ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2013  (läst 2592 gånger)

2012-02-19, 20:56
läst 2592 gånger

Utloggad Monika Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 16:50
    • Visa profil
Det var väl magstarkt! Läs meddelandet till slut. Jag skrev att man kan tacka svararen via personlig e-postadress, och om den saknas avstå. Jag vill ju ha information från en socken eller släkt, men inte information som bara berör EN PERSON, den som svarat. Jag tycker att det är lättjefullt att svara hela listan (= alla som prenumererar) när det gäller EN, speciellt när man ofta kan hitta svararens e-post genom att trycka på namnet.
meepa_2000

2012-02-19, 21:12
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det fyller ytterligare en funktion, utöver vanlig artighet. Både den som svarar och andra som kanske vill jobba vidare med frågan vet att frågeställaren sett svaret och kan vara intresserad. Det händer inte så sällan att man lägger ner massor av jobb på något som aldrig uppmärksammas.

2012-02-19, 21:26
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
På vilket sätt är det magstarkt att föreslå att du avbryter en prenumeration om vissa inlägg stör dig så oerhört? Om du läser de svar du fått, så konstaterar vi alla (jag, Östen och Chris) att det är ett sätt för frågeställaren att signalera att han/hon har tagit del av svaret. Det kan vara väsentligt för någon annan person som kanske har ytterligare information i ämnet att frågeställaren fortfarande är aktiv, då alla frågor inte besvaras ögonblickligen.

2012-02-19, 22:19
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tycker det är bättre att svara till listan även för ett enkelt tack, eftersom det är det normala som man ändå alltid ska göra.
 
Tidigare stod det i ordningsreglerna att man inte skulle tacka, just för att hålla trafiken nere, men det ändrades alltså. En klar förbättring tycker jag.
 
Om trafikmängden från AF blir besvärande är det en rätt bra lösning att sätta upp ett filter i emailprogrammet som puffar ner de emailen i en särskild folder som man läser lite då och då. Då är det enklare att stå ut med innehållslösa email.

2012-02-19, 22:22
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I Ordningsreglerna står att man ska svara i AF, inte via e-post, om det inte rör känsliga frågor. En bra regel, av skäl som angivits ovan!
Ann-Mari Bäckman

2012-02-19, 22:59
Svar #5

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Dessutom så prenumerar ju inte alla utan går in i forumet med jämna mellanrum själv. Då kan man ju enklare se att svaret kommit fram och att man som hjälpare inte behöver fördjupa sig mera i problemet
 
Kerstin

2012-02-20, 01:34
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Om någon jag hjälpt inte svarar så är det osannolikt att jag hjälper den personen igen. Och samma om andra hjälpt personen och denne inte svarat. Jag vill alltså se att det här är en person som bryr sig innan jag lägger ner kanske en timme eller t.o.m. två.
Tack-mejlar till min privata mejladress vill jag definitivt inte ha. Jag får sådana ibland och det har hänt att den personen sedan vänt sig direkt till mig med nästa fråga istället för att använda forumet.
 
Ingela

2012-02-20, 18:49
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag märker också att vissa inte återkommer i frågan om man försynt frågar om de har sökt vad som tidigare har skrivits i ämnet, se t ex en fråga och mitt svar . Det är inte mening att vara ovänlig eller inkräkta på någons vilja att fråga utan bara visa att svaren ofta finns i den enorma databas varpå Anbytarforum vilar, bara man ger sig själv lite tid.  
 
Men som så mycket annat i dagens samhälle är det snabb behovstillfredställelse man är ute efter och anser sig inte ha tid (och lust?) att först försöka imhämta kunskapen själv för att sedan återkomma.

2012-02-23, 11:15
Svar #8

Utloggad Monika Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 16:50
    • Visa profil
Eftersom jag startade diskussionen vill jag göra ett avslutande inlägg. Jag får tacka för t ex Daniel Berglunds vänliga, sakliga och hjälpsamma råd, medan andras inlägg enligt min uppfattning inte följt ordningsreglerna (en vänlig ton) liksom inte heller att min första inlägg lästes ordentligt. Min avsikt var att förbättra, inte få reda på att jag inte var välkommen som prenumerant. Efter denna erfarenhet kommer jag att tänka mig för flera ggr innan jag ger något förslag! Jag är fortfarande inte övertygad om nyttan med innehållslösa tacksvar, förutom tacksamhet och artighet förstås, som i och för sig är viktigt.
meepa_2000

2012-05-09, 07:28
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur är det med Tillfällighetsfynd, ska vi hädanefter, lägga in våra fynd, direkt under det landskap det berör? Jag ser att det under Södermanland (tror jag det var) finns under Allmänt en rubrik Tillfällighetsfynd.
 
Det kanske inte vore så dumt att placera fynden direkt under landskap i AF, än att lägga dem i den undanskymda plats de nu har. Tillfällighetsfynd har ju varit styvmoderligt behandlad och haft diverse problem och har det fortfarande vad det gäller att se de senaste inlagda.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-05-09, 08:26
Svar #10

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
De Tillfällighetsfynd som jag lade in under Södermanland handlar om släktskapsförhållanden som kan tänkas ge upphov till en del diskussioner. Eftersom jag bedömde att dessa skulle vara svåra att följa i sockendiskussionerna och knepiga att upptäcka i Tillfällighetsfynd, hamnade de där de gjorde (fast jag kanske borde skriva en förklaring till hur jag har tänkt).
Jag kan förstås flytta dem till bättre lämpade platser om mitt förfarande förefaller helt galet .

2012-05-09, 09:15
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kan tycka att det verkar bättre att placera tillfällighetsfynden under Landskap. Varför har man valt att skapa en speciell databas för detta, istället för att lägga dem i AF? Är det en fördel att ha Tillfällighetsfynd separat, i förhållande till att ha det i AF, eller?
Ann-Mari Bäckman

2012-05-09, 20:01
Svar #12

Bengt-Arne Andersson

Om jag saknar någon så använder jag sökfunktionen så jag har svårt att se att det har någon betydelse var fynden är upplagda.
 Det skulle inte va' dumt om sökfunktionen hade mer möjlighet att sila.

2012-05-09, 21:06
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bengt-Arne!
 
Jag vet inte om jag tänker galet nu, men då har det ingen betydelse alls att vi har en indelning i ämnen, underavdelningar heller, för man kan ju söka det man är intresserad av.
 
Nej, jag tycker mig ha märkt att det finns ett ointresse för Tillfällighetsfynden och då spelar det ingen roll var de hamnar heller, för vem bryr sig.
Ann-Mari Bäckman

2012-05-10, 10:15
Svar #14

Bengt-Arne Andersson

Jag menade inte att det är fel med ordning, det kan vara bäst/snabbast om jag t. ex. har en misstanke åt något håll.
 Men om jag inte har en aning är sök bäst. Så jag vill ha både ordning och bättre sök  
 En fördel med att ha dem i Anbytarforum skulle va att man lättare ser om det kommit något nytt.

2012-05-12, 08:23
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd som en separat databas är bra om vi ser detta på lång sikt och inte stirrar oss blinda i vår samtid. Om tillfällighetsfynd läggs under landskap kommer dessa att bli svåröverskådliga framöver. Redan nu anser jag att Anbytarforums struktur är på väg att bli ett enda stort klotterplank (jfr med Arkivguidens forum där man kan skapa separata diskussioner istället för att allt läggs som i en blandpåse under socken). Inställningen till upplägget av dagens Anbytarforum kontra Arkivguidens forum grundar sig nog om man enbart är ute efter snabba svar eller ser forskningen som en process som kan pågå över väldigt lång tid och även generationsvis, vilket då kräver mer struktur och separata ihopahållande diskussioner.  Något ointresse för Tillfällighetsfynd har åtminstone inte jag och jag bryr mig faktiskt om den skulle försvinna Ann-Mari! Däremot borde den uppdateras och gå att söka på flera inlägg bakåt (t ex 10,20,30,40...etc). Hela tiden gör jag tillfällighetsfynd i olika källor, och om databsen var mer översedd så skulle jag liksom förr även lägga in dessa fynd jag gör.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-05-12 08:24)

2012-05-12, 10:14
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nicklas!
 
Med ointresse menar jag, att jag har diverse gånger haft påpekande om brister i Tillfällighetsfynd, utan reaktion från knappt någon. Jag har för mig att jag fick svar någon gång, att det berodde på resurser, att det då fungerade dåligt i TF. Möts man nästan jämt med tystnad, så bedömer jag det som ointresse.
 
Om vi är flera, som påpekar en förbättring av sökmöjligheterna, så kanske de kan åtgärdas, men vem bryr sig om det bara en och samma person, som gnäller? Så nu är vi två i alla fall, som önskar att sökmöjligheten på de senaste inlagda, ska åtminstone fungera, vad det gäller de senaste 25. Nu får man bara upp de senaste 5 inlagda.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-05-12, 10:44
Svar #17

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Dessutom vore det bra om det faktiskt gick att lägga in något i Tillfällighetsfynd. Det har inte fungerat för mig det sista halvåret i alla fall, utan jag får bara felmeddelanden (jag har aldrig haft några problem tidigare, men kan ju förstås ha blivit en ännu större teknisk idiot på sistone). Så om alternativet är att lägga in det under Landskap eller inte alls, då hamnar det under Landskap.

2012-05-12, 11:00
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Camilla! Du loggar väl inte in med fel användarnamn? Jag har för mig att man ska ha användarnamnet, som man får via Forskarkatalogen, eftersom TF ligger utanför AF.
Ann-Mari Bäckman

2012-05-12, 17:57
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har precis registrerat några fynd i databasen och tycker det är en alldeles utmärkt resurs som verkligen förtjänar att uppmärksammas. Har själv varit för dålig att använda databasen, både för registrering och sökning. Men det kommer att bli ändring på det! Och jag tycker att den ligger bra där den ligger, behöver inte ändras eller användas på något annat sätt. Däremot borde ansvariga med jämna mellanrum göra reklam för den, lämpligen på Rötters första sidan.

2012-05-12, 20:11
Svar #20

Bengt-Arne Andersson

Jag ska försöka skärpa mig lite, det är kanske bra med de sökfunktioner som finns.
Kruxet är att dom funkar lite olika, jag villar bort mig där ibland tror jag  
Sökrutan i Tillfällighetsfynd är på sätt och vis bra, den söker 'exakt fras' väl ?
Man slipper få alldeles för många träffar men man får göra sig besväret att prova dom stavningsvarianter man kan komma på.

2012-06-17, 23:21
Svar #21

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil

2013-12-30, 09:38
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En observation.
Under läshjälp förekommer numera frågor utan bilder från det man behöver hjälp med.
Ofta finns en bra källhänvisning.
 
Kanske det är dags att se över ingressen:
Välkommen till Läshjälp. Har du ett ord eller en text i ett gammalt dokument som du behöver hjälp med att läsa? Skicka upp en bild på dokumentet här, kanske kan någon hjälpa dig att tolka vad som står där. Gör så här: Skapa en ny diskussion under berört landskap nedan och skriv ett meddelande som vanligt. Där du vill infoga bilden skriver du (koden för,image{text}, där {text} är det namn som du ger bilden (spelar ingen roll vilket). Se till att det inte finns några mellanslag och att du använt dig av rätt sorts parenteser. I förhandsgranskningsläget ser du nu en liten bild - 'Your Image Here' - där din bild kommer att dyka upp.. När du sedan skickar inlägget kommer du till ett nytt fönster där du får möjlighet att via 'Bläddra-knappen' ange vilken bildfil (med angiven sökväg) från din hårddisk som ska skickas med. Avsluta med att klicka på 'UPLOAD'.. Obs! Bilderna måste vara i jpg- eller gif-format och får vara max 200 kb.
 
(Meddelandet ändrat av Smol 2013-12-30 09:39)
Vänligen,
Olle Elm

2013-12-30, 10:43
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bra Olle! Personligen svarar jag för det mesta bara på frågor med bild, för att det inte ska ta för lång tid att leta rätt på bilden och sedan tolka den. Mycket lättare om det finns en bild direkt.

2013-12-30, 11:28
Svar #24

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Vad bra att du tar upp detta!  
Jag har nämligen länge undrat hur man gör.
Sedan en månad abonnerar jag för första gången på AD.
Där har jag nu hittat att man t ex kan Kopiera Anbytarforum-länk. Är det den jag ska använda?
Att lägga in ett foto har jag gjort många gånger, men hur får jag fram en jpg-bild ur AD eller SVAR?
Det är det som är problemet för mig som inte är något tekniskt geni.
 
Detta är kanske inte rätt ställe att ställa frågan men jag griper tillfället i flykten.

2013-12-30, 12:51
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Elisabeth,
Kan hålla med i sak och gör nog som Du, men eftersom jag brukar skryta med att jag var den förste som lade in en digital bild i forumet, tänkte jag att det var dags att tänka om kanske. Funderar på om det faktiskt kan stå att man antingen kan lägga in en bild, gärna med en bra källhänvisning, eller endast en bra källhänvisning. Sedan kan vi hjälpare välja på vilka vi svarar.  
 
Marianne,
Du fick ett svar per mail.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-12-30, 13:20
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har ingen aning om hur man gör för att kopiera en sida i Genline, som jag abonnerar på. Därför väljer jag att hänvisa till sidan.
 
Personligen kan jag tycka att man ofta vill läsa mer, när någon har kopierat en pytteliten del av texten. Då föredrar jag att själv leta fram sidan i kyrkboken, så jag kan läsa allt eller kanske läsa en tveksam bokstav på ett annat ställe och då fatta vilken bokstav det ska vara.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-30, 16:17
Svar #27

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej!
 
För mig är det viktigt med en bra källhänvisning. Jag letar alltid upp texten i AD-online eller Svar för att tolka texten rätt.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2013-12-30, 18:39
Svar #28

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Källhänvisning är viktigast men en bild sitter väl inte i vägen.
 
Jag vet heller inte hur man kopierar en bild direkt från AD eller SVAR. Men att använda Kopiera Anbytarforum-länk kan väl inte funka. Det är ju inte en länk som ska kopieras in.
 
Jag gör en skärmdump(print screen) och klistrar in i ett bildbehandlingsprogramn (PhotoShop eller annat). Där kan jag beskära, skärpa till och ev lägga till info. Tycker att bilderna inte ska vara så breda i forumet att man måste skrolla i sidled för att se hela. Max 860 pixlar i bredd brukar funka bra.
 
Men jag förstod inte Olles anvisning (Där du vill infoga bilden skriver du (koden för,image{text, där {text är det namn som du ger bilden (spelar ingen roll vilket). Se till att det inte finns några mellanslag och att du använt dig av rätt sorts parenteser.})}. Den verkar krånglig. När ska man använda den? Jag laddar upp bilden direkt från min dator enligt instruktionerna i lilla rutan. Tyvärr måste man skrolla i den vilket kan missas. Den borde göras större.
 

2013-12-30, 20:13
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kristina Gunnarsdotter,
 
Det Du ovan kallar Olles anvisning är inte Olles anvisning, utan detta:
 

 
där jag, med paddan i hand, hade lagt till (koden för,, så att inte koden (Anbytarforums kod) skulle gå igång. Jag förstår att detta kunde uppfattas otydligt, utan citattecken; Men paddan är inte snäll ibland, så det fick bli så här.
 
Vad jag försöker göra är att föreslå en alternativ text, som inte utesluter en fråga utan bild, så länge det finns en bra källhänvisning. Ibland får man följa med tiden, även om man inte tycker som tiden ;o)
 
Tycker själv det vore bra att hålla oss till detta i diskussionen; det tekniska finns beskrivet på så många andra ställen och på bra sätt.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna