ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkbokföringen i framtiden  (läst 5363 gånger)

2012-10-22, 20:56
läst 5363 gånger

Carl Szabad

Mats! Kyrkan skildes från staten vid sekel-/millennieskiftet!

2012-10-22, 20:57
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det var väl då kyrka och stat gick skilda vägar....?
Däremot upphörde kyrkan att sköta folkbokföringen den 1/7 1991.

2012-10-22, 21:59
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Helt rätt. Jag erkänner att jag skrev helt fel, jag gör om försöket.
 
Varför valdes inte tidpunkten när ansvaret för folkbokföringen övergick från kyrkan, eftersom fram till dess hade folkbokföringen varit en del av beslutsunderlaget för församlingarna, men inte efter den tiden?

2012-10-22, 23:49
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Har varit borta, både geografiskt och från den här sajten en tio dagar eller så... Sist skrev jag att det vore bra om man åtminstone i passet övergav församling som födelseort eftersom det i mitt pass står att jag är född i Vasa, vilket ju verkar som om jag är född i Finland.
 
Jag fick en del kommentarer och nu har jag plockat fram samtliga pass som ställts ut till mig (utom det som gällde 1963-68, då stod jag i min mors pass). Det visade sig vara intressant!
 
Inget av passen anger att jag är född i Sverige; det står givetvis att jag är svensk medborgare, men det kan man ju vara utan att vara född i Sverige.
Sedan skiljer sig passen lite åt om var jag är född!
Pass 1968-1973: född i Göteborg; hemvist i Göteborg
Pass 1973-1978: född i Vasa, Göteborg; hemvist i Göteborg
Pass 1978-1988: född i Vasa, Göteborg; hemvist i Göteborg
Pass 1988-1998: född i Göteborg; hemvist i Stockholm
Pass 1998-2008: född i Vasa, Göteborg; hemvist anges ej
Pass 2009-2014: född i Vasa; hemvist anges ej
 
Här måste jag säga att jag föredrar att det bara står kommunen och inte församlingen - inte heller församling och kommun, det är bara förvirrande.
 
Någon skrev att Vasa församling egentligen heter Göteborgs Vasa, vilket säkert är riktigt, men det är ett begrepp jag aldrig hört innan jag började släktforska (det finns i Göteborg naturligtvis ingen anledning att påpeka att Vasa ligger i Göteborg - det finns faktiskt ingen annan församling i hela Sverige som heter Vasa, vilket väl är anledningen till att det där med Göteborgs faller bort så lätt).
Församlingens böcker är inbundna med Göteborgs Vasa, men i såväl SCB-bladen som inne i församlingens egna böcker används inget annat än Vasa eller Vasa församling - också i utställda personbevis, dödbevis etc.
 
Ingela

2012-10-23, 07:44
Svar #4

Carl Szabad

Står det födelseort Vasa som födelseort i ditt pass är det nog du själv som angett det vid passansökan. En släkting (född i nuvarande Rumänien men numera svensk) fick nyligen frågan när hon skulle ha nytt pass vilken födelseort de skulle skriva in, så den uppgiften styr man tydligen över själv.
 
Och jag skrev inte att Vasa egentligen heter Göteborgs Vasa, församlingen heter så. Om vi talar om Maria i Stockholm avser vi egentligen Maria Magdalena, men i Helsingborg betyder namnet Maria lika självklart Helsingborgs Maria.

2012-10-23, 08:44
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är väl lite si och så med uppgifterna. På mina personbevis står det invandrad till Sverige 1999, trots att jag är född i Sverige, skriven här hela mitt liv utom ett år i Norge 1998-99. Så nu är jag officiellt invandrare.

2012-10-23, 13:23
Svar #6

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag har blivit tysk meddborgare och i mitt tyska pass står födelseort Göteborg, utan tillägget Schweden. Jag har förklarat för myndigheterna att Göteborg ligger inte i Tyskland men de vägrar att ändra det för så står det i nån central dator. Myndigheter är lika tokiga överallt!

2012-10-23, 17:00
Svar #7

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
I mitt senaste pass står det att jag är född i Kristine utan angivande av kommun eller län. Det finns ju tre olika Kristine, Göteborg, Falun och Jönköping. När jag protesterade vid uthämtandet av passet svarade polisen bara att det skulle jag sett när jag kontrollerade uppgifterna. Enligt senare kontakt med polisen centralt hade det ingen betydelse för passets giltighet, vilket jag var orolig för inför en resa till Libyen. I mitt förra pass är jag född i Kristine (O) och i tidigare Kristine, Göteborg. Nästa gång ska jag i alla fall vara uppmärksam på vad det står.

2012-10-24, 02:25
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Passansökningar har jag vad jag vet aldrig fyllt i. På den gamla goda tiden var det antingen ett personbevis från församlingen eller ett fortfarande giltigt pass som lämnades in, och numera legitimerar man sig bara med t.ex. körkort och skriver på underlaget. Allt annat har ombesörjts av utställande myndighet. Födelseort har jag ALDRIG angett annat än som: Och det stämmer att du är född i Vasa församling i Göteborg? Ja. Vad de senare verkligen skriver har jag bara sett i det färdiga passet.
 
Det kan säkert hända att processen är annorlunda för invandrade personer, där ju inte myndigheterna har allt redan klart i ett dataregister.
 
Naturligtvis påverkas inte passets giltighet av vad som står som födelseort, men i vissa länder mikrogranskas passen (särskilt numera). Och jag är klart misstänksam mot att Vasa kan uppfattas som att jag är född i Finland. En liknande miss gjorde alltså att jag fick tillbringa halva natten i en inte alltför mysig arrestlokal...
 
Giltighetstiden för pass är ju numera bara fem år, så när det är dags igen om bara ett drygt år skall jag se om jag kan lyckas protestera och få dit Göteborg!
 
Carl, citationstecknen var mina. Men faktum kvarstår - inte en enda myndighet (inklusive församlingen själv, efter november 1908) refererar till Vasa församling som Göteborgs Vasa. Vilket ju bl.a. visas av att passutställande myndighet inte kallar församlingen så.
 
Ingela

2012-10-24, 06:46
Svar #9

Carl Szabad

inte en enda myndighet ... Är inte SCB en myndighet? Dessutom den myndighet som är ansvarig för församlingarnas namn och indelning!
 
Och då har du uppenbarligen själv bekräftat den felaktiga uppgiften i passet.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2012-10-24 08:30)

2012-10-30, 15:19
Svar #10

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag var och kollade upp min avlidna (2008) mammas uppgifter på Skatteverket och jämförde med Sveriges Dödbok (1901-2009). Uppgifterna på CD-skivan och på Skatteverket är korrekta, t.ex Folkbokföringsförsamling. Skatteverket har både den särskilda och den folkbokförda adressen. Det som är förvirrande är att adressen som anges är den särskilda postadressen och inte folkbokföringsadressen.  
 
Är det inte nåt man skulle/borde förändra till en kommande skiva?

2012-10-30, 21:43
Svar #11

Carl Szabad

Ska jag tolka det som att det i Sveriges dödbok är den särskilda adressen som är angiven för din mor? Rimligtvis är den särskilda adressen en c/o-adress eftersom den person som avses inte finns fysiskt på den adressen. Och det var bara sex personer av de drygt 95.000 som avled 2008 som var skrivna i Sverige och hade en c/o-adress.
 
Men om jag kommer att arbeta med sammanställningen av nästa version av Sveriges dödbok också ska jag ha den frågan i åtanke.

2012-10-30, 21:51
Svar #12

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Nä Carl, jag hade inte en c/o-adress för henne (kanske slarvigt av mig), inte ens lapp på min dörr. Det funkade oxå. Räkningarna hamnade rätt!!
Men det är inte så viktigt för mig utan mera ett tips. Bra att du tar med dig det för kommande skivor.

2012-10-30, 21:55
Svar #13

Carl Szabad

Men hur kunde då hennes post hamna hos dig??

2012-10-30, 22:02
Svar #14

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Troligen för att trappuppgången inte hade andra med mitt efternamn och vi har ändå flera efternamn i lägenheten. Och det funkade under ett halvår med hennes två folkbokföringsadresser i två olika kommuner. Å så bor jag inte i en storstad utan bara i landets femte kommun.
 
Och som du vet så hittar alltid räkningar fram ......

2012-10-31, 18:38
Svar #15

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Carl, detta kan du kanske svara på. Alla poster som jag hittills titta på vad gällerNässleholm Norra kyrkogåren så får alltid upp två liadana poster. se bilden. Vad beror detta på? Förekommer detta även andra platser?
 

2012-10-31, 19:54
Svar #16

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Kan gravregisterfilen ha lästs in två gånger? Jag kollade två äldre par och en ensamstående kvinna i Hässleholm som jag kände sen jag bodde i stan 1984, alla avlidna efter 1988. Alla finns med två gånger med exakt lika uppgifter.

2012-10-31, 20:04
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Egentligen är vi inne på fel ställe och diskuterar gravregister. Men jag upptäckte faktiskt att det är samma fenomen med Hässleholms östra begravningsplats. Jag tyckte det lät lite mycket med över 17000 gravar, så jag gick in och kollade och fann dubbletter direkt.

2012-10-31, 20:50
Svar #18

Carl Szabad

Den här diskussionen har hamnat under fel rubrik. Jag svarar under rätt, .
 
(Meddelandet ändrat av carl 2012-11-01 18:39)

2013-02-22, 21:23
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2013-06-03, 09:33
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Så har då den politiska processen i sockenfrågan äntligen landat ...
Tio långa år har det tagit. Det var vid Släktforskardagarna i Ronneby 2003 som förbundet lanserade sin Operation Brevstorm med de fyra provokativa vykorten med rubriken Rädda våra socknar, och sedan har ärendet malt och malt, hela tiden envist motarbetat av Skatteverket.  
 
Slutresultatet - riksdagsbeslutet - måste ses som en stor seger för släkt- och hembygdsforskarrörelsen! Det är vi som med uthållighet har kämpat för det vi visste var det enda rätta, och till slut blev det som vi ville och önskade - nästan. För ännu återstår det att se hur den nya policyn kommer att praktiseras av det motsträviga Skatteverket. Att distriktsindelningen kommer att finnas med någonstans i den stora folkbokföringsdatabasen utgår jag ifrån, men kommer den att vara tillgänglig. Kommer den att användas och lämnas ut? Eller kommer den i framtiden bara att finnas med vid stora statistiska utdrag?
 
Som jag har förstått det hela kommer varje adress, varje gård, fastighet och stuga att förses med en distriktskod (= socken), vilket gör det möjligt att konstatera i vilken socken en människa är född respektive avliden. Eller....rättare sagt, på vilken adress en människa var folkbokförd vid tiden för födelse och död - inte sjukhusets geografiska placering. Detta är i enlighet med tidigare traditioner på området, men visst skulle man önska att man också kunde få veta den fysiska platsen för dessa viktiga portalhändelser i en människas liv. Tyvärr tror jag att alla avier, som skulle kunna påvisa sådana detaljer, gallras efter tio år.  
 
Och hur är det egentligen med dödsorten? Ibland ser man att en avlidens adress tycks vara hos en son eller dotter eller till och med hos en god man, trots att han/hon aldrig någonsin bott där. Är det då detta distrikt  som redovisas som dödsort, trots att det kan ligga i andra änden av vårt avlånga land?
 
För att inte tala om vigselorten! Den registreras som bekant över huvud taget inte av Skatteverket. Den fysiska orten, t.ex. kyrkan, där vigseln faktiskt ägde rum, knackas inte in i folkbokföringsdatabasen, och underlaget gallras efter ett tag, utan att dessförinnan ha skannats åt eftervärlden.
 
Störst av alla orosmoment är emellertid den totala bristen på analog backup av den stora databasen, och Skatteverket tycker att vi är barnsliga när vi hävdar att man MÅSTE se till att det finns en möjlighet att återskapa informationen om katastrofen skulle vara framme.
 
Det finns en rad problem och frågetecken kring den svenska folkbokföringen från den 1/7 1991, frågetecken som behöver rätas ut genom ett intensivt samarbete mellan Skatteverket och Riksarkivet, där även vi släktforskare måste få vara med på ett hörn.  
 
Efter det goda riksdagsbeslutet häromdagen kan vi unna oss en smula segeryra, men sedan måste vi vara på dem igen - Skatteverket - som iglar, och se till att de inte förfuskar beslutet samt att de börjar lyssna på oss, som faktiskt vet vad vi talar om och som förstår, att den svenska folkbokföringen inte bara är ett redskap för beskattning och myndighetsutövning utan också en kulturskatt som vi alla behöver skydda, förbättra och bevara.

2013-06-03, 11:34
Svar #21

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Serverfelet på finländska  Suku Forum i påskas, där ett helt års meddelanden raderades för gott, får tjäna som ett skräckexempel!

2013-06-03, 13:33
Svar #22

Carl Szabad

Ted! Svaret på var någon är född torde knappast ändras i folkbokföringsdatabasen. Det ligger som ett eget textfält sedan Skatteverket tog över folkbokföringen 1991 och så ska det rimligtvis av källkritiska skäl vara även i fortsättningen. Någon som är född på 1930-talet i en viss församling (eller BB) kommer att fortsätta vara det även efter 2016 om han/hon ännu lever då. Kopplingen till den fysiska nedkomstorten som juridiskt ändrades 1 juli 1947 till moderns folkbokföringsadress (i praktiken på många håll långt innan) berodde ju på att regelverket såg ut så tidigare. Vi kan inte förfasa oss över vilka lagar man hade för 100 år sen, bara konstatera faktum.
 
Sen är det ju inte längre fråga om analoga backuper, utan folkbokföringsdatabasen är speglad mot många myndigheter och servrar på annat håll i landet. Jag tror därför knappast att datahaveri är något man behöver bekymra sig om idag.
 
Constantinus! Det felet beror uppenbarligen på klantighet i den högre skolan, om man inte har backup som är yngre än ett år!
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-06-03 13:36)

2013-06-03, 13:55
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Carl! Jag tycker nog att det är riktigt att bokföra på födelsehemort snarare än faktisk födelseort.
Däremot är jag mycket bekymrad över bristen på vigselort och de rätt orprecisa angivelserna av dödsort.
 
Det är säkert bra att databasen finns speglad lite här och var, men ännu känner vi inte framtida digitala terrordåd där hela system slås ut. För den eventualiteten, som verkligen inte är försumbar, behöver vi ha MYCKET trygga backupper, oberoende av myndigheten i fråga, d.v.s. på Riksarkivet där tidigare århundradens dokumentation bevarats.

2013-06-03, 16:32
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Sveriges Befolkning 2000 - det kräver ett uttag ur databasen som sedan kan arkiveras hos Riksarkivet. Samtidigt skulle det bli en första test på att databasen faktiskt innehåller vad man sagt att den ska innehålla och inte minst, att det också går att få ut alla positioner. Önskemålet om en befolkningsskiva 2000 är redan framförd till berörd myndighet.

2013-06-03, 22:09
Svar #25

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Riksarkivet vägrade oss under flera år tillgång till materialet för 1990 - förebärande att det var sekretesskänsligt.
Några år senare hade tydligen denna känslighet bleknat bort, eftersom man själva kunde ge ut skivan i egen regi...
Lycka till med 2000!

2015-01-14, 14:36
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
På Förbundsstämman i Gävle (Angeläget 2/2012 sid. 11) beslutades det att uppmana regeringen att följa det förslag som Folkbokföringsutredningen (SOU 2009:75) föreslog i sitt betänkande, nämligen att folkbokföringen ska ske i historiskt stabila distrikt som följer Svenska kyrkans församlingsindelning 1999/2000.
 
Det var också det förslag, om än med vissa modifieringar (folkbokföringen behöver i sig inte dessa distrikt och därför sker inte folkbokföring på distrikt men dessa registeras likväl), som regeringen och senare riksdagen beslutade om. Mer specifikt skulle distriktsindelningen och distriktens namn baseras på vad som gällde för Svenska kyrkans församlingar 31 december 1999.
 
Släktforskarförbundet var alltså mycket framgångsrikt i sin lobbykampanj! Dåvarande ordföranden i GF, nuvarande förbundsordföranden Erland Ringborg skrev i Släkt och Hävd (2013:3, sid. 219): Regeringen följde i propositionen 2012/13:120 Folkbokföringen i framtiden i stort utredningens förslag, och riksdagen biföll i maj förslaget i propositionen. Släktforskarrörelsen kunde andas ut. (min kursivering)
 
Eftersom jag var statssekreterare i Finansdepartementet vid detta tillfälle och ansvarig för folkbokföringsfrågorna och därmed är delvis ansvarig för regeringens förslag blir jag nu lite upprörd när  förbundsstyrelsen nu säger att 1999 är ett illa valt år och att det är en utbredd uppfattning inom släktforskarrörelsen att distrikten borde baseras på den indelning i församlingar som gällde vid halvårsskiftet 1991, den tidpunkt då ansvaret för folkbokföringen överfördes från Svenska kyrkan till numera Skatteverket.
 
Till saken hör att regeringen föreslog och riksdagen beslutade att bl.a. Lantmäteriet skulle genomföra en kvalitetssäkring av såväl distriktsindelning som distriktsnamn. Översynen av indelningen blev klar förra året och en viss rapportering skedde på Släktforskardagarna 2014 i Karlstad. Det framkom då att att indelningen per 31 december 1999 inte är oproblematisk.
 
Det kan självfallet vara rimligt att ändra ståndpunkt när man får tillgång till ny information. Eftersom jag  efter regeringsskiftet i höstas inte är insatt i detaljerna av vad som framkommit har jag därför ingen klar uppfattning vad som är rimligt i detta läge. Eller vad som ens är möjligt att justera till 1 januari 2016.  
 
Det som upprör mig är dock att förbundsstyrelsen nu formulerar sig som om halvårsskiftet 1991 vore den ståndpunkt förbundet alltid haft, att det inte framgår att och varför man nu ändrar uppfattning och att det man nu kritiserar i själva verket var den position man intog senast 2012.  Att dessutom använda rubriken Förbundet beklagar beslutet när beslutet är det man själv förespråkat är lite magstarkt.
//Michael Lundholm

2015-01-20, 08:40
Svar #27

Utloggad Erland Ringborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 15:25
    • Visa profil
Förbundets uttalande 2012 var ju ett allmänt stöd för distriktslösningen på samma sätt som mitt uttalande i SoH-artikeln uttryckte tillfredsställelse över att regeringen över huvud taget accepterat denna lösning. Som framgår av förbundets aktuella skrivelse har vi nu, när vi tagit del av Lantmäteriets arbete och förslag, kommit fram till att låsningen till församlingsindelningen 1999 var olycklig. Det är tråkigt att denna utveckling av en ståndpunkt på grundval av fördjupad insikt gjort Michael upprörd. Men på tal om upprördhet var det något som en del av oss kände när 2013 års proposition, trots släktforskarrörelsens engagemang i sockenfrågan, inte tog med förbundet bland de organisationer som Lantmäteriet skulle samråda med.
Erland Ringborg

2015-01-20, 09:54
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Rimligt hade varit att att förbundet skrivit att eftersom 31 december 1999 genom kvalitetssäkringen som infördes i propositionen visat sig ha problem uppmanat regeringen att försöka göra något. Lite självkritik om att den lösning man själv arbetat för att få nu visat sig vara problematisk hade inte heller varit fel.
//Michael Lundholm

2015-01-20, 11:17
Svar #29

Utloggad Erland Ringborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 15:25
    • Visa profil
Ja, vi kunde ha skrivit tydligare, men jag såg inte förordet för 1991 i stället för 1999 som någon betydelsefull reträtt.  Återigen: för släktforskarna och förbundet har lösningen av huvudfrågan varit det viktiga. Och där har vi inte beklagat oss!
Erland Ringborg

2021-01-21, 15:48
Svar #30

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:16
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Som många misstänkte ser vi nu hur standarden på folkbokföringen sjönk betydligt när Skatteverket tog över 1991. Bl.a. bristerna i DVD:n Sveriges Befolkning 2000 är en följd av detta, med uteblivna adresser och information om civilstånd m.m.
Jag arbetade vid en pastorsexpedition vid övertagandet, och la som övriga anställda märke till hur slarvigt Skattemyndigheten behandlade övertagandet.

/Kenneth Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna