressen. Då måste man naturligtvis ha täckning för sina kostnader, men inte på vilket sätt som helst för man ska att bevara sin trovärdighet som t ex remissinstans. Att sedan kommerisialisera människors gratisarbete tycker jag personligen inte är smakfullt.
 
Man bör ta lärdom av universitetens och de övriga statliga verkens business-fixering. Den har bl a lett till att man via ett fiktivt marknadssystem (man kan inte välja andra lokaler - alltså ingen konkurrens) tar ut så höga lokalhyror att verksamheten inte kan drivas som den var tänkt. Forskningen styrs alltmer av de som betalar, dvs i mycket hög grad kommersiella intressen, undervisningen får allt sämre resurser till att utbilda allt fler studenter. Museerna dignar under hyresoket. Vem vet om inte vi hade haft, de av många efterfrågade, gratis digitaliserade kyrkböckerna och andra handlingar från riksarkivet om arkiven sluppit betala ockerhyror?

2008-02-24, 13:08
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ann-Marie, det är antalet inlägg som visas i staplarna. Många frågor och svar och tack mellan två personer kan ge rätt stor aktivitet. Små vulkanutbrott. Jag håller med om att det ger en lite skev bild, i alla fall om man med statistiken vill ha underlag för hur betalningsvilliga man är. Man betalar ju inte per inlägg. Några extremt aktiva betalande kan göra att statistiken ser bättre ut än den är. En felkälla att beakta.
 
En ännu bättre statistik vore antalet olika användare som postat minst ett inlägg under en dag/vecka/månad. Jag får gräva lite djupare i mina programmeringskunskaper för att ta fram den statistiken. Daniel hinner kanske före.

2008-02-24, 13:33
Svar #24

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det är säkert så att både avgiftsbeläggningen och kravet på användarkonto för att få aktivt delta i diskusssionerna på Anbytarforum kan vara orsaker till att aktiviteten -antalet inlägg - på senare tid har minskat. Men det finns nog andra orsaker också. Jag kan tänka mig en:
 
När Anbytarforum satte igång hade den digitala revolutionen ännu inte börjat, vilket innebar att det var förhållandevis besvärligt att få tillgång till källmaterialet. Särskilt om man var bosatt långt ifrån de platser där man hade sina rötter. Det var landsarkivet som gällde, eller också mikrokort från SVAR, som var både dyrt och en ibland långsam hantering. Då kom Anbytarforum in som en räddare i nöden. Här kunde man snabbt få hjälp och assistans med enkla uppslag i sådant material som man själv inte så lätt kom åt. Sedan något år finns nu alla de historiska kyrkböckerna fram till 1860/1895 hos Genline, och delvis också hos SVAR, samtidigt som ytterliagre redskap i form av databaser (t.ex. 1890/1900) har tillkommit. Behovet av AF som ett sätt att utföra delar av sin grundforskning har därmed minskat. Numera kan man själv fixa mycket hemma vid datorn och med hjälp av Internet.  
 
Kanske är detta en bra utveckling. Det är både roligare och tryggare att utföra sin grundforskning själv än att behöva lita på andras hjälpsamhet och noggrannhet.    
Anbytarforums enastående roll som problemknäckare och kontaktknytare kvarstår dock opåverkad av den digitala revolutionen. Kan det vara så att diskussionerna på Anbytarforum på senare år har genomgått en kvantitetsminskning - men samtidigt en kvalitetshöjning?    
 
Ted Rosvall

2008-02-24, 13:43
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag håller med Ted, på många sätt är det inte en så stor förlust om enkla förfrågningar minskar. Problemet är om det leder till att fler aldrig hittar hit. Problem skulle det vara om vi tappar mer avancerade diskussioner, men hur det ser ut vågar jag inte uttala mig om.
 
Jag vill när vi ändå har en styrelserepresentant på tråden passa på och fråga om det i styrelsen diskuterats möjligheten att införa frivilliga hjälpvärdar med ansvar för olika områden, med Anbytarvärden endast som ytterst ansvarig (=frigjord tid, tex för Namn åt de döda).

2008-02-24, 14:55
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Ja, detta har diskuterats ingående på ett flertal möten, och även i Forumgruppen och tidigare Rötterrådet. Tanken var som sagt, att man skulle kunna ha särskilda moderatorer för olika landskap, yrken, specialområden o.s.v. och att man därigenom skulle spara tid åt Anbytarvärden, så att hon kunde ägna mer tid åt de olika projekten. När ämnet kom upp igen på förra mötet hade dock Anbytarvärden meddelat att behovet av sådana under-moderatorer hade minskat radikalt, och att det numera sällan behövs några städåtgärder i de vanliga diskussionerna och trådarna. Det mesta av kraften, tiden och humöret gick tidigare åt till att hålla ordning på debatterna under strecket, d.v.s. Ordet är fritt, Anbytarforum, förbundets organisation o.s.v. Då alla dessa trådar numera ligger på Förbundsforum har det mesta av jobbet därmed upphört. Anbytarvärden bedömer att det i nuläget skulle innebära mer tid och arbete att värva, utbilda, administrera och koordinera moderatorer för olika avdelningar än att, som nu, själv hålla ett vakande öga över dessa mestadels odramatiska avdelningar. Förbundsstyrelsen beslutade därför att f.n. låta frågan om under-moderatorer vila. Det kan dock finnas andra anledningar för att trots allts sjösätta ett system med hjälp-moderatorer, inte minst när det gäller geografisk eller annan specialkompetens, varför frågan på inte sätt är död.
 
Mvh
TED

2008-02-24, 15:12
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Skulle man inte kunna ha ett system där man kunde anmäla sig som moderatorskandidat, och Forumgruppen sedan gjorde en bedömning om man var känd som en vettig skribent, och att man i så fall fick bli undermoderator, och själv ta ansvar för att lära sig?
 
Som jag tolkar det du skriver så måste kostnaden för att administrera anbytarforum ha sjunkit när det numera mest är att hålla reda på kontoansökningar, inte till exempel städa så mycket dumheter och anonyma inlägg?

2008-02-24, 15:28
Svar #28

Anna-Lena Andersson

Ovanstående diskussion om moderatorer bör fortsätt under Anbytarforums administartion.
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-02-24, 17:49
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu har jag fått fram grafer över antalet olika skribenter som är aktiva under en given dag och given vecka. Hur många eller hur få inlägg som skrivs har ingen betydelse. Chris Bingefors räknas bara en gång per dag/vecka t ex  
 
Dag för dag
 
 
Vecka för vecka
 
 
Kommentar: Här förväntade jag mig en tydligare stigande trend. Användarkontot blev obligatoriskt i början av graferna, och naturligt nog tog det ett tag innan gamla kontolösa användare skaffade ett och kunde skriva. I januari och februari har vi fått höra hur stort sug det varit att skaffa konto. Statistiken talar annorlunda. Nedgången i antalet aktiva personer i februari är ganska markant och lite förvånande, eftersom ingen väl ännu fått sitt konto stängt.  
 
Bryter vi ut förbundsforum ger det följande graf.
 
 
 
Här måste jag säga att intresset att debattera förbunds- och föreningsfrågor är skandalöst dåligt. Det är en liten klick som finner det intressant. Om det ska vara någon mening med FF bör man åtminstone se till att alla föreningsmedlemmar kan deltaga utan en straffavgift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna