ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2012  (läst 4105 gånger)

2012-10-07, 21:54
läst 4105 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Nu har jag skrivit på namninsamlingen på
 
http://upprop.nu/NRMK
 
Gör som jag - och sprid sedan budskapet och länken i alla era föreningar och grupperingar, inte minst bland hembygdsfolket, som vanligen är betydligt trögare vid datorerna än vi alerta släktforskare...
 
Ted Rosvall

2012-10-07, 22:03
Svar #1

Utloggad Moderator Norge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Viss får man ha politiska funderingar men jag tror det är bättre att vi tar dom diskussionerna i forum avsedda för politik - här kör vi väl fortfarande med släktforskning och därtill närliggande ämnen.
 
Stefan Jernberg, moderator

2012-10-08, 10:26
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stefan,
 
Det är ju ingen som har varit utanför ämnet

2012-10-10, 08:23
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har Skatteverket inte missförstått utredningen ? När de i Yttrande över slutbetänkandet SOU 2009:75 (underskrivet av dåvarande generaldirektör Mats Sjöstrand (samme person som av regeringen fick i uppdrag 2009-09-29 att genomföra en översyn av statlig regional förvaltning - som skall redovisas till regeringen senast 15 december 2012), enhetschefen Urban Strömberg och sektionschefen Svante Strid) avstyrker distriktet som ny indelningen i folkbokföringen, och samtidigt anger i yttrandet:
 
9.5.5 Folkbokföring ska ske på fastighet och i kommun
 Skatteverket välkomnar att folkbokföring inte längre ska ske i territoriell församling inom Svenska kyrkan. Skatteverket tillstyrker därför att folkbokföring i fortsättningen ska ske på fastighet och kommun samt att begreppen folkbokföringsort och födelsehemort kopplas till kommun.  
 
Det synes som att det är kopplingen distrikt = församling (religiös) som spökar i dessa människors förhållningssätt. Något som vittnar om en viss okunskap. Men distriktet skulle ju inte motsvara nuvarande kyrkliga församlingar (ständigt föränderliga i den postmodernistiska kyrkan) utan den gamla socknen, kallad distrikt för att skiljas ifrån det religiösa församlingsbegreppet. Socknen/distriket skulle bli ett mer geografiskt stabilt område som skulle anknyta till hur Sverige var indelat sedan århundraden.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-10-10 08:26)

2012-10-10, 13:20
Svar #4

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Är man inte inne på Anbytarforum varje dag så är det inte så lätt att se vad som händer. Men nog har det blivit fart på diskussionen.
Till Arne Sörlöv. Du skall vara glad för att Du är född där Du är. I andra socknar tog prästen helt enkelt död på ena moatjen vid skilsmässa och kallade den kvarvarande änkling/(änka).
Vi befinner oss nu på 2010-talet och har helt andra möjligheter i folkbokföringen än vad vi hade tidigare. Det borde vara möjligt att för varje person ange en eller flera generationer bakåt. Skäl är moderna problem med vems barnen är i familjen med alla skilsmässor och barn utan angivna föräldrar eller adopterade. Det kan också vara värdefullt att få riktig uppgift om släktskap ur medicinsk synpunkt i och med att vi fått betydligt kunnande om vissa sjukdomars ärftlighet.
Dessutom finns det alla skäl att skilja på folkbokföring och religion.
Inge

2012-10-10, 14:24
Svar #5

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Det här med socken är väldigt viktigt för oss här på Falbygden. Varje år utses Årets Falbygdssocken. Nu senast blev det Östra Tunhem. Vi identifierar oss till stor del i vilken socken vi är födda och bor i.
 
Har skrivit om det på min blogg med uppmaning att skriva på listan.
 
http://tagesdotter.wordpress.com
 
 
/Annelie

2012-10-12, 08:31
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Är det bara jag som funderar varför det bara är 2000 namn på listan?
 
Vi skall ju vara så många som forskar. Pratas det inte om att vi är flera hundra tusen som sysslar med detta? Eller är det hundra tusen? Är det av ointresse, oförståelse eller de kanske inte finns på Rötter.
 
Det är då inte för att skappa smolk i bägaren, men jag hade nog förväntat mig betydligt fler på listan. Skulle de bry sig om promillen av befolkningen.
 
Låt oss leka med tanken att det finns 20000 forskare, då tycker jag snarare att det ligger närmare till hands att det liknar fiasko än framgång. Mina 25 öre i debatten!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-10-12, 13:18
Svar #7

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Länken borde ligga direkt på starsidan av Rötter (stor och tydlig. Har jag missat det?). Var hittar man den utan att scrolla under forumet?

2012-10-12, 14:54
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Finns på första sidan, i slutet på texten i den fjärde nyheten uppifrån som har rubrik Rädda våra socknar - upprop

2012-10-12, 16:15
Svar #9

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Då får man scrolla ner. När det kommer fler nyheter kommer den ännu längre ner. Har man inte varit inne på ett tag kanske man missar att kolla äldre nyheter. Jag skulle vilja att den hela tiden lång längst upp.

2012-10-12, 18:29
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Facebook har planer på att ta betalt för att även privata användare ska komma högre upp på nyhetslistan:  Nu vill Facebook ha betalt för att lyfta dina inlägg. Hittills har bara företag haft den möjligheten, vilket torde innebär att andra användare ständigt hamnar längre ner i nyhetsflödet.
 
Så för att Sveriges Släktforskarförbunds upprop skulle ha haft större effekt borde de ha registrerat en särskild sida för detta upprop OCH lagt ut en annons för en spottstyver som visat sig i menyn till höger på startsidan.
 
Men det börjar bli lite för sent för detta nu...

2012-10-15, 09:35
Svar #11

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Mera trubbel i folkbokföringen!
Jag skulle kolla när en av mina avlägsna släktingar avlidit - och ringde därför till Skatteverket.
Personen i fråga hade i alla tider varit bosatt i Östersund, men när hon avlider (2012) står hon skriven på en c/o-adress på Frösön. En närmare kontroll visar att detta är sonens adress, dit man tydligen av praktiska skäl har ställt posten sedan modern flyttat in på sjukhem eller liknande.  
Det går alltså inte att få fram VAR denna person egentligen bodde eller vistades vid sin bortgång.
Låt oss säga att sonen bott i Ystad i stället. Kommande generationer kommer att uppfatta det som om kvinnan på sin ålder flyttat från Östersund till Ystad - även om hon aldrig satt sin fot där.
Det viktiga är således inte var vi svenskar bor eller verkar - det viktiga är vart våra räkningar tar vägen den dag vi inte själva klarar av att sköta dem.
Skall det verkligen vara så?

2012-10-15, 12:03
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Intressant fråga, speciellt för oss som har gamla släktingar att ta hand om.
 
Enligt Folkbokföringslagen ska man vara bokförd där man har största delen av sin nattvila.  Om man vill ha sin post till annat ställe ska man, enligt skatteverket, använda eftersändning.
 
Kan det vara så att kvinnan i ditt exempel faktiskt bodde hos sonen sista tiden? Är det otänkbart?  
 
Jag funderar på hur mycket en vårdgivare kontrollerar folkbokföringsadressen? Nu är det väl samma kommun vi talar om i exemplet, men i din hypotes om Ystad så kan man fundera på om en kommunalt kopplad vårdgivare skulle acceptera folkbokföring i en kommun och vård i en annan.

2012-10-15, 14:53
Svar #13

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Ännu mer trubbel vid folkbokföringen på Skatteverket.
Nyligen avled en närstående anhörig, som var ensamstående. Det registerutdrag som skatteverket skickade till dödsboet, vilket skall användas vid bankärenden och kontakter med andra myndigheter,innehöll bara uppgifter om mannens far med födelse och dödsdatum, moderns födelsedatum, inget dödsdatum, trots att hon avled redan 1980.
Inga andra anhöriga angivna, inga syskon eller syskonbarn. Ringde skattemyndigheten och fick veta att det var inte deras jobb! att ta fram andra anhöriga och hänvisade till Riksarkivet!  
Ringde områdets landsarkiv och fick en utredning efter mina anvisningar, med syskonbarn och undertecknad uppgivna.
Som källa anger de bla Sv. dödbok och för egen del var sista uppgift från 1967! Och detta kostade mig 500:-.  
Dessa uppgifter kunde jag ju själv sammanställt, men de hade väl inte hjälpt mig på ex. banken!

2012-10-15, 15:45
Svar #14

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Jag har samma situation som Ted. Min mormor bodde sista åren på ett sjukhem i Broby. I Sv dödbok står att hon är kyrkskriven hos min mor på hennes adress i Hässleholm. Men där har hon aldrig bott.

2012-10-15, 16:08
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Men hur komma runt problemet?  Förbjuda personer att anmäla flyttning kan ju inte vara en framkomlig väg, ska det då till utökad kontroll av att uppgifterna som lämnas vid flyttning är hekt solklara?  
 
Och detta är väl inget som har uppstått i samband med överföringen till Skatteverket, detta är väl ett problem med ett antal år på nacken, för visst fanns detta även före 1990
 
(Meddelandet ändrat av mats 2012-10-15 17:25)

2012-10-15, 18:58
Svar #16

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se

2012-10-16, 08:15
Svar #17

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 16:59
    • Visa profil
I min kommun Tingsryd är problemet det omvända, personer står kvar i lägenheter och fastigheter efter det att andra flyttat in, och fastigheterna sålts. Så man kan tro att de är sammanboende med helt okända personer. De anhöriga eller godamännen har helt struntat i att ändra adressen.

2012-10-17, 13:18
Svar #18

Carl Szabad

Anledningen att en person är skriven på en c/o-adress vid dödsfallet känns för mig rätt förståelig. Den som blivit dement på gamla dagar har naturligtvis ingen möjlighet att sköta sina affärer eller myndighetskontakter. Det fysiska boendet blir därför en fråga för sjukvården och därmed säkert sekretessbelagd, medan administrativa ärenden sköts av någon anhörig eller god man. För en släktforskare som fortfarande ser personen som en människa och inte en administrativ enhet är det naturligtvis otillfredsställande, men jag vet inte hur det praktiskt skulle kunna lösas på annat sätt.
 
Det kanske kan jämföras med principen i andra ändan av livet, att man fram till 1947 skrevs där där fysiska nedkomsten skedde, men av administrativa skäl ändrades det till moderns mantalsskrivningsort därefter.

2012-10-19, 09:56
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Människor av kött och blod skall naturligtvis skrivas där de faktiskt vistas och bor. En fungerande folkbokföring måste givetvis dessutom kunna hantera en eftersändningsadress. Allt annat är trams!

2012-10-19, 10:34
Svar #20

Carl Szabad

Trams känns som ett argument man tar till när man inte har något att komma med i själva sakfrågan. Eftersändning hos posten kan man få i upp till ett år, inte längre. En person kan vara dement och oförmögen att sköta sig själv i många år.
 
Själva folkbokföringsförsamlingen är alltså den där man fysiskt bor, men sen kan man ändra sin postadress till något helt annat, som då kommer att stå som adress i folkbokföringen. Adressändringen kan rimligtvis bara göras av personen själv eller den som utsetts som förmyndare eller god man.

2012-10-19, 11:41
Svar #21

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Om någon har mantalskrivits på en c/o-adress är det nog ett misstag som en anhörig/vårdnadshavare gjort. Vad man bör göra när det gäller t.ex en gammal dement person är att hos Skatteverket ansöka om en särskild postadress.
 
Om den säger Skatteverket bland annat: Den särskilda postadressen registreras som ett komplement till bostadsadressen i Skatteverkets folkbokföringsdatabas. Den medför inte att din folkbokföring ändras. Adressen vidarebefordras till myndigheter, banker, försäkringsbolag m.fl. som hämtar sin information från folkbokföringen. Övriga måste du själv meddela. Det är den särskilda postadressen som normalt används av myndigheter och företag.

2012-10-19, 21:58
Svar #22

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Arbetar som begravningskundrådgivare och skriver själv ut bl a registerutdrag på de avlidna direkt på skatteverkets hemsida, som jag sedan ger till de anhöriga. Och oftast får jag då förklara om det saknas barn t.ex, (framförallt på faderns akt) - om barnen var över 15 år 1968 så antecknades barnen oftast inte i faderns, och om de var över 15 år 1947 oftast inte heller i moderns akt.  
Sedan har vi exemplet ovan som Gun anger att det inte fanns med något dödsdatum på modern, men det är inte så konstigt, då hon inte finns i skatteverkets register, då hon avled före skatteverket tog över folkbokföringen. Och på oss alla finns ingen uppgift - och har aldrig funnits några anteckningar om våra ev syskon.
 
Personerna på skatteverket har inte någon möjlighet att i deras register söka efter eventuella syskon till en avliden, som inte har/hade egna barn. Men då kan man t ex begära att få fram bouppteckningen efter en förälder, så finns ju samtliga syskon med där.  
 
Precis och som Joel skriver så borde anhörig/vårdnadshavare ansökt om särskild postadress istället, vilket jag ser ganska ofta.

2012-10-20, 07:49
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Carl!
Det jag dömer ut är avsaknaden av DÖDSFÖRSAMLING (och vigselförsamling f.ö.) i den moderna svenska folkbokföringen - det förefaller som om Skatteverket endast registrerar en postadress som dödsort, och är det en c/o-adress så finns det uppenbarligen bara plats för den (vilket således är trams). Postadresser kan man givetvis med lite möda översätta till dödsförsamling - men inte om det är en eftersändningsadress. Jag har vid flera tillfällen frågat Skatteverkets folkbokföringsenhet om avlidna personers dödsförsamling och får bara frågetecken till svar. Någon sådan ruta finns uppenbarligen inte...
Här tycks finnas en uppgift för dig och dina talanger; att översätta samtliga svenska adresser med lägenhets- och postnummer till motsvarande församlingar, sådana de var 1999/2000.  
TED

2012-10-20, 07:51
Svar #24

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Ps: Vilken bra och nyttig ny produkt för Sveriges Släktforskarförbund en sådan adress/församlings-CD skulle bli!!!

2012-10-20, 09:40
Svar #25

Carl Szabad

Ted! Dödförsamling finns alltid med i Sveriges dödbok (och därmed även hos Skatteverket). Adressen kan dock som sagt skilja om personen begärt särskild adress = c/o-adress. En sökning i Sveriges dödbok på avlidna 2009 med adress som börjar på c/o ger 100 träffar (av totalt 94.000 avlidna). Bara sex av dessa avser personer avlidna i Sverige, resten är avlidna utomlands och har en utländsk c/o-adress.
 
Jag utgår från att det i Skatteverkets register även finns en fysisk adress till den avlidna personen, men eftersom den inte har någon administrativ funktion för Skatteverket ligger den förmodligen nedprioriterad i deras databas. Vid det utdrag från Försäkringskassan som jag använt för de senaste versionerna sv Sveriges dödbok är det alltså den särskilda adressen som varit tillgänglig, även om jag inte tycker sex personer av 94.000 under ett år är störande mycket.
 
Vad gäller dina två övriga förslag så har jag arbetat på dem under flera år. Varför det ännu inte blivit något konkret förslag till släktforskarförbundet (eller annan intresserad) beror på att myndigheterna/organisationerna ligger lite efter i sitt arbete.

2012-10-21, 08:01
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Carl! Tack för lungnande information kring dödsförsamling - kan du på samma sätt stilla vår oro kring VIGSELFÖRSAMLING? Den tycks vara helt slopad sedan 1991.

2012-10-21, 08:09
Svar #27

Carl Szabad

Den är en av de två idéer jag nämnde, som ännu inte är löst. Helt slopad är inte uppgiften även om inte folkbokföringen bryr sig om vilken kyrka, rådhus, båt eller ambassad man har gift sig i/på.

2012-10-21, 13:13
Svar #28

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Eftersom kommunalskatten tillfaller hemkommunen och inte den där den särskilda adressen finns behöver vi inte vara oroliga för att Skatteverket skall nöja sig med att registrera enbart särskild adress, tror jag.
Mvh Harriet

2012-10-22, 18:08
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Är det någon som kan kort beskriva varför utredningen som föreslog distrikt valde just sekelskiftet och inte tidpunkten för kyrkans skiljande från staten som tidpunkt för låsandet av den geografiska indelningen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna