ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2008  (läst 2784 gånger)

2008-04-08, 10:14
läst 2784 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En eloge till en av de två föreningar, vilket jag är med i, som svarat på båda mina mail. Det ena mailet handlade om min syn på avgiftsbeläggningen och den andra om att jag gjorde dem uppmärksamma på den enkät, som skickats ut.
 
Föreningen, som svarat på mina mail är Södra Västerbottens släktforskare. Den andra ska få ett mail till
Ann-Mari Bäckman

2008-04-11, 18:14
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enkäten ger en del intressanta svar. Av nu 151 forskare är så många som 95% med i någon förening. Av dessa är hela 77% med i fler än en förening. 143 personer innehar  sammanlagt ca 438 medlemskap i olika föreningar. Osäkerheten ligger i gruppen Fler än 8 föreningar där jag antagit ett snitt på 10 föreningar.
 
Om M är det totala antalet medlemskap i alla föreningar så kan man approximera antalet unika personer UP bland dessa till
 
UP = M * 143/438
 
Enligt uppgift i Angeläget 2/2007 och från Crister Lindström 19 mars 2008 finns det ca 70 000 medlemskap i föreningarna. Det betyder att man kan anta att det finns ca 23 000 unika medlemmar, inte fler. Jag har sett gissningar på mer än det dubbla i diskussionerna. Här finns anledning till en liten reality check.  
 
Varför är detta intressant? Jo, eftersom det finns förslag om att kraftigt höja föreningarnas medlemsavgifter mot att vissa förmåner som t ex Släkthistoriskt forum eller annat ska delas ut till föreningsmedlemmarna. Hur ska detta administreras utan att medlemmar får dubblerade förmåner? Hur ska man bestämma vilken förening som ska betala avgiften för den medlem som är med i fem olika föreningar?

2008-04-11, 21:41
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det skulle vara intressant att läsa hur styrelsen ställer sig till redaktörens förslag?
Jag  har inte kunnat läsa någon reaktion på det.
 
Vad är det för fel att prenumerera på en tidning man vill ha?
Denna undersökning borde gjorts från förbundshåll för att räkna ut vad man tjänar eller förlorar på att genomföra det föreslagna paketet.
Vem skall dessutom sitta och välja vilken förening som skall betala 120:- istället för 9:-    ?
Det slår väldigt orättvist mot föreningarna.
Eller skall man själv sätta in mellanskillnaden?
Många frågor, men ett ogenomtänkt utspel.
Eivor}

2008-04-11, 22:36
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Anders !
 
Det finns inom statistiken ett begrepp kallat konfidensnivå. Den är ett mått på vilka förutsägelser man kan göra utifrån ett samplat material baserat på antalet sampel och ett antal faktorer som har med urvalets oberoende att göra. Din entusiastiska undersökning får nog sägas ha mycket låg konfidensnivå.
 
Till att börja med kan man ju kika i facit: DIS har mer än 25000 medlemmar (se uppgift på webben), som jag antar är unika. Om du skulle höja din ansats till just 25000, så skulle det ändå innebära att det inte finns några medlemmar i andra föreningar som inte är medlemmar i DIS, och detta antagande åtar jag mig att motbevisa.
 
En bättre, men inte felfri, metod vore att räkna hur många föreningstillhörigheter, som registrerade AF-användare har uppgivit. Den uppgiften är ju tillgänglig för datorsystemt, så det kan inte vara svårt att skriva ett litet program som räknar. Att göra detta kan knappast strida mot PUL, eftersom det är en undersökning av ett anonnymt kollektiv. Det urvalsfel som vidlåder även detta urval är förstås faktum att det är AF-användare, som kanske har ett otypiskt föreningsengagemang.
LOE

2008-04-11, 23:10
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag förstod det så att medlemsavgiften i föreningarna skulle höjas med drygt en hundralapp och då skulle tidningen ingå och även Anbytarforum. Senare har jag även förstått att det var aldrig tänkt att någon medlem skulle behöva varken betala för eller få mer än en tidning.
 
Det kan nog aldrig vara menat att föreningen skulle varken tjäna eller förlora på denna omläggning men totalt skulle upplagan öka till 70.000 ? Något är fel här. Jag tror mer på Anders siffra om 23 000 unika medlemmar än de betydligt högre siffror som nämnts även om det skulle kunna bli viss avvikelse.
 
Om man gjort beräkningar med 70 000 som underlag så blir det i varje fall en mycket stor skillnad om det visar sig att det i verkligheten blir mindre än hälften. Då är vi inne på den sortens felbudgeteringar som gjorts de senaste åren verkar det som. Dessutom blir det svårt att administrera med hänsyn till att ingen unik medlem skall behöva varken betala för eller få mer än en tidning. Att det inte skall uppstå någon kostnad för föreningarna ser jag som självklart.
 
För mig personligen som nu betalar 360 kronor i prenumeration och dessutom 100 kronor till Anbytarforum skulle det bli en bra affär men jag ser det inte så snävt.
 
Med den nya modellen skulle man behöva ange en förening som huvudförening och från denna få den högre avgiften som inkluderar nämnda förmåner. Det blir väl i så fall den föreningen som får skicka ut tidningen. De andra medlemsskapen skulle hamna i en annan betalningsklass och där skulle medlemsavgiften bli densamma som tidigare. Så visst går det att få det att fungera. En stor del av arbetet flyttas från förbundet ut till föreningarna istället som i det flesta fall sköts ideellt.
 
Det har funnits en trend i Anders undersökning att ju längre tiden går så blir antalet svar med ett eller två medlemsskap fler i förhållande till de multianslutna. Det skulle kunna tala för att antalet unika medlemmar skulle bli ändå mindre än 23 000 men även marginellt mera lättadministrerat.
 
Men så var det också detta med budgeten för förbundet som naturligtvis inte kan få samma intäkter med kanske 20 000 tidningar istället för 50 000 eller 70 000 som nämnts utan att de omtalade 120 kronorna blir dubblerade och ändå mer vilket fortfarande skulle kunna vara billigt i förhållande till nuvarande prenumeration och anbytaravgift.
 
Dessutom tillkommer från ett antal debattörers sida motviljan mot tvångsanslutningen till tidningen som det hävdas att många inte vill ha.
 
Jag är naturligtvis tacksam för korrigeringar för det som jag uppfattat fel.

2008-04-11, 23:21
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Självfallet är det så att felmarginalen är stor med ett så litet urval. Däremot är tendensen så tydlig att min lilla kalkyl ändå borde ligga i någorlunda rätt härad.
 
DIS medlemmmar måste ju vara unika (får vi hoppas). Det sätter som du säger Lars-Olof en nedre gräns även för förbundets unika medlemmar. Det måste alltså vara över 25 000 personer.  
 
Rimligen visar detta att DIS medlemmar i väldigt stor utsträckning också är medlemmar i någon annan förening. Många är säkert medlemmar endast därför att de köpt släktforskningsprogrammet.

2008-04-11, 23:35
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo Ingemar, det är en tendens att antalet svar med lägre antal medlemsskap ökar i förhållande till de multianslutna, vilket säkert beror på att jag först pushade för undersökningen här på Förbundsforum. Sedan har jag även länkat till den i öppna AF och vanliga Scangenbesökare har också haft tid att upptäcka den.
 
Den trenden pekar tvärtom mot att siffran 23 000 är lågt räknad. Nu vet vi också att den måste vara för låg pga DIS! Så kanske man ska hugga till med 30 000 unika medlemmar som en rimligare gissning?

2008-04-11, 23:39
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ingemar,
Tidningen kostar 210:- i prenumeration.
Har Du räknat in årsboken också?
 
Förslaget från Crister var att samtliga medlemmar skulle betala 120:- istället för 9:-
Carl Szabad har tidigare skrivit att medlemsregistren inte får samköras och att därför faller förslaget.
 
Samtliga medlemmar innebär många som aldrig hört talas om Anbytarforum  eller ShF.
Hur förklarar man för dem att vi får kontot inräknat för anbytarforum + en tidning?
 
Jag tror att det är mer som när ett barn ber om 100:- i veckopeng och får avslag och sedan säger 20:- och det är då okay för det låter inte så mycket.
Gissar att det blir ett annat förslag..
 
Hälsn. Eivor

2008-04-12, 03:14
Svar #8

Bernt Bergkvist

Jag börjar ana att jag, och många andra, missat att det finns en hel del potential i redaktörens idéer om att ha en central tidskrift som går till alla medlemmar, där föreningarna kan blada in lokala sidor till sina medlemmar.
 
Utöver att räkna medlemsskap och uppskatta medlemmar borde man också leta reda på föreningarnas bokslut (de flesta har årsmöte så här års) och ta reda på hur mycket lokala medlemsblad kostar att producera och distribuera. Inom tryckbranschen och inom distribution är stordrift alltid en fördel.  
 
Jag fick för några veckor sedan ALIR:s medlemsblad. Där anges att 20.000kr av totalt 28.000kr i intäkter varje år, går till medlemsbladet. Merparten av medlemsavgifterna, och det dessutom med rätt mycket jobb bakom att lämna till tryck, hämta från tryck, packa i kuvert och etikettera, lämnna till posten etc. Andra föreningar jag är med i visar liknande siffror. Det är dyrt med medlemstidningar i små upplagor.
 
Även om man är en så stor förening som DIS, är jag övertygad om att kassören där mången gång muttrat över vad DISkulogen kostar.
 
Tänk om man kunde få väldigt mycket mera pang för pengarna, även om man måhända får skjuta till några tior. Men medlemmen får en tjock tidskrift med mycket läsvärt, och utöver det lokalt producerade artiklar/information på egna ibladade sidor. Det blir dessutom med betydligt mindre arbetsbörda för de lokala redaktörerna.  
 
En sådan tidning blir också attraktiv ur annonssynpunkt.  
 
Men, naturligtvis kan det bygga på frivillighet. Jag är övertygad om att det finns rätt så många föreningar som är intresserade av att titta på hur det skulle kunna fungera och vad det skulle kosta.

2008-04-12, 03:36
Svar #9

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det finns flera fördelar med att försöka skapa en rikstäckande förbundstidning som når alla föreningsanslutna släktforskare. Särskilt om man kan blada in eller bilaga in lokala och regionala ugtgåvor, nyhetsblad, specialtidningar o.s.v. Dels minskar sannolikt kostnaderna för tryck och distribution rejält, både för de meverkande föreningarna och för förbundet, dels når nyheter och debatt på ett helt annat sätt än nu ut till alla aktiva släktforskare. För att minska kostnaderna och förenkla samordningen kring bilagor etc. kanske det vore enklare att låta den nya tidningen utkomma med 4 nummer per år, snarare än fem eller sex. Ett annat argument för en gemensam släktforskartidskrift är också den som Bernt nämner härovan, nämligen att den med en upplaga på 30.000 exemplar eller fler skulle bli rejält intressant för annonsörer, vilket skulle nedbringa produktions- och distributionskostnaderna ytterligare.
 
Så visst finns det uppenbara fördelar med Crister Lindströms förslag. Frågan är bara hur man kommer dit...?
 
Ted Rosvall

2008-04-12, 07:08
Svar #10

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Anders, du har naturligtvis rätt i beräkningen. Jag får skylla på att det var sent. Förstärkningen av tendensen tror jag beror på att de mest aktiva svarat först.
 
Eivor, jag betalar 360 kronor för tidningen på grund av att jag bor i utlandet.
 
Om man lägger distributionen på föreningsnivå så behövs ingen samkörning, endast en rapportering till förbundet hur många tidningar man vill ha.

2008-04-12, 08:53
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ingemar Gollungberg:Om man lägger distributionen på föreningsnivå så behövs ingen samkörning, endast en rapportering till förbundet hur många tidningar man vill ha.
Hur menar du att det förhindrar att den medlem som är med i 8 föreningar får betala för 8 prenumerationer av ShF?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-12, 09:38
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om nu tidningen är så bra, varför är det inte fler som prenumererar?
 
Förslaget om att blada in information från föreningarna innebär väl att de som är medlemmar i mer än en förening får flera tidningar, fast med olika inbladning?  
 
Jag tycker fortfarande att förslaget är ogenomtänkt, och drivs mer av hänsyn till försök att öka förbundets omsättning än av reella behov från föreningar eller föreningsmedlemmar.
 
Jag tycker att förslaget att tidningen marknadsförs av föreningar, som får en kickback för varje prenumeration, är en bra väg framåt. Innebär ingen kollektivanslutning till en oönskad tidning, men kan öka upplagan kraftigt med en ringa insats.  
 
Tryck upp en folder, som ser ut som tidningen, fast med färre sidor. Presentera tidningen med exempel på vad den innehålla. Ha med en möjlighet att prenumerera (via talong och webanmälan), förening som ska få kickback ska kunna anges. När prenumerationen är gjord skickas XX kr till föreningen. Upplagan kommer garanterat att öka och blir sedan tidningen attraktiv så behålls abonnenterna.
 
En fråga som jag inte sett något svar på är: Har det gjorts någon läsarundersökning om vad som förväntas stå i tidningen?  Har det gjorts någon undersökning om varför tidigare abonnenter hoppar av? Det torde vara mer intressant än  att försöka, med konstlade medel, hålla liv i en tidning som snart, om trenden fortsätter, saknar frivilliga abonnenter.

2008-04-12, 10:13
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Är det ett axiom att varje förening måste ha en tidning? Om de kostar så mycket att distribuera kanske det vore mödan värt att se på andra sätt att informera medlemmarna. Även om alla idag inte har internet så borde man väl åtminstone diskutera nyhetsberv via nätet istället?

2008-04-12, 10:34
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför prenumererar inte jag? Jo, jag har inte en hum om vad jag får för pengarna. Jag vill veta vad jag betalar till, för att det ska vara intressant. Så är det ju med alla tidningar man prenumererar på. Man köper ju inte grisen i säcken.
 
Jag är med i två andra föreningar, som inte har med släktforskning att göra. En avgift betalas till den lokala föreningen och tidningen, som kommer fyra gånger om året, kommer från förbundet (eller kanske det är den lokala föreningen, som distruberar ut den).
 
När det gäller de två släktforskarföreingar, som jag betalar till, så får jag från den ena, en mer påkostad tidning, medan det från den andra föreningen, är ett blad, som det knappt finns något läsvärt alls i.
 
Så idén om en centralt utskickad tidning gillar jag. Om nu de lokala föreningarna slipper trycka upp egna tidningar, så finns det väl pengar över då, för att skicka till förbundet, för att trycka denna centrala tidning, istället för att man ska höja avgiften för medlemmen i den lokala föreningen.
 
Om varje förening skickar in medlemmarnas adresser, så måste väl det gå att samköras, så att man inte får mer än en tidning.
 
Årsberättelser från de lokala föreningarna behöver inte tryckas i tidningen, utan det kan den medlem som är intresserad, själv begära att få från sin förening.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-12, 10:41
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
En kort kommentar: Eftersom ingen person är medlem i förbundet så är samkörning utan tillstånd från respektive person inte acceptabel, det lär strida mot diverse lagar och förordningar, så den delen av förslaget är inte möjlig.

2008-04-12, 10:56
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Även om man skulle samköra registren kommer man att behöva betala för varje förening man är med i. Det skulle bli orättvist om endast en förening betalar för en multiföreningsmedlem och de andra slipper ... En förbundstidning för indirekta medlemmar verkar inte fungera. Återstår att låta var och en prenumerera (s)om de vill.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-12, 11:53
Svar #17

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack för Din synpunkt på idéen, Ted.  
Även om jag ser det svårt att sålla ut vilka lokalbilagor, som skall bifogas en rikstäckande tidning.
Många är kanske medlemmar i föreningar från Skåne till Haparanda.
Förbundet kunde ge ut en rent allmän upplysningsskrift vad som är aktuellt i släktforskarvärlden och kanske ta ut en tia per medlem för det.
Det blir 300.000 i snitt och räcker nog.
 
Om lokalföreningarna har för stora kostnader för sina medlemsskrifter, så bör man nog dikutera detta lokalt och göra ett enklare häfte.
Det är väl inte orsaken till att man är medlem ändå.
Eivor

2008-04-12, 15:34
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Idén att man är med i en lokalförening och sedan får en tidskrift från riksförbundet genom detta fungerar utmärkt i många sammanhang. Till exempel inom kyrkovärlden, politiken, vad det gäller diverse intresseorganisationer osv. Den fungerar utmärkt i alla sammanhang där man förväntas vara medlem i endast en lokal förening. Så är det inte inom släktforskningen. Här ses det som helt normalt, som uppmuntransvärt att vara med i flera föreningar. Dessutom kan folk ha diverse olika kombinationer av medlemskap. Vid en ibladning skulle detta ställa till bekymmer, i och med att det finns så många olika möjliga kombinationer av bilagor. Trycket skulle kanske bli billigare, men ibladningprocessen skulle förmodligen äta upp vinsten. Dessutom kvarstår grundproblemet; nämligen att det i så fall krävs ett sätt att se vilka som är med i flera föreningar.

2008-04-12, 16:15
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Anders
I hur många av fallen du tänker på är det en riksförening med lokala avdelningar respektive ett förbund med fristående föreningar?

2008-04-12, 18:36
Svar #20

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag skall försöka förtydliga vissa frågor angående mitt försök att se om Christer Lindströms förslag är genomförbart.
 
Bakgrunden i förslaget är vad jag förstått att tidningen skall vara obligatorisk för varje medlem i förbundets medlemsföreningar men att ingen föreningsmedlem skall behöva betala för eller få mer än en tidning. Dessutom behöver man klara kravet på att ingen samkörning av föreningarnas medlemmar får ske.
 
Medlemsföreningarna ålägges i sitt medlemsskap i förbundet att svara för distributionen av riksförbundets tidning till föreningarnas medlemmar.  
 
Avgiften till förbundet för varje föreningsmedlem skall därefter bli 120 kr istället för tidigare 9 kronor minus det inbesparade porto som riksförbundet med denna ändring inte behöver betala.
 
I och med detta behöver naturligtvis föreningarna höja sina årsavgifter med skillnaden 111 kr.
 
För att undvika att föreningsmedlemmarna får flera tidningar och därmed flera höjda medlemsavgifter på grund av denna ändring så tänker jag mig följande.
 
Föreningsmedlemmen rapporterar till sin förening i samband med nästa medlemsskapsförnyelse om han skall vara medlem med eller utan servicepaket (Tidning + Anbytarforum). Rapporterar han sitt medlemsskap utan servicepaket så skall han även på särskild rad meddela i vilken förening han har sitt servicepaket. Detta ger resp förening möjlighet att kontrollera att förbundets obligatoriska servicepaket blir obligatoriskt.
 
Med dessa uppgifter som grund meddelar man sedan riksförbundet hur många medlemmar med servicepaket man har och hur många man har utan servicepaketet. På dessa uppgifter skickar förbundet sedan tidningar och faktura till varje förening, X antal gånger 120 kr och X antal gånger 9 kronor. Samtidigt med förenings uppgift till förbundet om hur många servicepaket det är så behövs även namnen för att öppna anbytarforum för resp betalande medlem.
 
Lokalföreningen kan sedan vid utskicket av tidningen i samma kuvert bilägga egna bilagor till dem som har servicepaketet medan de som inte har servicepaketet får samma bilagor från lokalföreningen sig tillsända i separat kuvert.
 
Det blir ofrånkomligt att en hel del arbete således läggs på föreningarna istället men med de förutsättningar som med tiden framkommit så ser jag ingen annan möjlighet.
 
Återstår att se om förbundets medlemsföreningar vill ha ett sånt system. Det verkar aningen kompliserat, speciellt den delen med anbytarforum.
 
Slutligen vill jag framhålla att jag inte skrivit detta som en anhängare av Christers modell utan mest för att prova om den är genomförbar. Min mening är som jag tidigare meddelat att Anbytarforum skall vara helt öppen för alla och helt gratis men med inloggning som nu.

2008-04-12, 19:31
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Förbundet kan knappast ålägga en medlem i en förening ett obligatorium.
Jag tror inte heller att föreningarna vill åta sig inbladning och distribution.
Om en förening vill höja avgiften må så vara, men det är normalt ett årsmötesbeslut som ska till, och årsmötet kan ju säga nej till tidningar och annat oönskat tjafs.  
 
Nej, det är 1968 års tänk, det är den centrala enheten som vet bäst, som vet vad medlemmarna behöver. Nu förstår inte medlemmen det själv, eftersom han/hon inte prenumererar, så vi kollektivansluter alla, så får centralbyråkraterna fortsatt arbete och allt är lugnt. Nu gäller förslaget inte längre en obligatorisk frivillig avgift till Rötters Vänner, nu gäller det en obligatorisk avgift som ger en frivillig tidning och rätt till af, även för de som inte har intresse.
 
Hur var det nu, vem var till för vem. Var det så att jag är till för att centralbyråkratin ska ha något att göra, eller....

2008-04-12, 20:34
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mats!
Det är olika i olika fall, FUB är till exempel ett riksförbund, medan frikyrkor är fristående. De har dock det gemensamt att man inte antas vara dubbelansluten.
 
Ingemar!
Ett tillägg vad det gäller dit scenario är att det skulle kräva stadgeändringar i alla föreningar om ett servicepaket skulle vara obligatoriskt.

2008-04-12, 21:00
Svar #23

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
...aningen komplicerat... - jag tycker att diskussionen påminner om det där gamla 15-spelet (en sluten ram med fyra rader och fyra kolumner, vari 15 numrerade brickor kunde föras till det angränsande hålet, om detta fanns intill - uppgiften var att ordna om brickorna, så att en viss nummerföljd uppstod), som har ett antal matematiskt omöjliga nummerföljder. Man vänder och vrider, flyttar och suckar...
 
Några gruskorn i maskineriet: DIS är den ojämförligt ekonomiskt starkaste parten i hela detta spel. Deras tidskrift är stor och påkostad och kan väl bäras med denna ekonomi och en prenumerantstock som är många gånger större än ShF:s. Tidskriften används också i hög grad som en ständigt uppdaterad bruksanvisning till DISGEN. Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att DIS vill bladas in (hur skulle det gå till förresten, när Diskulogen snarast är större än ShF ?)?  
 
Hur ska man göra med de icke ibladade exemplaren av lokaltidskrifter, sådana som ska till medlemmar, som får ShF från en annan förening ?  
 
Jag känner mig föranlåten att travestera den medeltida minimalisten, Franciskanermunken Occam's visdomsord:
 
Pluralitas non est ponenda sine neccesita, populärt kallad Occams rakkniv.
LOE

2008-04-12, 21:03
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Anders
Jag känner inte till att någon frikyrka har en obligatorisk tidning (men jag kan inte allt)
 
Om jag vill bli medlem i FUB så blir jag registrerad centralt och är primärt medlem i FUB. FUB's lokalavdelningar är inte fristående på det sätt som de släktforskarföreningar är, som utgör Släktforskarförbundet.
 
Men, som du säger, det viktigaste är att de inte är dubbelanslutna, och det kan kontrolleras av FUB genom ett centralt medlemsregister.  
 
Fast det kanske vi får läsa om i nästa Shf-ledare, varför inte inrätta ett centralt register och sedan kan vi ta ut ytterligare 43 kr per medlem och år i registerhållningsavgift. Då vet vi också hur många som släktforskar, en viktig uppgift :-)

2008-04-12, 23:11
Svar #25

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Lars-Olof !
I fjärde stycket från slutet står det du frågar om angående de ej inbladade exemplaren av lokaltidskrifterna.
 
Anders R !
Jag förstår att det skulle behövas ändringar i stadgarna och en hel del annat arbete om detta skulle fungera.
 
Mats !
Det är naturligtvis rätt som du säger att förbundet inte kan ålägga en medlem i en förening någonting. Det ligger på en annan nivå och allt måste naturligtvis ha medlemmarnas gehör, det är ju dom som bestämmer vad deras förening skall syssla med och om den skall vara med i något förbund eller inte.
 
Men som sagt, jag är inte alls säker på att medlemsföreningarna skulle vilja ha ett sånt system. Jag ville bara sätta mig in i frågan och se om det överhuvudtaget är möjligt och det verkar det vara om medlemmarna vill. Det är ju alltid medlemmarna som bestämmer. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
(Meddelandet ändrat av imar den 12 april, 2008)

2008-04-13, 00:06
Svar #26

Bernt Bergkvist

Mats, och många andra...
 
Låt redaktören och kanske förbundsstyrelsen leka lite med idéer, låt dem bolla det fritt utan att drabbas av total förföljelse. Det kan faktiskt vara så att det kan komma något gott ur att bolla idéer, däremot vet vi att det blir i allmänhet väldigt stoiskt och tråkigt om allt står still. Om det nu skulle råka finnas föreningar med tillsammans några tusen medlemmar, varav ett antal säkert är dubbelanslutna, som vill kika på om det kan vara en idé att använda en centralt producerad tidskrift som skal, komplement eller ersättning till deras egen tidskriftutgivning, så måste de i demokratins namn också få göra detta. Eller hur?
 
De köper helt enkelt en tjänst. Tänk er bort från kollektivanslutning, öststatskommunism och McCarthy-förföljelse. Det är överspelat i vårt tidevarv. Låt istället kreativiteten flöda, och tänk lite reellt. Det finns en tidskrift som produceras, som med dagens upplaga kostar en viss summa per exemplar att framställa. Man behöver inte vara särskilt ekonomiskt driven för att förstå att att om upplagan ökar, så sjunker framställningskostnaden per exemplar, och det ganska radikalt.  
 
Vi kan gissa fram och tillbaka vad saker kostar etc, men i ärligehetens namn vet vi inte så mycket om vad Shf kostar att producera och distribuera. Jag tror man skall glömma pratet om 120kr, och istället se till vad föreningarna är beredda att betala. Jag ser det inte som otänkbart att föreningar som väljer att ge en prenumeration till sina medlemmar betalar 45kr/prenumeration och år, och vill man ha egen information inbladat med 4 sidor/nummer kostar det ytterligare 20-25kr/år.  
 
Fotnot: Att göra en tidning med 64 sidor med papper i ytvikt 65g ger vikten 130g. Det kostar att skicka med Posten som B-post, om det ar minst 500ex, SEK2,90 + moms, oprutat och oförhandlat. Tryckkostnaden torde handla om mer pengar, men knappast över 5kr/ex. Att distribuera mottagarunika exemplar är för moderna tryckerier inga bekymmer alls, även om de naturligtvis vill ha lite betalt för sina tjänster.

2008-04-13, 00:26
Svar #27

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Bernt,
Jag ser det väl inte som förföljelse att man diskuterar ett förslag..
Det är ju detta Förbundsforum skall vara till för.
Man ventilerar olika synpunkter på förslaget och en del kommer med nya idéer om hur det skulle kunna gå till.
 
Tycker Du att det är förföljelse, så skall vi nog inte diskutera något annat än vädret här.
Eivor

2008-04-13, 01:19
Svar #28

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Bara ytterligare en påminnelse apropos alla sinnrika arrangemang, som (kanske) hänger ihop teoretiskt: vi opererar i en miljö som nätt och jämnt klarar av att fakturera.
 
Här ytterligare en utmaning för sådana som roas av att lösa gåtor: anta att en förening inte vill ansluta sig till detta arrangemang, anta att ett antal medlemmar i denna förening inte är med i någon annan förening, anta vidare att några av dessa medlemmar vill fortsätta att prenumerera på ShF - ska dessa då prenumerera på ShF direkt från förbundet ? Till vilket pris då ?
 
Jag får nu ytterligare en association till leksaksvärlden: Svarte Petter.
LOE

2008-04-13, 09:45
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Bernt
 
när ideer studsar så är det bra med flera sidor som resonerar. Jag har sett tendenserna, som jag beskriver, i ett antal fall inom rörelsen, och jag tar upp det som jag anser som risker, kombinerar det med andra möjligheter.  
 
För att då få till lite mer studs än portofrågor (när vi egentligen talar om att förslaget var att ta ut 7,8 miljoner kronor mer per år från föreningarna till tidning och andra centrala aktiviteter) så lyfter jag återigen fram andra aspekter på tidningen och hoppas få någon form av reaktion på detta.
 
 
Jag tycker att förslaget att tidningen marknadsförs av föreningar, som får en kickback för varje prenumeration, är en bra väg framåt. Innebär ingen kollektivanslutning till en oönskad tidning, men kan öka upplagan kraftigt med en ringa insats.  
 
Tryck upp en folder, som ser ut som tidningen, fast med färre sidor. Presentera tidningen med exempel på vad den innehålla. Ha med en möjlighet att prenumerera (via talong och webanmälan), förening som ska få kickback ska kunna anges. När prenumerationen är gjord skickas XX kr till föreningen. Upplagan kommer garanterat att öka och blir sedan tidningen attraktiv så behålls abonnenterna.  
 
En fråga som jag inte sett något svar på är: Har det gjorts någon läsarundersökning om vad som förväntas stå i tidningen? Har det gjorts någon undersökning om varför tidigare abonnenter hoppar av?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna