ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juni, 2009  (läst 3217 gånger)

2009-03-22, 19:21
läst 3217 gånger

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ville bara tala om att jag själv nästan aldrig använder sökfunktionen.
Kanske beroende på mitt nästan sjukliga behov av att göra register och kataloger av allt.
Så jag försöker alltid hitta inlägg efter AF:s struktur.
Vilket då tyvärr inte lyckas alla gånger.
Och jag ser ju många katastrofala rubriker både här och där, ex under Värmland finns rubrikerna Har jag fattat rätt? och Vart?.
Vem läser sådana diskussioner?
Så arbetet med att strukturera om AF ser jag som mycket värdefullt.
Skulle gärna vilja ta sysslan som moderator, men då nya arbetstider och engagemanget för Värmlands Släktforskarförening tar nästan all tid, skulle det inte fungera.

2009-03-22, 20:26
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Måste urgamla inlägg (från ex.vis 1999) verkligen flyttas till rätt ställe?
Ser att någon moderator tappert kämpar på med detta, men det verkar ju vara en oerhört ansträngande sak.

2009-03-22, 20:57
Svar #2

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag håller på och flyttar Bohusläns efterlysningar, från A till såsmåningom Ö. Det tar tid. Det får det göra. I längden bidrar det till att allt blir mer lättöverblickbart vilket känns bra. Det är ett frivilligt val, delvis eftersom jag tycker det känns enklare att ta allt än att hela tiden avgöra tidsgränser.
 
När jag flyttar inlägg lägger jag också alltid in ett inlägg där jag skriver vart jag har flyttat det. Vad det gäller Carls undran om äldre inlägg så kan det hända att en och annan länk dör, men å andra sidan så tror jag att floran av efterlysningar vinner på att flyttas av andra skäl. De som har mailavisering på nya inlägg i samma diskussion bör dessutom, i den mån de fortfarande följer flera år gamla efterlysningar (inga nya efter forumflytten), få mitt flyttinlägg.
 
Vad det gäller länkar utifrån dödades dessa effektivt häromåret genom adressbyte för AF.

2009-03-22, 21:55
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ett inlägg som gjordes här i dag klockan 13.45 är numera spårlöst försvunnet, likt en oliktänkande i en bananrepublik.
 
Ja och nu försvann nästan detta också. Jag har mailat dig via den adress som du uppgett i din profil. Kanske är det fel där?
 
Maila mig på adressen a-l.a@telia.com, så ska du få min motivering.
 
PS. Jag låter detta ligga ute så du hinner se det!DS
 
Mvh
Anna-Lena A
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-22, 22:02
Svar #4

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Gunnar Jönsson, du skriver ovan att han nästan aldrig använder sökfunktionen. Du tog också upp två exempel på egendomliga underrubriker och visst är de egendomliga.
 
För att testa sökfunktionen skrev jag in en sökning på den första av dina två egnedomliga rubriker nämligen Har jag fattat rätt?.  Din rubrik kom upp direkt som första alternativ i svaret. Är bara intresserad av varför du inte använder denna utmärkta funktion? Du kan ju aldrig skapa register eller kataloger som ersätter sökfunktionens möjlighet.
 
Idag under rubriken » Landskap » Skåne » Efterlysningar (stängd för nya rubriker) » Agerskov/nilsson   tipsar vår danska vän Gudrun Wallengren om att svaret finns under Danmark Ester Margarete Agerskov Nilsson. Om frågeställaren hade sökt på namnet i Anbytarforums sökmotor eller direkt i Google (utan att logga in sig på Anbytarforum) så hade hon fått svaret omgående. Använd sökfunktionen först av allt - innan ni påbörjar nya diskussioner. Det är mitt råd.

2009-03-22, 23:25
Svar #5

Utloggad Moderator Skåne

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Visst har Göran rätt i att det är lämpligt att använda sökfunktionen när man letar information och innan man startar nya diskussioner!
 
För den använder sig av den utmärkta sök-funktionen kanske inte placeringen av en efterlysning spelar någon större roll, men långt ifrån alla användare använder denna funktion.
 
Liksom Moderator Bohuslän tycker jag det är bäst om frågor/inlägg placeras under mest passande diskussion. Jag är övertygad om att chansen för att t.ex en efterlysning ska uppmärksammas, ökar när den är placerad under adekvat socken, istället för att t.ex med rubriken Behöver hjälp eller ÅÅÅHH berika AF:s flora av gamla efterlysningar.  
 
En liten kommentar i förbigående:
Exemplet Agerskov/nilsson är tyvärr lite olyckligt; Frågeställaren hade en diskussion (under Länder » Danmark » Ester Margarete Agerskov Nilsson 1886), vilken löpte fram till dec 2005. Sedan startade hon - utan hänvisning i den gamla diskussionen - i maj 2006 en ny diskussion under en annan avdelning och rubrik (Landskap » Skåne » Efterlysningar » Agerskov/nilsson), med i princip samma frågeställning. Därmed uppstod risk för dubbelarbete, vilket nu uppmärksammats av en AF-användare. Den nya diskussionen är nu stängd - med hänvisning till den gamla diskussionen.
 
Ingvar Kristiansson (Moderator Skåne)

2009-03-22, 23:27
Svar #6

Carl Szabad

Anders R! Jag menade naturligtvis interna länkar.
 
Göran! Jag håller med dig avseende sökfunktionen! Dessutom poängteras det starkt i Anbytarforums egna ordningsregler att man ska använda sökfunktionen! Ska den regeln utgå nu, månntro?

2009-03-23, 07:31
Svar #7

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad jag har förstått så överlever över 90 % av eventuella interna länkar mitt arbete med efterlysningarna, de som dör är diskussioner som jag flyttar från landskap till släkter, plus om någon länkat fel part i ett par dubblerade efterlysningar, där jag tar bort den ena.
 
Vad det gäller flytt av färska inlägg så har jag märkt att det kan bidra till svar att de hamnar rätt, och jag tror de flesta följer de länkar som hänvisar vart deras inlägg flyttats.

2009-03-23, 11:47
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det behövs både en bra sökfunktion och en ordnad struktur. Det ena kan inte ersätta det andra.
 
Jag hävdar att även sökfunktionen blir mer användbar med en ordnad struktur. Om du söker efter Per Persson så lär man få väldigt många träffar, och då underlättar det säkert enormt att hitta rätt i träfflistan om inlägget ligger på dess logiska plats. Eller hur?
 
Det som jag ser ganska begränsade problemet med gamla länkar som blir döda (se även ovan 22 mars 2009 - 14:50) kommer man ju också väldigt enkelt förbi genom att (om man fastnar på en död länk) välja den eminenta sökfunktionen och hitta vart inlägget har flyttats.
 
(skrivet som privatperson, men det hör till saken att det är just möjligheten att få ordning på alla felaktiga rubriker och felplacerade inlägg som gjorde att jag nappade på att bli moderator, så om förutsättningarna ändras i våra arbetsuppgifter är jag troligen inte längre intresserad av att vara moderator; man jobbar ju ideellt endast med något man tror på)

2009-03-23, 13:44
Svar #9

Carl Szabad

Nu tror jag knappast någon skulle komma på idén att söka på Per Persson. Det skulle ge träff i 405 trådar i så fall. Men Pehr Pehrsson ger ännu fler, 499 träffar! Petter Persson ger 466 träffar och Petter Pehrsson ger 93, för att välja några av de synonyma formerna av samma namn. Vissa namn känns bara inte meningsfullt att över huvud taget söka på, oavsett om de ligger på rätt ställe eller ej.
 
Men om moderatorgruppen gjort en konsekvensanalys och konstaterat att fördelarna med städningen överväger är ju vi användare bara att gratulera till det flitiga arbetet som utförs.

2009-03-25, 11:09
Svar #10

Lotta Nordin

Att det finns ett Moderatorforum, det vet jag, och där diskuteras antagligen hur moderatorer ska agera. Det jag undrar över är om det finns någon samordning av hur hänvisningar vid flytt av inlägg ska göras och vilken typ av inlägg som ska flyttas till t. ex. sockendiskussioner. Att inlägg under Efterlysningar kan flyttas till sockendiskussioner det är jag med på, om det klart framgår i efterlysningen vilken socken det passar bäst under. Men hur är det med inlägg under Allmänt?  
 
Det som fått mig att fundera är bl. a. ett inlägg under Uppland/Allmänt som flyttats till Uppland/Socknar/Enköping. Det är ju inget som säger att Svenska fonden för Lobergska arvingar hör hemma i Enköping - eller ens i Uppland - bara för att två personer från Enköping fått medel från fonden.  
 
En annan sak är länkar eller inte länkar och hänvisningar. För det mesta länkas till det flyttade inlägget vad jag har kunnat se, och det är bra. Dessutom skrivs för det mesta en tydlig hänvisning också, vilket också är bra.
Men jag har funnit några moderator-ingripanden under Yrken som kan vara lite luddiga. Dels länkas det inte alls, och flyttas inte heller, dels är hänvisningarna något luddiga.  
Exemplen jag tänker på finns här:
Uppland/Allmänt och Ryttare. Var ska dom placera sina inlägg? Hade det inte varit bättre att flytta inläggen till rätt socken med hänvisning och länk?
En annan hänvisning som kanske borde kompletteras på något sätt finns under Uppland/Allmänt. Diskussionen Bödkare, böckare kan ju stängas och ordet Tunnbindare länkas, samtidigt som det talas om att det är samma yrke under båda rubrikerna.

2009-03-25, 12:35
Svar #11

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Angående de Lobergska arvingarna, jag övervägde att flytta dem till en plats där man kanske berör fonder eller dylikt. Jag bedömde det dock som mer sannolikt att frågan skulle kunna få ett svar i den församling där personerna bodde, dels på grund av att fonden kanske har anknytning till Enköping eller om någon med kunskap om personerna ifråga kan bistå med information.
 
Mvh

2009-03-25, 12:49
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har ni lagt märke till det lilla [color=0000ff]Nyttiga länkar[/color] som ligger under FÖRKLARINGAR i vänsterramen - eller vad det heter.
 
Är det någon som är insatt och kan förklara:
- varför den ligger där den ligger?
- hur urvalet har skett?
 
Jag kan inte låta bli att fantisera över om detta är någon sorts snabb räddningsplanka när någon fann det omöjligt att göra om Rötter. Här blir vissa länkar till Rötter [color=0000ff]nyttiga[/color] och andra inte.
Vill inte vara elak, men alla försök är inte bra försök. Hoppas att den här delen kommer med i omgöringen av Rötter/Anbytarforum och att det blir användarvänligt så att nyttigheter kan användas. Det finns mängder av [color=0000ff]Nyttiga länkar[/color] i Rötter, men vägen in är nog svår.
Föressten: Kika under Nyttiga länkar - Blandade filer får ni se. Hur skall någon hitta detta?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-03-25, 12:52
Svar #13

Lotta Nordin

Jo, jag förstår hur du menar, Jonas. Men jag undrar om inte din moderatorkollega Torbjörn hade lagt sin fråga under Allmänt just för att det var en fond som uppenbarligen täckte ett större område än just Enköping, vilket framgår av namnet i och med att ordet svenska ingår.

2009-03-25, 13:10
Svar #14

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Så kanske är fallet, men jag kan tycka att placera frågan i Uppland/Allmänt varken är det ena eller det andra, varken Enköping eller Sverige, om du förstår vad jag menar. Det bästa kanske rentav hade varit att flytta frågan till Släkter » Övriga släkter J-L » Loberg, vilket jag förmodligen kommer att göra nu när du gjort mig uppmärksam på detta.
 
Mvh

2009-03-25, 13:17
Svar #15

Lotta Nordin

Njae, skulle inte frågan uppmärksammas bättre om det syntes redan i rubriken att det är frågan om en fond? Varför inte fråga Torbjörn vad han tycker?  

2009-03-25, 13:56
Svar #16

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Bra att du håller koll på oss, Lotta!
 
Ska Svenska fonden för Lobergska arvingar flyttas är det okej att lägga den under Släkter, med tanken att antagligen just Lobergforskare har störst chans att känna till något om detta. Men att låta den vara i Allmänt är också ett alternativ.
 
Sedan har du förstås rätt om Yrken, men vår moderator är alldeles ny och vi har inte ens haft chansen att träffas på Moderatorforumet än. Jag tycker att påpekandet om reglerna var utmärkt, men inlägget bör också flyttas och länkas till. Böckare borde stängas efter flyttningen/hänvisningen. Hav lite tålamod med oss!

2009-03-25, 14:39
Svar #17

Lotta Nordin

Jag håller inte koll på er, Anders. Jag håller koll på Anbytarforum.  
 
Vilka som börjar och när, och vilka som träffas bakom kulisserna, är inte lätt att veta när man sitter på framsidan. Och det var heller inte någon personlig kritik jag gav, utan undrade bara lite över det jag såg. Och det var därför jag frågade om det finns någon samordning mellan er moderatorer om hur ni ska flytta, länka och hänvisa.

2009-03-25, 21:06
Svar #18

Utloggad Moderator Dalarna

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 15:24
    • Visa profil
Tänk vad tiden går...
Jag tyckte jag hört talas om Loberska fonden tidigare, men kunde inte koppla att jag själv skrivit frågan.
 
Mig spelar det ingen roll, men det logiska kanske vore att lägga det under Släkter, Loberg. Anders har ju en poäng i att ska någon känna till den så borde det vara någon med anknytning till släkten.
 
/Torbjörn Näs
Dalamods

2009-03-25, 21:10
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Olle, jodå, den har jag allt lagt märke till eftersom jag gjort den själv  Den har varit där sedan uppgraderingen av AF. Idén kommer egentligen från Christian Andersson, och så gjorde jag den på det viset den ser ut idag. Tänket är att ha länkar till resurser av ganska brett (allmänt) intresse, och främst till onlineresurser som man har nytta av när man läser AF. Det är inte fråga om ett komplett länkskafferi.
 
Sålunda lade jag dit en bunt länkar till resurser jag själv använder, och uppmanade folk att föreslå andra länkar på förbundsforum.
 
Vad gäller Blandade filer så tillkom den ganska nyss som en lösning på det problemet som uppstod i den diskussion om äldre indelningsverkets rullor, som du ju själv vad inblandad i, och eftersom Niclas R skickade in en stor fil av nyttig karaktär måste vi ju göra av den någonstans, alltså blev det som det blev.
 
Det går givetvis att göra bättre, men då blir arbetet så stort i en hast att det krävs betald personal, och det är väl den man rekryterar nu. Tills dess är det bättre att ha något litet än att inte ha något.

2009-03-26, 07:36
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svar Daniel! Då förstår jag och ser fram mot vad som kan hända i det framtida arbetet.  
Tänk om det kunde göras en ordentlig svensk utredning, där man tar lite tid på sig och tar in remissvar från olika håll, där man tar ett helhetsgrepp på Rötter och Anbytarforum, där det presenteras hur och varför Rötter och Anbytarforum ser ut som det gör nu, där det presenteras vad nya tankar och ny teknik kan åstadkomma.
Här gäller att se helhet tror jag och möjligen skulle några kronor på en ordentligt informationskunnig (inte som gör utredningen men som ger synpunkter på underlaget) vara värda pengarna. Det är inte säkert att det går att få det som behövs i en och samma person, när man nu anställer.
Och allt detta måste ske under tiden vi kan använda Anbytarforum. Inga dåliga krav  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-17, 13:33
Svar #21

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Är den pågående städningen av Anbytarforum klar och var den värd mödan? Vilka påtagliga fördelar har den inneburit? Jag tyckte att det var bra som det var innan moderatorerna ryckte in som ystra kor på friskt vårbete. Sökfunktionen har alltid fungerat utmärkt som sakregister från A-Ö. Har inte vågat kolla alla de länkar jag använt tidigare. Hänger de numera i luften?

2009-04-27, 14:16
Svar #22

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Har en fråga om rubricering av släkter. Om man t.ex. vill öppna en diskussion om en intressant släkt som inte har bär släktnamn. Hur gör man då? Om denna släkt placeras under rubriken socknar så försvinner den lätt i mängden. De två släkter som jag närmast har i åtanke är Per Klemetssons (Per i porten) släkt i Stockholm och Margareta Eriksdotters släkt (jfr diskussionen om Erik XIV:s frillor). Per Klemetssons släkt skulle väl kunna anses vara en medeltida släkt med viss tvekan men knappast Margareta Eriksdotters. Att placera Margareta Eriksdotter under kungliga släkter är ju också fel. Tacksam för tips.

2009-04-27, 22:09
Svar #23

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Margareta Eriksdotter d. 1618, gift med prosten Olof S. Luth (Clarevallensis) i Horn sägs enligt en likpredikan efter hennes dotterdotter Margareta Jonsdotter (dtr till biskopen Jonas Petri i Linköping) ha varit barn till en kyrkoherde. Diskussionen om hennes anor har tidigare först under kungliga släkter. Föreslår att diskussion fortsätter under rubriken yrken + präster eftersom det knappast går att inordna Margareta Eriksdotter under rubriken släkter. Är detta i sin ordning? Frågeställningarna är:  
1) Vem kan denne kyrkoherde ha varit?
2) Hur tillförlitlig är upplysningen i den aktuella likpredikan?

2009-04-28, 17:53
Svar #24

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Vad har detta med anbytarforums struktur att göra?  
 
Med vänlig hälsning
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-04-28, 18:54
Svar #25

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Henrik, begreppet struktur innefattar väl Anbytarforums rubrikstruktur, från i förväg fastlagda huvudrubriker till dem som vi själva skapar. Kunde av någon anledning inte komma in på Anbytarforum igår. Tog därför tillvara på möjligheten att be om råd här. Det har ju varit en hel del omflyttningar av diskussioner som placerats på fel plats under den senaste tiden. Ville bara undvika onödiga flyttningar av inlägg. Det är hela anledningen. Har du möjligen någon uppfattning? Under vilken rubrik skulle du placera Margareta Eriksdotter?
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2009-04-28, 22:39
Svar #26

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Det finns ju alltid två aspekter: den genealogiska och den geografiska. Den förra har förbehållits forskning om släkter som burit släktnamn, medan den andra reserverats för forskning om släkter utan fasta släktnamn, eller med mycket vanliga släktnamn. Detta är ju ett godtyckligt arrangemang och går tillbaka på uppfattningen om vad som menas med släkt. Den geografiska principen passar perfekt endast för gårdsforskning och korta meningsutbyten om enstaka personer. Under ett helt liv och åtminstone över några släktled är det ju vanligt, att människor förflyttar sig mellan socknar och mellan landskap. Gotland är särpräglat i detta avseende, med många och små socknar, som människor lätt rör sig mellan.  
 
Kunde det inte stå var och en fritt att välja upplägg efter hur han/hon tror, att diskussionen kommer att löpa och hur största möjliga intresse kan väckas ? Att utan ovanligt släktnamn sätta rubriken på en sådan diskussion får bli initiativtagarens utmaning.  
 
En idé kunde vara, att tillåta genealogiskt orienterade diskussioner på landskapsnivå, varvid sannolikheten för att ämnet uppmärksammas skulle öka.
 
Man borde också kunna medge möjligheten, att en diskussion startar under en sockenrubrik, men efter överenskommelse mellan de diskuterande flyttar till en rent genealogisk rubrik, kvarlämnande en hänvisning.
 
En uppdaterad inledning, som förklarar vad diskussionen omfattar och, successivt, vilka orter som blivit berörda skulle bidra till hanterligheten.
 
Jag vet inte vilka risker eller avigsidor, för moderatorer eller på annat sätt, förslaget innebär. Om man är rädd för, att en genealogisk diskussion ska svälla till oformlighet, får man väl formulera några avgränsningsregler av typen NN och hans anor i x led med ingiften och barn, NN och hans ättlingar i x led med ingiften och barn.
LOE

2009-04-29, 20:50
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Eftersom det finns personer av allmänhistoriskt intresse utan fast släktnamn så vore kanske en möjlighet att införa en rubrik avseende dem avsedd för genealogisk diskussion. Den skulle väl i så fall placeras under huvudrubriken släkter. Problemet blir väl att bedöma vilka personer som har allmänhistoriskt intresse.  
 
Ifråga om städer så vore kanske en möjlighet att under landskap föra genealogiska diskussoner om borgmästare- och rådmanssläkter motiverad; åtminstone för rikets större städer. Många städer med har upprättat personalier för borgmästare och rådmän. Rubriksättningen kanske inte blir så enkel.

2009-06-07, 12:22
Svar #28

Moderator Källor

Jag är numera även moderator för området Källor  och den underliggande kategorin CD-skivor och vill höra användares åsikter om nuvarande struktur och eventuella önskemål om förändringar.
 
Så jag hoppas att det finns gott om folk därute som kan tycka till om detta!

2009-06-08, 09:27
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonas, vad trevligt!
 
Går det att förändra de röriga emigrantkällorna? Nu kanske inte största problemet är under rubriken Källor, utan det är att emigrantspörsmål, finns lite huller om buller. Jag har fullt sjå med att försöka hitta ett bra ställe om jag vill ställa en emigrantfråga, men det är så rörigt.  
 
Varför ska jag som frågare välja vilken källa, som det ska sökas i? Är det inte bättre att jag under en fast rubrik ställer min fråga, sedan får de som ev sitter med olika CD-skivor svara utifrån vad den får fram från sina källor.
 
Man skulle kunna tänka sig några få fasta rubriker, men skippa sökningsställena. Så gör man ju under landskap. Man ställer sin fråga, inte väljer jag att ställa min fråga under oräkneliga antal källor.
 
Däremot bör naturligtvis Länder; USA; stater vara som det är.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna