ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 april, 2010  (läst 1944 gånger)

2010-01-11, 21:03
läst 1944 gånger

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu när det gått mer än ett dygn tycker jag allt ser ut som det ska. Att du inte sett den under Nytt senaste dygn kan bero på att din webläsare av någon anledning inte behagade hämta den sidan på servern utan istället visade en lagrad kopia. I sådana fall hjälper det ofta att trycka på F5 eller skift + F5. På Ämnen, Resandesläkter och vidare nedåt finns en liten gul ny-pil så det verkar också fungera. Om du inte ser dessa kan det bero på samma anledning.

2010-01-15, 06:36
Svar #1

Sten Magnusson

I förrgår var det enligt Telia flera internetoperatörer som hade problem så hemsidorna inte kunde nås.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-15, 10:03
Svar #2

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Hej alla TREVLIGA släktforskare.
Vad menas med (Din profil belagts med restriktioner)?
Så undrar jag också varför det finns förhandscensur på porträttfynd och resandesläkter.
Vilka är det som kallas resandesläkter?
Inte behöver väl dagens levande människor skämmas för vad tidigare släkten gjort?

2010-01-15, 11:53
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Evert, var ser du att Din profil belagts med restriktioner?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-01-15, 12:39
Svar #4

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Om jag klickar på arket med pennan till höger kommer det upp.

2010-01-15, 14:03
Svar #5

Carl Szabad

Restriktionerna innebär nog bara att man endast har 24 timmar på sig att ändra ett inlägg.

2010-01-15, 15:06
Svar #6

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Carl.
Det stämmer nog. Försökte att klicka på mitt eget och då fanns inte denna klausul. Antingen mitt eget, eller inom tiden, som du föreslog.
Tack.

2010-02-17, 21:02
Svar #7

John Sidén

Generalklausulen för Anbytarforum säger att här skrivs endast om avlidna personer. Men i en diskussion under Uppland: Socknar: Väddö idag den 17 februari 2010 efterfrågas föräldrar till en nu levande person. Föräldrarna till personen ifråga är avlidna men hon själv lever. Jag gjorde herr moderatorn uppmärksam på detta eftersom jag inte är någon moderator och inte ska eller bör lägga mig i sådant som utgör en moderators uppgift men herr moderatorn behagar inte göra något åt detta brott mot generalklausulen för Anbytarforum och då är det väl fritt fram för att diskutera allt möjligt om anorna till nu levande personer, kan jag förstå, eller har jag missförstått allt? Om systemet med moderatorer ska fungera måste också moderatorerna agera i enlighet med de ordningsregler för Anbytarforum som finns, tycker i alla fall jag, men troligtvis är det ytterligare något jag missförstått om detta.

2010-02-17, 21:38
Svar #8

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
John, jag vet inte riktigt vad du syftar på men 13:07 svarade jag på ditt mail och tackade för upplysningen och direkt därefter gick jag in och anonymiserade det genom att ta bort personens namn, vilket vi har gjort ibland när det redan skrivits svar.
 
Du skriver då är det väl fritt fram för att diskutera allt möjligt om anorna till nu levande personer och det är det ju förutsatt att anorna är avlidna. Sen måste även hänsyn tas till typen av uppgifter som skrivs.
 
Är det några oklarheter är du välkommen att höra av dig.
 
Mvh

2010-02-17, 22:09
Svar #9

John Sidén

Hej Jonas!
Så som du gjorde kan man naturligtvis också göra men det är inte så svårt att identifiera den nu levande personen i alla fall. Och det skulle väl inte bara försvåras utan faktiskt omöjliggöras här i Anbytarforum (till skillnad från siter som hitta.se och liknande). I alla fall har jag förstått reglerna på det sättet. Jag hade nog trott att du skulle radera hela diskussionen och skicka mail till frågeställaren. Och jag har även förstått reglerna så att probanden ska vara avliden för att hans/hennes anor ska diskuteras här, inte bara hans/hennes anor. Jag är också fundersam till det du skriver sen måste även hänsyn tas till typen av uppgifter som skrivs. Hänsyn ska väl i första hand tas till den nu levande personen som kanske inte vet att uppgifter önskas om hans/hennes härkomst. Tänker du på några andra hänsyn?
Med vänlig hälsning  
John

2010-02-17, 22:35
Svar #10

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
John Sidén:Och jag har även förstått reglerna så att probanden ska vara avliden för att hans/hennes anor ska diskuteras här, inte bara hans/hennes anor.
 
Sådana är inte reglerna. Det skulle inte bli många kvar att skriva om då.
 
Det jag menar med det du citerar är att om jag skriver om en person relativt nyligen avliden skriver jag inte om självmord, mental ohälsa, drogproblem mm, men jag ser inget problem i att skriva ett födelseår eller var personen ifråga har bott vid en särskild tidpunkt. Av hänsyn både till den avlidne samt efterlevande.
 
Jag kan dock tycka så här i efterhand att jag även borde tagit bort födelsedatumet och jag kommer därför att göra det nu.
 
Mvh

2010-02-17, 22:48
Svar #11

John Sidén

Hej igen!
Det är bara att konstatera att du och jag tolkar Anbytarforums regler på olika sätt och med den tolkning du har av reglerna är det konsekvent att hantera den diskussion jag gjorde dig uppmärksam på just på det sätt du hanterade den. Men nu är det varken du eller jag som formulerat Anbytarforums regler och jag skulle nog vilja veta hur reglerna ska tolkas. Tolkar både anbytarvärden och andra moderatorer reglerna som du tolkar dem?  
Med vänlig hälsning  
John

2010-02-17, 22:52
Svar #12

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Då överlåter jag åt någon av mina kollegor att svara på den frågan.
 
Mvh

2010-04-02, 20:12
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag funderar en hel del på utvecklingen mot många nya släktforskare som inte ställer annat än sådana frågor, att det verkar som att frågor på Anbytarforum är deras enda släktforsknings-metod.
 
Med den utvecklingen blir ett medlemskap i Rötters vänner den avgift man tycker sig ha betalt för att sedan hela tiden utgå ifrån att andra släktforskare här ska vara snälla och göra all forskning åt en. Ofta har de aktuella frågeställarna insett att nödtorftigt maskera situationen som jag hittar inte NN, som är född i Södertälje 21 januari 1912, eller i Skå 1829.
 
Att få forskning utförd av någon annan i stället för att forska själv kallades förr uppdragsforskning. Det var rätt elementärt att betala för att få en tjänst utförd, i dessa sammanhang likaväl som i alla andra.
 
Nu när den som har/anser sig kunna ha råd att hålla sig med tillämpliga abonnemang såsom Genline, SVAR och/eller Arkiv Digital har alla gamla historiska kyrkböcker åtminstone fram till slutet av 1800-talet är allt tillgängligt.
 
För de som verkligen vill ha resultatet av släktforskning, men inte vet eller är intresserade av att lära sig hur forskningen som sådan går till, är vi nu fler än någonsin som har tillgång till källorna. Då luras många av oss att sitta och hjälpa andra helt gratis.
 
Det känns rätt... skumt...
 
Nog ser man ett par ganska aktiva skribenter på Anbytarforum som verkligen ser ut att ägna sig åt mycket lite egen forskning utan verkar fråga om allt på Anbytarforum....

2010-04-02, 22:41
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Jag tror att det är svårt att göra något åt detta. Det är fritt att fråga och fritt att svara. Jag tror att vi som ställer upp och hjälper andra, märker ganska snabbt om det är någon som far runt som ett bi från blomma till blomma eller om är det någon som kört fast i sin egen forskning. Vi som har dessa abonnemang på kyrkböckerna, folkräkningar hit och dit, begravda och döda, plus andra Cd skivor, för inte tala om alla böcker, som har med släktforskning att göra, kan ju göra valet vem vi vill hjälpa eller inte.
 
Jag tror nog att vi kommer att få fler av den typen av släktforskare, men förhoppningsvis, märker de efter ett tag att det där med att leta själv, kanske inte är så dumt ändå. Kanske man ska försiktigt föreslå dem att gå någon släktforskningskurs och har de inte råd med abonnemang på kyrkböcker på nätet, så kanske de kan leta sig till närmaste släktforskningsrum, om de har sina anor från den trakten de bor i.
 
Mvh
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-04, 22:37
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, tipsa om en släktforskningskurs är väl en tanke som föresvävat mig.
 
Jag tänker mig att kanske forumet skulle behöva en policy, för i takt med att fler av oss användare blir irriterade på sådant här framöver kan det nog bli lite vilda västern om man bara vräker ur sig åsikter. Det har jag försökt undvika hittills. Den här gången ville jag hitta någonstans att ta upp ämnet, och hittade den här delen av forumet.

2010-04-04, 22:55
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Liknande fenomen förekommer i de flesta andra forum och det brukar reglera sig självt alldeles utmärkt utan att man har någon särskild policy. Man får låta bli dem, om man inte gillar dem. Om andra svarar på de triviala frågorna så låt dem göra det om de vill, de kanske inte alls känner sig utnyttjade och bara tycker att det är trevligt att göra ett gästspel i en annan sockens kyrkböcker.
 
Personligen anser jag dessutom att även den mest slappa fråga är ett bidrag - forum är massfenomen och ska det bli något krävs det besökare. Vilka som bidrar eller inte får besökarna själva avgöra.

2010-04-16, 12:24
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vilken policy bör finnas i AF beträffande forskare, som häcklar och sprider lögner på sin hemsida, om andra forskare, som skriver i AF? Om svaret är att det är inte acceptabelt. Hur ska man då förhålla sig till forskare, som sympatiserar med dessa synpunkter från hemsidan, genom att själv på sin hemsida ha en länkning till påhoppen på AF:s släktforskare?
 
Jag kan inte se någon skillnad, om man författat dessa synpunkter eller om man sympatiserar med dem. Är det någon skillnad i ansvarsfrågan mellan den som sparkar någon och de som står runt omkring och hejar på det hela?
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2010-04-16, 12:28
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fast å andra sidan: Vem tror på påståendena om den sk Falköpingskonspirationen som framförs på den akteulla sidan?

2010-04-16, 13:08
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris!
 
Det är mycket man inte tror på från den aktuella sidan, men jag blir så trött på att det hela tiden kommer nya saker och finner man inget att kritisera, så hittar man på något. Det trista är då att det finns de som helt okritiskt sympatiserar med dessa tokerier, genom att länka till hemsidan och samtidigt skriver i AF.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-16, 22:55
Svar #20

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Vem/vilka sympatiserar och länkar? Vore bra att detta klargöres. En obehaglig stämning kommer krypande över hela forumet i och med dagens inlägg.
 
Vänligen.
 
Bo N.

2010-04-17, 04:51
Svar #21

Sten Magnusson

Jag antar att den hemsida som diskuteras här ovan är densamma jag själv har i åtanke, men eftersom ingen av övriga skribenter nämner den vid namn avstår även jag från den saken.
 
Beträffande det som skrivs i inlägget 15/4-2010 12:24 blir väl svaret att man inte kan göra så mycket åt det, hur mycket man än ogillar det. Anbytarforum har ju ett regelverk, men det gäller ju bara Anbytarforum. Är det t.ex. någon skribent här på forumet som skriver olämpligt på annat håll, gäller ju inte det här regelverket skribenten i fråga. Däremot kan man tycka att det är olämpligt uppträdande av skribenten, men det är en annan sak.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-17, 06:22
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta är vad saken gäller:
 
Porträttfynd
 
De berörda får ta åt sig, d v s varje en som har en direktlänk till påhoppen och lögnerna, som framförs på den nämnda hemsidan och som riktas till oss släktforskare i AF.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-23, 07:36
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet att det är väldigt uppskattat att jag plockar fram gamla arkiverade bilder under rubriken Gamla Bilder, för att kanske hitta nya lösningar på en gammal bildgåta.
 
Ska det då också åligga mig, att även vara beredd att kontakta den person, som lagt in bilden för kanske upp till 7 år sedan, om det kommer fram nya uppgifter till bilden?
 
Jag skulle vilja ha synpunkter på detta, då jag inte känner för att kontakta personer, som jag inte har en aning om de är i livet eller inte, men att e-postadressen kanske fortfarande finns på en annan familjemedlem.  
 
Går det att lösa på något annat sätt, t ex att jag upplyser om att den som ev plockar fram nya uppgifter får själv, om den så vill, kontakta frågeställaren?
 
Mvh
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-23, 07:48
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Lägger man in en fråga/bild på ett forum kan man inte räkna med att någon ska kontakta en på annat sätt än genom just forumet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-23, 08:29
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Så om någon plockar fram en massa uppgifter till en gammal fråga och vill att jag ska kontakta frågeställaren, för att ev få fram om det kommit fram några andra uppgifter genom åren, så bör det inte vara min skyldighet, bara för att jag plockat fram frågan igen?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-23, 09:34
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ingen är skyldig att kontakta någon.
 
(Meddelandet ändrat av crex 2010-04-23 09:39)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-23, 09:38
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack, Claes-Göran! Kanske jag vågar mig på att damma av gamla fotografier igen då.
Ann-Mari Bäckman

2010-04-23, 10:06
Svar #28

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag tycker att det gäller samma sak när någon svarar på ett t.ex. 8 år gammalt inlägg där frågeställaren inte varit registrerad på AF på över 5 år.
 
Då tycker jag inte man skall svara eftersom man inte vet om vederbörande lever eller ej.
Det kan kännas obehagligt om anhöriga läser det.
 
Eivor

2010-04-23, 10:22
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ann-Marie: Jag tycker inte du skall behöva kontakta frågeställarna i den situation du beskriver.
 
Eivor: Visst skall man kunna svara på gamla frågor även om frågeställaren inte (t ex) är registrerad på AF längre. Skälet är ju att det kan finnas andra än den som ställde frågan som har intresse av att frågan besvaras.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna