ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014  (läst 3312 gånger)

2013-12-30, 20:48
läst 3312 gånger

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Hej Olle
 
Jag skulle förstås ha skrivit anvisningen som Olle citerade. Hur som helst så har jag aldrig förstått denna anvisning eller vad den ska användas till. Jag har lagt upp många bilder men aldrig använt den och aldrig behövt bekymra mig om rätt sorts parenteser.  
 
Jag använder knappen Bifoga följande, kommer till bilden ovan där jag skriver en bokstav i första rutan, klickar på Browse, väljer bild från min dator, trycker på Ladda upp (Upload) och sedan Stäng. Klart.
 
Trodde alla gjorde så.

2013-12-30, 21:18
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Jag har fattat det som att det finns två helt olika sätt att bifoga en bild, dels det som står under Läshjälp, men också Bifoga följande... som finns längst ned där man skriver meddelanden. Eftersom Läshjälpen är det nybörjare skall läsa först, så hamnade jag först på den proceduren, men sedan jag upptäckte Bifoga följande... har jag inte använt något annat. Metoden i Läshjälpen, är det något gammalt som borde tas bort?

2013-12-30, 22:18
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det blir mer och mer angeläget att den av mig citerade och dessutom som bild inlagda texten förändras.
 
Det fenomen som ni nu talar om:
 
 
 
har jag aldrig lagt märke till!   = där fick jag!
 
Sannolikt är detta en överlägsen metod som bör omnämnas i instruktionen. Måste nu genast pröva nymodigheten.
 
Är det någon som har en aning om när denna kom dit? För den har väl inte funnits där utan att jag/vi sett den?
Om det är så, är det något oroande ....
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-12-30, 22:22
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag är född 1958, så jag kan inte säga hur länge den funktionen funnits...

2013-12-30, 22:41
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil

2013-12-30, 22:54
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Den kom med Discus 4, hösten 2007.

2013-12-31, 10:45
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag använder mig av programmet Paint, först tar jag en skärmbild från en sida i AD (Ctrl+alt+PrtScrn). Redigerar den i Paint, sparar den under lämpligt namn på skrivbordet på min dator (för att jag ska komma ihåg att kasta bilden senare). När jag skriver ett inlägg använder jag mig av funktionen bifoga följande som visas i bilden ovan.

2013-12-31, 12:21
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Daniel för den upplysningen!
 
Då har jag några reflektioner:
 
- tiden går och jag har förmodligen tunnelseende med det i ryggmärgen sittande kommandot `engelskaförbild[andraparenteteser]
 
- men varför i hela friden har vi suttit här och hjälpt folk att lägga in bilder på det svåra sättet och ingen sagt något, vad jag vet?
 
- och varför i hela friden har ingen kommit på att ändra ingressen - (se bild ovan) ?
 
Kan det vara så att de som managerar det hela är mindre användare än en del av oss andra, och faktiskt inte riktigt har koll på vad som händer rent praktiskt.
I så fall vore det förnämligt att hålla ett öga i sådana här diskussioner - vilket jag ej vet om det sker.
 
OK - [color=0000ff]Gott Nytt på er![/color]  (och för övrigt anser jag att vi skall vara rädda om [color=0000ff]Släktforskarnas årsbok[/color], men det har nog inte undgått någon .. kanske ...  )
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-12-31, 12:48
Svar #8

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag trodde inte att jag hade något bildhanteringsprogram där jag kunde få fram någon jpg-bild, men det går ju utmärkt i Paint (Windows 7).  
Fanns denna möjlighet redan 1998 då jag skaffade mig min första dator (Windows 98)?  
Jag  har nog inte försökt använda Paint sedan dess.

2013-12-31, 13:44
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Paint har nog också funnit i 100 år. Funkar lika bra som Photoshop för enklare grejer.

2013-12-31, 13:50
Svar #10

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej!
 
Jag använder Snagit, free software, mycket lätt att använda, behöver inte göra en skärmbild i AD-online först utan klipper direkt den delen av bilden jag vill ha, kopierar sedan in i ett bildvisningsprogram för att spara i ett lämpligt format och sist bifoga följande, som ovan.
 
http://download.cnet.com/Snagit/3000-2192_4-10004813.html
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2013-12-31, 15:01
Svar #11

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
AD har en knapp uppe i vänstra hörnet där man kan spara bild eller sida direkt till skrivbordet. För att slippa onödiga moment bara  
 
Gott  Nytt År

2013-12-31, 15:06
Svar #12

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Kristina,
 
Ja Paint hade jag (nog) redan då, men jag menade funktionen att kunna spara i jpg-format.
Ingick den sas redan i en tidig version av Paint - runt 1998?  
 
Men även om den fanns då hade jag förstås inte fattat vad det rörde sig om.  
 
TACK för att jag äntligen har fått lära mig att lägga in en bild - det var en fin avslutning på det gamla året.
Nu önskar jag alla ett GOTT NYTT ÅR.
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2013-12-31 15:16)

2013-12-31, 16:49
Svar #13

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Eivors tips är ju det enklaste av alla sätt.
Genom att förminska fönstret som AD finns i, kan man få bilden med exakt det utsnitt man vill ha.
Som denna t.ex.

2013-12-31, 21:33
Svar #14

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:37
    • Visa profil
Hej.
Jag har följt diskussionen om att kopiera bilder o lägga ut.
Ett tips: Jag har i flera år använt Screen Hunteer Free. Då klickar man på F6 och får upp ett kryss och markerar det område som man vill kopiera. Detta sparas på skrivbordet och man ger det ett valfritt namn som man sedan använder när man skall bifoga bilden. Fördelen är att man lätt kan hålla sig inom ramen 200 i storlek.
Gott Nytt År
Roland

2014-01-01, 14:23
Svar #15

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
I Windows 7 finns Skärmklippvertyget att tillgå

2014-01-01, 15:25
Svar #16

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Skärmklippverktyget finns som standard i alla versioner av Windows sedan XP

2014-01-01, 16:36
Svar #17

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Själv använder jag Screenshot Pilot, men vore kul att veta var i XP det finns ett skärmklippverktyg.
Jag hittar det inte.

2014-01-01, 16:52
Svar #18

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:52
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
I mitt Windows Vista hittar jag det behändiga skärmklippverktyget i C:`Windows`System32 där det heter SnippingTool.exe

2014-01-01, 16:52
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
För undvikande av dubbeljobb, vill jag bara medddela att jag nu tillskrivet moderator och anbytarvärd om mina tankar som inleddes , och som inte handlade om tekniken utan om instruktionen i AF.
Vänligen,
Olle
 
[color=808080]som använder ScreenHunterFree och som tackar för upplysningen om bifoga följande  [/color]
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-01, 17:20
Svar #20

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Gunnar, har inte tillgång till XP, men kolla under Tillbehör och se om du hittar skärmklippverktyget där.
Själv använder jag Gadwin PrintScreen, som kan laddas ner från http://www.gadwin.com/download/, längst ner på sidan. Programmet finns i dels professionell version (kostar pengar) och dels som freeware (gratis). Gratisversionen räcker mer än väl, och funkar alldeles ypperligt.

2014-01-01, 17:33
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Olle, jag brukar också tänka bort knappen Bifoga följande... men jag vill minnas att det var något som var konstigt med den. Den såg bra ut till en början men sedan var det något som inte var så bra. Någon annan som minns vad jag far efter?
 
Kanske någon javaskriptinkompabilitet med någon viss webläsare? Det är kanske överspelat nu i så fall.

2014-01-01, 18:38
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Daniel!
Nu blir det spännande att se om det görs om vad gäller instruktion.
Tycker det är spännande med den här typen av tankeförändringar; det som var helt logiskt då - behöver inte vara det nu ;o)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-01, 19:47
Svar #23

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Alternativ till Gadwin är Greenshot  - gratis - på engelska - finns här:  http://greenshot.joydownload.com/&c=15?gclid=CPuorqDR3bsCFUiN3godlWQAgw
 
Funkar alldeles utmärkt.

2014-01-01, 22:46
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vill bara rapportera att jag redan fått svar från Anbytarvärden. Ingressen tas om hand.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-05-08, 05:00
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag brukar ibland hjälpa till att tyda olika texter som andra har problem med. På senare tid har det allt oftare skett på Facebook, där alla jag hjälpt blivit väldigt tacksamma för den hjälp de fått.  
 
Men nackdelen med Facebook är att inläggen inte är sökbara och inte hamnar i något sammanhang som de gör under Läshjälp här i Anbytarforum eller ännu hellre i sockendiskussionerna där den samlade informationen om personer och platser kan och i en socken bör finnas.
 
För att ta till vara den information som jag renskrivit även på Facebook har jag ibland ansträngt mig extra och lagt den informationen här i Anbytarforum under den socken det gäller och sedan lagt en länk till Anbytarforuminlägget i Facebookdiskussionen, för att de som frågar där ska få reda att Anbytarforum finns, och inse de förträffliga möjligheter som finns här att ställa nya frågor som kan besvaras av många forskare idag eller senare, samt den sökbarhet som finns här. De flesta har då blivit positivt överraskade över att Anbytarforum finns överhuvudtaget.
 
Följaktligen gjorde jag så i lördags i sockendiskussionen Estuna, särskilt som just ett ortnamn ingick, vilket saknade belägg, såväl i en sökning på Anbytarforum, som vid en vanlig Googlesökning:
 
Anbytarforum: Landskap: Uppland: Socknar: Estuna
------------------------------------------------------------
 
Postat av Stefan Simander den lördagen 03 maj 2014 - 13:42:
 
Estuna kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/1502/C I/4 a (1788-1816), bildid:
C0047384_00168
 
8 Barnet Eric i Porshagen på Färsna ägor.
 
Ett torp i Porshanken, Uddeboö, Estuna.
--------------------------------------------
 
För att visa vilken fantastisk resurs som finns när man är osäker på tydningen av ett ortnamn lade jag även in en länk till:  
 
ORTNAMNSREGISTRET  
 
  © Institutet för språk och folkminnen  
 
 
 Estuna socken : Lyhundra härad : Stockholms län  
 
Postat av Stefan Simander den lördagen 03 maj 2014 - 13:44:
 
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kacH57h8CNMJ:www2.sofi.se/S
OFIU/topo1951/_cdweb/_s1ab001/405310d1.htm+&cd=58&hl=sv&ct=clnk&gl=se
 
--------------------------------------------------------------------
 
Som belöning och tack för denna min insats fick jag till min stora förvåning och besvikelse följande meddelande:
 
Hej,
 
jag har tagit bort ett par av dina inlägg under Estuna. Du är välkommen  
att skriva frågor eller besvara andras frågor på forumet. Inlägg med  
avskrivna källor som ingen har frågat efter hör inte hemma där.
 
--  
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
 
-----------------------------------
 
I Estunadiskussionen står nu:
 
Admin  
(Admin)
Anbytarvärd  
 
Postat måndagen 05 maj 2014 - 21:01   Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)    
 
Ett par inlägg är borttagna.  
 
Med vänlig hälsning,  
Viktoria Jonasson  
Anbytarvärd/moderator Västergötland
 
--------------------------------------------------------
 
1. Jag ber om ursäkt om jag gjort fel, men vad har jag gjort för fel?
 
2. Vill inte Anbytarforum ha information ur födelseböcker?
 
3. Vill inte Anbytarforum ha gratis reklam för sig på detta sätt?
 
4. Är det inte bättre att försöka få nyblivna forskare aktiva här (också) än bara på Facebook?
 
5. Vad är vitsen med att slå ner på två så här korta släktforskningsinformativa inlägg?
 
5. Är detta borttagande av mina inlägg en allmän policy, som gäller alla liknande inlägg, från alla deltagare i Anbytarforum, som gör att jag, och andra, inte behöver lägga tid på att i fortsättningen entusiastiskt försöka sprida kunskap till andra här, eller var detta ett olycksfall i arbetet?  
 
Tacksam för ett klargörande!
 
Ber återigen om ursäkt, om jag är besvärlig, men för mig är detta viktigt, dock inte livsviktigt förstås!  
 
Jag hoppas således att mina inlägg läggs tillbaka!
 
Vad tycker andra här???
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-05-08 07:02)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-08, 10:29
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tycker Stefan ska ha en  för sitt arbete med information från Facebook, som även kan komma folk till godo här på AF!

2014-05-08, 12:37
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är inte så länge sedan det sas att på Facebook håller nybörjarna på och leker, de seriösa använder Anbytarforum.  
 
Den stora ökningen av släktforskningsrelaterade grupper på facebook, med en tillströmning som vida överstiger Anbytarforums, innehåller inte bara nybörjare, det finns duktiga släktforskare även där och ett flertal rekommenderar Anbytarforum som en resurs, bland annat genom att lägga in material som härstammar från FB-frågor.  
 
Eftersom det tydligtvis inte är lämpligt att besvara frågor ställda på annat håll, så får vi fortsätta svara på facebook och låta de grupperna växa, Anbytarforum får leva med de seriösa som redan finns.
 
(Meddelandet ändrat av mats 2014-05-08 15:57)

2014-05-08, 13:41
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK Elisabeth!  
 
Mats, det skulle bli konsekvensen om man inte får lägga in information här, utan att det finns en fråga just här, just då, vilket ter sig minst sagt märkligt med tanke på alla sorters inlägg som finns i Anbytarforum av olika slag och av vilka många är mycket berikande, utan att vara direkta frågor och svar! Många här har väl liksom jag fått många tack för intressant information som lagts ut, utan att det funnits någon direkt fråga. Ibland har responsen kommit direkt, ibland långt senare!
 
Facebook har sin tjusning i snabbheten på respons, men klara nackdelar, vad gäller struktur och sökbarhet, vilket finns här. Kombinationen av informationsmöjligheter är självklart det optimala. Det vore illa om Anbytarforum skulle minska och rent av tyna bort på grund av denna märkliga inställning. Särskilt när det rör direkta kyrkboksuppgifter! Utrymmesskäl kan ju knappast anföras i dessa dagar, vilket var ett problem en tid i Rötters och Anbytarforums ungdom!
 
Låt oss arbeta tillsammans för ett fortsatt levande Anbytarforum som resurs för släktforskare idag och imorgon! Var vänlig och lägg tillbaka mina inlägg!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-08, 17:44
Svar #29

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Då ska väl isåfall alla så kallade Tillfällighetsfynd också förbjudas, framförallt de som berikats med källhänvisning samt alla de tips och tricks som vi ibland bjuder på utan att ha blivit omfrågade.
 
Heder åt Simsons sätt att tänka och agera.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna