ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 februari, 2008  (läst 2135 gånger)

2008-02-02, 15:33
läst 2135 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kanske fel rubrik, men jag tyckte den här låg närmast.
 
Jag hoppas att nuvarande styrelse fortsätter med traditionen att ge en kort sammanfattning av senaste mötet via forumet. Tidigare skrevs det på Anbytarforum och om det kommer där eller här på Förbundsforum är egalt,bara det kommer något
 
(Meddelandet ändrat av mats den 02 februari, 2008)

2008-02-03, 16:39
Svar #1

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Jag tror att det är under rätt rubrik. 2006 kom det ut 4 nr av Angeläget men under 2007 finns bara 2 nummer tillgängliga, mars och maj. Stämmer detta

2008-02-03, 16:52
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Lennart
Det finns ett Angeläget nummer tre utgivet, men inte placerat på rätt ställe (än) av redaktören.
 
Om du går in på Rötters första sida, tittar i vänsterkolumnen efter Förbunds-Nytt, klickar där och på den sida som dyker upp så finns det en bit ner (jag måste scrolla ner) en blänkare om Nytt nummer av Angeläget.  Där finns länken till nummer 3

2008-02-04, 11:27
Svar #3

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se

2008-02-11, 14:24
Svar #4

Ulla Bagge

I andra diskussioner här på FF, bla. om ekonomin, har det tagits upp att medlemsföreningarna måste engagera sig mer och ta mer ansvar.
Jag har gjort en trevare om remissväg den 9 febr under Förbundsforum för mer dialog innan beslut. Men den drunknade i debatten om raderingen.
Nu vill jag berätta att det i Malmö arbetas intensivt för att utveckla e-demokratin i kommunala frågor innan dom går till beslut i nämnderna.
Daniel Persson heter ordf i e-beredningen. Det går att läsa mer på hans bloggsida för den som är intresserad av idén - danielpersson.blogg.se.
Jag tror att e-demokrati även är framtiden för ideella föreningar och kan användas här på Förbundsforum med vissa justeringar. T.ex att bara medlemmar får delta. Årsstämman hålls ju i Malmö - vågar jag föreslå att Daniel bjuds in och får berätta om detta under en halvtimme eller så. Mvh Ulla

2008-02-11, 17:01
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Ulla, det finns faktiskt redan släktforskarföreningar som fungerar som  e-föreningar och t o m har sina årsmöten, styrelsemöten etc via nätet. De tar också självklart till sig alla diskussioner som föregår ett ärendet.
 
Så jag tycker Ditt förslag är bra.

2008-02-11, 18:31
Svar #6

Ulla Bagge

Hej Lena, det rör tydligen på sig redan. Kul. Är du själv med i en sådan e-förening och berätta gärna mer om erfarenheter och upplägg. Mvh Ulla

2008-02-12, 12:12
Svar #7

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag skulle vilja föreslå att FS tittar på frågan om hur man ska kunna ta tillvara de släktforskares intressen som man idag missar.
 
Själv anser jag vara medlem i en ännu inte bildad lokalförening som jag i mitt stilla sinne kallar De rotlösas förening. Till den föreningens potentiella medlemmar räknar jag alla dem som sitter på sina kammare och forska via nätet och inte har någon egentlig rot i de samhällen vi bor på.
 
För att förklara det lite bättre kanske jag ska ta det exempel som jag skrivit om i en annan tråd (Medlemsavgifter).
 
Jag är född och uppvuxen i Stockholm, bor nu i Borlänge i Dalarna, har min mors rötter i Stockholms stad/Södermanland och min fars i Västergötland/Småland. Dessutom finns en hel del utvandrare att leta efter.  
 
Jag var medlem i den lokala släktforskarföreningen i 4 år innan jag nyligen bytte till en annan förening på grund av att jag inte kände mig hemma där trots att framför allt styrelsen men också många medlemmar gjorde sitt bästa att för hjälpa mig på rätt spår när jag kört fast. Men jag har aldrig ställt några som helst förslag när det gäller verksamheten som sådan för det kändes inte rätt liksom.
 
Min mer eller mindre naturliga vanliga släktforskarförening ligger i Ulricehamn. Om jag ska delta i föreningsaktiviteter där har jag 80 mil att åka tur och retur - det säger sig självt att det inte funkar.
 
Det borde bildas en datorforskarförening med samma rättigher och skyldigheter som alla andra föreningar i förbundet.

2008-02-12, 16:31
Svar #8

Ulla Bagge

Eller så kan de lokalföreningar som finns utveckla sina hemsidor. Nu är det mest efterlysningar där för dom som bor utombys. Får fundera mer på vad jag skulle vilja att det fanns på sidan. Mvh Ulla

2008-02-12, 16:39
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Får väl skryta lite:
Tjörns släktforskare
Hemsidor av denna typ är ett mycket effektivt sätt att serva medlemmar både i närområdet och långt bort, kan jag säga av egen erfarenhet.

2008-02-12, 16:48
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, den var fin! Men varför finns ingen central portal som gör att man hittar den? Det är sådant ett centralt förbund ska ha. Just mer info om att det finns massor med gôtt material i form av register och andra godbitar på denna hemsida. Det fanns en gång en sida på Rötter för sådan info men den är saligen avsomnad.

2008-02-12, 17:15
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Rötters första sida finns ett fönster med rubriken Medlemsföreningar (med hemsidor) A-Ö, och där kan man scrolla sig nerför och t.ex. hitta Tjörns Släktforskare, eller Nora Släktforskarklubb, som också har en radda bra register.
 
Så den som är intresserad av en viss förening, och undrar vilket utbud den har på nätet, kan lätt hitta detta via Rötter.

2008-02-12, 17:26
Svar #12

Ulla Bagge

Ja, de må jag säga! Den ska jag tipsa vännerna på digitalarkivet i Norge om.
Dom söker ofta anor i Bohuslän. Mvh Ulla

2008-02-12, 17:26
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jovisst, men det innebär ofta att man måste leta sig igenom många för att hitta det man tycker är roligt. Mer urvalsmöjligheter och en uppdaterad sida för digitaliserade källor vore bra

2008-02-12, 19:36
Svar #14

Ulla Bagge

En sak jag saknar på lokalföreningarnas hemsidor är möjligheten att tillsammans med de som har samma ana, prata gemensamt om fynd osv.
Bland 100-200 medlemmar måste det ju finnas 5-10 som har Anders Andersson född 1800 i sitt träd. Det finns mängder av register som flitiga forskare sitter och knappar in och där jag kan hitta min Anders. Och jag menar nu inte att det är något fel med det.
Men jag skulle vilja hitta dom där 4 andra och forska tillsammans med om än inte vid gemensamt fikabord. Visst ibland hittar man någon här på AF och byter några mail, men undrar om det inte skulle ge mer om man satte det i system lokalt och kanske bygger upp ett gemensamt träd på föreningens hemsida. Vad säger ni som gör hemsidorna? Vad säger ni i föreningarna? Vad säger ni som bor utombys? Mvh Ulla

2008-02-12, 20:09
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det borde man väl kunna göra enkelt till att börja med genom att de som är intresserade av att forska med sina avlägsna släktingar finns på en sida för just anträffar via nätet. Föreningens hemsida passar ju utmärkt för det.

2008-02-12, 22:23
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det blir som ett forum, och jag tror många föreningar valt att hänvisa diskussionerna till Anbytarforum. Så gör DIS och så gör några av landskapsutgåvorna av Rötter, har jag för mig.

2008-02-13, 09:55
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Så tänker även jag.
Problemet är att lokala forum sällan drar så mycket folk, helt enkelt därför att det är väldigt svårt att på ett lättöverskådligt sätt presentera vilka som härstammar från vem, och att det inte heller finns något större intresse att mata in tusentals personer i en gemensam databas. För hur ska man hitta vilka som har en gemensam ana med en själv?

2008-02-13, 11:22
Svar #18

Ulla Bagge

Nja .. det är inte miniforum jag vill ha.
Tänkte mig en proband och att flera sedan matar in uppgifter. Det ska också vara sökbart så att man kan se om det redan finns påbörjad antavla för personen. Eller kanske det är bättre att jobba ihop bya/gårdsvis?
Grundfrågan är vad vi utombys kan göra tillsammans med övriga medlemmar i lokalföreningen gemensamt på hemsidan? Nåt som inte redan finns här på AF. Mvh Ulla

2008-02-13, 11:30
Svar #19

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:35
    • Visa profil
Hej Ulla!
 
Skulle tro att det är något i still med det här http://lythgoes.net/genealogy/software.php som du efterlyser.
 
Vi håller på att diskutera om vi ska köra igång det i min förening men ännu är inget bestämt. Det är dock väldigt enkelt att installera på en hemsida.
 
Hälsningar
 
Magnus

2008-02-13, 11:36
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min erfarenhet är att det kräver ett väldigt stort engagemang för att jobba med den typen av projekt, och att det tar väldigt mycket resurser.
 
Vad man kan göra som utombys är ju först och främst avskrifter. Vidare kan man skriva artiklar, till vilka det nog skulle vara käckt att koppla diskussioner, även om jag i nuläget inte känner till några bra lösningar för att göra det snyggt. (Jag är övertygad att de finns.)

2008-02-13, 11:52
Svar #21

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ancenstry har ju numera just den här funktionen. Problemet är bara att en och samma person kan få olika uppgifter lite beroende på hur noga uppläggaren varit med källor etc.
 
Ni som har Ancestry kan väl titta på det. Men jag håller med Anders om att det krävs stort engagemang/arbetsinsats för den här typen av databaser. Men det behöver ju inte innebära att man inte kan starta upp något på försök av man så vill.
 
Mvh
Lena

2008-02-13, 12:07
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det Ulla nämner påminner om det jag tagit upp tidigare om en Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD), men i mindre skala. Jag gillar inte en massa småprojekt som utformas på olika sätt. Det är här förbundet borde gå in och försöka likrikta (standardisera) utformningen så att informationen kan säkras för framtiden och att den blir möjlig att slås samman (för samsökningar etc) om behov finns. P.g.a. förbundets ointresse för kyrkboksregister finns idag en soppa av register av olika, istället för en enhetlig sökbar databas. Detta borde ha styrts upp från början. Samma sak kommer nu att hända med släktuppgifter som sprids på tusen olika sajter på nätet, omöjliga att överblicka, med minimal insyn bl.a. p.g.a. att det är betalsajter och av skiftande kvailtet. Jag har aldrig begripit vitsen med att göra om samma forskning eller registrering om och om igen p.g.a. att samordning saknas. Idag har de flesta tillgång till Internet. Lägg informationen på ett ställe, sökbar, och inte på en massa spretiga lokala projekt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-13, 13:48
Svar #23

Carl Szabad

C-G är nog inte riktigt uppdaterad när han talar om förbundets ointresse för kyrkboksregister eller bristen på standard.
 
Förbundet tog för flera år sedan fram ett presentationsprogram för ministerialboksregister (födda, vigda, döda) som det går att läsa mer om här. Där finns den beslutade strukturen definierad, dels vad gäller obligatoriska fält, men även sådana som programmet är förberett för att hantera. Utöver det kan en registermakare lägga till hur många egna fält han eller hon vill.
 
Varför det finns en mängd olika strukturer för registrering av samma sak får snarast lastas de som inte vill följa den norm som funnits inom arkivvärlden sedan decennier, men ingen kan tvinga någon som vill ta fram sitt eget register att följa centrala direktiv.
 
När det gäller Sveriges dödbok är strukturen strikt fastställd och alla som bidragit med registreringar i projektet Namn Åt De Döda har fått en inmatningsmall att följa.
 
Och vad gäller befintliga register som förbundet fått kännedom om finns databasen Register-Sök under Databaser på Rötters startsida. Den databasen har funnits sedan tidigt 1990-tal och togs fram just för att undvika dubbelarbete.

2008-02-13, 13:57
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jo, jag har sett att det presentationsprogrammet finns och det verkar vara bra. Jag tror nog tyvärr att förbundet var för sent ute där ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-13, 14:01
Svar #25

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Då det gäller databas där man kan finna gemensamma så finns ju redan DISBYT lätt sökbart.

2008-02-13, 14:09
Svar #26

Ulla Bagge

Jaha, det blir för stort - jag tänkte att medlemsföreningarna är ju med i Rötterfamiljen och på AF finns ju strukturen med socknar och att man kanske kunde bytt till byar/gårdar lokalt ev släkter. Mormonerna håller visst på med något världsomspännande hopkopplande så det är väl bara att vänta och se.
Mvh Ulla

2008-02-13, 17:03
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Är det inte så att man hellre jobbar för den lilla föreningen där man känner sig hemma? Men att man ändå kunde komma på en bättre fungerande portal än Register-Sök för att andra ska hitta ens digra arbete. En samordning när det gäller presentationsprogram skulle också underlätta, i slutändan vill man väl få in en del driftsmedel på att sälja t ex CD. Vi i De rotlösas förening kunde ju stå för de mer allmänna projekten. I digitalfotograferingens tidevarv så finns det massor att göra.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 13 februari, 2008)

2008-02-13, 17:24
Svar #28

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag håller med föregående talare om att samordningen av så mycket register som möjligt borde ligga under en portal av något slag.  
 
Idag fungerar det ju så att en del föreningar är mycket generösa - JBGF är min favorit i det avseendet och Tjörns släktforskare är i närapå samma division, andra säljer sina CD-skivor liksom förbundet som tydligen har tvingats till av medlemsföreningarna på grund av alldeles för låga förbundsavgifter. Medlemsnyttan med ett förbund försvinner i takt med alla pålagor.  
 
Att komma överens med de lokalföreningar som inte vill släppa sina register fritt borde kunna lösas inom förbundet på ett sätt som som tillfredställer alla parter.
 
Men som tidigare påpekats man måste se till så att man har erforderliga resurser för det hela.

2008-02-13, 17:29
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Noteras bör att även JBGF säljer en cd i presentationsprogramsformatet!
 
Och när det gäller diskussioner så hänvisar vi till Anbytarforum, vi har pga av spam stängt vår gästbok på hemsidan men tar in efterlysningar (och gärna även artiklar) i vår tidning Rotposten.  
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
för JBGF
 
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 13 februari, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna