ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2008  (läst 2683 gånger)

2008-01-23, 13:28
läst 2683 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd!
 
Jo, jag förstod det sedan, att det var precis som andra nyinlagda inlägg, som syns. Jag blev bara så förvillad, när inläggen från förbundsforum dök upp synliga bland senaste dygnets i Anbytarforum. Trodde det var något fel.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-23, 20:19
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu har förbundsforum åkt nedåt i listan över ämnen igen, det blev lite för bra med synligheten igår. I och med att det finns en länk till vänster ska det fortfarande gå fort att ta sig dit...

2008-01-24, 20:05
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godväll
En sak är ju säker att det har blivit svårare att veta var ett inlägg hör hemma. Men det beror väl då på ämne om man hamnar mellen stolarna, men då får det lov att flyttas.
 
Vad händer med förslag som läggs fram i forumet (menar inte de frågor, och tillhörande diskutioner som berör det nya forumet och som då pågår lite varstans)! Finns det någon uppsamlande funktion/funktionär, eller hur tar man till vara förslag, om det nu görs? Tas förslag upp på några möten. Vore det inte trevligt om det fanns en respons på inskickade förslag? Och att man då vet att nu tas frågan upp bland de styrande (för forumet)till införande eller förkastelse.
 
Ett förtydligande: frågan hade redan kunnat komma för ett år sedan, och berör inte getingboet
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-01-26, 14:33
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha en ett hörn i förbundsforum med aktuella föreläsare och olika ämnen. Gärna med uppgift om arvode m.m.
 
Har jag ett ämne som jag vill ha en föreläsare till, skulle jag vilja efterlysa detta här om det nu inte råkar finnas i listan. Det skulle vara en stor hjälp till alla föreningar.  
 
Som exempel kan nämnas att i Kalmar skulle vi vilja ha en föreläsare om - Resande och hur man hittar dem i källorna - till vår höst- eller vårträff. Det har varit mycket svårt, om inte stört omöjligt, att hitta en föreläsare som ställer upp.
 
Jag vet att det finns en gammal lista som har cirkulerat, men jag vill ha en ständigt aktuell lista.

2008-01-26, 18:52
Svar #4

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Än så länge är det jag som forumvärd som läser alla inlägg, sparar många av dem i olika mappar och tar med åsikter och förslag till styrelsemötet. Jag känner redan spontant att det finns många bra förslag här i forumet.  
 
Jag har tyvärr inte tid att ge särskild respons till er forumanvändare. I mån av tid flyttar jag inlägg dit jag tycker de hör hemma, men jag hoppas ni har överinseende med att min tid är begränsad av heltidsarbete och familj. Ni där ute får gärna, via epost göra mig uppmärksam på om inlägg behöver flyttas och nya diskussionsgrupper skapas.

2008-01-26, 19:06
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anna-Lena
 
Tack för svaret. Det jag var orolig för var att förslag inte skulle värderas, utan glömmas bort. För i så fall hade det ju inte varit någon mening med förslag. Men det känns bra att det tas upp till styrelsemöten. Borde det inte finnas en tråd där du då lättare kan hitta dessa? då är det ju ingen risk att något glöms! Någon särskild respons behövs ju då inte, i och med att du har en sådan funktion att du tar hand om dessa (litar på dig).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-01-26, 19:22
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jans förslag är ju inte så dumt. Föreläsarna måste väl antagligen ge tillstånd till att de är med, men det är inget större problem. En resursavdelning skulle det kunna bli.

2008-01-26, 19:25
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jans förslag passar dock bättre på Rötter än på Förbundsforum. Det är ju inte meningen att vi ska diskutera de olika föreläsarna, antar jag.

2008-01-26, 19:41
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Stämmer. Behovet av nya resurser och upprensning på Rötter är stort

2008-01-26, 20:39
Svar #9

Anna-Lena Andersson

Genom mitt adminkonto prenumererar jag på alla inlägg och får dem direkt i min e-post, på så sätt behöver jag inte vara inloggad på FF för att ta del av diskussionerna. Men det kan ju ta någon dag eller så innan jag ser inlägget. Jag uppskattar att det kommer ca 75 mail till mig dagligen nu som rör Förbundsforum.
 
Vi testar om det går att ha en föredragslista här. Om det inte går är det ju bara att ta bort den! Det är ju verkligen något som vi har nytta av allihop om det fungerar!

2008-02-07, 09:09
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anna-Lena;  
 
Än så länge är det jag som forumvärd som läser alla inlägg, sparar många av dem i olika mappar och tar med åsikter och förslag till styrelsemötet.
 
Tycker även förbundsordförande att det är OK? Vi som tagit del av Jörgen Tollessons brevväxling med förbundsordförande har ju precis fått lära oss att inga förslag från enskilda medlemmar beaktas. Alla förslag ska tydligen processas via de olika föreningarna till styrelsen.
 
Det känns ju rätt meningslöst att överhuvudtaget ha ett förbundsforum i sådana fall. Om vi bara ska ha någonstans att skriva av oss - för att hålla själva AF rent och trevligt - men att det som skrivs inte kan få någon betydelse, så undrar man varför medlemmar ska betala 100:- för den tveksamma rätten?
 
(I detta fall handlade det om ett konkret förslag på hur förbundsforum skulle kunna göras tillgängligt för alla förbundets medlemmar. Det lät ju som ett positivt förslag, som dock verkar ligga i papperskorgen nu.)
 
(Meddelandet ändrat av ellerstrand den 07 februari, 2008)

2008-02-07, 09:53
Svar #11

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag läste en gång om en duktig företagsledare i Åstorp i Skåne. Han berättade att många företag sa att de ville att deras anställda skulle känna sig delaktiga i företagets utveckling.
 
Han poängterade emellertid att i hans företag skulle de anställda inte känna sig  delaktiga - de skulle vara delaktiga. En avsevärd skillnad.
 
Nu har vi en styrelse med ordförande som gett oss ett förbundsforum. Samtidigt meddelar man att förslag från enskilda medlemmar överhuvudtaget inte noteras. Enbart förslag som inkommer via medlemsföreningarna behandlas. Den som lämnar in enskilda förslag stämplas som terrorist.  
 
Jag kan inte dra någon annan slusats än att detta förbundsforum är ett skådespel för folket. Jag fick precis höra att allt som är äldre än 90 dagar ska tas bort från FF. Vi får alltså våra 90 dagar på scenen och förväntas vara nöjda med detta.  
 
Den som hoppats på att FF skulle bli en verklig plats för diskussion och debatt med sikte på utveckling kan tydligen känna sig grundlurad.

2008-02-07, 10:10
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Radering av inlägg efter 90 dagar? Det innebär att inte ens inlägg om stämman 2008 (som det finns en rubrik om) skulle ligga kvar fram tills stämman om de skrivs nu?
 
Hälsningar,
Eva

2008-02-07, 10:14
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag fick precis höra att allt som är äldre än 90 dagar ska tas bort från FF. Vi får alltså våra 90 dagar på scenen och förväntas vara nöjda med detta.  
 
Är detta verkligen sant? Varför har det i så fall inte nämnts i den färska deklarationen om sakernas tillstånd från Ted.
 
Det är ju fullkomligt att absurt att ett forum med idéer och förslag ska rensas kontinuerligt. På 3 månader hinner ändå inte mycket förverkligas. Man ska alltså inte kunna följa upp inlägg under längre tid än 90 dagar.
 
Finns det ingen gräns för vansinnigheterna? Vem hittar på dessa saker?

2008-02-07, 10:50
Svar #14

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag kan härmed bekräfta att förbundsstyrelsen har fattat beslut om att inlägg äldre än 90 dagar med automatik skall tas bort ur Förbundsforum. Anledningen till att jag inte informerade om detta i onsdags var, att det efter styrelsemötet framkom att det i den befintliga programvaran inte finns någon automatfunktion för sådana rensningar. Det fanns olika meningar i förbundsstyrelsen om hur gamla inläggen på Förbundsforum skulle få bli, allt ifrån 24 timmar till evig tid (det senare biträdde jag själv, men fick ge mig). Kompromissen blev 90 dagar - ett beslut som dock inte kommer att genomföras förrän de tekniska lösningarna finns på plats. Att äldre inlägg i rena diskussionsfora efterhand rensas bort är inte alls ovanligt - snarare är det sällsynt med evig arkivering. Däremot kommer Anbytarforum aldrig att rensas, eftersom detta diskussionforum samtidigt utgör en personhistorisk faktabas av rang.
 
Styrelsen återkommer i ärendet - förmodligen efter nästa styrelsemöte sista veckan i april. Innan dess sker givetvis ingen rensning.
 
Ted Rosvall

2008-02-07, 11:04
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vilken motivering ges för att begränsa den tid inläggen på FF får finnas kvar?

2008-02-07, 11:21
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack för informationen Ted!
 
Det hade ju emellertid varit intressant med ett förtydligande om den mer intressanta frågeställningen:
 
Om styrelsen enbart behandlar förslag som kommer från föreningar, och inte förslag från föreningarnas medlemmar - varför ha kvar Förbundsforum?
 
Blir det inte ett spel för gallerierna? Det är ju lätt att tro att det är det outtalade motivet till en tidsbegränsning. Egentligen kan det ju kvitta om tidsgränsen är 24 timmar eller 90 dagar. Skådebröd ska ju ändå inte ätas.

2008-02-07, 11:58
Svar #17

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:35
    • Visa profil
En radering av alla inlägg efter 90 dagar torde göra vissa diskussioner svårbegripliga om de pågår mer än 90 dagar. Man skulle möjligen kunna tänka sig en radering av diskussionen om ingen aktivitet ägt rum på mer än 90 dagar, men även detta torde skapa konstigheter i en del fall. Givetvis kommer det att föras diskussioner i forumet som inte det finns behov av att spara i all evighet, men jag tror att 90 dagar är för kort tid att spara inläggen.
 
Mvh
 
Magnus Persson

2008-02-07, 12:00
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Motiveringen kan i alla fall inte vara utrymmesbrist. Inläggen i FF lär bli en droppe i havet jämfört med AF.
 
Det skulle onekligen vara intressant att höra motiveringen av den som förslog radering efter 24 timmar. Är personen inte medveten om vad ett diskussionsforum är? Han eller hon vill uppenbarligen att det som skrivs på FF möjligen ska läsas men absolut inte kommenteras, i värsta fall förmedlas till styrelsen och sedan glömmas bort! Varför då ha ett forum, skicka epost i stället. Nej visst ja, det uppskattas ju inte heller, allt ska visst gå genom föreningarna.
 
Om man av någon anledning ska rensa gamla inlägg i ett forum för förbunds- och föreningsfrågor, så måste inlägg åtminstone ligga kvar ett år, från förbundsstämma till förbundsstämma. Men varför ens en sådan begränsning? Jag håller med Ted att evig arkivering är det bästa.

2008-02-07, 16:13
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag finner ett visst trovärdighetsproblem med att Förbundsstyrelsen beslutar att inlägg i ett forum, som med stor sannolikhet delvis kommer att användas för att framföra synpunkter på dennas arbete, skall raderas efter 90 dagar. Det är väldigt lätt att uppfatta detta som ett beslut om att kritik skall döljas och sopas under mattan, och att det inte skall gå att belägga att till exempel samma löfte givits flera gånger utan att uppfyllas.

2008-02-07, 17:19
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Förbundsforum - Ett spel för gallerierna
I ett forum där saker som är viktiga att belysa
för den fortsatta verksaheten skall inäggen raderas
efter 90 dagar! Då är det helt meningslöst att ödsla
kraft på förslag till tips och konkreta förslag.
Den som kom med förslag om kortare tid exvis 24 timmar
måste ha helt missuppfattat hur ett forum med inlägg
i denna form fungerar!
Jan-Christer

2008-02-07, 17:21
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är lätt att instämma med Anders Berg: Finns det ingen gräns för vansinnigheterna? Det vore intressant att höra hur de personer som förespråkade en radering av inläggen i Förbundsforum resonerade. Här ovan har snabbt producerats några i mina öron tungt vägande skäl emot. Med ett så kort historiskt perspektiv som nittio dagar blir det nästan alltid omöjligt att följa frågor från diskussion till eventuellt förverkligande, inte heller går det att ta upp en gammal diskussion efter något halvår när något nytt har hänt.  
 
Dessutom faller, som Anders Ryberg är inne på, en egendomlig skugga över den verkställande makten i förbundet. Först lyfts förbundsdebatten bort från Anbytarforum. Sedan, efter många om och men, tillskapas ett Förbundsforum som dock är stängt till och med för läsning för alla som inte betalar en avgift. Sedan lyfts för säkerhets skull Förbundsforum bort från Nytt senaste dygn (så att så få som möjligt ska se att det existerar?). Och slutligen, som grädde på moset, ska inläggen raderas efter nittio dagar! Det vilar milt uttryckt ett paranoiskt skimmer över dessa beslut.  
 
Ni i styrelsen som förespråkade radering – och tydligen argumenterade för det på styrelsemötet – håller säkert inte med mig och andra här ovan att beslutet är dåligt. Men vi kan ha fel, vi har ju inte hört era argument. Så låt oss höra dem här! Varför ska våra åsikter, som vi framför här och nu, raderas den 7 maj.

2008-02-07, 17:43
Svar #22

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Håkan, när man diskuterar en sak och inte förstår varandra beror det ibland på att man betraktar problemet från helt olika vinklar.
 
En vinkel kan vara denna:
 
* Det stora problemet har varit att Rötter och AF utvecklas för långsamt. Att de många medlemmarnas kloka idéer inte tagits om hand på ett bra sätt. Då kan man ju tänka sig att FF skulle vara lösningen på det problemet och då blir tidsbestämd radering fullständigt ologisk.
 
En annan vinkel kan vara denna:
 
* Det stora problemet är att släktforskarrörelsen innehåller terroristgrupper med inget annat syfte än att sabotera. Dessa terrorister skadar de anställdas arbetsmiljö och är en ständig hälsorisk. Då kan man ju tänka sig att FF skulle vara lösningen på det problemet och då blir en tidsbestämd readering fullständigt logisk.
 
Förmodligen finns ännu fler vinklar...
;-)
Anders

2008-02-07, 17:48
Svar #23

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Vilka motiv finns för att ö h t gallra i Förbundsforum ?
LOE

2008-02-07, 17:48
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Är det så att inläggen skall raderas succesivt?
Det första efter 90 dagar och nästa och nästa, eller skall alla raderas i klump efter 3 månader?
Jag kan inte se vad detta forum tillför släktforskarrörelsen över huvud taget.
 
Jag har haft en fråga sedan första dagen det startades och inte fått något svar ännu.
Det gällde om man kunde få en rubrik med boktips.
Inte så viktigt men ändå ....
Hälsn. Eivor

2008-02-07, 18:34
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
Jag funderar som du. Vad fyller detta forum för funktion? De som kommer med tips och med frågor får inget svar. Ingen fråga eller tips ska vara så oviktigt att det ska nonchaleras. Jag är med i två släktforskarföreningar och det skulle faktiskt vara intressant att ställa en fråga till dem om de har ett användarkonto till AF och FF, och hur ofta de i så fall går in och läser här.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-07, 18:47
Svar #26

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ann-Mari och andra..
 
Det skulle ju som Du säger, vara intressant om varje medlemsförening gjorde en förfrågan till sina medlemmar om hur många som är engagerade  på AF eller i Förbundsfrågor.
Många läser kanske utan att skriva något.
Ännu fler nu när det blir obigatoriskt med konto.
Det var enklare när frågorna om Anbytarforum och FF kunde ställas direkt i forumet, så man slapp denna tröskel.
Eivor

2008-02-08, 09:24
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon som har tänkt på det långa sommaruppehållet på ca två månader? Ska inläggen raderas efter 90 dagar, ja då förstår man att allt är ett spel för gallerierna. För dem som allt är riktat till, hinner de sitta och läsa alla gamla inlägg då? Eller är detta alls inte avsikten, utan hela idén med FF är att vi bara ska skriva av oss och sedan raderas det?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-08, 10:07
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Mari, Ted har i brev till medlem klargjort att man inte lyssnar till enskild medlems förslag, utan enbart till sådana förslag som lämnas via föreningarna. Det kan ju kvitta om förslagen framförs här eller i brev - de kommer från fel håll.
 
Syftet med FF är alltså inte detta, utan att vi terrorister ska få skriva av oss någonstans där ingen läser och blir upprörd.
 
Så raderingen är kanske lite stötande, men påverkar inget.

2008-02-08, 12:39
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag puttar åter för frågan om motivet till att radera inlägg efter en viss tid. Bristen på svar börjar bli lika uppseendeväckande som själva idén.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna