ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 april, 2011  (läst 4267 gånger)

2010-04-21, 09:23
läst 4267 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu blir det tunga svar, det gillar jag i detta fallet!
 
Nu var  min tanke inte att jag tror det blir fler som gillar Rötter om man betalar direkt, utan snarare så att man skulle få in mer på de som vill stödja. De förlorade fåren tror jag inte man får in så lätt i fållan. Sedan får man väl hoppas att sittande i en styrelse inte gör om samma knepigheter likt det Jörgen refererar till ovan (i alla fall inte samma saker).
 
Varför borde man vara med i en förening Ted? Konkurrera säger du, men vem menar att det är bäst att föreningar är medlemmar i förbundet och inte de enskilda? En förening borde kunna stå på sina egna ben, med ett tillräckligt intressant utbud för att man ska kunna få betalande medlemmar. Det kan jag knappast se som någon konkurrans. Naturligt urval är det första jag tänker på. De som har något blir kvar, de andra lider sotdöden. Marknaden styr, vad vi än tycker om det!
 
Och ska vi vara riktigt drastiska, så kan man väl fundera över varför ekonomin gick överstyr. Ogenomtänkta beslut! Eller hur? Vilket jag tycker diskvalificerar vissa saker och ting!!!!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-05-05, 22:23
Svar #1

Sten Magnusson

Jag tycker man ska återgå till den organisation där man hade även stödjande medlemmar som inte var tvungna att ha medlemsskap i en förening för att vara medlem i förbundet.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-10, 08:39
Svar #2

Sten Magnusson

Jag har kommit på ännu en sak.
 
Om man tittar på t.ex. de debatter som förs runtom i den öppna avdelningen Anbytarforum är det väl kanske hälften av användarna som står som Registrerad användare och därmed inte är föreningsmedlemmar. Hur vore det då om man inte gav även dem möjlighet att ingå som stödjande medlemmar i Sveriges Släktforskarförbund. Om de nu inte har lust att gå med i någon förening stängs de ju ute från det alternativet.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-19, 15:45
Svar #3

Sten Magnusson

Inga synpunkter på ovanstående resonemang?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-20, 07:57
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
hej Sten!
 
Jag ser att du registrerades redan 2003. Då måste du också ha upplevt alla turer före och efter Förbundsforums bildande, eller hur? Jag har för mig att det inte var så populärt att debatterna och synpunkterna flyttades från det öppna AF till det stängda FF. Om du letar bland de gamla inläggen får du säkert svar på varför man valde att låta endast föreningsmedlemmar ha möjlighet att uttrycka sina synpunkter om hur Rötter sköts, om förändringar m m.
 
Om den möjligheten skulle finnas, att man skulle kunna vara en stödjande medlem i Sveriges Släktforskarförbund, så får man ju vara beredd på att även betala en avgift för det. Då kan man ju lika gärna gå med i en släktforskarförening. Sådana finns ju redan. Det är ju inte något tvång att behöva delta aktivt i en sådan förening, utan man kan ju just vara en stödjande medlem.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-12-22, 12:00
Svar #5

Sten Magnusson

Vad skulle då alla s.k. Registrerade användare ha för synpunkter på att man här på Förbundsforum tar upp frågor som torde röra hela Anbytarforum och som t.ex. fel på Porträttfynd m.m. som ju även en Registrerad användare har tillgång till? Kommer det synpunkter på olika problem kan ju inte de användarna vara med och ge sina synpunkter.  
 
Mvh/Sten Magnusson

2011-03-28, 13:41
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Minska kostnader är ju ett sätt att bidra till förbundets ekonomi. Kanske inte så aktuellt just nu när försäljningen går som tåget och intäkterna går upp, men varje sparad krona är en krona i vinst/kan spenderas på bra grejer
 
Många av de försändelser i form av fakturor/frivilliga bidrag som går ut från förbundet går idag via papper och kuvert, samt det allerstädes nårvarande portot. Ett sätt att vara grön, det är ju populärt, är att minska på pappers och kuvertåtgången genom att använda elektoniska verktyg. En faktura bifógad till ett mail kostar inget papper och kuvert, inte heller kostar det porto. Jag ser fram mot en sådan lösning, den kan inte vara svår att implementera nu när allt fler lämnar ifrån sig sin mailadress till förbundet.

2011-03-28, 14:59
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Instämmer.
 
Jag har föreslagit detta de senaste gångerna jag köpt Förbundets CD-skivor.
Även inbetalningen till Rötters Vänner knde komma via e-mail för att spara porton
Många bäckar små...  
 
Hälsn. Eivor

2011-03-28, 16:18
Svar #8

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Mats och Eivor
Bra förslag. Vi hade tänkt göra detta denna gång men konstaterade av våra mailadresser inte var kompletta.
Som alla kanske vet har vi en speciell inloggning för Rötters Vänner på vår hemsida. Där kan man just nu hitta nya databaser för släktforskare. Just nu finns där medborgsarskapshandlingarna och det kommer mera. Har du inte fått dina inloggningsuppgifter kan det bero på att vi saknar eller har fel e-postadress. Komplettering kan göras på adressen inloggning@genealogi.se
 
mvh/Lars

2011-03-28, 21:21
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Man kan ju skicka via mail till de som har mailadress angiven och styra ut resterande till pappersutskrift, finns säkert funktion för detta i standardsystemet. Varje sparat papper/kuvert och porto är väl en besparing på minst 5 kronor och dessutom miljövänligt.

2011-04-09, 17:43
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Lars, var hittar man denna speciella inloggning för Rötters Vänner? Jag är inte så säker på att alla känner till denna - åtminstone gör inte jag det.

2011-04-11, 19:23
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Till vänster i menyn på Rötters förstasida finns Logga in, Carin.
 
Upptäckte idag att mitt abonnemang på Rötters vänner hade gått ut. Betalade i Bokhandeln men ännu flera timmar senare kommer jag inte in. Hur lång fördröjning är det? Manuell hantering?

2011-04-11, 22:29
Svar #12

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
T.o.m. denna vecka är det manuell hantering, målet är att få allt klart den 14 april. Sedan kommer lösenordet så fort betalningen har registrerats i Bokhandeln. Betalning med inbet kort tar naturligtvis lite längre tid.

2011-04-12, 15:07
Svar #13

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tack Anders. Hittade inloggningen efter lite letande, men kunde inte logga in. Mailade då och begärde lösenord, eftersom jag betalade i mars, men efter den nionde, som ju var deadline. Detta p.g.a. att det första inbetalningskortet jag fick - det som skickades tillsammans med prenumerationen på Släkthistoriskt forum, och förhandsbeställningen av boken - inte innehöll något OCR-nummer. Jag kunde alltså inte betala via internetbanken. Försökte göra en inbetalning utan OCR-nummer, men det gick inte, eftersom det postgironumret krävde OCR-nummer. Nästa inbetalningskort (med OCR-nummer) kom inte förrän i mitten av mars har jag för mig.
Än så länge har jag inte fått något mail med inloggningsuppgifter, men jag har ingen brådska. Har jag klarat mig så här länge utan, så klarar jag ett tag till.

2011-04-18, 14:36
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Då har det gått en vecka jämnt sedan jag betalade till RV men kommer fortfarande inte in till databaserna. Manuell hantering kanske innebär att man väntar tills automatiken är igång? Idag kom en faktura trots att jag betalade med kort, med en stämpel Betald på. Slöseri med papper och porto känns det som. Det man betalar med kort brukar man aldrig numera få pappersfaktura eller -bekräftelse på. Eposten kan ta emot bägge. Men vi ska inte klaga, det blir säkert bättre när automatiken är igång.

2011-04-18, 15:16
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har nu meddelat min epostadress, så kanske man snart kan få inloggningsuppgifterna. (Om det nu är det som är problemet, med att inloggningsuppgifterna dröjer)
Ann-Mari Bäckman

2011-04-18, 15:42
Svar #16

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Jag betalade min 100-lapp till bokhandeln den 7 mars 2011. Och i ett svar jag fick senare var att den 14 april skulle inloggningsuppgifterna skickas ut. Men ÄNNU har inga uppgifter kommit till mig. Jag hoppas att 1-årsgiltigheten räknas från den dagen man erhåller inloggningen. (min e-postadress har de).
 
Vet inte varför det dröjer.

2011-04-26, 12:52
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu tycker jag inte längre att väntetiden är rimlig för den här manuella hanteringen av betalningar till Rötters Vänner. Nu har det gått 15 dagar sedan jag betalade in 100 kr med kort, och jag möts fortfarande av denna text när jag loggar in:
 
Du tillhör gruppen Rötters vänner.
 
Din prenumerationstid har utgått och därför har du inte längre tillgång till någon databas.
Du kan förnya din prenumeration hos Förbundets bokhandel.
Gör så här:
Klicka på följande länk.
När du kommer till bokhandels webbplats, välj alternativet 'Prenumerationer, etc' från vänstermenyn.
FÖRNYA DIN PRENUMERATION >>
 
Betalar man till en onlinetjänst, där pengarna dras direkt, förväntar man sig att få tillgång till denna tjänst inom högst några dagar (egentligen omgående). I stället för att skicka ut en faktura med Betald handgripligen stämplad kunde man kanske med samma arbetsinsats (sannolikt betydligt mindre) ha kopplat på tillgång till databaserna.

2011-04-26, 18:11
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fick inloggningen aktiverad nu på eftermiddagen.

2011-04-26, 19:28
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Så för dig var problemet inte att du inte fått inloggningsuppgiften, utan att du inte kunde logga in?
Ann-Mari Bäckman

2011-04-26, 20:03
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Betalade 8/4, men kontot är ännu ej återaktiverat. Hoppas det går att rationalisera hanteringen med bättre koppling mellan betalning och kontoaktivering.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-04-26, 20:39
Svar #21

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Vilken prioritering gör man? Jag betalade online till bokhandeln 7 mars men ännu inte fått inloggningsuppgifterna. Anders 11 april och han fått sitt.

2011-04-28, 19:00
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag hoppas att 1-årsgiltigheten räknas från den dagen man erhåller inloggningen ...
 
Det räknas från datumet du betalade, inte när du får inloggningsuppgifterna. Detta enligt e-post från Sveriges Släktforskarförbund.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-04-28, 20:20
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vill bara tala om (eftersom jag förekommer i diskussionerna här) att jag nu kan logga in, då jag fick mitt lösenord igår.
Ann-Mari Bäckman

2011-04-29, 10:05
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Egentligen borde kanske någon i styrelsen bemöta kritiken i den här tråden, för det finns trots allt en förklaring till att det strulat med inloggningsuppgifterna...
Administrationen av Rötters Vänner har sedan nyåret lagts på en extern tjänst. Detta beror på att kansliet överhopats med annat arbete, bl.a. beroende på frånvaro och hög belastning med Rötterbokhandeln. En del av arbetet släpar efter, och nu arbetar den externa leverantören med att hinna ikapp så gott det går. Den nya inloggningen skapar dessutom nya problem, eftersom många, ofta äldre medlemmar, inte kan hantera informationen och därför ringer och belastar kanslipersonalen med frågor om hur man gör.
Våren, då pressen på kansliet lättar, kommer att göra det möjligt att hinna ikapp med allt som släpat efter. Kanske den också bidrar till att kritikerna kan känna sig mer nöjda med livet...  
 

2011-04-29, 11:34
Svar #25

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vare sig administrationen av Rötters Vänner sköts internt eller externt är väl ett befogat grundkrav att det ska fungera! Min betalning till Bokhandeln den 13 april har till dags dato ej genererat något utfall i form av återaktiverat konto. Mitt ebrev i frågan den 15 april till info@genealogi.se resulterade igår i ett yrvaket konstaterande att man inte förstod min fråga utan behövde ett förtydligande. De meddelanden jag skickat på inloggningssidan har enbart resulterat i automatgenererade svar där man tackat för frågan och lovat återkomma snarast.

2011-04-29, 14:09
Svar #26

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Eftersom ingen ansvarig på sistone förklarat något i denna fråga tar jag mig friheten att citera text ur ett epostsvar som jag just fått från förbundet:
 
När betalning har skett via vår Bokhandel skall transaktionen gå till
vår prenumerationstjänst, ett externt företag som sköter denna tjänst,
där uppdatering av kundinformationen sker. När uppdateringen är klar
skickas en ny transaktion till vårt inloggningssystem, som läser in
kundinformationen i dess databas, som genererar ett automatiskt mejl
till kunden. Om ny kund, erhåller kunden  de användaruppgifter som
behövs för att kunden skall kunna logga in.  Om fortsatt abonnemang,
erhåller kunden information om detta. Tiden från betalningstillfället
till utskick av mejlet skall ske inom 6 timmar. Det är vår
målsättning.
Detta är ett projekt som pågår och vi alla som jobbar med det hoppas
att det blir färdigt så snart som möjligt.
 
Nu återstår det alltså att se vad som menas med så snart som möjligt.

2011-04-29, 14:35
Svar #27

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Instämmer med Jojje. Någon ansvarig borde ge tydlig information.Det kan inte vara rimligt om det är som Cles-Göran skrivet att 1-årsgiltigheten räknas från det att inloggningsuppgifterna är tillgänglig. I mitt fall då jag betalade till bokhandeln den 7 mars (det har jag kvitto på) skulle innebära att jag förlorar två (2) månader). Målsättning som Tord skriver om, 6 timmar, har passerat med råge.

2011-04-29, 14:51
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
...fast ibland kan även mina förhoppningar komma på skam.

2011-04-29, 15:00
Svar #29

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Lennart E, vi vill väl att tiden ska räknas från tillgänglighetsdagen, ej från betalningsdagen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna