ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anbytarforums innehåll  (läst 32214 gånger)

2014-05-08, 18:13
läst 32214 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
För mina egna släktforskningsproblem, som jag vill ha hjälp med, vänder jag mig till Anbytarforum, för här finns  hjälp från kvalificerade och erfarna släktforskare som Stefan S med flera. I Facebook levereras inte på långt när så fyllig information som alla släktforskare här på Anbytarforum levererar. Heder åt Stefan S!!!
Lars-Åke Johansson

2014-05-08, 20:20
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK Rickard och Lars-Åke!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-08, 20:52
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har nu läst igenom Stefan Simanders inlägg och de efterföljande inläggen - så långt de var när jag tidigare ikväll började skriva. Antingen är jag för trött för att förstå, eller är det något som är konstigt. Får läsa igen i morgon och försöka begripa vad Viktoria menar.
 
Som en del vet är jag admin i SGS FB-grupp. Där har jag alltid poängterat att personfrågor tar vi i Anbytarforum. Just för att - som Stefan säger - det blir sökbart.
 
Som sagt - kanske jag förstår något i morgon ....
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2014-05-08 20:54)
Vänligen,
Olle Elm

2014-05-08, 21:00
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Stefan, om du hade postat ditt inlägg i Läshjälp under rätt socken, tagit med en bild på ditt fynd, och citerat själva frågan från Facebook, så hade det blivit ganska bra. Då hade även utomstående kunnat begripa vad det var fråga om.
 
Länktips finns det en särskild grupp för. Bättre att posta länken till ortsnamnsarkivet där och förklara vad det är - eller skriva på wikin. (Länken verkar dessutom vara till Googles cache...?)
 
Att göra reklam på Facebook är förstås bra, men det måste ju inte innebära att du postar i sammanhanget obegripliga inlägg på Anbytarforum? Du kan ju posta en länk till Anbytarforum och sockendiskussionen direkt på Facebook, eller hur?
 
Tolkar jag dig rätt vill du framhålla ortsnamnet. Det kanske de inser som följt diskussionen via FB, men kommer man in via AF blir dina inlägg gripna helt ur luften och man undrar vem du svarar eller vad du annars menar.
 
Jag håller med Viktoria om att lite random postningar utan sammanhang inte funkar på Anbytarforum. Anbytarforum är ju inte en samling av inbördes osammanhängande urklipp av vad man råkat hitta, utan ett diskussionsforum. Det kan fungera med monologer också men då får man ge så mycket sammanhang att andra kan ha nytta av det.
 
(Jag har själv inte på något sätt varit inblandad i den aktuella modereringen.)

2014-05-08, 23:26
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Daniel för att du tog dig tid att svara, även om inte du varit inblandad i den aktuella modereringen.  
Du är väl ändå med i någon slags modereringsregering?  
 
Först vill jag bara nämna att den länk som gick till Googles cache bytte jag ut emot en direktlänk, men den ändringen sänds ju inte till en som mejl och den har jag därför inte sparad, även om den är lätt funnen om du vill ha/se den: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1ab001/405310d1.htm
 
Länktips är jag förstås bekant med, men dit hittar man ju inte automatiskt, om man är inne i en sockendiskussion och söker efter ortnamn och andra namn. Egentligen skulle det faktiskt vara en fördel, om det under rubriken i varje sockendiskussion låg en länk till Ortnamnsarkivet som då visar alla ortnamn i den socknen, som den i av mig inlagda om Estuna! Men det är väl att begära för mycket, kanske?  
 
måste ju inte innebära att du postar i sammanhanget obegripliga inlägg på Anbytarforum ter sig tämligen märkligt, när det handlar om renskrivna notiser ur kyrkböckerna för den socknen och dessutom med tydlig hänvisning till källan!  
 
Förhoppningen var ju dessutom att forskaren skulle ställa sina fortsatta frågor och diskussioner i AF, men det var ju inte ens möjligt, eftersom mina inlägg var borttagna!
 
Om någon, emot förmodan, inte skulle förstå mitt inlägg, så finns ju förstås möjligheten att fråga vad jag menar eller vad det betyder. Om det önskas eller behövs, så kan jag och andra förstås förklara varför ett visst inlägg görs. Men ska det krävas för en födelsenotis med klar källangivelse?  
 
Men det har hittills aldrig hänt, tvärtom, så har jag mött uppskattning för mina inlägg och en del av Facebookanvändarna har dessutom hakat på och gjort sina första inlägg med frågor här, efter att jag upplyst om hur man skaffar inloggning.
 
Är det någon som hört av sig till er och undrat vad mina inlägg föreställer?  
Eller är det en ren reflexmässig reaktion på en outtalad och oklar, eller rent av vantolkad princip?  
Vad är det stora problemet?
 
Du kan ju posta en länk till Anbytarforum och sockendiskussionen direkt på Facebook, eller hur? Ja, det gör jag i princip alltid! Men när jag väl läst och renskrivit texten, så vill jag av hjälpsamhet och för undvikande av dubbelarbete för andra forskare, liksom för sökbarhetens skull, lägga mitt bidrag i den socken där notisen och rimligen diskussionen hör hemma. Ibland hittar jag dessutom släktutredningar, via Sök i Anbytarforum och Googlesökningar, vilka berör den efterfrågade släkten, gården, torpet eller byn. Jag bifogar då förstås länkarna till dessa sidor i samband med att jag gör mitt inlägg i Anbytarforum.
 
Anledningen till att man lade Läshjälp separat utanför sockendiskussionerna var ju, efter en diskussion om detta, för att vi som vilja hjälpa till, lättare skulle hitta de inlägg som behövde hjälp, eller hur?  
 
Annars hade det varit bättre att ställa läshjälpsfrågorna i respektive socken, där de personer och platser som det handlar om hör hemma och där de som är intresserade av socknen och de som kan socknen rimligen har lättats att hjälpa till och har mest utbyte av informationen.  
 
Men nu behövs ju inte inlägget läggas under Läshjälp, av den anledningen att någon ska behöva hjälpa till med läsningen, för den har jag, inte sällan med hjälp av andra på Facebook, lyckats klara av!  
 
Alltså ska texten ju ligga i sockendiskussionen, där den hör hemma, om den nu överhuvudtaget hör hit på Anbytarforum (AF), vilket jag absolut anser att den gör.  
 
Jag använder AF, som en utmärkt databas, när jag söker svar på allehanda uppgifter. Är inte det meningen med AF? Man ska ju inte ens mejla sina konversationer med andra forskare, för att alla ska få tillgång till den information som kommer fram!
 
Tolkar jag dig rätt vill du framhålla ortnamnet. Ja, i just detta fall var det så, eftersom torpet fanns i husförhörslängderna och ministerialböckerna under flera gårdar/byar i Estuna. Därför lade jag till den förklaringen om ortnamnet i mitt inlägg.  
 
Men för mig ter det sig självklart att alla inlägg om texter, person, platser bäst läggs in i den socken det gäller, om det är möjligt, och de inte är alldeles för omfattande eller otydliga.
 
Daniel, nu har jag tagit upp din och andras tid, såväl som min egen, med detta, för mig självklara.  
Jag hoppas att jag gjort klart för dig och andra ansvariga vad jag menar, vilket de som yttrat sig här hittills, redan verkar ha gjort. Rätta mig gärna om jag har fel!  
 
Är det fåfängt att hoppas på att mina ynka inlägg kommer tillbaka?  
 
Eller ska jag se mig som befriad ifrån min självpåtagna uppgift att sprida släkt- och hembygdsinformation på detta sätt?
 
Om sådan information inte ska läggas in i sockendiskussionerna, så behöver jag således inte heller länka dit heller då alltså, eftersom diskussionen med fördel redan förs på Facebook?  
 
Tyvärr kan detta inte vara till fromma för struktur och sökbarhet, som saknas på Facebook, men finns här på Anbytarforum.  
 
Därmed är det inte heller, i mina möjligen felaktiga ögon, till släktforskarnas nytta och glädje!  
 
Tack för (det långrandiga) ordet!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-05-09 18:50)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-09, 18:30
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det följande inlägget från 2007, som jag länkar till, och de länkar som det innehåller, och vilka jag dessutom bifogar separat här nedanför, är ju i linje med mitt ovannämnda förslag, om att det skulle finnas länkar i varje sockendiskussion, till något ställe med samtliga ortnamn för den socknen, till exempel som för Estuna eller http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/searchresult.html?countyLMS=U&pa rish=34&village=&yearMinLMS=&yearMaxLMS=&surveyor=&taskLMS=&firstMatchToReturnLM S=1&archive=LMS.  
 
Flera släktforskare uppskattade och välkomnade då en sådan idé, i de följande inläggen, vilket man ser om man följer länken:
 
Anbytarforum » Läshjälp » Övrigt » 26) Allmänt » Källhänvisning  
 >  
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=189040#POST189040
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-05-09 19:24)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-09-22, 07:10
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det kryllar idag av . Vi borde ha en wiki för dessa texter istället.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-12-29, 13:24
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Varit inne och sökt i Anbytarforum efter de otaliga diskussioner som förekommit vad gäller jämförelser mellan t ex Genline och ADOnline. Hittar dem ej? Är jag ringrostig eller är de undanlagda?  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-12-29, 13:39
Svar #8

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hittade dessa sidor under Anbytarforum » Övriga ämnen » 02 Arkivväsende:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/127330.html?1243757361
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/218104.html?1243786507
Det finns säkert fler. Har inte kollat alla.
 
Det finns även en del under Anbytarforum » Källor » Internet.

2014-12-29, 17:19
Svar #9

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Olle
Gör en Google-sökning enligt Sök i Anbytarforum i vänstra spalten här och använd sökord genline och där kommer upp massor med jämförelser presenterade här i AF.
 
Hälsningar Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2014-12-29, 18:43
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fast att jämföra Genline med något annat är inte särskilt fruktbart, Genline stängs i morgon kväll (står det på http://www.genline.se/nyheter/index.php )

2014-12-29, 21:43
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Carin och Lars-Åke!  
Nog försökte jag med det, men tyckte jag kom till återvändsgränder.
Tack vare Dig Carin hittade jag nu länken till Jörgen Tollessons sammanställning, vilken jag fortfarande tycker håller väl
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/218104.html?1243786507
 
Mats, Genline stängs men lever väl vidare i det där andra Ancestry - eller vad det heter  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-12-29, 22:47
Svar #12

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6193
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:40
    • Visa profil

2014-12-29, 23:05
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Oj vad fel det kan bli, Genline lever inte vidare i Ancestry, det är som att jämföra en Volvo PV 1958 med en Mercedes 2014.
 
Vissa av mormonfilmerna används fortfarande av Ancestry, så långt är det riktigt, men en ny bil har också ratt och hjul. Ancestry arbetar mer med indexering och där koppling finns till den orginalbild som använts. Numera finns det ett antal läns husförhör indexerade,  liksom SCB utdrag för födda 1860- 1940. Det blir naturligtvis något annat än Svar och Arkiv Digital, men Arkiv Digital har ingen sökfunktion alls (men helt suveräna bilder och mycket intressant material)
 
Arkivguidens jämförelse är från februari 2013, en uppdatering är kanske nödvändig om någon större tilltro ska tillmätas sidan

2014-12-30, 00:29
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, visst behövs en uppdatering, eftersom Genline inte finns mer än ett knappt dygn till. Och också när det gäller Arkiv Digitals och SVAR:s innehåll har det naturligtvis hänt saker på två år.  
 
Men vad menar du med Vissa av mormonfilmerna används fortfarande av Ancestry...?
 
Vissa? Saknar Ancestry några av Genlines mormonfilmer? Har Ancestry några nytagna bilder som ersatt Genline-bilder? Eller med andra ord: Har Ancestry några andra bilder av svenska arkivhandlingar än Genlines kyrkoboksbilder?
 
Jag kan i varje fall inte finna något annat i Ancestrys egen beskrivning av vad man har. Har jag missat något?
 
(Genline hade inte bara mormonfilmer; man digitaliserade också en del mikrokort med bilder som SVAR tagit efter mormonfilmningen. Men detta fanns alltså redan hos Genline - och är, precis som deras mormonbilder, bara digitalisering av svartvita foton.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2015-11-23, 10:34
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag gör ett försök med att avge mina synpunkter, men väntar mig inget svar.
 
Handlar Anbytarforum bara om att ställa frågor för att snabbt fylla ut sitt släktträd? Finns det inte något behov av att fundera på hur människor levde, bodde, hur de var klädda o s v, längre? Om nu det behovet finns, så är det i så fall på Facebook man får det behovet tillfredsställt?
 
För ca tre dagar sedan lade jag in ett foto på en vitklädd brud från 1870-talet. Man är ju så van med att kvinnorna var svartklädda vid förra sekelskiftet. Varför är inte detta intressant att kommentera? Eftersom jag fortfarande är väldigt aktiv i Porträttfynd, så finner jag lite då och då intressanta kort, som jag skulle gärna dela med mig av. Jag har gjort några försök, men aldrig fått någon respons. För några år sedan, som jag förstår det, så var detta väldigt uppskattat av vissa.
 
Vilka är det, som ställer sina frågor/deltar i Anbytarforum idag? Är det sådana som snabbt vill få sina släktträd fyllda. De som helst vill med bara tre knapptryckningar, komma ända till 1500-talet enligt en som hade skaffat en viss databas.  
 
För ett tag sedan nåddes vi av det tråkiga budet att Carl Szabad hade avlidit. Inte en enda skrev något om det här i Anbytarforum. För mig tillhörde han Anbytarforum. Han var en del av det.
Ann-Mari Bäckman

2015-11-23, 12:01
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Ojå, svar kommer : )  
 
Om man tittar på namnet så tycker jag mig se att det är många nya namn som tillkommit genom åren. Medans äldre namn mer sporadiskt dyker upp (som gubben i lådan, undertecknad).
 
Kanske att de nya ännu inte har kommit dit därhän att man börjat fundera kring levnadsvanor för anorna. Sedan har man ju olika intressen som till sist ändå tenderar att närma sig varandra.
 
Jag blev också förvånad över att inte Carls bortgång nämndes för långt senare. Jag tänkte faktiskt på att skriva en rad eller två. Om man förstår vad han gjort för släktforskningen så borde man nog gjort det. Nu är han ju med i Rosvalls blogg idag. Tyckte den var väldigt fin! Skriver det här Ted.
 
Jag tog upp för flera år sedan om att man kunde ha någon form av sista hälsning för bortgångna forskare här. Både för att hedra och som information ifall någon söker någon avliden. Ser fortfarande detta som en realistisk tanke.
 
Vänligen Patrick (8 minus och dunet värmer)
Vänligen Patrick : )

2015-11-23, 12:41
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för ditt svar Patrick!
 
Visst är det så att de gamla försvinner och nya tillkommer, men vi var också nya en gång i tiden. Visserligen fanns inte Facebook då, men behovet att skriva något annat än bara strikta släktforskarfrågor måste väl finnas.
 
På Rötters första sida har ju det stått om Carls bortgång, men jag tänker på att vi andra kunde väl ha skrivit i Anbytarforum. Då tänker kanske någon, men jag kunde väl ha skrivit i AF. Ja, om någon hade annan hade gjort det, men jag känner mig så besviken över att det jag skrivit den senaste tiden aldrig besvarats.
 
Hur upplevde de anhöriga över denna tystnad från oss vanliga släktforskare i AF?
 
Ja, Ted skriver fint om Carl!
 
Jag tycker också det skulle ha varit bra att man ha kunnat skriva en sista hälsning över en avliden släktforskare. Det är ju många man känner till, men om någon skulle avlida, så har man ju ingen aning om det. Då kanske det alltid finns någon, som kände den bortgångne, som kan meddela det här. Det är bättre man har det på ett samlat ställe, än i olika grupper på Facebook.
 
Anita Berglund meddelade snabbt att Carl var död på Facebook, dessutom med dödsannons. Jag vidarebefordrade det genast på min Fb-sida, men fick inte något gensvar alls på det. Senare dök det upp på Fb-sidan Svensk Genealogisk tidskrift och då var det många, som skrev en sista hälsning där.
Ann-Mari Bäckman

2015-11-24, 10:18
Svar #18

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Ann-Mari!
Tråkigt när erfarna och aktiva släktforskare lämnar jordelivet. Jag tror att många med mig har missat att Carl Szabad gjort det.  
 
Fick nu av dig tips på en sida på Facebook där jag inte är med Svensk Genealogisk tidskrift. Tack för det!  
 
Jag minns att du och jag för några år sedan diskuterade brudklädseln på min farmor och mormor. En var svart och en vit och jag är tacksam för dina kunskaper.
 
Kram från Mia

2015-11-24, 11:28
Svar #19

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Inte förrän jag läste i denna tråd nu fick jag veta om Carl Szabads bortgång, väldigt tråkigt att höra...
Jag tycker ju också att vi på något sätt ska hedra Anbytarforums medlemmar som gått bort.
 
Jag har ju använt mig av Anbytarforum i många år(sedan 2003 eller så tror jag)och hjälper till ibland när jag har tillgång av kyrkböckerna online eller med andra saker och jag postar också frågor själv.
Många som varit här på Anbytarforum i flera år har sådana enorma kunskaper om både det ena och det andra och för diskussioner i olika ämnen far above my head och jag kan finna det lite skrämmande ibland.
Jag(med flera andra kanske? och säkerligen många nykomna medlemmar också?)tycker att jag inte har mycket att komma med när det kommer till att kommentera om gamla foton, DNA-forskning eller vad det nu kan vara. Jag ställer mina simpla och dumma frågor här(läshjälp eller annat)och hoppas på svar, letar upp födslar etc. för andra i kyrkböckerna eller något liknande och överlämnar de mer djupgående diskussionerna mm. till de kunniga experterna.
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson

2015-11-24, 13:13
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Trevligt att få svar av er, för mig två välbekanta personer!
 
Har man varit med i många år, så har man fått många släktforskarvänner via Anbytarforum. Har man inte någon kontakt på annat sätt, så har man ju ingen aning om någon har lämnat detta jordeliv eller kanske bara slutat delta i AF. Så visst vore det bra om någon känner till om någon släktforskare känd från AF har gått bort och meddelar detta här.
 
Anne-Lee, de mer djuplodade diskussionerna överlåter jag också till andra, utan jag tänker mig mer diskussioner, som man själv har erfarenhet av eller sådant som har berättats från kanske släkt och vänner om hur livet var förr.
Ann-Mari Bäckman

2015-11-24, 14:27
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Carl fick också en fin runa av förbundsordförande Erland Ringborg, och den finns på Rötters första sida, men nu får man nog rulla litet nedåt. Både Riksarkivet och Stockholms Stadsarkiv har skrivit runor på  sina Facebooksidor, vill jag minnas. Kondoleanser finns även på gruppen Släktforskning för noviser. Den som vill hedra Carls minne kan ju skicka en slant till Cancerfonden, som hans anhöriga föreslog i dödsannonsen.

2016-02-26, 00:20
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
 
 
Kan någon hjälpa mig att återfå ovanstående länk som nu är borta.
Det är den av mig första inlagda digitala bilden i Anbytarforum efter att jag varit på Kanarieöarna och köpte en digital filmkamera med stillbildsfunktion.
Vore roligt att ha den.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2016-02-26, 00:43
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Kan det vara detta?
 
 
(Jag trodde det skulle vara något sekelskiftesmotiv från Kanarieöarna )

2016-02-26, 06:46
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Stort tack Daniel,
Ja detta är det inlägg jag ville komma åt
Tänk att det är över 15 år sedan.
 
Du får en bild från kanske 1950-tal från Los Christianos på Tenerife.
 
 
 
Tack igen!
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2016-02-26, 08:20
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Går det att någonstans läsa inlägg från det gamla Anbytarforum, kanske från tiden före 2002? Jag började skriva i Anbytarforum 2003, men hade egentligen hittat hit tidigare, då jag minns någon diskussion om hur man skulle kunna få kontakt med ättlingar till Amerika-utvandrade Svenskar. Ett tips använde jag mig också av, vilket ledde till att jag fick kontakt med farfars två syskons barnbarn i Washington och Oregon.
Ann-Mari Bäckman

2016-02-26, 09:25
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ann-Mari, hela det gamla Anbytarforum ligger i detta Anbytarforum - det är ju en del av dess storhet  
 
Du hittar gott om inlägg ända tillbaka till starten december 1998, vilket är väsentligt i många socken- och släktdiskussioner.
 
Det var bara några avdelningar som stängdes och avpublicerades runt 2005-2007 och en brutna länkar pga omflyttningar som inte finns.  
 
Hälsningar,
Eva

2016-02-26, 13:35
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eva, ja jag såg några inlägg från 2000, så jag förstod att de finns kvar, men Anbytarforum, såg inte ut så här utan hade skarpare gulare bakgrund och ett annat upplägg.
Ann-Mari Bäckman

2016-02-26, 18:03
Svar #28

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Här är AFs första inlägg från 13/12-1998
 

2016-02-26, 18:14
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Du kanske tänker på den struktur som finns under varje landskap och sen under Efterlysningar (stängd för nya rubriker)?

2016-02-26, 20:37
Svar #30

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonas, intressant att läsa dessa första inlägg. Det jag minns var hur någon tipsade om att man kunde leta efter ättlingar i den amerikanska telefonkatalogen och skicka brev till dessa (om man fann någon). Det är ju möjligt att det även då var strukturerat i ämnen och att jag hamnade under något ämne som hade med emigrantforskning att göra. I vilket fall som helst, så känns det som evigheter sedan! Och det är det ju också! :-)
Ann-Mari Bäckman

2016-02-26, 23:44
Svar #31

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Mari,
Visst är det evigheter sedan. Jag hade i april 1999 under Läshjälp börjat en tråd   och efter den ovan nämnda resan till Tenerife, där jag köpte en digital filmkamera med stillbildsfunktion, var det naturligt att ta nästa steg i augusti 2000 och publicera en digital bild tagen på fischeläsaren och hafsigt inlagd .
Det är fullständigt obegripligt att det jag gjorde den gången skulle bli något vi inte ens tänker på idag som något konstigt - eller avancerat  
[color=808080](Om ni undrar varför det står Olle Erkers när man trycker på namnet, beror på att jag bytte signatur från Olle till Smol efter inspiration av Bo Peter Perssons Lincopienses. Jag är ju Smolandius - och Smol blev lite enklare ...)[/color]
 
Roligt att få ha varit med om detta.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2016-02-27, 18:14
Svar #32

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ann-Mari, kan det vara den här tråden?  
 
Jag sökte på brev ättlingar telefonkatalog i sökfunktionen...

2016-02-28, 11:35
Svar #33

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonas, det är mycket möjligt att jag såg detta och fick mina funderingar av hur jag skulle göra för att hitta min farfars två syskons ättlingar. Först i mars-april 2003 skickade jag iväg breven, till 7 med namnet Lindgren och 7 med namnet Forsgren i staten Washinton. Det var också vid den tiden jag fann Anbytarforum, landskap och övriga ämnen. Så det är möjligt att jag väntade några år till 2003, innan jag fick tipset om Switchboard.com/White pages.
 
I vilket fall som helst, så det enda jag minns var diskussionen av hur man kunde finna sina amerikanska släktingar och det var någon gång före 2003. För 2003 fann jag anbytarforum med sina olika ämnen, vilket jag inte hade gjort tidigare. Så visst, kan det vara den länkade diskussionen.
Ann-Mari Bäckman

2018-03-10, 22:15
Svar #34

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Stötte idag på en regel under yrken att man där skulle diskutera yrkena som sådana - enbart. Det är lite synd då det finns yrken som är mycket rörliga och där vi skulle kunna använda AF som databas - som då blir sökbar. Det aktuella ämnet var musiker - ett yrke med stor rörlighet. Jämför min artikel i Släktforskarnas årsbok 2013 "Musikerfamiljen Grötter" som jag belägger i Sverige, Norge och Danmark för 300 år sedan.
Jag skulle alltså vilja använda just detta område på ett annat sätt än det som anges.
Vad säger ni?

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2018-05-10, 09:04
Svar #35

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Vågar man fråga varför våra användarnamn, som vi använder för att logga in i Anbytarforum, nu plötsligt har blivit de namn som vi uppträder med offentligt i samband med inläggen? Blir nästa steg kanske att våra lösenord också avslöjas?

Jag har när jag blev medlem valt att i mina inlägg uppträda under mitt riktiga namn, och det vill jag gärna fortsätta med. Mitt inloggningsnamn är däremot något som rimligen bara rör mig och Anbytarforums administratörer.

Hälsningar
Hans Olof Johansson
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-05-10, 12:33
Svar #36

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det är ju samtidigt lite märkligt att det i profilinformationen fortfarande står:
Namn
Detta är det visade namn som andra personer kommer att se.

trots att det är användarnamnet som visas.

2018-05-10, 20:09
Svar #37

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6193
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:40
    • Visa profil
Jag har utgått från att det är ett misstag. Har skickat en fråga med kontaktformuläret.

2018-05-10, 20:22
Svar #38

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Ja får se vilket namn jag hamnar under


Häromdagen var det väldigt många inlägg på ryska,några på engelska,
Från nästan samma avsändare. Kanske två.


De sedan borta utan någon kommentar från Anbytarforum administratörer .


Jag tror att det har samband med att användarnamnet nu ändrats.
Och tycker att det är väldigt konstigt nu att o gen kommentar kommer om
varför namnen nu ändrats.
Att de skulle vara omedvetna om det tror jag inte på

2018-05-10, 20:52
Svar #39

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Här i tråden jobbas det på Kristi Himmelsfärds dag, det kanske det inte görs på kansliet  :-)

2018-05-10, 20:53
Svar #40

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Och har ni sett att när nyaste användaren anges, så är det med ett namn.


Så visst är allt helt mysko

2018-05-10, 20:55
Svar #41

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Mats problemet fanns även igår, arbetsdag

2018-05-10, 20:58
Svar #42

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det tror jag inte eftersom det står klart och tydligt att kansliet har stängt onsdag till och med söndag på Rötters förstasida.  Och världen går inte under med ett sånt här fel
 :)

2018-05-14, 10:22
Svar #43

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tydligen ska Anbytarvärden lägga in ett meddelande idag, om varför namnen har försvunnit!
Ann-Mari Bäckman

2018-05-14, 13:36
Svar #44

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Jo svar har de gett. I efterhand.
Tycker nog att de kunde ha informerat om det i god tid innan.


Från andra företag kommer mail om hur de hanterar denna säkerhet.
Men här bara hux flux.


Ja ja, olika tydligen hur det hanteras

2018-05-14, 14:27
Svar #45

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Ytterligare en spik i Anbytarforums kista...  :(

Anbytarvärdens meddelande går förstås inte att svara på, men det finns att läsa här:

https://forum.genealogi.se/index.php?topic=153254.msg1469508#msg1469508

Jag har inte satt mig in i GDPR, men jag tvivlar på att det kan förbjuda användningen av personnamn i ett kunskaps- och faktainriktat forum där det kan vara betydelsefullt att veta vem som svarar på ens frågor - och även ibland vem som frågar.

Såvitt jag förstår har vi alla som blivit medlemmar varit medvetna att det namn vi skriver in också kommer att synas i anslutning till våra inlägg. Däremot har väl ingen av oss givit tillstånd till att våra användarnamn, som används vid inloggningen, ska bli offentliga. Det kan ju vara ganska känsligt med tanke på att många lär använda samma användarnamn och kanske även samma lösenord på många olika ställen.

Att Släktforskarförbundet istället för att genom mejl underrätta alla berörda, som vi sett otaliga exempel på den senast tiden, väljer att utan förvarning offentliggöra alla användarnamn är väl snarast ett flagrant brott mot meningen med den nya personuppgiftslagen.

Hälsningar
Hans Olof Johansson
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-05-14, 15:40
Svar #46

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det är de som satt sig in i GDPR som rekommenderat ändringen, så det ger mer tyngd i beslutet än våra önskemål om att se namn

2018-05-14, 15:43
Svar #47

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6193
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:40
    • Visa profil
Är det månne tillåtet att välja sitt namn som användarnamn?

2018-05-14, 16:01
Svar #48

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Ja, i länken från Hans-Olof står bl.a. "Vill du byta användarnamn kontakta Anbytarvärden på anbytare@genealogi.se med ditt nuvarande användarnamn och önskat nytt användarnamn."

2018-05-15, 11:48
Svar #49

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Anbytarforum säger att de tagit bort namnen då det är personuppgifter.
Och nu istället har användarnamn.


Men då vill jag gärna ha svar på varför det nu finns både användarnamn samt personnamn kvar i inlägg..
Gäller de inlägg där person skrivit sitt personnamn i inlägg.


Var det något som Anbytarforum missade månntro?






2018-05-15, 11:51
Svar #50

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
I löpande text där personen skrivit sitt eget namn så gäller inte GDPR, så där finns ingen anledning att redigera/radera

Editera; Här har jag fel, gäller bara till 24 maj enligt PUL

2018-05-15, 12:33
Svar #51

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Om jag har bett om ett konto och fyllt i mitt namn så gäller väl också enligt GDPR att jag gett samtycke? Nu begärde jag igår att få ändra mitt användarnam till mitt riktiga för- och efternamn. För övrigt anser jag det vara en märklig tolkning av GDPR och särskilt i ett släktforskarforum där källhänvisningen nu kan bli att ett fynd har rapporterats av användarnamnet "kissekatt" i diskussionstråden si och så (obs fingerat exempel). Jag fick av kansliet svaret att jag kunde mejla till användarnamnet och fråga efter vederbörandes riktiga namn.
Hälsningar, Eva Dahlberg

2018-05-15, 12:43
Svar #52

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det finns mycket missförstånd angående GDPR och den här ändringen är nog ett av dem.

Mats, det finns inga undantag för löpande text i GDPR (men det finns i PuL).

"Guldfisk" är lika mycket personuppgift som "Daniel Berglund". Att det bara är en liten utvald skara som kan göra kopplingen ändrar inte något.

Adressuppgifter/kontaktuppgifter samlades ju in för att möjliggöra indentifikation av användarna vilket i sin tur motiveras av att forumägaren vill hålla en hög standard på forumet utan fejkinlägg, anonyma skribenter, dubbla konton mm. Därmed finns det ju en grund för att behandla uppgifterna och absolut inget krav att ta bort dem.

2018-05-15, 13:12
Svar #53

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alla inläggsförfattare har upphovsrätten till sina inlägg. Den som har genomfört en omfattande forskning för att gräva fram svårfunna uppgifter för att hjälpa en frågeställare har också rätten att få stå för sitt arbete. Då kan ju inte en forumadministratör ta bort namnet i efterhand utan skribentens tillstånd.

Och precis som andra redan har sagt, så är det ju helt frivilligt som användarna skriver inläggen och därmed själva publicerar sina namn.

Att de ansvariga har beslutat att förvandla Anbytarforum till ett anonymt klotterplank betyder dock inte att så kommer att ske med alla diskussionsforum. I Arkivguidens Forum kommer skribenternas namn att synas i inläggen även efter den 25 maj. Den finns helt enkelt ingen rättslig grund för att ta bort dem med hänsyn till GDPR.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-15, 15:39
Svar #54

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 08:34
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Ett sätt att inte vara lika anonym är att göra som Jörgen Tollesson, att lägga in sitt namn i sin profil i "personlig text" eller i "signatur".
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2018-05-15, 21:07
Svar #55

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Att lägga in namnet som signatur påverkar väl inte alla gamla inlägg?

Ingrid Bergström
Olof och Ingrid Bergström

2018-05-15, 22:27
Svar #56

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 08:34
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Det verkar som att ny personlig text och signatur kommer med även i alla gamla inlägg.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2018-05-16, 09:19
Svar #57

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade till min förvåning noterat tidigare, kanske några veckor tillbaks, att när jag har sökt på något, som har med släktforskning på nätet att göra, så har mitt användarnamn Ines kommit fram, på något gammalt inlägg, som jag har gjort. Nu har jag ju samma Användarnamn, men det verkar inte spela någon roll, om du ändrar Användarnamnet eller inte. Det enda problemet är att om man byter ofta, så får man minnas det själv, att man har kallat sig t ex Rulle, Vovsen m m.


Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2018-05-16, 11:47
Svar #58

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil

Har nu – som synes – bytt mitt gamla användarnamn till mitt för- och efternamn. Uppmanar alla som är emot den trista och onödiga anonymiseringen av Anbytarforum att göra detsamma.

Mejla anbytare@genealogi.se, ange ditt nuvarande användarnamn och önskat nytt användarnamn.
Hälsar vänligen
Maud

2018-05-16, 12:49
Svar #59

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är att foga sig i dumheterna.

Jag har ett användarnamn på tre bokstäver, och jag tänker inte behöva skriva in sexton tecken, inkl. mellanslag mellan för- och efternamn, varje gång som jag ska logga in - bara för att dilettanterna som har ansvar för Anbytarforum inbillar sig att det strider mot GDPR att en skribent av egen fri vilja sätter ut sitt eget namn som författare till sina egna inlägg...

Däremot tycker man tydligen att det är helt OK att alla kan se när en användare senast var inloggad... Men det är faktiskt också en personuppgift - och definitivt en privatsak>:(
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-16, 15:27
Svar #60

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil

Mitt byte av användarnamn är inte att ”foga sig i dumheterna”. Det är tvärtom en protest mot den anonymisering av forumet som jag befarar blir dess snara död.

I väntan på återgång till tidigare ordning som förhoppningsvis sker när de ansvariga insett att beslutet om anonymisering var förhastat, har jag genom bytet av användarnamn säkerställt att jag redan nu åter står som författare till mina över 15000 inlägg.

Det faktum att mitt namn – utan min tillåtelse – ersattes av ett användarnamn som aldrig varit avsett för annat än inloggning, ser jag närmast som en stöld av den forskning jag publicerat i forumet.
Hälsar vänligen
Maud

2018-05-16, 15:43
Svar #61

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
När man får mail om svaren står rätta namnet både för Maud och JTS.
hälsn Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2018-05-16, 15:47
Svar #62

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil

Än så länge, ja. Men anonymiseringen är inte slutförd än.
Hälsar vänligen
Maud

2018-05-16, 17:42
Svar #63

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html

Än så länge, ja. Men anonymiseringen är inte slutförd än.

Det är kanske bäst att vänta med att byta inloggningsnamn, då...  :-\
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-05-16, 19:29
Svar #64

Ronny H

Jag får väl gå mot strömmen och säga att jag tycker att det är en klart positiv ändring. Jag registrerade mig för några veckor sedan och tyckte det var lite överambitiöst att jag var tvungen att ange diverse personuppgifter för att registrera mig och att dessutom hela namnet visades vid varje inlägg.
Om man som jag har ett ovanligt namn som är lätt att Googla så får det några konsekvenser:
- Skriver man en fråga på forumet och sedan föjer upp med några fler inlägg i samma tråd så hamnar den väldigt upp på Googles ranking och puttar ner min hemsida, min Linkedinprofil etc. och andra sidor där jag själv medvetet valt vad jag vill ha med. Det sabbar min personliga marknadsföring helt enkelt.
- Jag är inte helt bekväm med att det är lätt att kartlägga mig på internet. Det handlar inte om att "våga stå för det man skriver" eller liknande, men om mitt namn skulle synas i alla forum etc. där jag är eller varit aktiv så skulle man på fem minuter kunna lista ut att "han brinner för a och är även intresserad av b, c och d. Förut pysslade han med e, men verkar ha slutat med det för ett par år sedan, det verkar sammanfalla med att han fick problem med hälsan enligt forum f." Jag gillar inte att t.ex. en potentiell arbetsgivare kan få fram allt detta med några musklick.

Vad beträffar gpdr så har jag ingen aning om förändringen är nödvändig eller inte.
Sedan kunde det ju ha skötts lite smidigare. T.ex. kunde man bara kopierat fältet "För och efternamn" till ett nytt fält "forumnamn" och skickat ut ett mail med information om att man själv får ändra namnet om man vill. Det hade varit säkerhetsmässigt bättre också.

2018-05-16, 20:08
Svar #65

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag får väl gå mot strömmen och säga att jag tycker att det är en klart positiv ändring. Jag registrerade mig för några veckor sedan och tyckte det var lite överambitiöst att jag var tvungen att ange diverse personuppgifter för att registrera mig och att dessutom hela namnet visades vid varje inlägg.

Hej Ronny!

Jag tycker också att det är helt OK att själv få välja om man vill uppträda i Anbytarforum med sitt riktiga namn eller med en mer eller mindre svårgenomtränglig signatur, men detta hade kunnat genomföras på ett för de berörda smidigare sätt.

Tyvärr har de ansvariga valt en genväg, som orsakar flera problem än den löser. Att man - åtminstone just nu - ser hela ditt namn ovan är bara en av flera brister, och risken är mycket stor att man för att åtgärda bristerna ställer till ännu mera trassel. Datakompetensen bland de ansvariga för Anbytarforum verkar fortfarande vara beklämmande liten.  :(

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-05-16, 20:30
Svar #66

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det sista stycket i ditt inlägg (#60) är jag helt enig i, Maud. Det stämmer ju också med vad jag skrev i går (#53). Det är därför jag har lagt till mitt riktiga namn som en "personlig text" - för att 'återta' mina egna inlägg och samtidigt slippa krångla med ett långt användarnamn.

Den som vill läsa mer om vilka regler som gäller, kan gärna läsa vad jag skriver om Dataskyddsförordningen (GDPR) i Arkivguidens Forum. Där förklarar jag varför jag inte kommer att införa samma dumheter i AGF, och länkar till olika sidor hos Datainspektionen - och de är nog lite bättre insatta än Släktforskarförbundets ledning...  :D

F.ö. hjälper jag gärna släktforskare som har kört fast eller behöver tips och råd - och jag har hjälpt många genom årens lopp, både här och i AGF, och ofta lagt ned mycket tid på att lösa olika gåtor. Och det är verkligen ingen uppoffring; tvärtom ett rent nöje - men jag skulle inte kunna tänka mig att lägga tid och möda på att hjälpa till med någons släktforskning om frågeställaren tycker att den "personliga marknadsföringen" är viktigare än att jag får veta vem jag hjälper. Man kan diskutera släktforskning i Flashback också...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-16, 23:42
Svar #67

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil
Exakt. Inte heller jag är hågad att forska åt folk som inte har vett att presentera sig.

Innan jag gjorde min e-postadress oåtkomlig på Anbytarforum fick jag rätt ofta mejl från för mig okända personer som bad om forskningshjälp. De brev som inte var undertecknade med annat än ett för- eller smeknamn skickade jag direkt i papperskorgen.

Min inställning till anonyma frågeställare här i forumet är densamma, och det skulle förvåna mig om den inte delas av flera som ägnar avsevärd tid åt att forska fram svar på andras frågor.
Hälsar vänligen
Maud

2018-05-17, 12:11
Svar #68

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kan bara instämma i de kritiska rösterna. Vill särskilt trycka på det Jörgen Tollesson skriver i inlägg #53 ovan men vill också utveckla det med avseende på bl.a. namnet på skribenten som en del av källhänvisningar. I diskussionerna hänvisar skribenter ofta till varandra med namn. Om nu användarnamnet är något annat riskerar dessa referenser till olika inlägg att bli obegripliga. På samma sätt är det när man utanför Anbytarforum hänvisat till inlägg med skribentens namn. Visserligen finns då oftast länken till inlägget med, men det har vi ju sett tidigare vid AF:s uppgradering att länkarna inte bevarades. Hänvisningar till ”gamla AF” riskerar därigenom att bli värdelösa.
//Michael Lundholm

2018-05-17, 12:42
Svar #69

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Ronnie,
Mitt namn och många andras här på Anbytarforum är lika unikt som ditt förnamn och efternamn.
Tvärtom har jag fått många bra kontakter genom jobbet där jag träffat andra som släktforskar.
Och googlar jag på ditt namn, så är det inte så att ditt namn från Anbytarforum kommer upp först.
Vill folk kolla Linked, så letar de redan på det.


Är väl bara att du själv låter bli att fråga o ge svar på Anbytarforum, speciellt de tider då du inte jobbar.


För endera dagen kommer Anbytarforum återgå till personnamnen, Är övertygad om det.
Deras förklaring till att använda användarnamn då några önskat det håller inte .


Det finns annan orsak till det hela som de tiger om.
Har nog mer med deras datasäkerhet, ansvarig o så att göra.

2018-05-17, 16:44
Svar #70

ulle

Instämmer med Maud (#60 o 67) m.fl.
Jag tycker inte vi ska ha en massa Nomen Nescio - NN som författare här.
Har begärt att få mitt namn tillbaka vilket dock ännu ej uppfyllts.




2018-05-17, 19:19
Svar #71

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har också bett att få byta ut mitt användarnamn mot mitt riktiga, men inget har hänt ännu med namnbytet. Det kanske är ett extra hårt tryck just nu.


Man kan ju fundera på vad det har för betydelse om vissa byter ut sina påtvingade användarnamn mot sitt vanliga för- och efternamn, när troligtvis många, framför allt nybörjare, inte är så benägna, att byta ut sina användarnamn och kanske inte har någon större anledning till det heller. Hur många vill ge hjälp till en anonym person?  Vad kommer detta att leda till? AF:s undergång?



Ann-Mari Bäckman

2018-05-17, 20:05
Svar #72

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

I Menyraden här överst på sidan finns  en lista "Användare" över alla cirka 33000 registrerade användare här på Anbytarforum. Tills för en vecka sedan var listan ordnad i bokstavsordning av användarnas verkliga namn och var lätt att söka i. Nu består listan av användarnamn och användarnamnen står definitivt INTE I BOKSTAVSORDNING heller.
 Det finns en sökfunktion i undermenyn. Sökfunktionen fungerar faktiskt för såväl användarnamn som anbytarnas/släktforskarnas verkliga namn. men det förutsätter förstås att man kommer ihåg namnen på de trogna släktforskarna här på Af.
Lars-Åke Johansson

2018-05-17, 22:30
Svar #73

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Vet inte hur de som tog bort personnamn tänkt egentligen.
Klickar man på användarnamn, gjort så på de senaste inläggen så finns personnamn med för en del (ja några har ju ändrat till sitt personnamn) men inte alla.
För mig finns såväl personnamn som e-postadress med.


Ett o annat är konstigt tycker jag.

2018-05-18, 01:28
Svar #74

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag förstår inte hur någon, ens i sömnen efter en mycket blöt kväll, kan inbilla sig att GDPR förbjuder en skribent att av egen fri vilja sätta ut sitt eget namn som författare till sina egna inlägg...  :D Det är ju en helt absurd idé.

Något som däremot är viktigt i GDPR är information. Det ska också finnas en rättslig grund för personuppgiftsbehandlingen, t.ex samtycke/avtal.

Här fanns alltså ett avtal mellan forumet och användarna. Däri ingick att man skulle uppge sitt riktiga namn vid kontoregistreringen, och det skulle sedan publiceras som författarnamn i inläggen.

Plötsligt ändrar så Släktforskarförbundet det utan minsta lilla information till användarna; inte förrän efteråt, när användare hör av sig till de ansvariga och frågar vad som hänt, så kommer informationen: "Vi har även valt att byta visat namn till användarnamn..."

"Vi har valt..." Tror man verkligen att det är så enkelt? Vad man skulle ha gjort var naturligtvis att i god tid informera alla användare om vad som var på gång, och givit dem en chans att ta ställning till om man ville ha kvar sina konton på de nya villkoren. Så gör andra - men Släktforskarförbundet gör sin vana trogen som man behagar. Om det beror på okunnighet om gällande lagar eller bara på att man inte bryr sig, ska jag inte spekulera om...

Själv skriver jag knappt något i Anbytarforum längre, sedan ett antal år tillbaka. Det finns flera skäl till det, som vi inte behöver gå in på här. För mig handlar detta därför i första hand om rätten till mina c:a 3.000 gamla inlägg, skrivna enligt då gällande villkor.

Varje skribent har upphovsrätten till sina egna inlägg. Och så här står det i upphovsrättslagen:

1 kap. 3 §: "Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver."

Och vidare:

7 kap. 53 §: "Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år."

Och man kan ju lugnt säga att Släktforskarförbundet har vidtagit en sådan åtgärd...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-18, 08:03
Svar #75

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Till Sonia: ditt namn och e-post syns för att du själv är inloggad, inte för andra. Prova att logga ur! Däremot syns namnet för alla om man öppnar profilen i nytt fönster. "Profil för:
Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2018-05-18, 08:19
Svar #76

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nu har jag försökt byta till mitt riktiga namn, får se om det fungerar.

2018-05-18, 08:28
Svar #77

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1521
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 21:48
    • Visa profil
Efter att ha jobbat med införandet av GDPR utifrån ett arkivperspektiv så gör jag bedömningen att det är en väl extensiv tolkning att varje namn som användare frivilligt lämnat här i samband med en tidigare registrering och tidigare gjorda inlägg nu retroaktivt skulle vara aktuella för pseudonymisering.

Däremot är det möjligt att man fr.o.m. 2018-05-25 skulle förtydliga användandet av de lämnade personuppgifterna och lämna möjlighet att lämna ett samtycke därtill. Här skulle man kunna tänka sig tre lägen: 1) Att gå med i forumet med ett samtycke att publicera sina (relevanta) personuppgifter 2) Att gå med i forumet utan att samtycka till det och därmed få dessa uppgifter pseudonymiserade, eller 3. Att helt avböja ett inträde i formumet

Vi kommer förmodligen landa där ändå då det redan finns tendenser till att vissa personer väljer bort sitt pseudonymiserade användarnamn till förmån för sitt riktiga namn.

Med vänlig hälsning
Paul Bergström

2018-05-18, 13:27
Svar #78

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
De användare som vill visa sitt riktiga namn kan använda funktionen signatur. På så sätt står ditt namn under varje inlägg per automatik. Så här skapar du en signatur:

    -Logga in och klicka på gubb-ikonen till vänster om logga ut-knappen.

    -Gå sedan till "Ändra profil" och "Forumprofil".

    -Här hittar du rutan "Signatur" där du bland annat kan fylla i ditt namn.

 På detta sätt visas ditt namn intill alla dina inlägg, gamla som nya.

2018-05-18, 15:14
Svar #79

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jaha...

Ingen förklaring till varför man menar att det är nödvändigt att ta bort namnen från inläggen, med hänvisning till GDPR, när skribenterna själva har valt att skriva ut dem enligt de kontovillkor som gällde när inläggen skrevs.

Ingen förklaring till varför man menar att man, i strid med upphovsrättslagen, har rätt att ta bort författarnas namn från inläggen, så att det inte längre syns vilka upphovsrättsinnehavarna är.

Ingen förklaring till varför man menar att det är i sin ordning att det i ett seriöst forskningsforum ska vara anonyma skribenter som är källorna till de uppgifter som lämnas.

Ingen förklaring till varför man menar att man har rätt att ensidigt ändra kontovillkoren utan att informera i god tid i förväg, så att användarna kan ta ställning till om man accepterar de nya villkoren.

Ingen förklaring till varför man menar att varje användares senaste inloggningstid är helt i sin ordning att publicera vid alla inlägg; att den uppgiften ska publiceras har ju användarna, till skillnad från namnet, aldrig haft möjlighet att ta ställning till.

Ingen förklaring till hur man menar att det ska gå att söka efter inlägg gjorda av en viss författare, om man inte kan dennes användarnamn; "signatur" eller "personlig text" fungerar ju inte i det sammanhanget.

Någon som är förvånad?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-18, 15:22
Svar #80

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1521
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 21:48
    • Visa profil
Det kan synas trist att det blivit såhär med användarnamnen, men jag är helt övertygad om att det inte är gjort med okynne. Det var ett överilat beslut där man kanske inte genomfört en extensiv konsekvensanalys, men å andra sidan så hanteras denna sida helt ideellt - eller har jag fel? Det är väl inte GDPR-experter med hutlöst betalt som ligger bakom sidan. Vi har ju alla en glädje av att ett sådant här forum finns och det är för mig det väsentligaste.

Hoppas vi kan som H.M.K säger "vända blad och gå vidare" ....

/Paul

2018-05-18, 23:38
Svar #81

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Menar du att vi ska strunta i de lagbrott som har begåtts? Varför det i så fall?

Vad det "ideella" beträffar, så är Sveriges Släktforskarförbund en affärsdrivande verksamhet. Och knappt hade jag sänt iväg mitt förra inlägg, så ankom detta med eposten:

Nähä, det fungerar tydligen inte att infoga bilder med detta "fantastiska" forumprogram... Nåväl, bilden finns här:

Rötterbokhandeln - GDPR

Har man trots allt lärt sig något av den här diskussionen? Om man hade tänkt att ändå skicka ut detta meddelande, varför gjorde man i så fall inte likadant också för Anbytarforum?

Även om man införde ändringen med skribenternas namn av ren okunnighet, så borde man vid det här laget ha hunnit att inse att man gjorde fel. Och eftersom de riktiga namnen fortfarande är sparade i databasen - det måste de ju vara, eftersom de syns i klartext i den version av inläggen som man får vid epostabonnemang - så borde det rimligen inte finnas några tekniska hinder för att lägga tillbaka dem i forumet.

Det enda skälet att inte göra det är väl om man, i sedvanlig förbundsordning, låter prestigen styra...

Vad anser jag då om Släktforskarförbundets nya "integritetspolicy" för bokhandeln? Ingen aning. Jag klickar av princip inte på länkar som innehåller en unik kod, så att man kan se exakt vem som har klickat på den. Sådana fasoner är f.ö. inte något som gör att man "känner sig trygg med" avsändarens "höga nivå av skydd för kundernas personliga integritet"...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-19, 02:30
Svar #82

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 23:28
    • Visa profil
Jörgen, jag gick in via köp- och leveransvillkor i Rötterbokhandeln och därifrån till användarvillkoren med en annan länkadress än i mailet.
https://www.rotterbokhandeln.se/toc.html

Intressant läsning, må jag säga. Det var länge sen jag registrerade mig, men jag kan inte tänka mig att jag hade gjort det om det stått så på den tiden.

Hälsningar
Margareta Danielsson

2018-05-19, 11:21
Svar #83

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Skaparen av detta forum, Håkan Skogsjö, var mycket noga med att ett villkor för dem som skrev inlägg, var att de använde sina rätta namn. Det torde alltså inte vara något förvånande att detta direkt förväntades och accepterades av oss deltagande skribenter. Idag finns vad jag kan se inte utvecklare av Af, utan det leds mer av administratörer. Skogsjös tanke att olika forskare genom förkovring skulle mötas på lika villkor, omfattades då även av mig själv. Detta kom  emellertid tyvärr snart på skam och det är idag mycket tydligt. Även om vi alla här administratativt benämns anbytare, har det inget med verkligheten att göra. Det som gäller är att ett mindretal, liksom inom den akademiska forskningen, förser övriga släktforskare med tolkningar, uppgifter m.m. Därför är det viktigt att hänvisningar till källor och uppgiftslämnare kan hävdas och bibehållas. Släktforskarförbundet är noga med detta i skrift, men knappast i praktiken.

Karl Göran Eriksson

2018-05-21, 21:08
Svar #84

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Elisabeth Thorsell, du har lyckats! Hur gjorde du? Jag fick till svar av Anbytarvärden att endast signaturen och den personliga texten skulle ändras av mig själv.  8)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2018-05-21, 21:42
Svar #85

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil
”Vill du byta användarnamn kontakta Anbytarvärden på anbytare@genealogi.se med ditt nuvarande användarnamn och önskat nytt användarnamn.”
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=153254.0

Angav du klart och tydligt att du vill ha ditt personnamn som nytt användarnamn?
Hälsar vänligen
Maud

2018-05-21, 23:39
Svar #86

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
2018-05-16 15:51 skrev Stefan Simander:
Hej!
Jag vill ändra till ett nytt användarnamn!
Nuvarande simson
Nytt: Stefan Simander
Var vänlig bekräfta tillbaka till mig via mejl!

Med vänlig hälsning
Stefan Simander
----------------------------------------------------------

Anbytarvärd
fr 2018-05-18 14:04
Hej Stefan!

Om du vill visa ditt riktiga namn kan du använda funktionen signatur. På så sätt står ditt namn under varje inlägg per automatik. Så här skapar du en signatur:

     -Logga in och klicka på gubb-ikonen till vänster om logga ut-knappen.

    -Gå sedan till "Ändra profil" och "Forumprofil".

    -Här hittar du rutan "Signatur" där du bland annat kan fylla i ditt namn.

 På detta sätt visas ditt namn intill alla dina inlägg, gamla som nya.

Med vänlig hälsning

Ulrika Palm
Anbytarvärd
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2018-05-22, 00:29
Svar #87

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil
Jisses, nya dumheter alltså. Men ge dig inte.
Du har rätt att byta till det användarnamn du vill ha och anbytarvärden ska se till att det blir gjort.
Hälsar vänligen
Maud

2018-05-22, 00:58
Svar #88

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4509
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 03:21
    • Visa profil
Det är nog inte möjligt att ha ett användarnamn med mellanslag.

2018-05-22, 08:54
Svar #89

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det kan ju inte vara problemet, se Elisabeth Thorsells och Maud Svenssons ändrade användarnamn. Där finns det mellanslag mellan namnen efter ändring...


Jag avvaktar en ändring tillbaka till tidigare utseende, vi får verkligen hoppas att man tar till sig av kritiken! Tills dess undertecknar jag alla mina inlägg med hela mitt namn.


Hälsningar


Britt-Marie Waller

2018-05-22, 09:23
Svar #90

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15263
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:05
    • Visa profil
Jag skrev precis likadan som Stefan och fick precis samma svar.
När jag då påpekade att det inte gällde en signatur utan användarnamnet fick  jag svaret:

"Det är inte alla som vet att man kan använda sig av signatur. Jag har ändrat ditt användarnamn till Eva Dalin."


Och mellanslag fungerar. :)

2018-05-22, 11:19
Svar #91

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 12:19
    • Visa profil
2018-05-17 17:42 skrev Stefan Dake:
Användarnamn
Namn: Stefan Dake
E-post: stefan.dake@telia.com

Meddelande: Jag vill byta mitt nuvarande användarnamn, bobbo, till mitt fullständiga namn, Stefan Dake.

Jag fick då samma svar som min namne och Eva.
På detta har jag idag svarat så här:

Jo tack! Det där kände jag redan till, men det var inte det jag bad om!
Jag bad att få  mitt nuvarande användarnamn, bobbo, utbytt mot mitt riktiga namn, Stefan Dake.
Och kan du göra det för andra, så kan du göra det för mig också! Och alla som ha bett om det!!

Nu får vi se om det ändras även för mig, men också för dem som bett om detta men fått samma 'goddag yxskaft'-svar.
Stefan Dake

2018-05-24, 08:51
Svar #92

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:05
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Personnumret är väl en personuppgift.

Fick av en slump syn på ett användarnamn som ser ut som ett personnummer.

Hälsningar
Karin Uhrvik

2018-05-24, 08:55
Svar #93

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är det.

Men personnumren i Sverige är ovanligt nog offentliga! :p
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2018-05-24, 11:40
Svar #94

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det verkar som om vissa inlägg försvinner, eller också är det bara i min dator de inte syns. Får aviseringar om inlägg, men när jag då läser i tråden så syns de inte där. Är det fler än jag som råkat ut för det?

2018-05-24, 11:49
Svar #95

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 12:19
    • Visa profil
Stefan Dake

2018-05-24, 14:06
Svar #96

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ett tag inbillade jag mig att dumheterna inte kunde bli värre. Men hur i allsindar kunde jag tro det? Med min erfarenhet borde jag veta bättre...

Så sent som i dag på förmiddagen stod skribentens namn i klartext när inlägg kom per epost, men i nästa inlägg var namnet ersatt av {USERNAME}; skrivet exakt så, med vingparenteser och enbart versaler.

Har man försökt, men inte lyckats, att ersätta det riktiga namnet med användarnamnet - eller vill man att inläggen ska vara fullständigt anonyma när de kommer per epost?

Där här ju så dumt, så man tror knappt att det är sant. Men det är det ju - det är ju Anbytarforum...

Dessutom: Har inte de ansvariga läst sina egna ordningsregler nyligen? "Skriv inte hela ord eller meningar med stora bokstäver i inläggen."

Det finns mer att säga om den senaste "utvecklingen" i den här frågan. Men det återkommer jag till.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-05-24, 15:17
Svar #97

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 22:50
    • Visa profil
fungerar min inloggning nu då?

Eagle

2018-05-24, 15:21
Svar #98

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 15:06
    • Visa profil
Det gick att få användarnamnet ändrat. Bra!  Namnet finns ju redan på en mängd ställen som hitta.se, eniro, ratsit.se, merinfo.se, mm., mm. Och där med personliga uppgifter som bostadsadress, födelsedatum, mm. Och detta utan mitt medgivande (som ju Anbytarforum har).

Hoppas nu att inte namnen försvinner från Forskarkatalogen, Porträttfynd etc.  Forskarkatalogen har ju också en kontaktmöjlighet trots dold E-mailadress. Mycket bra! Porträttfynd har namn, men tyvärr ingen som helst kontaktmöjlighet till uppladdaren vilket jag i några fall saknar väldigt mycket.
Hälsningar, Gunnar

2018-05-24, 17:23
Svar #99

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jaha, så vissa får sina användarnamn utbytta till sina vanliga namn?!


Jag har för ett tag sedan skickat en begäran om att få mitt användarnamn utbytt till mitt vanliga namn. Jag fick då som svar en instruktion om hur man skulle göra. Den enda skillnaden blev att Ines stod kvar, men mitt namn står längst ned på inläggen. Ja, så verkar ju flera också ha drabbats av, d v s ingen förändring.


Hur gör man? Ska man skicka ytterligare en begäran om att jag vill att mitt användarnamn ska vara mitt för- och efternamn? Eller hur har ni andra gjort?
Ann-Mari Bäckman

2018-05-24, 17:33
Svar #100

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2020-10-04, 21:32
    • Visa profil
Jag mailade om byte , fick svar med en ny inloggningskod.
Ändrade mitt användarnamn till mitt namn och ändrade lösenordet till mitt tidigare

2018-05-24, 17:37
Svar #101

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15263
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:05
    • Visa profil
Ann-Mari.
Det du fick instruktion om var hur du skapar en signatur.
Skriv en gång till och säg att det var inte det du avsåg utan att du vill byta  användarnamn.

2018-05-24, 17:41
Svar #102

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 22:50
    • Visa profil
Ann-Mari,
så här gjorde jag
Hej
Jag vill byta mitt nuvarande användarnamn   Eagle
Till mitt personnamn
Christina Helmby
 
Det gäller alltså INTE signatur
Tacksam för bekräftelse
 Christina Helmby
Eagle

2018-05-24, 18:10
Svar #103

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 12:19
    • Visa profil
Ja, jag fick också skriva två gånger.
Stefan Dake

2018-05-24, 18:38
Svar #104

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för svaret, hur jag ska göra! Ska genast skicka ett mail igen!


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2018-05-24, 19:27
Svar #105

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag har liksom alla andra "anbytare" vid inträdet givit mitt tillstånd att mitt namn ska anges i mina inlägg. Däremot har varken jag eller några andra givit Släktforskarförbundet tillstånd att offentliggöra det inloggningsnamn som av säkerhetsskäl helst bör vara känt enbart av användaren själv och Anbytarforums administratörer.

Då det är väl bekant att många människor av bekvämlighet använder samma inloggningsnamn och lösenord för flera olika sajter, innebär offentliggörandet av inloggningsnamnen en ökad risk för intrång och missbruk av användarnas konton, inte bara i Anbytarforum utan även hos andra operatörer.

Det finns alltså goda skäl att skilja mellan det namn man loggar in med och det namn som visas i samband med inläggen, och att inte blanda ihop dessa funktioner.

Om inte Anbytarforum snarast återgår till det tidigare etablerade systemet, borde Släktforskarförbundets uppenbarligen ogenomtänkta hantering av kontouppgifterna prövas i domstol.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-05-24, 20:36
Svar #106

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 15:06
    • Visa profil

     
[/color]Hans Olof,
 Har haft samma tanke som du att man inte borde ha samma användarnamn för inloggning och för det som visas.
 
 Det står i ordningsreglerna för Anbytarforum (från 2011): "Dela inte dina inloggningsuppgifter med obehöriga". Inloggningsuppgifter har jag sett som både användarnamn och lösenord. Nu var det Anbytarforum själv som gav hälften av alla användares inloggningsuppgifter till "obehöriga". Så användarnamn är alltså inte längre en privat inloggningsuppgift här. Men som du säger borde både användarnamn och lösenord hållas privata för ökad säkerhet.
 
 Jag har nu ändrat mitt användarnamn till mitt namn då användarnamnet ändå är offentligt och inte kan hållas privat, men valde ett längre lösenord.

2018-05-24, 21:51
Svar #107

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan någon tala om för mig, vad som är skillnaden mellan Signatur och Användarnamn, just här i Anbytarforum? Om det är signaturen som står ovanför mitt foto och jag gick in och ändrade det till mitt för- och efternamn. Varför kunde jag inte välja det? Eller är signaturen det namn som står under det jag skriver? Användarnamnet bör väl vara det man loggar in med. Snurrigt!


Jag har helt glömt bort hur det såg ut förr, innan Nya Anbytarforum kom till. Då stod det Ines för mig, men jag har för mig, att mitt namn fanns med i rutan, precis som det var för alla andra. Man visste vem som dolde sig bakom Användarnamnet (eller kallas det signaturen?). Ingen var anonym.
Ann-Mari Bäckman

2018-05-25, 11:45
Svar #108

Utloggad Johanna Schillerström

  • Styrelsen / kansliet **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-03-14, 09:20
    • Visa profil
Hej allihop!

Om man har en fråga som man vill att Sveriges Släktforskarförbunds personal ska besvara så är det alltid bäst att kontakta kansliet direkt med sin fråga för att få rätt svar. Kontaktuppgifterna står här: https://genealogi.se/kontakt-overst#personal

Upptäcker man tekniska problem med forumet ska dessa också rapporteras för att kunna åtgärdas. Det gör man här: https://forum.genealogi.se/index.php?action=contact

Vad gäller Anbytarforum och de förändringar som vi genomför vad gäller hanteringen av personuppgifter har vi tidigare i veckan skickat ut ett nyhetsbrev via e-post till alla användare. I brevet finns tydliga instruktioner för den som önskar byta användarnamn eller lägga till en signatur. Det framgår också i brevet att det fortfarande är möjligt att både visa och se alla användares riktiga namn i inloggat läge. Däremot kan inte Google (tex.) se dem. Anbytarvärden har också postat nyhetsbrevet här: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=153384.0

 Direktlänk till våra uppdaterade användarvillkor och integritetspolicy finns här: https://forum.genealogi.se/index.php?action=ezportal;sa=page;p=9

Med vänliga hälsningar,
Johanna Ekerstrand
Kanslichef
Sveriges Släktforskarförbund
Johanna Schillerström

2018-05-25, 23:07
Svar #109

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns en del allmänt att säga om Släktforskarförbundets hantering av den här saken, men det återkommer jag till vid ett senare tillfälle. Nu har jag dock några kommentarer till kanslichefens inlägg:

· "Om man har en fråga som man vill att Sveriges Släktforskarförbunds personal ska besvara så är det alltid bäst att kontakta kansliet direkt med sin fråga för att få rätt svar."

Ja, förbundsfunktionärer har kommit och gått genom åren, men detta påpekande har bestått. Och lika bestående har varit mångas förvåning över att man föredrar att dränkas i mejl från forumanvändare eller föreningsmedlemmar (i sådana frågor) och sedan behöva besvara alla dessa mejl - i stället för att det ingår i arbetsuppgifterna att man håller koll på forumdiskussioner om sina ansvarsområden, och sedan besvarar den aktuella frågan i Släktforskarförbundets eget forum. Om man abonnerar på inlägg från aktuella diskussioner, så får man ju mejl om saken (precis som man vill ha  :) ), men behöver bara skriva ett svar i stället för ett stort antal om man svarar per mejl. Men det står naturligtvis kanslipersonalen fritt att tycka att 'massmejlande' är ett bra sätt att fylla arbetsdagen med meningsfulla uppgifter - ett svarande i Anbytarforum underlättar dock för både forumanvändare och föreningsmedlemmar, som inte behöver slösa sin tid på att fråga om sådant som andra redan har fått svar på...

I det här fallet handlar det dessutom om Anbytarforum självt - och hur kan det då finnas en mer naturlig plats att fråga och svara än just Anbytarforum? Jo, vi som har varit med ett tag vet svaret på den frågan. Förbundsforum (som den här diskussionen är en del av) kom ursprungligen till som en hemlig avdelning av Anbytarforum, som inte ens kunde läsas av den som inte var föreningsmedlem - allt för att få bort kritiska synpunkter på förbundsledningens, inte minst styrelsens, hantering av olika frågor från offentlighetens ljus. Detta innebar att användare som inte var föreningsmedlemmar inte kunde delta i diskussioner om det forum där de hade användarkonton. Nu är ju det ändrat, men ogillandet av offentlig diskussion verkar inte ha minskat från ansvarigt håll...

· "Upptäcker man tekniska problem med forumet ska dessa också rapporteras för att kunna åtgärdas."

Ja, och användare som upptäckte felet med att namnen försvunnit från inläggen rapporterade det ju också, som framgår av tidigare inlägg - men nu visade det sig ju, till allmän förvåning, inte vara något tekniskt fel...

· "Vad gäller Anbytarforum och de förändringar som vi genomför vad gäller hanteringen av personuppgifter har vi tidigare i veckan skickat ut ett nyhetsbrev via e-post till alla användare."

Ja, det mejlet sändes ut den 22/5, cirka två veckor efter att alla riktiga författarnamn ersatts av användarnamn i inläggen, vilket är åtminstone en månad för sent. Och att ändringen motiveras med GDPR är inte bara tokigt, som framgår av tidigare inlägg här ovan - det gör det dessutom extra anmärkningsvärt att ändringen genomförts utan minsta lilla information i förväg, då information och de registrerades inflytande över hur deras personuppgifter används är en hörnsten i GDPR.

· "I brevet finns tydliga instruktioner för den som önskar byta användarnamn eller lägga till en signatur."

Den "tydliga instruktionen" för byte av användarnamn är en uppmaning att kontakta anbytarvärden per epost och meddela "nuvarande användarnamn och önskat nytt användarnamn". Och vilket "Goddag, yxskaft" som många då mötts av finns också exempel på i tidigare inlägg här ovan.

· "Det framgår också i brevet att det fortfarande är möjligt att både visa och se alla användares riktiga namn i inloggat läge."

Detta är en av de saker som jag återkommer till senare.

· "Anbytarvärden har också postat nyhetsbrevet här: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=153384.0"

Ja, men hur många har sett det? Det går inte ens att abonnera på information per mejl om nystartade diskussioner under "Forumregler och -drift". Där finns bara "Ordningsregler på Anbytarforum", inte "Anbytarvärden meddelar". Så ingen av trådarna "GDPR-lagen" (den 14/5) eller "Anbytarforum - trygg hantering av dina personuppgifter" (den 24/5) har kunnat nå några inläggsabonnenter; de ligger ju båda under "Anbytarvärden meddelar".

· "Direktlänk till våra uppdaterade användarvillkor och integritetspolicy finns här: https://forum.genealogi.se/index.php?action=ezportal;sa=page;p=9"

Ja, men i mejlet/nyhetsbrevet är det en annan länk  - en länk med en unik personlig kod. Och att detta har viss påverkan på trovärdigheten i avsändarens försäkran att man "värnar om en hög nivå av skydd för kundernas personliga integritet", det tror jag nog är riskfritt att påstå...  :)

Det mest anmärkningsvärda med kanslichefens inlägg är dock två andra saker:

· Att det är skrivet av just kanslichefen, som inte har ansvaret för Anbytarforum. Varför skrevs det inte av den anställde funktionär som faktiskt har det ansvaret, alltså anbytarvärden?

· Den titel som står under kanslichefens användarnamn: "Styrelsen". Det är ju en ren bluff! Kanslichefen sitter inte i styrelsen!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-10-25, 12:31
Svar #110

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Råkade få se att i gamla inlägg, innan man behövde logga in sig kallas jag "inkeri". Inget jag själv hittat på? Man kan också klicka och se vilka andra inlägg jag gjort. De flesta känner jag igen, men några är gjorda av en annan Ingrid. Hon berättar till och med en gång vem hon är barnbarn till, så det kan inte vara något jag glömt. hälsn Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2019-09-14, 12:46
Svar #111

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I går var det tre veckor sedan Släktforskarförbundets riksstämma (den 23/8) beslutade att skribenternas riktiga namn som ska stå som författarnamn i inläggen i Anbytarforum. När ska det beslutet verkställas? Det gick fort att kuppa bort namnen; varför tar det så lång tid att lägga tillbaka dem?

Det var faktiskt brott som förbundsledningen begick när man utan förvarning tog bort de riktiga namnen och ersatte dem med användarnamnen:

· Dels mot GDPR (som man tvärtom skyllde på när man genomförde sin kupp): Man får inte ändra hur personuppgifterna används utan att informera de berörda, så att de får ta ställning till om man accepterar ändringen (det gäller både att ta bort de riktiga namnen och att publicera användarnamnen).

· Dels mot upphovsrättslagen: Man får inte ta bort upphovsrättsinnehavarnas namn från deras offentliggjorda inlägg.

För att inte göra om samma misstag en gång till, så ska naturligtvis de som registrerat ett konto under tiden som Anbytarforum varit ett anonymt Släktforsknings-Flashback få möjlighet att radera sina konton om det skulle vara någon av dem som inte vill skylta offentligt med att de ägnar sig åt något så suspekt som släktforskning. Inläggen ska naturligtvis ligga kvar, men eftersom kontona är raderade, så ändras inte dessa (förmodligen inte särskilt många) skribenters författarnamn i inläggen när ordningen återställs. Där kommer då fortfarande att stå Puttefnask eller vad man nu valt att kalla sig.  :)

Men att skicka ut ett mejl och upplysa om vad som är på gång borde inte ta över tre veckor...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-14, 18:28
Svar #112

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Äntligen ett vettigt beslut angående Anbytarforum!

Nu kanske vi också kan få tillbaka de automatiska noteringar som i förekommande fall markerade att inläggen hade ändrats efter den ursprungliga publiceringen.

Såvitt jag förstår avskaffades denna viktiga funktion för att de ansvariga inte lyckades att i noteringarna ersätta de riktiga namnen med de användarnamn som i själva verket utgör en del av inloggningsuppgifterna och därmed bör skyddas och alltså inte offentliggöras på det sätt som nu sker.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-09-14, 18:43
Svar #113

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om jag inte minns fel nu, så försvann uppgiften om när ett inlägg redigerats efter att man på något märkligt sätt lyckats få en ändringstid inlagd i alla - absolut alla - inlägg, också flera år gamla inlägg som inte var ändrade...

Och så "löstes" det problemet genom att man tog bort den uppgiften ur alla - absolut alla - inlägg, också inlägg som var ändrade...

Och därefter har vi alltså inte kunnat se att inlägg är ändrade sedan vi läste dem senast, inte ens inlägg som är ändrade efter att någon klickade på fel knapp...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-21, 01:37
Svar #114

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och så har det gått en vecka till... Totalt alltså fyra (4) veckor sedan stämmobeslutet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-01, 19:08
Svar #115

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Diskussionen om anbytarforums innehåll borde enligt min mening handla om varför seriös aktivitet verkar avta mer och mer. I många socknar finns nästan inga inlägg längre. Går man tillbaka finner man påp alla områden en livlig diskussion där många bidrar med resultat av mycket kvalificerad forskning. Sådant har väl inte övergått till Facebook. Var har det tagit vägen och varför är ingen intresserad av att rätta alla tokigheter som sprids på nätet. Förr fanns rättelser ofta införda i Släkt och hävd. Det borde finns en särskild avdelning för rättelser på anbytarforum. I domböckerna finner man ofta uppgifter som saknas t.ex.  i Virdestams herdaminne och Smolandi Upsalienses. Visst, också jag måste bättra mig, men jag vill ha fler på tåget.

2019-10-01, 20:49
Svar #116

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Redan när man gjorde det onödiga bytet till "ny plattform" på våren 2016, så halverades antalet inlägg direkt. Och annat som sker i Anbytarforum uppmuntrar ju inte direkt forskare att vara aktiva här...

Själv har jag trots allt åter blivit aktiv i Anbytarforum igen efter att ha hållit mig härifrån några år. Men det är ofta med en viss olustkänsla som jag skriver här, eftersom man aldrig kan vara säker på vad som sker efter att man har sänt in ett inlägg. Jag föredrar att diskutera släktforskning och hembygdsforskning i ett forum där jag kan vara säker på att inte bli censurerad - och inte bli utsatt för repressalier om jag råkar trampa på en öm tå.

Tidigare i år var det en forskare som här i Anbytarforum gjorde just det som du efterlyser - rättade tokigheter, eller snarare avslöjade en släktforskningsbluff. Men bluffmakaren kände sig "kränkt" - och har tydligen kompisar i förbundsledningen...

Resultat: Inläggen med avslöjandet försvann lika spårlöst som oliktänkande i en bananrepublik. Inte en endaste liten kommentar från anbytarvärden om att de tagits bort eller varför. Det var som om de aldrig skrivits. Och avslöjaren blev avstängd på livstid från Anbytarforum för sin "kränkning".

Så se upp med vilka tokigheter som du rättar och vem som har spridit dem. Om det vill sig illa kan det vara ditt sista inlägg i Anbytarforum...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-04, 18:07
Svar #117

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är inte bara censurerad man kan bli i Anbytarforum; man kan få sina inlägg borttagna av andra orsaker också.

I dag har det åter igen kommit ett inläggsmejl med texten: "Ett ämne du bevakar har tagits bort av..." ...och så namnet på den som tagit bort diskussionen - och det var den som skrivit den ursprungliga efterlysningen, alltså inte anbytarvärden eller någon annan moderator.

Detta var en diskussion med många inlägg, också från flera andra än den som en gång startade den. Det senaste från den 5/9, då en annan forskare skrev ett långt inlägg med exakt källangivelse till födelseboken (volym och sida) för den aktuella familjens alla elva barn, och också utredning om faddrar för att fastställa släktskap.

Den 29/9 svarar så diskussionsskaparen så här: "Har börjat att titta på min forskning idag efter sommaruppehåll. Blir jätteglad att läsa ditt långa svar. Skall titta närmare på det och hör av mej. Tack SNÄLLA."

I går (den 3/10) kom ett nytt svar från samme person: "Nu har jag gått igenom det du skrev om. Har hittat några kopplingar till andra personer som jag har. Finns lite till att kolla. Tack."

Och i dag: Alltihop borttaget... Var det färdigkollat, så att svaren inte längre ansågs behövas? Men det kan ju finnas många andra som forskar om samma personer och kan ha stor hjälp av svaren!

Jag förstår inte hur man kan få för sig att ta bort inlägg med andras forskning. Klickat på fel knapp? Möjligen första gången, men man får ju frågan om man verkligen vill ta bort diskussionen, och måste ju då klicka ja.

Men oavsett orsaken till att någon tar bort en diskussion, så är den stora frågan: Hur kan det över huvud taget vara tillåtet att ta bort andras inlägg? Varför är inte den möjligheten spärrad?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-05, 02:15
Svar #118

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil
Det Jörgen beskriver närmast ovan har jag också råkat ut för sju, åtta gånger. Varje gång kontaktade jag omedelbart dåvarande anbytarvärden och bad henne att återställa samtliga inlägg, vilket hon lika omedelbart gjorde.

Det är nu cirka ett år sedan det senast hände, varför jag trodde att problemet var åtgärdat. Så är tydligen inte fallet.

Jag har svårt att tro att det är tekniskt omöjligt att hindra radering av andras inlägg och av egna inlägg i en diskussion där senare inlägg gjorts av andra.
Hälsar vänligen
Maud

2019-10-05, 08:47
Svar #119

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Jag gjorde ett försök med ett gammalt inlägg under "Prova Anbytarforum" för att inte förstöra något. Fick svar att jag inte kunde radera det någon svarat på. Nu var det ju inte mitt eget inlägg, så det borde ha räckt.
hälsn Ingrid
PS Gjorde nu ett försök med ett eget inlägg, svar på någon annans. Samma svar.
Olof och Ingrid Bergström

2019-10-05, 08:58
Svar #120

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Och till sist vågade jag mig på en egen fråga om läshjälp med svar. Samma där. Går inte. (Man kan be anbytarvärden).
DS


Olof och Ingrid Bergström

2019-10-05, 09:56
Svar #121

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det borde inte gå - men det gick åtminstone i går.

Klockan 15.04 kom ett mejl med innehållet på den första av de bifogade bilderna. (Jag har klippt bilden så att namnet på den som tog bort ämnet inte syns.) Något mer stod inte i mejlet, men vilken diskussion det gällde framgick av ämnesraden.

När jag därefter klickade på länken till diskussionen i det sista av inläggsmejlen (som kommit dagen innan), så kom jag bara till en sida som såg ut som på den andra bilden.

Och så ser det fortfarande ut om man går till den diskussionen:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=159373
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-05, 14:40
Svar #122

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Varför finns det ens en raderaknapp på alla inlägg i denna tråd? En tråd som jag skriver i först nu. Har jag blivit tilldelad administratörsrättigheter?

Jag har varit med om att både inlägg raderats "i fel ordning" och att hela trådar raderats några gånger men detta har skett under trådens första dygn. En användare verkade ha det som metod att ibland radera tråden när denne fått sina svar.
Mvh Anti

2019-10-05, 18:10
Svar #123

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Provat raderknappen, funkade ej, se ovan! Men det här sista som ingen svarat på går att radera, förhoppningsvis bara av mig. Prova den som vill!
Olof och Ingrid Bergström

2019-10-05, 20:07
Svar #124

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4998
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:58
    • Visa profil
Provat raderknappen, funkade ej, se ovan! Men det här sista som ingen svarat på går att radera, förhoppningsvis bara av mig. Prova den som vill!
Går inte, det står att "ditt ämne har fått svar..." osv. Fast det är ju egentligen inte mitt ämne, jag har inte skrivit något i tråden förut.

2019-10-05, 20:09
Svar #125

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Går det inte? Det har skett i dag igen!

Ett ämne som startades den 3/10 kl. 17.55 togs bort i dag kl. 15.50 av den som startat det. Och där hade gjorts åtminstone ett inlägg av någon annan, i går kl. 13.04.

Försöker man att gå dit, så kommer man till samma sida som när man går till det andra borttagna ämnet:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=163941

Men den bilden i mitt förra inlägg (med inloggningsrutan) får man bara upp när man inte redan är inloggad. Är man inloggad, så får man i stället upp texten på bilden här nedan (och detsamma gäller naturligtvis också för det andra borttagna ämnet).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-05, 20:36
Svar #126

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har nu startat diskussionen Prova Anbytarforum: Borttagningstest.

Gör gärna inlägg där, så ska jag se sedan om jag kan ta bort den när det har kommit svar. Men jag väntar tills det har gått mer än ett dygn (som är gränsen för när man kan redigera enskilda inlägg).

Observera den knapp som finns nederst på sidan (se bilden): RADERA ÄMNE. Den ser man bara när man är inloggad, och bara om man har startat diskussionen själv

Det går alltså inte att ta bort diskussionens första inlägg (med knappen Radera vid själva inlägget) om man har fått svar. Men hela ämnet (diskussionen/tråden) kan tas bort!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-05, 22:59
Svar #127

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
https://forum.rotter.se/index.php?topic=156765.msg1485004#msg1485004
Hittar ingen sådan knapp under vårt gamla inlägg. För underordnat?
Olof och Ingrid Bergström

2019-10-05, 23:08
Svar #128

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du måste vara inloggad för att se den. Längst ned på sidan, under de andra knapparna och länkarna (se bilden).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-06, 08:59
Svar #129

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Ja, inloggad förstod jag, men texten och övriga knappar på din bild fanns ju högst upp också. Nu fanns den och de frågade om jag var säker, men jag lät bli. Borde inte gå, man borde få fråga anbytarvärden om man har orsak att ångra

hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-10-06, 21:24
Svar #130

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då har jag tagit bort diskussionen Borttagningstest under Prova Anbytarforum. Och det gick ju hur lätt som helst, trots att det gått över ett dygn (vilket är gränsen för att redigera gjorda inlägg), och - framför allt - trots att andra användare gjort inlägg där.

Det enda som hände var att jag fick upp rutan på bilden här nedanför när jag klickade på knappen RADERA ÄMNE. Och efter att jag klickat på OK, så försvann allt...

Och det som händer när man nu försöker att gå dit är det vanliga när man går till en borttagen diskussion:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=163993
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-06, 22:05
Svar #131

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Förr gällde alltid "lagt kort ligger" i Anbytarforum. D.v.s. har man gjort ett inlägg, så får man stå för det. Och fortfarande står det så här i ordningsreglerna:

"Du ansvarar för dina egna inlägg och kan inte i efterhand begära att de raderas eller ändras."

Varför tillämpas inte det då? Varför kan man ens radara sina egna inlägg? Det första inlägget i en diskussion kan tydligen inte tas bort om det har kommit svar, men övriga inlägg (de numrerade svaren) kan raderas av skribenten själv. Det gör ju att det ser ut som man talar för sig själv när inlägg som man svarat på mitt i en diskussion plötsligt tagits bort.

Och varför anser Släktforskarförbundets styrelse att det t.o.m. är i sin ordning att användare raderar andra forskares inlägg? (I en annan organisation kanske det inte hade funnits skäl att fråga förbundsstyrelsen om en sådan sak - men i Släkforskarförbundet vill ju styrelsen sitta och pilla i alla detaljer, också när det gäller Anbytarforum. Och eftersom det nya Anbytarforum sjösattes för tre och ett halvt år sedan, så borde man rimligen vid det här laget ha fått klart för sig hur det fungerar - och lär väl då vara nöjd med den nuvarande ordningen, eftersom man inte har gjort något åt det.)

Det är ju inte så att man inte kan hindra borttagning av en hel diskussion bara för att man numera har ett annat forumprogram. Så här står det i bruksanvisningen till Simple Machines Forum (SMF), under Board Permissions > Topics:

"Remove topics - Determines whether users in this membergroup can remove their own topics, all topics, or no topics at all."

"...or no topics at all"! M.a.o.: Det går att helt stänga av möjligheten för användare att ta bort ämnen. Gör det då!

Maud skriver i ett inlägg här ovan att anbytarvärden vid några tidigare tillfällen har lagt tillbaka diskussioner som användare har tagit bort. Det måste betyda att borttagna diskussioner inte är raderade, utan bara undanstoppade utom synhåll. Då ska naturligtvis alla borttagna diskussioner (ända från det nya Anbytarforums start) omedelbart läggas tillbaka!

Jag har ingen lust att bidra med forskningshjälp i ett forum där jag riskerar att mina inlägg behandlas som några engångartiklar som kastas i soptunnan efter användning...  >:(
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-07, 11:24
Svar #132

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil

Efter mejl sent igår kväll till webbutvecklare Nina Mårtensson om att problemet med raderade ämnen dykt upp igen, har jag fått svaret att det orsakats av en bugg och nu är åtgärdat.

Det ska alltså inte vara möjligt att radera ett eget ämne efter det att andra gjort inlägg i detsamma.
Hälsar vänligen
Maud

2019-10-07, 12:55
Svar #133

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har fått mejl om borttagna ämnen hela året, ända från januari till nu i oktober. Sammanlagt 15 ämnen som tagits bort av vanliga användare. Och det är alltså bara i de ämnen som jag abonnerar på (vilket numera bara är 'mina' landskap och några ämnen till; det går inte längre att abonnera på allt som i det gamla Anbytarforum). Vi lär alltså få multiplicera dessa 15 några gånger för att få fram det totala antalet för hela forumet.

Det ska alltså vara en "bugg" som ändrat inställningarna i kontrollpanelen och gjort detta möjligt. Det låter märkligt... Och detta har kunnat pågå hela året - och ingen ansvarig har reagerat...

Vi får väl vara glada att "buggen" inte ändrade inställningarna så att användare kunde ta bort alla ämnen (vilket ju är en av de möjliga inställningarna enligt SMF:s bruksanvisning). Då hade cirkusen varit fullständig...  :)

Men "buggen" är fortfarande aktiv. Knappen RADERA ÄMNE finns kvar längst ned på sidan. Jag har precis testat. Två inlägg i samma diskussion har jag gjort. Det första inlägget har alltså fått svar, men knappen är kvar - och fungerar. Det gick att ta bort diskussionen, precis som tidigare.

Jag noterar dock att Radera-knappen nu är borta från de enskilda inläggen, också från de egna inläggen t.o.m. när man är inloggad. Det går alltså inte längre att ta bort några inlägg alls på det sättet. Tack för det! Den "buggen" har dock varit aktiv hela tiden sedan det nya Anbytarforum sjösattes...

Det finns dock ett undantag: Det första inlägget i en nystartad diskussion har fortfarande Radera-knappen - tills det har gjorts ytterligare ett inlägg; då försvinner den. Och den fungerar också - det går att radera det första inlägget med Radera-knappen - men då försvinner hela diskussionen; det ligger alltså inte kvar en tom diskussion efter raderingen.

Men det borde ju inte gå att radera något inlägg alls. "Lagt kort ligger" är som sagt vad som ska gälla i Anbytarforum.

Och det stora problemet är alltså kvar: Det går fortfarande att radera hela diskussioner med mer än ett inlägg! Men när jag testade, så var det alltså samme användare som gjort båda inläggen i diskussionen. Någon annan får gärna göra ett inlägg, så att jag kan testa om det går att ta bort hela diskussionen också när någon annan har gjort inlägg:

Prova Anbytarforum: Borttagningstest 3.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-07, 13:05
Svar #134

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då var det testat och klart. Det var lika enkelt att ta bort hela diskussionen som tidigare - trots att någon annan också gjort inlägg.

"Buggen" lever alltså...

Hur skulle det vara att ändra inställningarna i kontrollpanelen, enligt beskrivningen i SMF:s bruksanvisning som jag citerar i mitt inlägg i går kl. 22.05?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-07, 13:39
Svar #135

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil

Rekommenderar att du kontaktar Nina direkt när något inte fungerar som det ska: nina(snabel-a)rotter.se.
Hälsar vänligen
Maud

2019-10-07, 18:43
Svar #136

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:39
    • Visa profil
Och nu är väl ändå ta-bort-knappen borta!
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-10-08, 00:33
Svar #137

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, har man sett! Knappen RADERA ÄMNE är borta. "Vad stort sker, sker tyst." (Det skulle kunna vara Släktforskarförbundets valspråk...  :) )

Men fortfarande finns Radera-knappen kvar på det första inlägget i en ny diskussion. Och det går att ta bort det, så länge det inte har kommit något mer inlägg.

Så än är inte "lagt kort ligger" helt genomfört...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-08, 00:41
Svar #138

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och så ska naturligtvis alla borttagna diskussioner läggas tillbaka igen. Om de nu inte verkligen är raderade på riktigt och inte bara dolda...? Men de borde ju inte vara raderade, eftersom det har gått att lägga tillbaka borttagna diskussioner tidigare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-08, 16:38
Svar #139

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21843
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:01
    • Visa profil
Alla ämnen som raderats sedan den nya plattformen togs i bruk ligger kvar i en ”skräpkorg” (som administratören har tillgång till) och ska kunna återställas.

Fick jag just besked om från Nina Mårtensson.

Jag tänker inte vara budbärare en tredje gång i detta ärende. Den som har (följd)frågor eller vill ha något åtgärdat rekommenderar jag – än en gång – att vända sig direkt till Nina som har svaren / kan åtgärda: 
nina(snabel-a)rotter.se
Hälsar vänligen
Maud

2019-10-08, 19:27
Svar #140

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ingen har bett dig att vara "budbärare" - det är självvalt...

Det borde ingå i arbetsbeskrivningen för de som har ansvaret för Anbytarforum att läsa de diskussioner som handlar om själva forumet. Det görs lämpligen genom att abonnera på inlägg. Och det måste ju också vara arbetstidsbesparande att få ett mejl om saken från forumet, i stället för mängder av mejl med samma innehåll direkt från enskilda användare.

Dessutom är det ju av allmänt intresse att det kan diskuteras öppet hur forumet fungerar - och vad man kan råka ut för som användare.

Så fungerar det också i andra forum. Innehåll, funktioner, teknik m.m. kan diskuteras i forumet. Och de ansvariga läser - och svarar!  :o

Men oavsett om det ingår i arbetsbeskrivningen eller inte - och "inte" är sannolikt det troligaste med tanke på tidigare diskussioner - så läses det nog ändå vad som skrivs här, eftersom Nina gjorde testinlägg bara tio minuter efter att jag skrev mitt inlägg i går kl. 13.05...  :)

Men att återställa inlägg borde väl vara en fråga för anbytarvärden, inte den tekniskt ansvarige. Det krävs ju inte mer avancerade IT-kunskaper för att flytta tillbaka några inlägg än att ta bort dem. Det samma gäller ju också för att klicka på några inställningar i kontrollpanelen för att ta bort möjligheten till radering...

F.ö. är "budbärare" ett märkligt uttryck. Det handlar ju inte bara om mina personliga önskemål. Det är ju i alla användares intresse att forumet fungerar, och att ingen riskerar att få sina inlägg raderade - och att de som redan fått det får dem återställda.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-09, 10:19
Svar #141

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Som Anbytarvärd följer jag naturligtvis allt som händer på Forumet,
dock avstår jag oftast från att lägga mig i diskussionerna.
Vad gäller att lägga tillbaka borttagna diskussioner så, visst KAN jag göra det.
Problemet är att det inte framgår vem som tagit bort dem, alltså blir det väldigt svårt att
avgöra vad som ska läggas tillbaka. Det är ganska vanligt att någon gör ett inlägg och därefter ångrar sig och tar bort det igen.
I nuläget finns drygt 11000 inlägg raderade.
Jag har inte för avsikt att lägga tillbaka dem.
Finns det däremot några särskilda önskemål ska jag försöka ordna det.

2019-10-09, 11:00
Svar #142

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det vi talar om här är inte i första hand borttagna inlägg, utan borttagna diskussioner. Och då inte diskussioner som bara innehåller ett inlägg (där alltså skribenten själv har tagit bort det), utan diskussioner som innehåller mer än ett inlägg, gjorda av flera personer.

I dessa fall är det bara en av skribenterna som kan ha tagit bort diskussionen - den som skapade den, alltså den som gjorde det första inlägget. Övriga har aldrig blivit tillfrågade om de vill få sina inlägg borttagna. Dessa diskussioner ska naturligtvis läggas tillbaka.

Sett till hur många meddelanden om borttagna ämnen som jag har fått, och hur stor andel av alla diskussioner som jag abonnerar på, så är det inte frågan om några 11.000 inlägg. Antalet inlägg i de borttagna diskussionerna framgår ju inte av borttagningsmeddelandena, men antalet diskussioner (i hela forumet, inkl. de som jag inte abonnerar på) kan väl gissningsvis vara på sin höjd 1 % av 11.000.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-10-10, 00:51
Svar #143

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Nu går det inte längre att ta bort sitt sista postade meddelande. Skulle inte det vara bra om det vore möjligt, när man ser att man t.ex. har missuppfatttat frågan?
Mvh Anti

2019-10-10, 01:42
Svar #144

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, då är vi tillbaka till hur det var tidigare: Man svarar på ett inlägg - och så försvinner det inlägg som man svarat på, och det ser ut som man talar för sig själv.

Det går att redigera ett inlägg (med knappen Ändra). Då kan du ta bort det tidigare innehållet i ditt inlägg och ersätta det med en förklaring att du missuppfattade frågan.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna