ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2013  (läst 4120 gånger)

2012-09-11, 19:19
läst 4120 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kanske dags att förbundet ändrar lite på marknadsföringen, med tanke på antalet gravar från de tidiga århundrandena.  
 
Undrar också om graven från skiva 1, som pekade en begravning 3/82 1550 är borttagen?

2012-09-11, 20:18
Svar #1

Carl Szabad

Det finns naturligtvis felinmatningar hos kyrkogårdsförvaltningarna som finns kvar på skivan. Inte så konstigt när det handlar om 6,5 miljoner poster! Just det fallet kan jag dock inte hitta.

2012-09-11, 21:09
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Lär vara i Lästringe, och jag har full förståelse att det blir fel, men om det är en av gravarna från 1500-talet kan man ju tala om en viss procentuell felmarginal

2012-09-11, 21:19
Svar #3

Carl Szabad

De fyra som jag nämnde har jag bedömt som hyfsat korrekta. Som jag skrev tidigare finns inte ditt exempel med.

2012-09-12, 21:30
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Åtminstone en av 1500-talsgravarna, Mårten Nilsson-Skinnares i Vadstena, är nog någorlunda korrekt. På CDn står det att han dog 1543, i Wikipedia står det 1542. Anders Vestin, Vendel verkar mer tveksam eftersom han begravdes 11 månader innan han dog, så någon datumuppgift måste vara fel. I det fallet är det brister hos Örbyhus pastorats inmatningar, för i samma grav finns en kvinna som dog 2074.
 
Fel som beror på inmatningar i församlingarnas gravregister måste vara nästan omöjligt att upptäcka. Det går ju inte att kontrollera uppgifterna person för person om det rör sig om 6,5 miljoner poster. Kontrollen borde ju ha gjorts i församlingen innan de skickade in filen med gravregistret.

2012-09-12, 21:45
Svar #5

Carl Szabad

Det går nog att upptäcka fel som är orimliga, men inte att åtgärda dem. Det måste församlingarna själva göra.

2012-10-13, 09:22
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Varför har jag fått ett mail att jag skulle prenumera på Rötterbokhandeln? Jag har aldrig prenumererat på den sidan. Varken på min användarsida  eller annorstädes. De poster jag är intresserad av att prenumererar på, har jag markerat, på min användarsida. Inga andra.
Är det något nytt ni börjat med? Reklam angående böcker m.m. finns redan på Rötter. Normalt på andra sidor, får man en förfrågan om man vill prenumera på en sida för att få nyhetsbrev m.m. Ser att man kan välja i efterhand att avsluta prenumerationen, det blir dock lite sent om jag ska hårddra det.
Gillar helt enkelt inte oönskad reklam varken i brevlådan eller  mailboxen. Därför reagerar jag negativt.
 
Med vänliga hälsningar Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2012-10-13 09:25)

2012-10-13, 10:11
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Under ditt användarkonto finns följande val att ta ställning till: Ja, jag vill ha Nyhetsbrev (J/N)
Yes, I want Newsletters (Y/N). Själv har jag valt att tacka ja till nyhetsbrevet och jag gissar att det är därför som även jag har fått ovanstående mail.  
 
Har du kontrollerat Sari, om även du har ett 'J' ifyllt?  
 
Jag registrerade mig dock redan 2007 med ett 'Ja tack' till nyhetsbrev och detta är det första nyhetsbrevet jag får.
 
Helene

2012-10-13, 10:18
Svar #8

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tack för ditt svar Helene. Nej, jag har inte bockat för den. Så här ser det ut på mitt användarkonto. Därför reagerade jag.  
 
MvH Sari

2012-10-13, 11:41
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ja, då måste förbundet ha fått vårat godkännande på något annat sätt. Under *Bokhandeln' finns möjlighet att anmäla sig till 'Nyhetsbrev'.
   
Anmäl dig som prenumerant på
Bokhandelns nyhetsbrev
 
Nyhetsbrevet är gratis. Det enda du behöver göra  
är att fylla i nedanstående uppgifter:
Förnamn: *    
Efternamn: *    
E-postadress: *    
Adress:    
Ort:    
Telefon:    
 
Jag kan inte minnas att jag har gjort det men det var som sagt var några år sedan som jag registrerade mig. *glömsk*  
 
Om man väljer att säga upp prenumerationen får man veta att Nyhetsbrevet skickas ut med tjänsten Get a Newsletter. http://www.getanewsletter.com/
 
Följande framgår av deras hemsida;  
 
Vi tar avstånd från oönskad e-post/spam
 
Vi ser prenumeranterna som den viktigaste delen i e-postmarknadsföring och att marknadsföringen ska ske på deras villkor. Därför ser vi det som en självklarhet att både vi och våra kunder gör allt vi kan för att motverka oönskad e-post/spam. Detta gör vi bland annat genom att inte tillåta någon typ av adresser som är köpta eller insamlade utan vetskap från prenumeranten själv.

2012-10-13, 21:31
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Ja, Helene detta var ett oönskat e-post/spam till mig från Rötterbokhandeln. Jag har inte registrerat mig till något nyhetsbrev någonstanns här. Och absolut kan man bli glömsk . Jag blev medlem typ 1999...hmm så många år sedan. Och detta var inte vad jag förväntade mig.  
Om Sveriges Släktforskarförbund i sina formuleringar till andra frånsäger sig oönskad e-post/spam så förväntar jag att de respekterar mig som betalande medlem detsamma. Vad är det som hänt med Sveriges Släktforskarförbund, Rötter och Anbytarforum? Något har förändrats och enligt mina ögon inte till något bättre!  
Jag är inte insatt i vad som händer i Styrelsen, ekonomi m.m. Säkert har de mycket att göra och ta itu med. Har hört kännt och läst så mycket negativt att jag börjat gå till andra ställen för svar och snack om släktforskning. Tyvärr så var det bättre förr...o jaa gräset ääär grönare på andra sidan..
Men jag har inte gett upp ännu, för det finns gott gräs här med.
MvH Sari

2012-10-13, 23:25
Svar #11

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag efterlyser en handledningsbok i forskning om sjömän. Vi alla har nog någon/några sjömän i släkten, men många (inklusive undertecknad) vet nog inte hur man forskar om sjömän. Varför inte skriva en bok om detta?

2012-10-14, 17:00
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Har ni i förbundet en ny policy, att skicka oönskad reklam till era medlemmar? Kan någon som beslutar, svara angående detta? Vad jag tycker om detta kan ni läsa i mina ovan skrivna inlägg.
 
MvH Sari

2012-10-14, 22:16
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vi har börjat skickat ut nyhetsbrev från Rötterbokhandeln ja. Hittills har det gått iväg ett den 22 september och ett den 12 oktober. Det har varit på tal länge men blivit av först nu. Om många tycker att ett i månaden blir för mycket går det säkert att diskutera den saken.
 
Det ska gå att avanmäla sig med hjälp av länken längst ner i utskicken. (Jag har inte provat det själv, men säg till om det inte fungerar.) Beklagar om du inte tycker om utskicken, Sari, men det ska förhoppningsvis vara lätt åtgärdat.
 
Registret i bokhandeln har ingen direktkoppling till det i Anbytarforum, så den där J/N-markeringen har inte använts någon gång vad jag vet för att styra utskick.

2012-10-15, 16:11
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Daniel, tack för ett snabbt och uppriktigt svar. Jag är van att få förfrågan om jag vill ha nyhetsbrev eller ej på andra nätbaserade företag. Bl.a. därför reagerade jag något negativt. Nåja, ni skickar väl ingen pappersreklam i min snigelbrevlåda hoppas jag ;) (eller annat som jag inte gett mitt samtycke till).  
Har nu avregistrerat prenumerationen.
 
MvH Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2012-10-15 16:15)

2012-10-17, 01:38
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Registret i bokhandeln har ingen direktkoppling till det i Anbytarforum, så den där J/N-markeringen har inte använts någon gång vad jag vet för att styra utskick.
 
Förhoppningsvis stämmer det att det inte finns någon direktkoppling mellan de båda registren - men likafullt är det från Anbytarforums register som adresserna till bokhandelns nyhetsbrev har hämtats.
 
Varför inte nöja er med att skicka bokhandelsreklam till de adresserna som finns i bokhandelns kundregister?
 
(Redigering: Det hade råkat bli ett frågetecken efter det andra stycket. Men det är inte den minsta tvekan om varifrån adresserna hämtats.)
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-10-17 01:43)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-10-17, 23:44
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jo, det är riktigt att det blev så i oktoberutskicket, men det var fel och ska inte upprepas hoppas jag. Septemberutskicket (identiskt) skedde med endast bokhandens register som underlag, om jag inte är fel underrättad.

2012-10-18, 14:46
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...hoppas jag. ...om jag inte är fel underrättad.
 
Du verkar inte helt övertygad - och det finns väl inte någon anledning för läsaren av de reservationerna att bli mer övertygad än skrivaren...
 
Dessutom fick man ju av ditt förra inlägg intrycket att Anbytarforums användarkonton inte var inblandade...
 
Några frågor inställer sig:
 
· Vilka är det som har tillgång till Anbytarforums register med användarnas personuppgifter så att man kan plocka ut alla epostadresserna (och då naturligtvis också kommer åt övriga uppgifter, inklusive de dolda)? Hela styrelsen? Alla anställda? Alla moderatorer?
 
· Har förbundsstyrelsen fattat något beslut om hur användarkontonas personuppgifter får användas? Om svaret är ja: Hur lyder det beslutet? Om svaret är nej: Varför inte?
 
· Var det ett styrelsebeslut att detta nyhetsbrev skulle sändas ut? Om svaret är ja: Sägs det något i beslutet om vilka som ska få det? Om svaret är nej: Har någon i personalen mandat att besluta om ett sådant utskick själv?
 
· Var finns det epostadressregister från användarkontona som skapades för detta utskick? Och vad kommer att ske med det? Kommer det att raderas?
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-10-18 15:00)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-10-18, 15:09
Svar #18

Kjell Arnesson

Dessutom står det om personuppgifter under cookies att:
Dina personuppgifter kommer aldrig att spridas till tredje part och kommer aldrig att användas för marknadsföring.
 
(Meddelandet ändrat av delphinus 2012-10-18 15:31)

2012-10-18, 23:12
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är ju inte jag personligen som gör utskicken, därav reservationena. Det är kansliet som ansvarar för utskicken, och det styrelsebeslut som finns är att utskick till bokhandelns kunder ska ske genom kansliets försorg; mer detaljerat än så är det inte. Som jag sa så har det varit på tal länge men blivit av först nu. I och med oktoberutskicket kompletterade man på eget initiativ med adresser från Anbytarforum, men de berörda är nu medvetna om att det inte ska göras om. Vi ska se till att epostlistan ifråga kommer att tas bort.
 
Tillgång till anbytarforums databas har 1) jag, 2) de på kansliet som också administrerar servrarna, 3) anbytarvärden, men inte 4) moderatorerna eller 5) styrelsen.
 
Nej, vi har inget beslut (som jag har sett; tidigare styrelser har kanske diskuterat frågan) på hur personuppgifterna får användas. Vi har inte sett det som ett problem. Det är dags att skriva ner en policy - men den är ju i princip ganska enkel:
- förbundet kan använda uppgifterna insamlade inom ett visst system (t ex AF) för att skicka information om systemet ifråga till användarna
- därtill kan förbundet använda informationen från bokhandeln för att sprida reklam om bokhandelns produkter till kunderna i bokhandeln
- det ska alltid gå att för en användare att avbeställa vidare utskick
- förbundet sprider inte uppgifter till tredje part
- förbundet skyddar uppgifterna med rimlig säkerhet

2012-10-26, 22:42
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Lite fortsättning på Nyhetsbrev:
 
Fick ikväll två stycken likalydande mail med 6 minuters mellanrum, med Rötterbokhandelns Nyhetsbrev på ämnesraden  
 
När jag öppnar mailen möts jag av rubriken: Erbjudande till våra Röttervänner.
 
Undrar om utskicket då är selekterat på någon Rötterväns information, eller om det är från Rötterbokhandelns register (eller är det från två ställen eftersom det gick ut två mail)

2012-10-27, 11:16
Svar #21

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det är förmodligen från två ställen. Jag fick bara ett utskick, och jag har inte heller fått det utskick som diskuteras här ovan.

2012-10-27, 12:00
Svar #22

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Hej Mats
Jag har också fått två utskick med bara ngn min mellanrum och från samma avsändare.

2012-10-27, 16:24
Svar #23

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Då är jag värst, för jag fick tre...

2013-04-19, 22:05
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kompletteringsbanden - kommer ni ihåg dem?
Alltså kompletteringsbanden till Elgenstierna.
 
Vad gav vi egentligen?
När jag läser gammal text på http://www.genealogi.se/forbund/elgen.htm kan jag se att det stod så här:
Priser
Hela verket (11 band): 7.800 kr. Medlemmar i någon av Sveriges Släktforskarförbunds medlemsföreningar erhåller 200 kr i rabatt.
Endast komplementet (2 band): 3.100 kr. Medlemmar i någon av Sveriges Släktforskarförbunds medlemsföreningar erhåller 200 kr i rabatt.
Enstaka band är inte möjligt att köpa.
 
Jag vet faktiskt inte vad jag betalade för dessa fina kompletteringsband. Däremot vet jag vad som står i Bokhandeln av idag:
 

 
Vad är idén bakom denna utförsäljning?
 
Jag kommer utsökt att tänka på Urban Sikeborgs tänkvärda ord - då gällande årsboken:
Jag har antagligen fel i sak, men kan inte en av orsakerna till årsbokens bristande framgång vara ett resultat av att den prismässigt hanterats som om innehållet snabbt förlorat i värde, ungefär som en postorderkatalog som bara kan användas under den aktuella säsongen? Efter något år har priset halverats, och ännu lite senare säljs årsböckerna för 25 kronor styck på Släktforskardagarna och i nätbokhandeln. På mig har det gett ett lite olustigt intryck, kanske naturligt eftersom jag själv har har bidragit med ett par artiklar. Läs fortsättning .
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-04-20, 12:17
Svar #25

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag håller med om att det är väldigt kraftiga prissänkningar och det är ju inte pocketupplagor, som ofta är billigare.
Böcker har ju inte bästföredatum och många kanske väntar istället för att köpa den nya boken.
När det gäller komplementbanden så undrar jag om man har någon nytta av dem utan det stora verket?
Jag har inte lyckats hitta någon bra innehållsbeskrivning och köper ju inte grisen i säcken  
 
Bokhandeln bör väl ha en beskrivning av innehållen och inte wikirötter. Alla går ju inte in där.
 
Hälsningar Eivor

2013-06-09, 21:28
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När jag bad om mina inloggningsuppifter till SSF nätbutik så fick jag dessa skickade till mig via mejl ifrån info@genealogi.se , men med följande tillägg:
 

 
Vad avses med detta ? Jag blir ju skeptisk till att beställa ifrån nätbutiken när dess mejladress inte synes vara betrodd... eller vad ska man tro?

2013-06-09, 22:22
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är så att emailet kommer från Netrix som driver bokhandeln åt oss men avsändaren är satt till info@genealogi.se. Vissa emailprogram tycker då att det är fråga om ett förfalskat email. Men i det här fallet är det i sin ordning, även om jag ser (efter att ha provat själv) att det går att fixa en sak som kanske gör bedrägerikontrollen lite gladare. Ska se om det hjälper.

2013-06-09, 22:43
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack för svar Daniel, nu känner jag mig säkrare att använda tjänsten. Jag har ingen anledning att misstro SSF - men man blir ju misstänksam när det poppar upp varningsmeddelanden.

2013-06-12, 08:48
Svar #29

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Många riktigt stora näthandelsbutiker ger samma varning, även om de börjat minska i frekvens så de försöker väl också glädja kontrollen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna