ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2013  (läst 2874 gånger)

2011-04-29, 07:33
läst 2874 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil

2011-11-21, 19:26
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag undrar hur förbundet ser på det faktum att det är en så pass stor personalomsättning på kansliet? Med en stor organisation men med få anställda är det av yttersta vikt att man har en väl fungerande stab, en inarbetad sådan, som tillsammans arbetar mot gemensamma mål.  
 
Helene

2012-05-22, 12:04
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Att förbundet inte vill svara på de frågor som jag ställer kan jag ta, men att jag som medlem i en medlemsförening helt ignoreras är förkastligt. Något förbundet kanske behagar svara på är varför endast tretton (13) anställda är upptagna i 'Angeläget, 1/2012' under punkten:
 
Anställda
 
Förbundet har under 2011 haft följande anställda:  
 
Mig veterligen ska summan vara 14 anställda.  
 
Helene

2012-05-23, 23:05
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om det är den ovanstående frågan från november du menar, så är personalfrågor inget vi vill diskutera i ett öppet forum, men allmänt är det förstås så att en hög personalomsättning inte är bra. Å andra sidan är den inte särskilt hög i dagsläget, och mitt intryck är att allt fungerar bra.
 
Vad gäller 13 eller 14 så har vi tydligen missat att ta med dig i listan, rätt uppfattat?

2012-05-24, 11:46
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Naturligtvis ska man inte diskutera enskilda individer på ett öppet forum. Frågan var snarare mer generell och ställdes av mig som medlem i en av förbundets medlemsföreningar, inte som f.d anställd av förbundet.  
 
Nu var det inte i första hand ovanstående fråga jag syftade på då jag undrar varför förbundet inte svarar på de frågor som ställs på FF, utan denna:  samt denna http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=113052&post=1180234#POST1 180234
 
Vag gäller din fråga om ni har missat mig; Det ska väl inte jag behöva svara på. Antingen har ni koll på antalet medarbetare/f.d anställda, eller så har ni inte.  
 
Helene

2012-05-24, 12:16
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ytterligare en fråga:  
 
Prisjusteringen i Rötters Bokhandel skedde ett par timmar efter att jag ställde frågan men i övrigt kvarstår den obesvarad.

2012-05-24, 12:25
Svar #6

Lotta Nordin

Det är givetvis inte alls bra att det i ”Verksamhetsberättelsen” saknas anställda!
 
Det finns fler ”märkligheter” när det gäller anställda i Angeläget 1/2012. Eller har den döpts om till Angläget? Det står så på Rötters förstasida i alla fall….
 
Valberedningen skriver att en som var nominerad till styrelsen inte godkändes p. g. a. att han ”blir anställd”. Det är ju naturligtvis helt korrekt. En styrelseledamot ska givetvis inte vara anställd av samma styrelse.
 
Men….
Under anställda 2011 står att Viktoria Jonasson har varit anställd ”hela året” som ”t. f. anbytarvärd”.
Samma Viktoria Jonasson är styrelseledamot, moderator för Västergötland och alltså också anställd som t. f. anbytarvärd. Det är absolut inte bra!
Dessutom har hon själv skrivit 19 mars 2011 att hon arbetar ideellt:
 
 
Hur går det ihop? Det måste vara besvärligt att sitta på så många stolar samtidigt?!
 
När det gäller den ordinarie anbytarvärden Anna-Lena Hultman har hon alltså inte arbetat som anbytarvärd på flera år. Men ändå är det hennes namn som står överallt när det gäller just anbytarvärdskapet. T. ex. under Moderatorer, http://aforum.genealogi.se/front/sv/moderatorer.htm, och när Anbytarforum någon gång ligger nere tillfälligt möts man av en uppmaning att kontakta henne om ”felet” kvarstår.
När en uppmaning att ta kontakt med en namngiven person via epost står på flera ställen, så är det givetvis den personen man tror sig ta kontakt med om man skickar ett mejl. Men det är det alltså inte i det här fallet.  
 
Några av de problem som kan uppstå när det gäller just moderering beskrev jag i ett inlägg 24 mars 2011:

2012-05-24, 16:21
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Nu har pdf-versionen av 'Angeläget, 1/2012', uppdaterats på Rötters förstasida med en 14:e medarbetare. Dock inte med den person som jag syftade på...

2012-05-24, 23:14
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lotta, vad gäller anbytarvärden gäller den uppgiften att administrera konton och svara på frågor kring konton. Det är en arvoderad tjänst. Modereringen av olika områden är däremot ideellt arbete. Det är såpass separerade sysslor att jag inte ser något problem med att samma person gör båda, och är arvoderad i den ena rollen men inte i den andra.
 
Vad gäller att en styrelseledamot är arvoderad för en viss specificerad uppgift ser jag inget större problem med den saken heller, eftersom vi har revisorer som övervakar sådant.

2012-05-24, 23:44
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Helene, jag ska se om det går att hitta lite svar på dina frågor.

2012-05-24, 23:55
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Begreppet Arvoderad brukar inte kopplas till en anställning och den arvoderade har normalt inte de rättigheter och skyldigheter som finns beskrivna i lagstiftning för anställningsskydd etc. Lite tokigt att då ta upp en arvoderad tjänst under begreppet Anställda, som görs i Angeläget.

2012-05-25, 00:23
Svar #11

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det kan vara en poäng i att dela in folket i arvoderade och anställda, även om jag inte är riktigt klar över hur LAS och MBL skiljer på arvoderad och anställd.
 
Själv uppbär jag ju ett visst arvode, och från och med september blir det (om stämman går på valberedningens förslag) en ändring i arvoderingen; men i inget fall lär jag kunna åberopa LAS. Det avviker lite från ämnet, men är det någon som känner till en djupare utredning inom området? För en styrelseledamot är förmodligen LAS §1 och talet om företagsledande eller därmed jämförlig ställning tillämpligt, men vad gäller vid arvodering för annan syssla?

2012-05-25, 08:57
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kanske fel rubrik, men jag måste fråga mig var valberedningens förslag till ändring i arvodering finns presenterat, jag hittar inget om det i Angeläget, där det borde finnas.

2012-05-25, 10:07
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mats, jag tror att Angeläget har uppdaterats häromdagen, så ladda ner en ny. I alla fall fick min förening ett brev igår med saknade uppgifter, som blivit fel i det tryckta exmplaret.

2012-05-25, 10:18
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag kan inte tycka annat än att det är svagt att den informationen som tydligen meddelats i brev inte finns på Rötter. Ska de vara nödvändigt att kontrolläsa det som skickats ut i pappersform eller som nerladdats tidigare för att se vad som ändrats. Borde vara i allas intresse att dessa uppgifter publiceras på nätet och inte bara i ett brev till en förenings brevlåda. Hoppas på förbättringar i kommunikationen med föreningar och ombud!

2012-05-25, 10:32
Svar #15

Lotta Nordin

Arvoderad är absolut inte detsamma som anställd! Om det hade varit det, så saknas en hel del personer under 'Anställda 2011' i  verksamhetsberättelsen - närmare bestämt hela styrelsen.
 
Enligt sidan Kontakta oss i Anbytarforum, http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/board-contact.cgi (där sidan heter Kontakta Anbytarvärden), står det dessutom att man ska kontakta anbytarvärden när det gäller alla typer av frågor, även felplacerade inlägg.  
Moderering ingår alltså, och det verkar även den t.f. anbytarvärden tycka eftersom hon i den egenskapen klippte i och stängde diskussionen Wiki-Rötter.

2012-05-25, 21:24
Svar #16

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Mats; Angeläget på Rötter överensstämmer till fullo (har aldrig funnits någon annan version på Rötter) med den information som har skickats ut till alla föreningar, med undantag av tre ord. Det som skiljer kommer att tas muntligt på stämman i Gävle - ett tillägg under anställda: Jojje Lintrup, projektledare.
Även Helen Jorsells anställning kommer att tas muntligt på stämman i Gävle. För båda kommer ett förtydligande att ges där varför de inte har noterats under anställda i den tryckta versionen av Angeläget.
 
Viktoria har varit en extra resurs, i snitt 1 timma om dagen (ibland mindre och ibland mera), för att avlasta Anna-Lena Hultman. När Viktoria valdes in i styrelsen var hon redan t.f. anbytarvärd och alla ombud på stämman i Örebro fick information om förhållandet. Ombuden valde in Viktoria i styrelsen och det kan inte tolkas på annat sätt än att detta förhållande inte ansågs vara en belastning på något sätt. Viktoria är inte arvoderad, hon är anställd på timmar. T.v. finns inget beslut om någon förändring, formellt är det Anna-Lena Hultman som är anbytarvärd.
 
När det gäller den kommentar som valberedningen gör om anställd/styrelse så handlar det om en heltidsanställd ny medarbetare, vars anställning har blivit klar i dagarna. Vi har dessutom i dagarna anställt två vikarier på kansliet, då två medarbetare kommer att vara föräldralediga från augusti och framåt. De nya medarbetarna kommer att presentera sig under Släktforskardagrna i Gävle.  
 
Ingen arvoderad har tagits upp under anställda.

2012-05-26, 00:56
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den tryckta tidningens sida 26 ser annorlunda ut än den som finns på Rötter, hela avsnittet Valberedningen föreslår förbundsstämman (halva sidan 26 i upplagan på Rötter) saknas i den tryckta tidningen som distribuerats till vår förening. Sidan 27-29 ser också annorlunda ut, men jag förmodar att innehållet inte påverkats, men för att vara säker på detta så måste de motläsas, och det gör jag inte. Så några tre ord handlar det inte om, några hundra är mer rätt.

2012-05-26, 10:16
Svar #18

Carl Szabad

Jag saknar information i Angeläget om projektet Begravda i Sverige 2, som inte är omnämnt med ett enda ord, förutom av en motionär (sid 24). Projektet har pågått sedan hösten 2011 och borde därför finnas med både i verksamhetsberättelsen för 2011 (sid 9) och under pågående projekt (sid 30).
 
Det är inget litet arbete som bedrivits och ännu bedrivs med att få ut utdrag ur de olika kyrkogårdsförvaltningarnas gravregister. Själva arbetsinsatsen för gravboksadministratören är dock ringa, någon minuts knappande på datorn. Det är arbetet för projektledaren som är den stora utmaningen, att först få kontakt med rätt person inom församlingarnas organisation och sedan övertyga dem om att de ska deltaga, men för närvarande finns 6,4 miljoner poster från 655 förvaltningar i de influtna databaserna.
 
I motionssvaret (sid 24) är problemen med andra operativsystem beskrivna helt korrekt. Därför kännas svaret på motion 6/2011 (sid 25) lite verklighetsfrämmande.

2012-05-26, 14:04
Svar #19

Lotta Nordin

Barbro,  
nu har du väl blandat ihop korten en aning?!
 
Du skriver att det aldrig har funnits någon annan version av Angeläget 1/2012 på Rötter än den som finns där nu. Det stämmer inte! Det har funnits (åtminstone) två versioner.  
 
När det gäller den t.f. anbytarvärden - ”t.f.” betyder ”tillförordnad”, alltså inte en som enbart avlastar någon ett par timmar då och då, utan ersätter den ordinarie innehavaren av tjänsten.
 
Att stämmoombuden upplystes om vad hon hade sysslat med innan dom valde henne till styrelseledamot är en sak. Det är absolut inte samma sak som att godkänna att hon skulle inneha samma syssla – dessutom avlönad – efter invalet.  
 
Vad innebär det att ”formellt är det Anna-Lena Hultman som är anbytarvärd”?  
Anna-Lena har inte gjort något inlägg sedan 2010-01-20 i den egenskapen. Hennes användarkonto som anbytarvärd har också ändrat namn från hennes eget till ”Admin”, och det är numera Viktoria som undertecknar.  
2010-03-28 skrev Viktoria själv att hon vikarierade för anbytarvärden. Vikariera innebär också lite mer än att bara avlasta lite då och då.
 
Jag tror nog att dom flesta inser att det inte är bra alls när en styrelseledamot är anställd av den styrelse han/hon är medlem i.  
Det är heller inte bra att en styrelseledamot är moderator, och särskilt inte när han/hon agerar moderator i Förbundsforum där förbundsfrågor ska diskuteras.  
Läs det jag skrev om detta här:

2012-05-27, 21:19
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En följdfråga runt projekt Begravda i Sverige.  Under Förbundsnytt, avsnitt projekt, finns ju projektet beskrivet (uppdaterat nov 2011) och där står att detta projekt ska vara klart till försommaren 2012 (och det är väl nu).
 
Har dock för mig att det meddelats i något meddelande som jag inte hittar, att det finns risk för försening, en uppgift som definitivt borde stå på den aktuella projektsidan.
 
Påpekandet om avsaknaden av information i Angeläget ovan kanske renderar ytterligare revidering, behövs snart någon form av tillägg till numreringen, kanske det blir nr 1 utgåva 3 vi ska kalla det.  :-)

2012-05-27, 22:33
Svar #21

Carl Szabad

Mats! Skivan Begravda i Sverige 2 kommer att vara klar till släktforskardagarna.

2012-05-27, 23:02
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Då kanske det ska stå det på den officiella sidan om projektet. Det är ju också intressant att en ny produkt, klar till släktforskardagarna inte nämns i Angeläget, tvärtom så beskrivs 2012 (och 2013) som mellanår. Tror inte ledningen på produkten, kan man fråga sig (varför då lägga ner resurser på det projektet?)

2012-05-27, 23:30
Svar #23

Carl Szabad

Projektet Begravda i Sverige 2 fick förlängning på grund av svårigheterna att få ut materialet från de församlingar som ännu ej levererat. Om skivan kommer ett par månader senare än de första planerna är knappast något större problem.
 
Däremot är ytterligare ett projekt bortglömt, Rotemannen, som är en produkt som framtagits av Stockholms stadsarkiv i samarbete med förbundet. Beslut togs under förra året och skivan levererades i januari (vill jag minnas).

2012-05-27, 23:49
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Problemet är inte om ett projekt blir försenat eller ej, det finns ju relevanta orsaker till detta, problemet verkar vara underlåtenhet att informera om projekten, i Angeläget och/eller på Rötter, på ett så riktigt sätt som möjligt.  
 
Det gäller att ha saklig information, det är trots allt förbundets = föreningarnas pengar som spenderas, likväl som det gäller att bygga upp kunskap om och efterfrågan på det som finns och kommer att finnas tillgängligt för inköp. Oftast kallas det marknadsföring :-)

2012-05-28, 00:29
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Att en ny Begravda-CD är på väg har jag missat.  
En fråga som dyker upp hos mig just nu är: Går det att få med rättelser, förutsatt att berörda församlingar skickar in dem inom de närmaste veckorna? Exempel: På Svärta kyrkogård är det en grav från 1963, som saknas på CDn som kom för några år sen. Om jag skickar in uppgifter från dödboksskivan om den begravde till Nyköpings kyrkliga samfällighet, borde de rimligen ganska lätt kunna få fram gravnummer och ev. andra uppgifter som ska vara med på skivan.
En grav på Sättersta kyrkogård som jag är gravrättsinnehavare till har bara namnen och gravnumret men inga årtal för vare sig födelse eller dödsfall. Jag har fullständiga uppgifter i både gravbrev och annan dokumentation, eftersom det gäller nära anhöriga. Om jag skickar en kopia av gravbrevet till Tystbergabygdens församling, borde de snabbt kunna komplettera sitt gravregister.
 
Mvh
Ingegerd

2012-05-28, 08:07
Svar #26

Carl Szabad

Ingegerd! Nu har vi lämnat ämnet, men sista dagen för dataleveranser är nu på torsdag.
 
Mats! Det är jag som sammanställt den sida du refererar till och förlängningen beslöts så sent som vid senaste månadsskiftet. Övriga fakta på sidan hoppas jag är tillfyllest och korrekta.

2012-05-28, 09:34
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Carl, då tycker jag att du ändrar på sidan så att det står att skivan kommer till släktforskardagarna.
 
Samtidigt vore det bra med en liten puff för produkten på Rötters första sida så att alla kan ta med sig en extra slant till Gävle, så den tar slut första dagen :-)  
(Om de nu inte köpt Rotemannen istället)

2013-08-20, 11:46
Svar #28

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 17:05
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Hej,  
Jag skickade följande fråga till förbundet:
 
Jag startade för ca ett års sedan en virtuell släktforskarförening på Facebook för de som släktforskar i trakten kring Högsby (H). Anledningen var främst att KLGF inte, trots sitt namn, täckte detta område av länet. Föreningen har inga stadgar, styrelse eller medlemsavgifter.  
 
 Nu undrar jag hur det passar in i förbundet. Kan vi vara medlemmar?
 
 Om inte vad krävs för att vi ska kunna bli medlem? Ska vi ändra något och/eller ska ni modernisera förbundet så att även denna typ av föreningar har en plats i framtiden? Jag förmodar att flera (om det inte redan finns) föreningar kommer att startas med motsvarande koncept.
 
Och fick följande svar:
 
Hej Mats,
 
 Riksförbundet har två typer av medlemmar, medlemsförening och sammanslutning av medlemsföreningar, nedan kallad sammanslutning. Nedan presenteras de villkor som måste uppfyllas:
 
· Medlemsförening och sammanslutning skall ha främjandet av släktforskning som en av sina huvuduppgifter, samt tillämpa en öppen medlemsantagning.
 
· Medlemsförening och sammanslutning är självständig inom ramen för riksförbundets stadgar.
· Medlemsförening och sammanslutning skall till riksförbundet erlägga fastställd avgift.
· Medlemsförening och sammanslutning äger rätt att utse ombud till riksstämman.
 
På rötter kan du/ni läsa mer om förmåner och hur ni ansöker om medlemskap. Gå till http://www.genealogi.se/forbund/index.htm - i länklistan till vänster hittar ni stadgarna, information om projektstöd och andra förmåner.  
 
Avgiften till förbundet ligger idag på 12 kr per medlem. Er avgift till förbundet skulle alltså baseras på antalet medlemmar ni har i er sammanslutning/förening. Därför kräver medlemskapet i förbundet en viss organisering av era medlemmar.  
 
Om er förening/sammanslutning anser att det är dags att modernisera villkoren för medlemsföreningarna så är det en ypperlig anledning att gå med i förbundet! Det ytterst beslutande organet är den ordinarie riksstämman, då förbundets medlemsföreningars ombud tar besluten kring de huvudsakliga riktlinjerna för förbundets verksamhet och medlemsservice. Medlemsföreningarna har dessutom möjlighet att lägga motioner med förslag på förändringar.
 
 Organisering kräver en hel del arbete och engagemang, men självklart är det värt mödan! Släktforskarrörelsen är inne i en spännande fas där det finns mycket utrymme och behov av nytänkande.
 
Med vänlig hälsning,
 
Maria Bratt
Vikarierande webbredaktör,
Sveriges Släktforskarförbund
 
Nu undrar jag om det finns andra tankar kring detta?
 
//Mats

2013-08-20, 13:08
Svar #29

Carl Szabad

Mats! Eftersom du lägger frågan här är väl avsikten att vem som helst får svara och då tar jag upp stafettpinnen.
 
Du skriver att ni varken har stadgar, styrelse eller medlemsavgifter och då är en naturlig fråga: Vem har gett dig mandat att ställa de frågorna till förbundet? Det låter som om du är en, åtminstone inofficiell, ordförande och då har ni åtminstone en styrelseledamot.
 
En förening är (enligt Wikipedia) ...en organiserad grupp medlemmar... I en organisation krävs regler, läs stadgar. I föreningsstadgar ska åtminstone några punkter som måste betraktas som obligatoriska finnas:
 
* Föreningens namn och hemvist
* Syfte (den s k ändamålsparagrafen)
* Vilka kan bli medlemmar
* Vad krävs av dessa för medlemskap
* Hur ska verksamheten utövas
* Vilka styr föreningen (val och hur det går till)
* Hur upplöser man föreningen
 
Det blir oerhört tunna stadgar, men mindre än så kan jag inte se att man kommer undan med. Om du tycker det är omodernt med regler så får man väl betrakta Somalia som ett av världens modernaste länder, eftersom det är helt laglöst.
 
Det känns som att er grupp mer passar in på begreppet Facebookgrupp.
 
Fast jag undrar onekligen vad syftet skulle vara med att er grupp skulle söka medlemskap i förbundet. Du kanske skulle utveckla det så blir det lättare att förstå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna