ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009  (läst 6812 gånger)

2008-01-23, 14:38
läst 6812 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Medlem sedan när?
 
Hej!
 
Har inte hängt med här på länge, så det kan hända att ni redan pratat kring det, men hur kan man se (har för mig att det ska vara möjligt att se via inloggningen?) när man blev medlem, och följdaktligen, när det är dags att betala in en ny hundring?
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2008-01-23, 16:45
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Helena, du kan se i din profil från vilken månad du har användarkonto. Sen beror det ju på om du betalade till Rötters Vänner samtidigt, eller om du - liksom jag - stödde Rötters Vänner en tid innan du ansökte om användarkonto.
 
Hälsningar
Ingegerd

2008-02-14, 18:23
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha en knapp bredvid de fyra existerande på listen ovanför varje inlägg, där man kunde anmäla inlägget. Det finns liknande i andra fora med namnet Abuse, men funktionen jag skulle vilja ha är mildare, alltså bara ett sätt att väcka moderatorns uppmärksamhet. Då skulle man kunna markera de inlägg som man ville åtgärda på ett eller annat sätt, t.ex. de som inte hör hemma i en viss tråd, eller de som av någon anledning inte hör hemma i diskussionen av annan orsak.

2008-02-14, 23:13
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Anders Ryberg önskade sig samma sak för ett tag sedan, men funktionen finns inte i Discus. Den kanske går att fixa på något sätt. En ikon finns i vart fall...

2008-02-29, 16:48
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Skulle önska att en markering funnes bredvid debattörens namn om denne är medlem i förbundsstyrelsen eller annan funktion i förbundet. Så att man ser om ett inlägg är officiellt eller privat. Eller kanske ett särskilt utseende på användarnamnet.

2008-03-01, 11:30
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är väl fullkomligt onödigt. Är man förbundsstyrelseledamot så har man två val, antingen uttalar man sig i styrelsens namn - och då ska det framgå, eller så uttalar man sig som privatperson/medlem - och då bör det också framgå. Annan funktion finns det ett stort antal personer som har, men det betyder inte att de får uttala sig i förbundets namn... Eller gör du det - som föreningsmedlem - varje gång du skriver?

2008-03-27, 07:30
Svar #6

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Vill minnas att i gamla AF och med t ex Nytt senaste dygn visade inlägg, så markerades alla i en diskussion lästa inlägg i och med ändrad färg på länkarna till de listade nya inläggen när man läst dem.
Idag ändras bara färgen på länken till det inlägg i listan som man börjar läsa.
Detta innebär att man inte längre lika enkelt kan se vilka inlägg som tillkommit sedan man senast läste.
 
Enklare förut ? Eller minns jag fel ?
 
 
 
Mvh /Ricke

2008-03-27, 07:55
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Rickard, i Internet Explorer 6 ändras allt fortfarande men inte i Internet Explorer 7 har jag märkt (där verkar det bero på var man trycker när man vill läsa, för att enkelt uttrycka hur slumpmässigt jag upplever det), hur det är i Firefox kan jag inte på rak arm.
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-27, 08:40
Svar #8

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Eva,
Ok, där sitter förklaringen. Den kopplingen hade jag inte gjort.  
Men, kan man ordna på något sätt så att det fungerar som förr (jmf IE 6).  
Ändra i AF eller ställa om något i IE 7 ?
 
Mvh /Ricke

2008-03-27, 11:24
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Rickard, Firefox fungerar på samma sätt som IE7. Jag vill mena att det är bättre än den gamla IE6-varianten. När nu endast det inlägg man gått in på markeras som läst är det enkelt att se om det tillkommit några inlägg efter man läste diskussionen senast.

2008-03-27, 17:41
Svar #10

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Anders,
 
Javisst skulle detta stämma bra om det bara fanns ett oläst inlägg i listan, men som så ofta är fallet och som mina bilder visar i inlägget ovan så läser man ju även de övriga olästa inläggen och då dessa blir omarkerade som lästa i listan så får man vid nästa tillfälle gå in antingen på det senaste och rulla uppåt tills man känner igen sig eller börja med det i listan markerade och sedan rulla nedåt till man hittar det första olästa.  
 
Mvh /Ricke

2008-03-29, 19:19
Svar #11

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Finns det något sätt att länka till något så detta något öppnas i en ny tab (IE 7)?  
Sidan med formateringshjälp ger inget svar på den frågan. Någon som vet om detta är möjligt med Discus kod?  
 
Mvh /Ricke

2008-03-29, 20:01
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Högerklicka på länken och välj Öppna i ny flik!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-29, 20:08
Svar #13

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej C-G,  
Tack för ditt förslag, men det är inte den hjälpen jag söker utan ett alternativ till `link `topurl och `newurl
 
Mvh /Ricke

2008-03-29, 20:22
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
OK, i så fall får ni välja newurl som genererar target _blank, dvs länken öppnas i ett nytt fönster. I Internet Explorer får ni ställa in att popup-fönster öppnas i en ny flik. Det finns ingen standard i HTML för att ange att en länk ska öppnas i en ny flik (som jag känner till, kanske är bäst att tillägga).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-29, 20:48
Svar #15

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej C-G,
Tack igen. Detta hade jag redan provat utan att få det att fungera. Men om det är som så att det blir beroende av hur man har inställningarna gjorda i IE 7 eller IE 6 eller ev annan läsare så minskar väl kanske behovet och intresset. Det viktigaste måste ju vara att den som klickar på en länk i ett inlägg kan följa den utan att få problem samt att det är enkelt att återgå till den tråd där länken startade.
 
Mvh /Ricke

2008-04-09, 13:34
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har följande problem i AF; När jag gjort en länkning till annan plats i forumet, kommer jag inte tillbaka, utan fastnar dit länken gick. Exempel:
 
Jag står i  
och trycker på länken/namnet Signet. Hamnar på http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=1063&post=804176#POST8041 76 och det läget kommer jag inte ur, hur jag än trycker på tillbaka-pilen i webläsaren Internet Explorer 7.
 
Hur fungerar det hos er andra?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-09, 13:47
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag använder Firefox och jag får backa två steg för att komma tillbaka till länksidan. När man klickar på länken skapas av nån anledning ett extra hopp (redirect).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-09, 16:11
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nåt mysko är det. Efter jag trycker på Signet-länken så står det http://aforum.genealogi.se/discus/iiindex.html i adressfältet.  
 
iiindex.html??

2008-04-09, 16:14
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tydligen blir länkar klickbara automatiskt numera.

2008-04-09, 16:56
Svar #20

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
iiindex.html var en testsida som jag lade upp i januari. Tanken var att webläsaren skulle komma ihåg vänsterramens bredd. Får kolla ikväll om något blivit fel någonstans...

2008-04-09, 21:50
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu har jag rättat detta, och tog mig friheten att ändra från `link till `topurl i Signet-länken i inlägget också, det blir konstigt annars.

2008-04-09, 22:04
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
God kväll på er och tack Daniel för arbetet!
Betyder detta att man numera kan länka som vanligt och komma tillbaka på vanligt sätt?
 
F ö konstigt att ingen nämnt detta tidigare; Jag har inte sagt något, då jag trodde att det var det hemska Vista som jag - till sönernas(= min it-support) klagan - envist fortsätter att pröva på min ena dator som spökade ...  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-09, 22:40
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ja, nu ska det fungera som det gjorde tidigare. Vet faktiskt inte hur länge detta varit trasigt, men minst en månad..

2008-04-26, 04:08
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Nu tar jag upp en ny olägenhet som jag inte vet om den diskuterats; Det handlar återigen om länkar, och denna gång om att jag får dubbelkolumn till vänster efter länkning. Vi prövar praktiskt:
Här har jag gjort en . När jag trycker på länken får jag en dubblering av kolumnerna till vänster, alltså med förbundets logga, ANBYTARFORUM och hela vägen ner till RÖTTER-loggan.
Får ni andra det också?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-26, 09:36
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle,  
 
Du måste använda formateringskoden topurl och inte link för att den länken ska fungera.
 
link öppnar länken i samma ram som i ditt exempel, medan topurl lägger den på toppen, alltså inte bara i högerramen.

2008-04-26, 09:48
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders!
Om Du går in och trycker på länken och därefter går vidare i länken under Vireda, får jag även där dubbla kolumner. När jag går in och läser undser [color=0000ff]Formatering[/color] finner jag (utan mellanslagen givetvis):
`topurl { URL,textbeskrivning } Länk till URL i översta ramen med textbeskrivning  
 
Har det skett en förändring av bestämmelserna sedan innan den stora AF-pausen var?
Jag tillhör ju kategorin gammellänkarna och trodde jag kunde detta.
Kan det vara så att link numera endast fungerar på samma ställe/diskussion, där jag befinner mig?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-26, 16:10
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Olle, länken du använt ovan går till ett skript som drar in både vänsterramen och huvudsidan. En sådan länk ska du använda ihop med `topurl, eller bara klistra in den direkt. `link däremot ersätter inte vänsterramen.
 
Det som är nytt i sammanhanget med Discus4 är de små gula plupparna till vänster om varje inlägg (det är f.ö. en mapp med en länksymbol på men det tog ett bra tag innan jag såg det...). Använder man den för att få en länk till ett visst inlägg så får man just en länk som drar in vänsterramen och huvudsidan, och då passar `topurl bäst.

2008-08-26, 20:47
Svar #28

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej,
 
Vill bara ställa frågan om det är fler än jag som har problem med e-postavisering?
 
Jag har provat det lite sporadiskt men jag får mail från trådar som jag på intet sätt angett
något intresse av och har aldrig(!) fått någon avisering från något jag visat intresse i!
Sen undrar jag hur det är med funktionen Svar på mina meddelanden som finns som ett alternativ.
Diskussionerna på Af är ju inte uppbygda som svar på enskilda inlägg, hur vet discus vad som är mitt
meddelande (eller gäller det bara om man har startat en tråd?).
 
Mvh
Jonas

2009-07-22, 20:23
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom det i anvisningar för Förbundsforum står Synpunkter och förslag som kommer upp i forumet kommer att delges förbundsstyrelsen kanske det är lämpligt att ta uppp frågan som tidigare dryftats i AF här; Frågan angavs 100 kilobyte = för lite och handlade om filstorlek för inlagda bilder.
Om man tar det som står i Information om Förbundsforum borde frågan kunna diskuteras här.
 
När man tar del av den förda diskussionen framgår att engagemanget för frågan är stort. Där ingår ett par inlägg som jag tror kan vara bra att också införa här:
 
Daniel Berglund skriver:
måndagen 20 juli 2009 - 23:28            
 
--------------------------------------------------------------------------------
Anbytarforum går på en så kallad virtuell maskin och hårddisken som är kopplad till den är 100 GB. Den är just nu 84% full, men det går säkert att städa bort en hel del. Själva Anbytarforum tar väl upp högst 10 GB.  
 
Att servern är virtuell betyder lite förenklat att förbundet hyr en del av en riktig maskin på Ålcom, och att det är lite extra programvara som ser till att man inte kan lägga beslag på mer än man betalar för. Andra kunder till Ålcom kan köra på samma (fysiska) maskin utan att påverka Anbytarforum, fast det tror jag inte är fallet i dagsläget. Hursomhelst betalar man för en 2 GHz dubbelprocessor, 1 GB RAM och 100 GB disk, plus drift av densamma, vilket innebär backup, ström, kyla, internet osv.  
 
I teorin skulle väl vilken någorlunda modern konsument-PC med diskar från t ex Inet kunna göra samma jobb minst lika bra, men nu är det inte riktigt så.  
 
En övre (ganska låg) gräns för bilders storlek bör det absolut finnas, tycker jag, annars finns det åtskilliga som av misstag skulle ladda upp riktigt stora bilder, och det skulle göra att backupen sväller alldeles i onödan. Nedladdningstider när man läser en sida har ju redan nämnts som ytterligare en orsak.
 
Anders Berg skriver tisdagen 21 juli 2009 - 11:04            
 
--------------------------------------------------------------------------------
Vad betalar vi för 100 GB disk till Ålcom? Priset för diskutrymme har ju rasat, så det gäller att omförhandla så man inte sitter och betalar ett pris som sattes år 2000 t ex. Alternativt se till att få mer utrymme till samma eller lägre pris. Ålcom lär ju inte sänka priset frivilligt.  
 
En övre gräns på 200 kB för bilder borde vi alla gånger kunna ha
 
-------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------
Anders frågor ovan står för sig själva.
 
Mina frågor blir:
Är det här en fråga som kan diskuteras av oss gräsrötter? Är det önskvärt att vi lägger oss i?
 
När Daniel i sin goda redogörelse skriver: I teorin skulle väl vilken någorlunda modern konsument-PC med diskar från t ex Inet kunna göra samma jobb minst lika bra, men nu är det inte riktigt så. - blir jag intresserad av vad detta betyder.
 
Kan slutligen berätta att jag själv - som av okunnighet och rädsla för att saker inte skulle fungera, blivit kvar hos min första webhotellsleveratör med mitt företag - genom att gå över till oderland.se, fick ett nytt pris som var 1/3 av det gamla. Dessutom med ett kundforum som t o m jag förstår  
Tipset fick jag genom ett jobb jag gjorde för Stampen AB http://www.stampen.com/sv/ - ett av de större mediaföretagen i Sverige, som just är kund hos Oderland.  
Skriver detta bara för att tydliggöra att det händer mycket på det här området. Det finns säkert många lika bra företag som oderland f ö, men det lönar sig att kolla nya aktörer.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna