ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 maj, 2008  (läst 2458 gånger)

2008-05-21, 12:14
läst 2458 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Är resandediskussionerna med vidhängande typiska resandeyrken, någon privat tillställning för vissa utvalda skribenter?
Ställer man några hövliga frågor där, så blev det total tystnad, fast jag sett i efterhand på sökning, att flera kunnat svara på mina frågor.
 
Tala om att kasta sten...
Där sticker jag aldrig in näsan mer i alla fall. Kanske utanför ämnet, men vissa verkar ha patent på olika områden i släktforskningen.
Så är det med det - Eivor

2008-05-21, 12:45
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr har jag väl lite anat samma sak, t ex när det gäller resande. Den debatt som var efter datainspektionstillslaget ledde, åtminstone för min del, till ett nytt intresse för just resande. Men det verkar lite vara bara en klubb som får vara med i diskussionerna. Visst är man okunnig och naiv i början på ett område, men vi som gärna vill lära oss mer om denna fascinerande grupp i samhället skulle också vilja vara med.

2008-05-21, 13:06
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag blev lite undrande över ditt inlägg, Eivor. Om du menar din fråga om häktmakare, så hade jag besvarat den om jag hunnit se den innan du själv besvarade den. Anledningen till att ingen svarade kan också vara att den inte ligger under Resandesläkter utan Yrken, eller att frågan var besvarad i samma diskussionstråd redan inledningsvis.
 
Resandediskussionerna har väl både positiva och negativa inslag idag. Åtminstone en namnkunnig forskare saknas utan tvekan, medan det förstås är väldigt positivt att flera namnkunniga norrmän hittat tillbaka trots den komplicerande avgiften. Den måste för övrigt upplevas som märklig eftersom nog ingen skulle komma på tanken att avgiftsbelägga motsvarande tunga fora i Norge.
 
Sedan kan man bara instämma i kritiken från Lena Eriksson, Rickard Brun och Lotta Nordin angående genomgången av de gamla stängda diskussionerna. Under tiden som gått har ju reglementet kring PUL blivit lite mindre strikt, vilket antagligen innebär att det allra mesta utan problem kan öppnas omedelbart...

2008-05-21, 13:13
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anders,
 
Hur kan flera som är intresserade men har synnerligen grunda kunskaper i ämnet bli engagerade? Kan ni ha en rubrik med litteraturtips mm, även om det är gammal kunskap för en del?  
 
Jag antar att den här problematiken finns under andra duskussioner också, en del som kan massor och en del som inte kan något - men som vill lära.

2008-05-21, 13:20
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag upptäckte i ett arkiverat inlägg, efter min fråga, att det fanns en förklaring till yrket, Anders.
Du brukar svara på frågor, man ställer, men det finns ju fler..
Det handlar mer om känslan att man skall söka överallt innan man ställer en fråga.
Då blir det inte så många trevliga diskussioner om olika ämnen, eller hur?
Ingen orkade ens svara på frågan om var Tingstad ligger - efter 3 inlägg i diskussionen.
Hur tolkar man det?
Min tolkning - Här har Du inte att göra!
Eivor

2008-05-21, 15:19
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
Om jag inte får svar på en fråga, så skulle jag tolka det som att, det finns ingen kvar som kan svara eller är inte intresserad av just det ämnet. De flesta har rymt fältet. Nog har jag den känslan att alla vi som har hållit oss kvar, har något ämne, som vi behärskar bättre än något annat. Några tar hand om ortnamnsfrågor, andra tar barnhemsfrågor , ytterligare någon annan tar hand språkfrågor o s v. Vi tolkar tystnaden på olika sätt när vi ställer frågor, som ingen svarar på. Ibland har jag lust att kommentera, när sådant händer, att jag har läst din fråga, men har inget svar att ge, bara så vederbörande inte ska känna sig osedd eller här har du inte att göra.
 
Själv är jag sådan, fast det gillas inte av alla har-du-letat-typer, att jag kan gärna fråga innan jag letat, bara för att få igång en trevlig social Anbytar-konversation.
 
Ps (min iställning är att varför antalet användare minskat är  
1. Den nedlåtande behandling, som vi användare bemöts av från högre instans
2. I viss mån, Obligatorisk användarkonto (fast det är nödvändigt)
3. Obligatorisk avgift för att skriva i AF)Ds
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-21, 17:28
Svar #6

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2021-03-17, 15:17
    • Visa profil
Läser med intresse inläggen ovan, får ett infall att lägga mig i. Kan hålla med om att AF blivit betydligt tunnare än tidigare. Och att orsakerna kan man hitta i just registrerings- och avgiftskravet.
 
Det har ju blivit ett stort kompetensbortfall inom vissa områden, t ex medeltiden, när de namnkunniga genealogerna lyser med sin frånvaro. Jag undrar om det är så, att man inte tycker att man ska behöva betala för att dela med sig av sina kunskaper. Jag har hittat mycket nyttig info där för min egen släktforskning, så det är trist att det mer eller mindre upphört.
 
Jag läste i alla fall med ett visst nöje Burediskussionerna. För min del tycker jag att det ska vara högt i tak, man ska kunna ha olika uppfattningar, göra olika bedömningar, då blir det lite liv i diskussionerna. Att sedan en och annan har svårt att förstå att andra har rätt att tycka annorlunda handlar väl mer om bristande social kompetens hos den som rackar ner på den andre. Det ska bli intressant att se vad som händer framöver, om man lyckas få mera liv i AF.
Hälsar,
Ewa

2008-05-21, 17:42
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några frågor med anledning av Michael Lundholms inlägg (den 20/5 kl. 21.47):
 
· Hade raden av frågor till styrelsen varit oändlig om styrelsen - i stället för att uppträda som en modern variant av sekreta utskottet - på eget initiativ hade lämnat regelbunden och utförlig information om styrelsebeslut och annat som händer, diskuteras och planeras inom Förbundet?  
 
· Vilka frågor anser styrelsen inte vara oväsentliga cykelställsfrågor när de kommer från simpla medlemmar, som är fräcka nog att inte gå via sin förening? Eller annorlunda uttryckt: Hur många frågor av någon sort svarar styrelseledamöter glatt och villigt på i Förbundsforum?  
 
· Det talas ofta om hur svårt det är att hitta personer som är intresserade av styrelseuppdrag med tanke på vad de stackars styrelseledamöterna utsätts för från gatans parlament - är då det bästa sättet att öka intresset att stämpla frågor från medlemmar som oväsentliga cykelställsfrågor; eller att utbrista i ett Låt oss sköta detta!; eller att stämpla den som terrorist som kontaktar styrelsen, inte för att kräva besked, utan för att lämna upplysningar och komma med förslag?  
 
· Är syftet med hemlighuset Förbundsforum verkligen något annat än att få bort 'klottret' från dagsljuset i Anbytarforum?  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 21 maj, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-21, 18:07
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ett par av svaren ovan på mitt inlägg tycker jag utmärkt väl demonstrerar det jag avsåg med en oändlig rad av krav på besked och insinuant ton. Min respons på det är inte att utbrista Låt oss sköta detta! Tvärtom: Mitt svar är att andra får sköta detta för jag avgår i Malmö, bla (om än inte enbart) av detta skäl.
 
(Meddelandet ändrat av Milton den 21 maj, 2008)
//Michael Lundholm

2008-05-21, 19:45
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Svaret på ovanstående Goddag yxskaft finns att läsa ovan kl. 17.42...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-21, 22:59
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag tycker vi stänger förbundsforum, för om styrelsen inte finner forumet till gagn utan bara genererande cykelställsfrågor så är ju syftet förfelat.
 
Styrelsen har ju sina kanaler ut till verksamheten i form av Angeläget, ordförandelistan och Släkthistoriskt Forum, och något behov av återkoppling i form av allmänt forum behövs då inte.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 22 maj, 2008)

2008-05-22, 07:16
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Michael nämner den insinuanta tonen, som kan förekomma här. Är det så konstigt att tonen kan bli sådan? Som Lotta också är inne på, att när det inte blir en tvåvägskommunikation, så blir man frustrerad och irriterad av att inte få svar.  
 
Jag själv känner att jag ibland kan bli både spydig och elak i tonen och det har att göra med att alla gånger jag kommit med förslag när det gäller Porträttfynd eller haft åsikter om densamma, så har jag inte fått svar eller så har jag fått elaka svar tillbaks, plus annat som hänt (radering av inlägg och inlägg i FF, som publiceras på första sidan av Rötter t ex).  
 
Det behöver inte bli så här om man diskuterar med varandra. Det kanske inte behöver bli så farligt för styrelsen att våga sig in och besvara frågor eller kanske ta diskussioner. Det måste väl ändå vara bättre än att stå på sidan och läsa det som skrivs ibland med insinuanta toner.
 
Som man bäddar får man ligga!
Ann-Mari Bäckman

2008-05-22, 08:25
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
1. Jag tycker det är lite märkligt att när jag deklarar mina personliga bevekelsegrunder så blir det helt plötsligt styrelsens uppfattning (trots att jag uttryckligen säger att jag bara talar för mig själv!). När jag skriver  ...att ägna en massa tid åt cykelställsfrågor istället för åt väsentligheter blir det oväsentliga cykelställsfrågor (dessutom inom citationstecken för att riktigt understryka att man uppger sig citera ordagrannt). Då handlar det inte om samtal och diskussion utan om agitation. Man tillskriver andra en uppfattning de inte självklart har genom att skruva lite på citeringarna och tolkningarna. Är det någon som fortfarande  är förvånad över att man tröttnar på att delta?
 
2. Jag menar att många av de frågor som rör Rötter, Anbytarforum och Förbundsforum är cykelställsfrågor. Det är påtagliga och viktiga för enskilda användare och har karaktären att de flesta kan sätta sig in i dem, men oviktiga i förhållande till andra frågor som tex ekonomin (som inte heller är lika lättbegriplig). Det är inte rimligt att alla dessa detaljfrågor skall behandlas av styrelsen eller att man som enskild läsare av Rötter eller användare av Anbytarforum skall förvänta sig enskilda styrelseledamöter skall ha synpunkter on demand. Därför är ett stort antal frågor (inte bara rörande AF/FF) delegerade till anställda eller enskilda förtroendevalda. Under de snart två år jag suttit styrelsen har (trots detta) en enligt min mening fullständigt orimlig andel av styrelsens sammanträdestid (vilken är begränsad till ca 35-40 timmar på ett år  oräknat de två möten som sker i anslutning till Riksstämman och som i stort ägnas åt aktiviteterna under Släktforskardagran och åt konstituering; ca 8-10 timmar fördelat på två dagar per sammanträde med totalt 4 sammanträden per år) använts till att diskutera sådana detaljfrågor. Ett skäl är de förväntningar om respons från styrelsen som uttrycks på AF/FF.
 
3. Jag vill ta upp ett annat problem på AF i anslutning till vad Eivor nämnde tidigare. Hon skrev att hon kände att det hon ställt frågor som mötts av tystnad och fortsatte Det handlar mer om känslan att man skall söka överallt innan man ställer en fråga.  
 
Jag tycker inte man kan ställa kravet på en frågeställare skall ha letat överallt; varför skulle man annars ställa sin fråga? Och jag tror inte det är förklaringen till en ev tystnad är detta (nu följer jag inte resenadediskussionen hur tonläget är just i den tråden). Däremot framgår följande av ordningsreglerna: När du ställer frågor på Anbytarforum ska du alltid ange vilket förarbete du gjort. Vilka källor har du redan kontrollerat? Källor som många har tillgång till är de vanliga cd-skivorna. Vet du exempelvis att svaret inte finns där så ange det. Om du inte meddelar vad du redan gjort kan andra i onödan upprepa din forskning i svaret till dig. När så inte sker kan jag tänka mig att många struntar i att intressera sig för frågan.
//Michael Lundholm

2008-05-22, 11:49
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Michael
 
En fundering, med utgångspunkt från det du skriver i punkt 2 ovan.  
 
Frågor som rör Rötter och forumen kan mycket väl vara småfrågor.
 
Men det finns många andra frågor på Förbundsforum som rör större frågor. Ekonomi, ShF, kansli, mm
 
Dessa ska kanske inte ses som cykelställsfrågor

2008-05-22, 11:59
Svar #14

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Michael,
Jag skulle vilja förklara lite varför jag reagerade som jag gjorde.
Jag hade under förnamn sökt ursprunget till namnet Gunmund, eftersom jag hittat det i ett led från min farmor.
Där fick jag svar från 2 personer (som bl.a.håller på med resandeforskning).
I en rubrik om häktmakare samma dag ser jag namnet Gunmunsdotter i en urklippsbild.
Frågade då var detta Tingstad , där hon fanns, ligger.
Tystnad.
Dagen efter tar jag upp tråden igen och efter sökning på wikipedia om yrket, såg jag att det var ett hantverk. Jag hade missuppfattat yrket som en som häktar fångar, status nattman eller liknande.
Frågar då vad dessa hantverkare sysslar med - om de gör hyskor och hakar till korsetter och gördlar eller liknande (min teori)
Tystnad.
Söker då på Google igen och ser att NE har en förklaring, samt att detta diskuterats i ett arkiverat inlägg tidigare, så alla i resandediskussionerna kände till det.
Därför blev jag förvånad att ingen tog upp tråden igen.
Jag frågar inte så ofta och lär väl inte göra det igen, men det är ett typexempel på att det även kan vara tystnad från användare och inte bara från styrelse.
Man skall vara rättvis.
Tråkigt att du slutar förresten.
Hälsn. Eivor

2008-05-22, 12:26
Svar #15

Lotta Nordin

Michael,
du skriver att en, enligt dig, orimlig andel av sammanträdestiden, ca 32-40 timmar per år, ägnas åt att diskutera detaljfrågor (det du kallar cykelställsfrågor), och skälet till det är förväntningarna på respons från styrelsen som uttrycks av användare/medlemmar. Varför får då inte alla frågeställare någon respons? Det vore väl rimligt när nu styrelsen har lagt ner så  mycket tid på att diskutera frågorna av just den anledningen.
 
Du skriver också att ett stort antal frågor har delegerats till anställda och enskilda förtroendevalda just p g a att styrelsen inte har tid(?) att ägna sig åt detaljfrågor. Varför svarar då inte dessa anställda och enskilda förtroendevalda på frågor?
 
Du medger också att dom frågor du kallar cykelställsfrågor är påtagliga och viktiga för enskilda användare. Bra! Du anser däremot att dom är oviktiga i förhållande till andra frågor som t ex ekonomin. Det kan kanske vara så - i vissa fall - men det svaras inte heller på frågor rörande ekonomin, eller andra frågor rörande sådant som styrelsen framhåller som viktigt.  
 
Jag tycker inte att frågor rörande Rötter och AF/FF är obetydliga detaljfrågor. Rötter och AF är faktiskt förbundets ansikte utåt, och därför väldigt viktiga.

2008-05-22, 12:49
Svar #16

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Mats, Visst är det som du säger. Det finns andra frågor som som reses i dessa fora som inte har karaktären av cykelställsfrågor. Och visst kunde styrelsen vara bättre på att diskutera dessa. Men som jag skrivit ovan så finns det en tendens till att man avhåller sig av de skäl som berörs i punkten 1.
 
Eivor. Jag gör då följande reflektion. Om svaret ligger bakom en Google-sökning varför då inte googla först? Eller slå i ett uppslagsverk. Jag kan mycket väl tänka mig att många inser att vissa frågor kan få sitt svar med så enkla metoder och därför anser att frågeställaren bör göra detta själv. Därför svarar man inte.  
 
När jag ställer en fråga innebär det att jag ber andra avsätta tid för något som jag tycker är angeläget. Det är inte självklart att frågan är lika angelägen för andra. Om man själv då inte avsatt tid för att lösa frågan genom att söka på AF, googla eller slå i ett uppslagsverk på biblioteket och dessutom visat att man gjort detta, varför skall då andra avsätta sin tid?  Jag tror att det gäller att visa att man ansträngt sig och att man har kört fast. Visat att jag med mina kunskaper och resurser nått gränsen  för vad jag förmår. Då blir andra mer angelägna att hjälpa till.
//Michael Lundholm

2008-05-22, 13:20
Svar #17

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack för den Michael.
Det var just det jag hade gjort innan.
Å andra sidan är Anbytarforum ett diskussionsforum och det blir inte mycket till diskusssioner om alla sitter och slår upp allt på Googles.
Kan inte heller påstå att jag besvärat så många att avsätta någon tid till att svara på mina frågor under de 8 år jag varit med (2003 skall vara 2000)
Har väl själv till 90 % själv letat upp och svarat på andras frågor.
Det var inte särskilt rättvist, tycker jag.
 
Här har Du nog kärnpunkten till ett minskande intresse på AF.
Ordningsreglerna och Sök själv.
Den attityden smittar av sig tyvärr och sågar nog av grenen med syftet med forumet.
Förstår att det kan bli frustration i styrelsen ibland, som i alla föreningar och Förbund.
Jag tänkker hädanefter göra som Du säger. Googla och leta på Ad Online istället för att fråga.
Bra sätt att få fart på diskussionerna..
 
Eivor

2008-05-22, 13:56
Svar #18

Lotta Nordin

Om alla skulle göra som Michael skriver ovan, med hänvisning till Ordningsreglerna, så skulle det inte göras många inlägg per dygn i AF. Många intressanta diskussioner skulle också utebli helt.
Vad det beror på att det är så många som inte följer Ordningsreglerna kan väl diskuteras; ingen läser dom, ingen kontrollerar det som skrivs, en del läser dom men bryr sig inte, folk forskar på olika sätt...ja, listan kan säkert göras lång.
Däremot är det helt klart att den stora röran bland inlägg och rubriker i AF beror uteslutande på att det inte finns någon fungerande moderator. Det påstås dock att det finns en anställd anbytarvärd, men den som utpekas har inte varit inloggad på 14 dagar nu (inte sedan 8 maj)...så det är väl tveksamt om det finns någon.
 
Och här sätter jag punkt för mitt deltagande i AF/FF. Den punkten kommer att stå kvar tills det blir en förändring i förbundsledningens (styrelseledamöters/funktionärers) sätt att agera och attityd mot användare/medlemmar.

2008-05-22, 14:21
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anna-Lena Hultman behöver nog inte vara inloggad för att göra vissa saker. Åtminstone gjorde hon en rubrikändring häromdagen efter att jag mejlade henne.  
 
Eller så är informationen i profilen under Senast inloggad fel.

2008-05-22, 14:29
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eivor, man har ofta frågor även efter man sökt efter ett svar, och då kanske förutsättningarna för en intressant diskussion är större. Med andra ord tycker jag Michaels reflektion har en poäng. Och jag tror inte AF låga aktivitet direkt beror på att de enklaste frågorna inte får svar. Snarare tvärtom, det är avsaknaden av utmaningar som gör forumet ointressant.

2008-05-22, 14:54
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Anders,
Jag kan inte se någon poäng, i ett diskussionsforum, att alla skall gå till biblioteken och söka på Googles för att fråga en enkel yrkesfråga.
Är det så farligt att svara snabbt om man vet det? Bara för att vara hjälpsam.
Jag vill inte älta detta mer, men alla söker nog inte utmaningar i släktforskningen utan är glada för det dom hittar.
Utmaningar är säkert bra för mer djuplodande forskning i olika grupper - men det är säkert inte den största gruppen på AF.
Jag skall nu träna på 1600-tals-stilen i kyrkoböckerna, så har jag gjort det som krävs för att inte besvära någon..
Eivor

2008-05-22, 16:23
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Du besvärar inte, Eivor . Men jag tycker inte heller att alla de som såg din fråga om var Tingstad ligger ska behöva känna sig besvärade  för att de inte svarade dig. Ingen kan kräva att man svarar på en fråga bara för att man har svaret. Tänk på tidsaspekten. Det tar 2 sekunder att finna ut med Google att Tingstad ligger i Östergötland, och därför tror jag de allra flesta som läste din fråga efter t ex 1 timme eller senare tog för givet att du då redan hade svaret.

2008-05-22, 16:37
Svar #23

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det finns Tingstad i Göteborg också och på andra ställen, jag visste inte vilket Tingstad det gällde.
Sedan kräver jag inga svar utan blev mest förvånad att ingen svarade efter 3 dygn på en enkel fråga. Ingen behöver känna sig träffad.
Det var väl korsetterna som inte passade kanske?
Jag kunde inte tänka mig något annat användningsområde. T.o.m. Gustav III
hade väl en fiskbenskorsett.
Utanför ämnet.
Glöm detta.
Eivor

2008-05-22, 17:11
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det framgick att det måste vara socknen Tingstad. Nog om det.

2008-05-22, 17:29
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Michael
 
Jag tror, personligen, att de flesta frågeställningar på detta Forum har en positiv grundton när de ställs första gången.  Naturligtvis finns det ibland en viss ironi, eller språkbruk,  när det man talar för (eller emot) härstammar från ett uttalande, som har en ironisk ton eller använder ett språkbruk av viss kategori.  
 
Det är uppenbart att ett provocerande inlägg på Rötters första sida (som exempel) bemöts med provocerande inlägg på FF. Det är klart att om det skrivs i ett debattinlägg att förbundet vill utöka sin inkassering av medlemsavgifter med 7 miljoner kronor att frågan tillbaka hamnar på samma nivå. Konstigt vore det annars.
 
Grundproblemet tror jag är att med bristande kommunikation från funktionärer så trissas nivån uppåt. Efter ett tag framträder en bild, baserad på konspirationsteorier, där avsaknad av svar måste bero på att något döljs, och då trissas frågan en nivå till och sedan är det igång.
 
Lösningen, tror jag, är en rakare kommunikation i ett tidigare stadium. Så jag är tillbaka till mitt förslag om jourhavande funktionär. Kanske är förslaget heldumt, jag vet inte. Kanske är det halvbra, men inte möjligt att genomföra?

2008-05-22, 18:04
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Två citat (OBS - kopierade!) ur Michaels inlägg:
 
Först från punkt 1 i inlägget kl. 8.25:
När jag skriver '...att ägna en massa tid åt cykelställsfrågor istället för åt väsentligheter' blir det 'oväsentliga cykelställsfrågor' (dessutom inom citationstecken för att riktigt understryka att man uppger sig citera ordagrannt). Då handlar det inte om samtal och diskussion utan om agitation. Man tillskriver andra en uppfattning de inte självklart har genom att skruva lite på citeringarna och tolkningarna. Är det någon som fortfarande är förvånad över att man tröttnar på att delta?Och så från inlägget kl. 12.49:
Det finns andra frågor som som reses i dessa fora som inte har karaktären av 'cykelställsfrågor'. Och visst kunde styrelsen vara bättre på att diskutera dessa. Men som jag skrivit ovan så finns det en tendens till att man avhåller sig av de skäl som berörs i punkten 1.Om detta finns följande att säga:
 
När man skriver ...att ägna en massa tid åt cykelställsfrågor istället för åt väsentligheter, så innebär i stället att cykelställsfrågor inte är väsentligheter! Allting annat är en språklig omöjlighet - om man menar vad man skriver. Då är det helt barockt att påstå att det är agitation och att tillskriva andra en uppfattning de inte självklart har när man skriver oväsentliga cykelställsfrågor!
 
En av orsakerna till att jag har tröttnat på Anbytarforum är detta evinnerliga diskussion-om-diskussion-tjafs som dyker upp där man minst anar det, när somliga finner det intressantare att recensera övriga skribenters inlägg än att komma med synpunkter i sakfrågan.
 
Och här har vi alltså en styrelseledamot som säger att han har tröttnat på att ägna tid åt cykelställsfrågor och därför inte svarar på frågor från undrande medlemmar - samtidigt som han tydligen finner denna påveskäggsdiskussion om oväsentliga cykelställsfrågor värd flera inlägg. Är det, för att använda Michaels egna ord, någon som är förvånad över att man tröttnar på att delta?  
 
När det gäller punkt 2 i Michaels inlägg kl. 8.25 - alltså all tid som styrelsen lägger ned på att diskutera AF/FF-detaljer på styrelsemötena - så har Lotta några bra frågor i sitt inlägg kl. 12.26. Några svar har jag dock inte sett till - men de kanske kommer...?
 
Jag kan bara tillägga några små undringar:
 
Är det inte så att en icke ringa del av den tid som ägnas åt AF/FF-detaljer på styrelsemötena beror på att styrelsen själv vill bestämma just en massa AF/FF-detaljer?
 
Inte är det väl forumanvändare och medlemmar som har krävt att styrelsen sitta och pilla med detaljer som t.ex. vilka ämnen som ska diskuteras i FF och inte i AF, eller vad som får synas under Nytt senaste dygn, eller att det ska finnas en tidsgräns för hur länge inlägg ska arkiveras i FF?
 
Och beror inte en stor del av den den oändliga raden av krav på besked från styrelsen i cykelställsfrågor just på styrelsebeslut och oklarheter om vad de egentligen innebär?  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 22 maj, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-22, 20:45
Svar #27

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Som svar på frågan ovan så har styrelsen inte bestämt mycket angående FF. Det har varit beslut angående tekniska lösningar och liknande efter förslag från forumgruppen eller mig som värd. De flesta rubriker har jag som formvärd lagt upp och några har kommit till när de efterfrågats av andra här på forumet. Diskussionen om hur FF ska fungera i framtiden tar vi från och med nu under rubriken Förbundsforum och så återgår den här diskussionen hoppas jag till Anbytarforums innehåll igen ... eller hur?
 
mvh
Anna-Lena A

2008-05-22, 21:40
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det jag skrev i mitt förra inlägg var inte att styrelsen beslutat vilka rubriker som ska finnas i Förbundsforum, utan vilka ämnen som ska diskuteras i FF och inte i AF (och därmed lyckades jag hålla det här inlägget inom ämnet för den här diskussionen, Anbytarforums innehåll... )
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-23, 17:29
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Jag vet ej om det är mig du menar i ditt inlägg ovan den 21 maj angående resandediskussionerna men känner mig likt Anders Berg träffad av dina påståenden eftersom jag skriver en hel del inlägg under just resandediskussionerna. Din fråga om häktmakare hittar jag nu utanför resandediskussionerna under yrken, men förstår inte att du förväntade dig att jag (om det nu är mig du avser?) skulle svara på detta inlägg och så på momangen som du uppenbarligen förväntade dig? Jag svarar ofta på en del frågor när jag tar paus på jobb eller när jag har möjlighet på annan ledig tid, men jag är inte anställd att svara på ALLA frågor och jag läser dem inte heller - gu´ bevars då skulle man ju inte få något gjort i vardagslivet eller ihop med sin familj. För mig är Anbytarforum ett forum där man kan byta erfarenhet och även hjälpa forskningen framåt (ex. resandeforskningen som är mycket problematisk).  Var Tingstad ligger har jag ingen aning om så där kunde jag absolut inte hjälpa dig. Om jag bemött dig avvisande i någon diskussion så har det inte varit min mening och ber då om ursäkt för detta (trots att jag ej kommer ihåg något sådant tillfälle?). Jag får många privata mejl av folk som ber mig släktforska åt dem, många mer eller mindre begär att jag ska leta fram uppgifter åt dem utan ersättning - det kan man ju göra vid ett gemensamt utbyte men när folk tror att man ska serva dem med information som tar timmar att leta fram blir man ibland konfunderad hur folk är funtade.
 
mvh
Niclas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna