ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2009  (läst 2883 gånger)

2008-12-27, 09:36
läst 2883 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra fråga Mats. Kan det ha att göra med att dessa uppgifter redan ligger ute på internet i Stockholm?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-01-27, 12:19
Svar #1

Utloggad Christer Jednell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-04-30, 12:31
    • Visa profil
Hej!
 
En undran som berör alla inlägg i detta forum:
 
Det skulle vara bra om man kunde göra en markering när man börja på ett nytt meddelande i en tråd.
Tex som det är idag måste jag alltid gå till botten av ett inlägg och sedan föja det uppåt för att då
stöta på ett annat inlägg. Fanns möjligheten att markera de inägg som  berör en viss tråd tycker jag det skulle bli mycket enklare att föja diskussionerna. Gick det sedan att sortera på datumorning och markering så blev varje diskussion unik.
 
mvh
Christer

2009-01-27, 20:27
Svar #2

Anna-Lena Andersson

Vi i förbundsstyrelsen valde Diskus igen senaste gången vi gjorde om i AF-strukturen. Det innebar att vi valde bort andra program med mer användarvänliga strukturer med bl.a. smiles. Orsaken var att vi ville behålla sökfunktionen Nytt senaste dygn - 3 dygn - vecka som du kan se i menyn till vänster.
 
Mvh
Anna-Lena A

2009-01-28, 14:04
Svar #3

Utloggad Christer Jednell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-04-30, 12:31
    • Visa profil
Hej Anna-Lena!
 
Den sorteringsfunktion som jag menar har inte med strukturen till vänster att göra. Det är ju endast att visa meddelanden i stigande sekvens från början i stället för i slutet. Om man vill föja en tråd kan man lägga till en markerings symbol
som finns i varje meddelande längs till höger (ändra meddelande, radera meddelande, skrivut meddelande, flytta meddelande endast för admin).
Jag antar att den som sköter om saiten inte ser detta som något problem att enkelt fixa sorteringen i stigande eller fallande. Det har ju inget med Nytt senaste dygn, 3 dygn, eller vecka att göra. Däremot kan det a lite tid att ordna med en markering för varje tråd.
häsn...
Christer

2009-01-28, 14:15
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Christer,
den typen av ändringar som du föreslår går inte att göra i Discus.
 
Anbytarforum använder inte trådar under sockendiskussionerna. Det är ett medvetet beslut man har fattat, och meningarna om vad som är bäst varierar. Letar du runt lite hittar du nog gamla diskussioner i ämnet.

2009-03-03, 11:40
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu då man utser moderatorer för olika områden, så hoppas jag att den som tar sig an Länktips, kan försöka strukturera upp alla kommande tips. Jag har inte något förslag på vilka rubriker man skulle kunna tänka sig. Vad det gäller länktips till utländska släktforskningssidor och litteratur, så kan man ju tänka sig USA, med staterna under och kanske de andra länderna bara med huvudrubriken t ex Kanada.
 
Det har länge funnits ett önskemål om att få en mer ordning på alla länktips.
 
Är det någon som har en idé hur man söker nu? jag ser många bra tips, men har för avsikt att notera dem, men så glömmer jag bort det och sedan försvinner de i mängden av tips.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-03, 12:23
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En fördel med att lägga länktipsen i forumet är att de kan diskuteras, men det blir svåröverskådligt. Skulle man kunna ändra lite på litteratur-sök istället så att den databasens innehåll blir lättare att överblicka!? Är dock osäker på om man ens kan registrera webblänkar trots att den påstås innehålla länkar ... Det vore bra om de senaste tillskotten inom respektive område (ämne eller typ) kunde presenteras som RSS, eller om man bara gör vanliga sidor där de 5-10 senaste presenteras. Nåt är fel eftersom så få använder databasen. Kanske ingår en översyn av databaserna i förbundets planer för den nya webbplatsen!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-03, 12:27
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det rimliga vore väl att det fanns en särskild sida med länktips och att den fylls på efterhand som nya tips dyker upp i forumet.

2009-03-03, 14:45
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Vem ska då föra över tipsen från AF till Litteratur-sök? Eller menar du att Litteratur-sök ska skrotas!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-03, 15:03
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Claes-Göran, så långt har jag inte tänkt. Det går i alla fall lätt att se att tipsen i Länktips inte går att finna via Litteratur-sök.
 
Om man ska uppdatera Litteratur-tips eller förbättra länksidan vet jag inte. Det finns ju också en sida med länkar som man kan nå via Rötters förstasida, men den fylls uppenbarligen inte på med de länkar som kommer fram under Länktips.
 
På länksidan finns t.ex. en avdelning för länkar till diskussiosforum. Där finns en länk till svenska forum och det är en länk som inte leder någonstans. Klickar man på själva länken diskussioner hittar man en ganska torftig samling. Det är alltså inget fel på länkarna, men de representerar ju inte den mångfald som finns.

2009-03-12, 14:06
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Skulle man inte kunna tänka sig att tråden anbytarvärlden meddelar skulle kunna vara i en avikande färg. Som det är nu så är det så lätt att missa bland det engelska däruppe. För det är ju ändå något viktigt som världen vill förmedla.
 
Vänligen Patrick (i ett väldigt snöigt västkusten)
Vänligen Patrick : )

2009-03-14, 19:27
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En fråga angående modereringen: är det avsikten att tömma allt under både den stängs rubriken Efterlysningar och under Allmänt för att flytta allt till Sockendiskussioner?
 
Det kan ju finnas länkar från annat håll som går till dessa nu stängda och flyttade trådar (där det itne alltid är lätt att se vart inlägget hamnat).  
 
Det kan dessutom, anser jag, finnas frågor som passat bättre under Allmänt under ett landskap, än under en given socken.
 
Det är också lite svårt att se om ni hanterar inlägg angående personer som bott i olika socknar under sin livstid som dubletter, om personerna nämns på flera ställen. Jag har varit inblandad i många diskussioner där personer finns i flera socknar under livet och därför också diskuteras på flera ställen. Har ni någon anvisning/riktlinje där?
 
Jag har också sett exempel på flyttning av inlägg när man angivit en födelsesocken i inlägget men lagt frågan i en annan socken (dit personen visade sig ha flyttat och dött) utan att ange varför man antog att hon skulle finnas den församlingen - och moderatorn har då flyttat inlägget till födelseförsamlingen från en socken som ändå var rätt.
 
Ni gör ett gott jobb, men jag blir ändå nyfiken och fundersam  
 
hälsningar,
Eva

2009-03-14, 19:56
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
I förra versionen av Discus (gamla Anbytarforum) tror jag att undermapparna i ämnen kunde låsas, t.ex. under Övriga ämnen, men sedan vi gick över till Discus 4 så ligger mapparna i alfabetisk ordning inordnat i inläggen. Om det gick att låsa dem skulle kanske en tydligare struktur att stoppa in sina frågor i urskilja sig?
 
Hälsningar,
Eva

2009-03-15, 11:51
Svar #13

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Det går att justera ordningen så att tex mapparna kommer först och trådarna därefter. Min tanke är att det skall bli så efter hand när antalet trådar ordnats in i mappstrukturen. I fredags var det upp emot 450 trådar under Övriga ämnen direkt nu är det ca 320. Samtidigt måste det ju vara möjligt att lägga upp ny ämnen som inte direkt kan inordnas i befintliga under Övriga ämnen. Jag har just nu inte något direkt svar på hur man skall lösa det problemet. Jag tror att det ger sig efter lite prövande.
 
Överlag är det fö på det sättat att många mappar under Övriga ämnen inte har sorterats om i bokstavsordning; det beror på att det är ganska mycket som flyttas runt nu.
 
/Michael Lundholm
Moderator övriga ämnen

2009-03-15, 17:19
Svar #14

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Svar till Eva Dahlberg 14 mars 2009 - 19:27
 
Det finns inget krav på att allt ska flyttas från Allmänt och Efterlysningar. Det görs en bedömning från fall till fall. Speciellt under Allmänt kan det nog finnas skäl att behålla en hel del. Det finns inte heller någon tidsplan utan det är ett arbete som kommer pågå under lång tid.
 
Dubbletter bör inte förekomma, men man kan hänvisa till ett annat inlägg.  
 
Att gamla hänvisningslänkar kan bli döda är nog något man måste leva med. Det finns ju ett otal sådana redan efter den förra stora förändringen av forumstrukturen.
 
Och visst kan det bli fel vid flyttningar. Skicka gärna ett mail direkt till den moderator som är ansvarig om ni upptäcker att något blivit galet!
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

2009-03-15, 18:49
Svar #15

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Jag har nu temporärt döpt om samtliga mappar i Övriga ämnen så att de inleds 01, 02 etc och därmed alltid sorteras först vid en alfabetisk omsortering. Går man  in via Ämnen får man därför en översikt trots att det finns många trådar på den översta nivån.
 
/Michael

2009-03-15, 22:31
Svar #16

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag försöker att alltid länka när jag flyttar inlägg, så det går att se vart de tagit vägen.
 
/Anders Ryberg, moderator Bohuslän, som här skriver i yrkesrollen

2009-03-18, 21:00
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Anbytarforum » Landskap » Småland » Okänd socken i Småland  
har det hänt något. Följande nya inlägg har hamnat före inlägg från 2006:
 
Är det ett tillfälligt fel eller ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-03-18, 21:18
Svar #18

Carl Szabad

Hur fungerar länkning till inlägg som flyttas? Kommer den länken att 1) bli död, 2) fortsätta att länka till valfritt inlägg i den gamla tråden och då förhoppningsvis till det inlägg som talar om vart det föregående är flyttat, eller 3) följa med själva inlägget till den nya tråden?

2009-03-18, 21:29
Svar #19

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Inlägg som flyttas hamnar sist och det kan vara bra så de uppmärksammas på sin nya plats. Så småningom sorteras de kronologiskt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-18, 21:36
Svar #20

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Carl, länken lär följa med inlägget även efter eventuella sorteringar och arkiveringar. Om du menar länken till det flyttade inlägget.
 
Olle, inlägg hamnar sist i en diskussion när man flyttar dem. Huruvida om och när de ska sorteras har vi inte riktigt kommit fram till någon gemensam praxis för än, men det diskuteras. Det finns väl både för och nackdelar vilket som. C-G nämner en fördel med att ha dem sist åtminstone ett tag.  
 
/Anders B

2009-03-18, 22:15
Svar #21

Carl Szabad

Anders! Du skriver lär flytta med. Är det något ni kollat? Och ja, jag menar att en länk i ett annat inlägg även fortsättningsvis pekar på det flyttade inlägget, vart det än tagit vägen. Det förekom nämligen någon diskussion (jag kan inte nu peka på var) där man beklagade att länkar på det här viset försvann.

2009-03-18, 22:27
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tror (en underbyggd gissning kanske vi kan kalla det för) att eftersom länkning sker via meddelandets id, åtminstone om man kopierar länken som finns till vänster om varje inlägg, så fungerar det att flytta runt dem inom samma ämne. Om man däremot flyttar ett inlägg till ett annat ämne går existerande länkar sönder. Ett ämne är här exempelvis Landskap, Släkter, ..., alltså en grupp på högsta nivån.
 
Tar vi Olles länk här ovanför som exempel så fungerar den så länge som inlägg 881703 ligger kvar någonstans i ämnet nummer 44, dvs Landskap.

2009-03-18, 22:31
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Olles exempel tycker jag är bra, samtidigt skrämmande, för nu ligger 8 stycken inlägg från 2006 före ett som är gjort idag klockan 16.30. Visst kan det vara bra att de uppmärksammas på sin nya plats, men inlägget som är några timmar gammalt, det gömmer vi långt upp i listan och det är ju inte så smart (ganska dumt egentligen)
 
Enda trösten kan väl vara att Johannas inlägg syns i Nytt senaste dygn (o liknande), men i övrig så måste tillvägagångssättet diskuteras.

2009-03-18, 22:41
Svar #24

Carl Szabad

Daniel! En test är ju lätt att göra genom att exempelvis lägga en länk i diskussionen Prova Anbytarforum till ett inlägg som ska flyttas och sen se vad som händer med länken när det väl är flyttat. Jag förstår ditt resonemang, men innan man provat brukar det vara svårt att exakt säja vad som händer.
 
Jag tycker det är en viktig aspekt, eftersom det annars kommer att uppstå mängder med döda länkar även i Anbytarforum. Och det kommer det uppenbarligen att göra när inlägg flyttas utanför sitt rot-ämne.

2009-03-18, 22:45
Svar #25

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Mats,
 
Stämmer, när det råkar vara ett så purfärskt inlägg som Johannas så är det inte bra att det hamnar bakom de flyttade inläggen. Jag tar och sorterar den tråden, men jag låter de flyttade i alla fall vara kvar på första sidan. Lägger man dem i äldre inlägg är de lika bortglömda som under Släkter - Eliasson...
 
Anders

2009-03-18, 22:51
Svar #26

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Carl, Discus har ju inte någon central databas där alla inlägg ligger och det gör att mjukvaran inte har så lätt att ändra ingående länkar till ett inlägg. show.cgi gör en del av jobbet men eftersom denna måste ha ämnesnumret som argument är min ännu otestade slutsats att man inte kan flytta ett inlägg till ett annat ämne utan att knäcka ingående länkar.

2009-03-18, 22:52
Svar #27

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Carl,
 
 Ja, det är viktigt att det blir rätt, men vad är alternativen. Att inte länka är inte så bra heller. Bättre att länka och länken är i alla fall vid liv så länge inga jättestora omflyttningar sker i strukturen. Risken är inte heller så stor att ett redan flyttat inlägg till Landskap ska behövas flyttas därifrån.
 
Anders

2009-03-18, 22:54
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Undrar vad som händer när sidan är full och ska arkiveras (eller vad det kallas). Får systemet spunk då när föregående sidas senaste meddelande är från 19 december 2008 och nu kommer det meddelanden från 2006?
 
Bör hållas under bevakning (eller testas) är nog min slutsats

2009-03-18, 23:03
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Mats, jag tror detta fungerar eftersom tabellen över sidor med arkiverade inlägg sorteras på de arkiverade inläggens senaste datum. Arkiveringen i sig reagerar på antalet inlägg på huvudsidan. Då detta är 40 eller fler flyttas äldre inlägg till en nyskapad arkivsida, tills det är högst 10 inlägg kvar.
 
Men du har förstås rätt i att när det gäller mjukvara är teori och praktik två skilda saker...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna