ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014  (läst 4676 gånger)

2013-08-27, 21:49
läst 4676 gånger

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag tycker det är ok att kalla det vänförening. Det kallar jag min syförening för utan att vi har stadgar och styrelse.
 
På Wiki-sidan jämförs medlemsskapet med att vara medlem i Åhléns-klubben eller ett kundkort på ICA. Sådana kundklubbar är ju heller inga föreningar i juridisk bemärkelse.

2013-08-28, 19:16
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
He he, Kristina är med i en kärringförening jag, vi kallar oss så. Vi har inte heller några stadgar m.m.  
Däremot har vi faktiskt en egen privat Facebooksida, där vi lägger in kommande evenemang, träffar, roliga bilder från våra träffar. Alla är med och bestämmer över sidan. Information kommer fram till alla. Och alla har lika värde och talan, det funkar faktiskt riktigt bra.
Kan jag rekommendera.


2014-01-12, 14:01
Svar #3

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej,nu är jag inte inblandad i SSf, men sitter i ett antal styrelser.
Styrelseprotokoll är inte offentlig handling, så dom som lägger ut protokollen gör faktiskt fel.
http://www.blinfo.se/2012/7/styrelseprotokoll-i-foreningar-ar-inte-o__8178

2014-01-12, 14:58
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, Ted? Man får faktiskt publicera annat än offentliga handlingar  Varje förening väljer själva hur de vill göra. De flesta föreningar hanterar ingen känslig information så det är inga större bekymmer för föreningarna i exemplen ovan att publicera styrelseprotokollen på nätet. Öppenhet, transparens och lättillgänglighet är något man bör eftersträva i den mån det är möjligt.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 15:08
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Att de förbund som lägger ut sina styrelseprotokoll gör fel tror jag inte ett ögonblick på. Om vederbörande förbund väljer att offentliggöra protokollen är det ett beslut som den styrelsen kan fatta om de vill, det finns inget som hindrar dem. Det är en avsevärd skillnad på vad man måste göra och vad man kan göra!
 
Jag anser att om man vill försöka verka som ett demokratiskt förbund kan man anstränga sig för att ge berörda insyn i beslutsförfarandet.

2014-01-12, 15:14
Svar #6

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Tja, det är väl klart att en förening som inte behandlar personfrågor/ uppgifter kan välja att lägga ut protokollen. Det jag menar är att det inte är en självklarhet att göra det, eftersom protokoll inte räknas som offentlig handling.  
På ett styrelsemöte KAN ett personärende vara på tapeten och om man av vana lägger ut det så kan det få förödande konsekvenser för både styrelsen och den drabbade, därför regeln att inte räkna protokollen som offentlig handling.
Läste du länken?  
Många föreningar och företag väljer dock att lägga ut en sollad version.

2014-01-12, 15:34
Svar #7

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ted, det är ingen som har påstått att styrelseprotokoll är offentliga handlingar så jag förstår inte riktigt varför vi har den diskussionen alls  Det var du själv som skrev att de som lägger ut sådana publikt gör fel vilket alltså inte stämmer.
 
Har man möjlighet så bör man undvika att sålla bort något alls i publicerade styrelseprotokoll då det bara leder till en massa anklagelser och spekulationer. Måste man filtrera bort exempelvis en personuppgift så går det ändå oftast att göra utan att radera hela ärenden eller andra längre textstycken vilket vore högst olyckligt.
 
Att ett företag inte vill låta konkurrenter läsa styrelseprotokoll hur som helst är ju fullt naturligt men för en förening som SSf borde det vara en självklarhet att verka för öppenhet och insyn.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-12 15:35)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 16:13
Svar #8

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej. Jag försvarar det inte. Jag är för offentlighetsprincipen.  
Jag informerade bara om regelverket vad sen förbund och föreningar gör är deras sak.
 
Läste du länken?  
 
En styrelse jag sitter i är en ideel idrottsförening och även där förekommer personfrågor.
Jag tror inte Majas föräldrar skulle tycka att det vore kul att bli uthängda på nätet för att dom inte har råd att betala medlemsavgiften tex.  
Sedan kan anställd personal diskuteras på styrelsemötet, -Nu har Janne varit sjuk igen.....
Jag menar att om man av vana alltid lägger ut protokollen på nätet så kan man av bara farten och av misstag lägga ut saker som inte borde vara där. Mänskligt error.
 
Men som sagt, jag har inte uppfunnit regelverket runt föreningar.

2014-01-12, 16:26
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Offentlighetsprincipen är väl som sagt var tämligen irrelevant här då det inte handlar om offentlig verksamhet. Att styrelseprotokoll någonsin skulle komma att betraktas som offentliga handlingar har jag väldigt svårt att se och det vill nog inte särskilt många.
 
Naturligtvis måste man gå igenom protokollet innan man publicerar det. Att människor KAN göra fel är dock en ganska dålig anledning till att inte göra något. Det är ungefär som att råda folk att inte gå till läkaren för att misstag begås i sjukvården
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 16:36
Svar #10

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil

2014-01-12, 16:48
Svar #11

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ja, vad vill du säga med länken utöver det du sagt här? Det går inte att föra en vettig diskussion genom att bara slänga ut en länk på det viset. Det enda du gjorde i ditt första inlägg var exempelvis att felaktigt säga att det är fel att lägga ut styrelseprotokoll och sedan hänvisade till denna länk  
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-12 16:49)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 17:15
Svar #12

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Kyrkan tidning gjorde för några år sedan en enkät där man kontakta olika föreningar och fråga om deras styrelseprotokoll var offentliga. Många svarade ja, men när man villa ha ut protokollen sa man nej. Så offentliga var de alltså inte att man lämnade ut dem. Föreningsprotokoll är inte i sig offentliga. Varje styrelse bestämmer själv hur man vill göra. Föreningar är ingen myndighet. Svenska kyrkan lämnar ut protokoll men det är av vana från den tid då man var en stadskyrka.

2014-01-12, 17:26
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Oavseet vilken form som väljs, så är det inte svårt att informera om vad som avhandlats på ett styrelsemöte. Det har hänt förr, när information gick ut via ordförandelistan och då var det inga problem. Numer verkar slutenheten, av någon outgrundlig anledning, större än tidigare, men det är inte försent att ändra sin inställning och öka öppenheten.

2014-01-12, 17:36
Svar #14

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jo, att styrelseprotokoll inte är offentliga enligt lagens mening har vi konstaterat ett antal gånger redan  Den här diskussionen bör väl istället handla om huruvida SSf ska lägga ut sina protokoll eller inte vilket också var den ursprungliga frågeställningen från Jonas sida.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 17:46
Svar #15

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Tja
Det finns ju ett regelverk runt bildandet av en förening, om man sen väljer att följa regelverket eller inte, får väl varje styrelse själva ta ansvar för.
Man får publicera icke offentliga handlingar, så länge det inte kränker någon.
Men om man publicerar ett protokoll så bryter man ju mot dom regler som gäller för en förening och då är ju det ett fel i sig.  
Men om det sen är fel att göra det är väl en annan sak.  
Vill man publicera protokollen så lär ju ingen knacka på dörren för man bryter ju inte mot lagen.
Jag ville bara informera om att styrelseprotokoll inte är en offentlig handling och att det inte är självklart att man får ta del av den.
Nu lämnar jag den här debatten!!
 
//Ted

2014-01-12, 21:53
Svar #16

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Bara ett litet, men viktigt påpekande. Sveriges Släktforskarförbund är ingen förening, utan, som namnet säger, ett förbund. I dag finns det 173 medlemmar i förbundet, dvs alla de föreningar runt om i landet som är anslutna. Så vitt jag vet får alla medlemmar del av styrelseprotokollen via ordförandelistan. Men enskilda släktforskare, som vi som deltar i denna debatt, har ingen som helst rätt att kräva att få ta del av dessa protokoll. Däremot skulle även jag vara glad över att få fylligare information mellan släktforskardagarnas årsmöten.
 
Mvh/

2014-01-12, 22:23
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det kommer sporadisk information till ordförande, någon ordförandelista lär inte finnas längre av den gamla sorten. Någon kontinuerlig rapportering från styrelsemöten förekommer inte.

2014-01-12, 22:25
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tidigare fanns det uppgift på Rötter om kommande styrelsemöten, men den uppgiften hittar jag inte nu längre på nya Rötter.

2014-01-12, 22:25
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Njae, förbundets styrelseprotokoll distribueras inte utanför styrelsen, men tidigare var det en ledamot som gjorde referat och skickade ut. Det har man slutat med nu. Det är synd, men referaten skrev inte sig själva tyvärr.
 
I regel står det inte så mycket intressant i protokollen ändå (numera kan jag ju bara tala för DIS men det brukar vara lite torr läsning där också), men distribuerar man i alla fall rensade eller refererade protokoll tar man udden av kritiken från dem som tror att det står en massa smaskiga saker där.

2014-01-13, 00:59
Svar #20

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ted, nu skriver du återigen att en förening skulle bryta mot någon regel om de publicerar sina protokoll. Det stämmer fortfarande inte...
 
Hans, visst är SSf ett förbund men det har väl ingen större betydelse? Det går utmärkt att publicera protokollen ändå och exemplen Jonas gav ovan gällde ju också just förbund. Att man inte kan kräva detta är en sak (som också det redan konstaterats; ingen har heller påstått detta) men många med mig anser nog att det vore högst önskvärt. Nog kanske släktforskare är lite mer gammaldags än folk överlag men jag tycker ändå att det idag borde vara en självklarhet för alla att verka för öppenhet och insyn där det är möjligt.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-13 11:47)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-13, 21:23
Svar #21

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Förbundets styrelseprotokoll kommer inte att göras offentliga, det finns flera skäl till det. Protokollen innehåller allt från affärsavtal/samarbetsavtal av varierande slag som författaravtal, upphandlingar, förvaltning av värdepapper, i förekommande fall personalärenden/anställningsavtal, föreningsfrågor, planering av kommande utgivningar av olika slag etc. etc. Förbundets protokoll delges alltid revisorerna och revisorerna deltar i minst ett styrelsemöte varje verksamhetsår, vanligtvis två.  
 
Förbundsverksamhet skiljer sig markant från föreningsverksamhet. Förbundet är ett ideellt förbund men föreningsavgiften är knappt 10 % av förbundets årsbudget. För att förbundets ska kunna driva en verksamhet med kansli, medarbetare, rötterbokhandeln, Röttersajten, snart sagt ha en verksamhet måste förbundet driva delar av verksamheten i en konkurrenssatt släktforskningsmarknad för att budgeten ska gå ihop, med ett ideellt förtecken. Ju mera populärt det blir med släktforskning ju flera aktörer dyker det upp som vill ha sin del av kakan. Det måste förbundet mer eller mindre rätta sig efter och det blir också allt mera en verklighet för förbundets medlemsföreningar.  
 
Informationen till medlemsföreningarna kan säkert bli bättre, det kan all information alltid bli. Förbundsstyrelsen har inga intentioner att mörka verksamheten. Verksamheten berättar vi om i Angeläget flera gånger om året (dessa publiceras alltid på Rötter, senast i november), dessutom i verksamhetsberättelsen. Den s.k. ordförandelistan har sedan ett par år ersatts av ett mejlutskick till respektive föreningsordförande. Just nu planerar förbundsstyrelsen att besöka samtliga 170 föreningsstyrelser före sommaren. Då kommer vi att få veta av medlemmarna vad de tycker är bra och vad man ev. inte är nöjd med.

2014-01-13, 21:33
Svar #22

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om ni försöker konkurrera mot företag på marknaden så är det snarare att beteckna som en affärsverksamhet och ingen ideell verksamhet. Den delen av förbundet bör väl i så fall snarare avvecklas eller placeras i ett separat bolag. Då blir det lite mer ordning och reda och ni kan utan större bekymmer offentliggöra protokollen inom förbundet.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-13, 21:44
Svar #23

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Ni, inte vi? Du är alltså inte med i en medlemsförening? Det var tråkigt, då har du ju ingen möjlighet att via en förening kunna påverka förbundets verksamhet.

2014-01-13, 21:50
Svar #24

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jodå, jag är sedan länge med i en medlemsförening (vilket jag förmodar att du redan visste) men förbundet borde överväga att förändra ganska mycket om ni vill motverka att medlemsantalet fortsätter falla trots ett ökat intresse för släktforskning. Ni hänger inte riktigt med i tiden som det är just nu. Att försöka konkurrera med privata aktörer inom ett förbunds verksamhet känns ju rent spontant som en ganska dålig strategi till exempel. Ni borde också försöka bättra på information och kommunikation enligt önskemål i den här tråden. Någon ansvarig inom förbundet borde väl också svara på trådar som denna på Anbytarforum:
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/113052/129478.html?1389638014#POST1312425
 
Det som skrivs här läses trots allt av betydligt fler än den information som eventuellt sprids via föreningarna.
 
Att besöka samtliga förbundsstyrelser känns också som ett slöseri med resurser, hade det inte bara gått att be styrelserna skicka in sina önskemål och synpunkter? Om ni nu har problem att få intäkter så bör man kanske prioritera annat. Att effektivisera förbundets verksamhet skulle nog göra nytta på det området.
 
Om ni försöker tävla med kommersiella krafter på släktforskningsmarknaden så är jag övertygad om att medlemsantalet kommer fortsätta minska vilket väl vore ganska trist för alla medlemsföreningar. Dessa företag kommer alltid att ligga inte bara utan två eller tre steg före samtidigt som det skrämmer bort många i föreningsvärlden som anser att kommersiell verksamhet inte hör hemma där.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-13 22:27)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-13, 22:52
Svar #25

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
jag tänker inte förlänga den här diskussion. Jag vill dock förtydliga att förbundet inte har namnlistor på föreningsmedlemmar.  
 
Vad gäller Porträttfynd finns det publicerat under Porträttfynd vad för utveckling som pågår där, dessutom finns det en del mejlkonversation som inte framgår i debatten. Detta känner några av debattörerna till och det är beklagligt att man inte samtidigt torgför det utan fortsätter framföra att det inte händer något. Det är inget kvick-fix att programmera en databas, förbundet har inte flera utvecklare som jobbar enbart med Porträttfynd. Det finns andra löpande arbetsuppgifter som måste skötas parallellt.

2014-01-13, 23:33
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Visst finns Angeläget och har de tre senaste åren kommit ut med två nummer/år, varav det ena domineras av verksamhetsberättelsen. Där finns mycket allmän information som är nyttig att ta till sig, men det handlar i stort sett bara om saker som redan är genomförda eller har beslutats.
 
Jag saknar dock information om vägen fram till beslut. Varför har man valt att det blir ett bouppteckningsprojekt som efterträder NÅDD och vilka andra projekt har varit uppe på förslag och varför har de valts bort eller prioriterats ned? På vilka kriterier väljer man var Sfd skall hållas och hur har man resonerat när man gjort sitt val? Varför och på vilka premisser ingår man de nämnda affärsavtalen/samarbetsavtalen. Hur resonerar styrelsen kring prissättningen av till exempel årsboken?
 
Rörande det sista exemplet skriver du i Angeläget 1/2013 Jag tror det behövs både en samsyn och en diskussion om Årsboken!. Det stämmer säkert, men om denna diskussion skall ge någonting är det väl bra om diskussionsparten släktforskaren vet vilka resonemang som föreligger styrelsens ståndpunkter och beslut?
 
En annan aspekt är hur man som föreningsrepresentant eller för den delen föreningsmedlem skall kunna fatta ett välgrundat beslut om vem som skall sitta i styrelsen. Man har ingen aning om vem som kommer med förslag om, eller driver fram, de bra idéerna. Eller vem som röstar för eller emot i viktiga frågor?
 
Det jag skriver här ovan är ju på intet sätt kontroversiellt utan faktiskt ganska vanligt förekommande och de förbund som tillämpar det arbetssättet anser jag är mer demokratiska i sitt förfarande.
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson 2014-01-13 23:54)

2014-01-13, 23:56
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro,  
 
Jag antar att det är mig du bl a menar som en av debattörerna och att jag har meilkontakt med Nina Mårtensson. Ja, det stämmer. Ibland har jag fått svar och ibland inte.
 
Det senaste som har hänt är att jag meddelade Nina att sökningen hade slutat fungera och fick till svar att hon skulle fixa det (öppnade mailet i stugan, sitter hemma, så jag kan inte ange exakt vad som stod där). Sökningen fungerar nu igen. Det är ju en av åtgärderna, som finns på Startsidan.
 
Nu senast skickade jag ett mail till Nina, för att höra om det gick att få kommentarerna synbara, när man väljer att se alla korten i ett album. Jag fick svar idag 16:53 att hon skulle försöka ordna det. Detta är en åtgärd som inte finns med på Startsidan.
 
Dessutom har jag meddelat under Porträttfynd, varje gång jag skickat något felmeddelande till Nya Rötter. Var och en kan ju själv gå in och kolla om det blivit någon förändring.  
 
Om jag inte missuppfattat dig, så är det de åtgärder som finns kvar att utföra på Startsidan, som ska utföras. Sedan blir det inget mer arbete med Porträttfynd. Att vi får nöja oss med det och det är just det som inte räcker om man vill kunna hjälpa till med identifieringen  av korten.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-14, 00:21
Svar #28

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det är just det här jag menar med bristande kommunikation. Någon från förbundet hade kunnat döda diskussionen i tråden jag länkade till genom att bara hänvisa till uppdateringar på Porträttfynd-sidan med en länk i den tråden. Det hade tagit ca 10 sekunder.
 
Sedan handlar det ju inte om att programmera en databas. Databasen ändrar ni nog inte mycket i utan det handlar framför allt om att skriva kod för att anpassa det valda CMS:et Joomla till er webbplats. Att ha Porträttfynd på två platser nu med olika funktioner blir dessutom väldigt förvirrande för besökarna vilket framgår tydligt av diskussionerna. Det bästa hade naturligtvis varit att behålla den gamla versionen till dess att den nya är färdig med samma funktionalitet. Den borde ha testats ordentligt utanför produktion innan den lanserades precis som man gör i all professionell utveckling. Ni hade då fått en smidig övergång och sluppit all kritik samtidigt som ni inte hade riskerat att förlora intäkter från personer som uppenbarligen inte längre vill stödja Rötters vänner på grund av allt onödigt strul. Nu är det lite sent i det här fallet men det är definitivt ett hett tips inför framtida utveckling av webbplatsen. Det här är ett av flera exempel på saker som hade varit en självklarhet i en kommersiell verksamhet.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-14 00:26)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-14, 00:42
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jonas, av allt det du nämner är det inget som står i protokollen. Det var därför jag antydde tidigare att protokollen är ganska tråkig läsning. Där står vad som beslutats men inte särskilt mycket detaljer kring hur resonemanget har gått. Vill man fånga dynamiken på ett möte får man nog vara närvarande, eller möjligen se det filmat.
 
Jag vet inte riktigt hur man får en öppnare diskussion. Ett forum räcker inte i sig eftersom diskussionerna ofta spårar in på sidoämnen eller rinner ut i sanden. Möjligen skulle man i så fall försöka leda diskussionerna aktivt (med en moderator som driver det hela) och föra dem under en begränsad tid med ett begränsat tema.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna