ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2010  (läst 3258 gånger)

2009-04-01, 10:41
läst 3258 gånger

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Barbro
Du frågar vad man kan göra. Jag har naturligtvis ingen universallösning. Men som jag ser det så måste man alltid fundera att få en balans i vågskålen mellan problemets art och skadeverkningar kontra konsekvenserna för vidtagna åtgärder.
 
Problemet idag är att vissa inte kan föra sig på ett anständigt sätt i sina inlägg i forumet. Bakgrund till det är i stort följande två drivkrafter:
- Man har behov att visa upp sig för att kunna sälja någon databas eller annan information. Forumet blir då en marknadsföringsplats där dessa aktörer som känner sig ekonomiskt hotade om de inte alltid får vara de som vet bäst
- Ett överdrivet egenjag som gör att man vill vara i fokus och dom som då kan riskera att tränga utan individen från den platsen upplevs som ett hot. Mao de som kommer med bra inlägg
 
Konsekvenserna av problemet är bland annat följande:
- Duktiga användare av forumet. Människor blir kränka och mer eller mindre skrämda till tystad. Förutom den tragedi som det innebär för individen så minskar även kvaliteten på forumet när dessa dra sig tillbaka.
- Det uppstår en lång och infekterad debatt kring dessa frågor som skymmer forumet ursprunglig idé.  
- Debatten som innehåller många berättiga synpunkter på både problem och åtgärd bemöts inte med relevanta åtgärder från förbundet vilket minskar förtroende dem.
- Den allvarligaste konsekvensen är ändå att detta skadar både släktforskningen och detta forum genom att det skrämmer bort människor.
- Görs inget så kommer det endast att vara dom som skriker högst som blir kvar och det kommer  att växa upp alternativa forum på andra ställen
 
Sammantaget kan det konstateras att detta inte kommer att försvinna för att man stoppar huvudet i sanden. Det försvinner inte heller genom att ett och annat inlägg tas bort. Ofta har skadan redan skett genom att många hinner läsa inläggen innan de försvinner.
 
En åtgärd kan vara att moderatorgruppen tillsammans kan besluta om en uteslutning för viss tid. Då riktar sig åtgärden mot den som felat och om någon sans finns så förstår denne varför han blivit slagen på fingrarna. För dom som blir slagna på plånboken kommer det att finnas ett egenvärde i att anpassa sig.  
Avstängningen kan ske för såväl användarkonto som för användarens IP-adress.
 
Mvh
Lars

2009-04-01, 11:22
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det som också är så bedrövligt med allt detta är att den frågande, oftast nybörjare, ska behöva uppleva detta. Plötsligt har ett gräl uppstått och den frågande, sätts åtsidan och står som ett frågetecken till det hela.
 
Jag kan hålla med Barbro, om att hur ska man gå tillväga, om någon släktforskare angrips på någons hemsida, oftast inte med direkta namn, utan omskrivningar, men ändå väldigt lätta att identifiera.  
 
Kan bara alla dessa skriverier om vederbörande vara ett straff nog? I och med att bloggen/hemsidan tas bort, så måste det väl innebära att det känns ganska obekvämt, att vederbörandes trakasserier kommer i dagen och basuneras ut för alla och envar. Släktforskarryktet förstörs, åtminstone för ett tag.
 
(Både Lars och jag har förekommit på en persons hemsida och dessutom utsatts för otrevliga mail)
Ann-Mari Bäckman

2009-04-01, 15:44
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har haft liknande problem. Ett antal trevliga medlemmar var på väg att lämna forumet pga terror från ett fåtal otrevliga medlemmar.  
 
För mig var valet enkelt. De otrevliga medlemmarna är inte längre kvar.  
 
Det har naturligtvis lett till att jag som moderator terroriserats, men det viktiga är ju att skydda de medlemmar som vill ägna sin tid åt en trevlig hobby på ett trevligt forum.

2009-04-01, 16:33
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror tyvärr att enda sättet att komma till rätta med det hela är hårdare moderering, och större möjligheter att tillfälligt eller i grova fall permanent stänga av folk som beter sig illa. Samtidigt är det väldigt viktigt med en bra ton från Förbundshåll. Som jag ser det har varken Ted eller Crister bidragit till detta, medan Barbro har haft en helt annan förmåga att vakta sitt tangentbord och hålla saklig ton.
 
Med ett antal moderatorer bör någon i allmänhet hinna att snabbt släcka de flesta brasor innan det tar fart. Men för att detta skall fungera behövs ett tydligt och aktivt stöd till moderatorerna uppifrån. Även om jag i viss mån kan förstå argumenten för anonyma moderatorer, så tror jag det är bättre om åtminstone de som hanterar de mer komplicerade fallen uppträder med namn. Detta då det är bättre med att en person med kända åsikter står för ingreppet, än att en hel grupp misstänks.

2009-04-01, 16:47
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man måste skilja mellan meningsskiljaktigheter när det gäller en forskningsfråga och rena trakasserier. När det gäller forskningsfrågor kan även de ibland gå överstyr och hetta till på en mer personlig nivå, men i huvuddelen av fallen lär det räcka med en hyfsat försiktig moderering och diskreta påpekanden.
 
Däremot när det gäller de rena trakasserierna och nedlåtande behandling av släktforskarkolleger, enskilda eller grupper,bör man sätta ner foten ordentligt. Om detta skall göras både från förbundet och från föreningarna bör diskuteras på allvar. OM en person, medlem i någon förening inom förbundet, beter sig illa mot en släktforskare eller uttalar sig nedlåtande gentemot grupper av släktforskare i allmänhet, då är det etiskt försvarbart att reagera, även om uttalandena delvis eller helt skett utanför AF/FF. Det behövs helt enkelt etiska regler för släktforskare, etiska regler som bör införas på alla nivåer, föreningar såväl som förbund. Många föreningar och yrkessammanslutningar har dessa regler idag (www.codex.vr.se, http://www.ethicsweb.ca/codes/). Det är av största vikt för släktforskningens framtid och dess rumsrenhet att man inför etiska regler och förbundet bör gå i bräschen för detta arbete. För anslutning av förening till förbundet skall föreningen förbinda sig att följa de etiska reglerna, även i sin egen verksamhet.
 
Om man Googlar på Anbytarforum får man redan ibörjan upp två exempel på att det behövs etiska regler:
 
Ett på en användare som bemötts på ett tyvärr icke ovanligt sätt på forumet:
http://lottie.zoomin.se/blogg/permalink-20070306-16027.html
 
Ett exempel på en visserligen mild, men ändock nedlåtande och patroniserande attityd mot AFs användare, ett exempel som borde anses som brott mot etiska regler för föreningsmedlemmar:
http://www.sikhallan.se/Information/anbytarforum.htm
 
(Meddelandet ändrat av izla den 01 april, 2009)

2009-04-01, 17:27
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag själv kan bli otroligt irriterad om jag lagt ned tid och möda på att ta fram ett svar och sedan ser man vederbörande snabbt ställa nästa fråga på ett annat ställe och ett annat ställe eller i princip samma fråga. Man får inte en kommentar, som på något vis bekräftar att vederbörande har läst svaret. Då kan jag faktiskt kommentera detta och har nyligen gjort så. Detta kan säkert upplevas som surt och purket, men jag tycker det är bättre att säga ifrån direkt än bakvägen i någon blogg eller hemsida.  
 
Själv har jag aldrig upplevt att någon behandlat mig otrevligt, förutom av två patriarker. Så vi har nog olika uppfattning om hur man blir behandlade i AF. Men det är tråkigt att någon har sådan dålig erfarenhet av AF, som bloggaren har.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-01, 17:35
Svar #6

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Beroende på vad som skrivs kan det finnas skäl att antingen kontakta Datainspektionen eller helt sonika göra en polisanmälan.
 
Med vänlig hälsning
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-04-01, 18:38
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det Lottie (Chris första länk) råkade ut för minns jag. Det var en vänlig och försynt fråga från hennes sida, skriven då hon inte hade fått svar på ett mail hon hade skickat. En person som är ordförande i en av förbundets föreningar skällde ut henne och anklagade henne för att vara oförskämd mot den hårt arbetande personalen på kansliet. Men han fick snart mothugg, och det blev en ganska hätsk diskussion, som till stor del raderades senare.
 
Det fanns ju inte ett uns av klagan på kanslipersonalen i Lotties inlägg och hon svarade den skällande mannen på ett lugnt och vänligt sätt. Den person som kunde hjälpa henne med svar (hon hade råkat skicka mailet till fel person på förbundet) fick syn på diskussionen och gick in mycket vänligt och svarade på hennes fråga.  
 
Den gången önskade jag verkligen att jag hade sett Lotties fråga innan den ilskne mannen gick till attack. För jag råkade veta vem hon skulle vända sig till, men nu blev det så att jag såg det hela först när bråket brutit ut.

2009-04-01, 18:58
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det du skriver, Ingegerd, visar än tydligare på behovet av en etisk kodex, med sanktionsmöjligheter, för medlemsföreningar och medlemmar. Att en ordförande beter sig på detta sätt kan knappast gynna släktforskarrörelsens utveckling.

2009-04-01, 19:48
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Den händelsen ändade Lotties släktforskningsintresse, tycks det. Dagen efter skrev hon blogginlägget, och dagen efter det sitt sista inlägg på Anbytarforum. Hennes hemsida idag innehåller ingenting om släktforskning.

2009-04-01, 20:37
Svar #10

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jag tycker att det här är en viktig diskussion. Vi behöver se över regelverket för AF och FF och varför inte sträcka det till mer distinkta etiska regler, där det tydligt framgår vad AF är till för och vad som förväntas av deltagarna.  
 
Frågan om tuffare modering tar jag med till nästa styrelsemöte.
 
Det är på gång att tillsättas en utredning om släktforskningens framtid. Utredningen ska ta upp viktiga framtidsfrågor, t ex invandringsfrågor, släktforskningen som folkrörelse i framtiden etc. Uppdragsbeskrivningen är inte skriven ännu, men etik kan bli en punkt.

2009-04-01, 21:02
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det gläder mig att du har lyssnat, Barbro. Och att du är villig att föra upp frågan i samband med släktforskningens framtid - det är där den hör hemma på lång sikt.
 
Med risk för att verka tjatig så föreslår jag, att ni diskuterar just en etisk kodex som alla medlemsföreningar får acceptera som villkor för medlemskap. Enskilda medlemmar i föreningarna får då också förbinda sig att följa denna kodex. Primär sanktion ska naturligtvis inte vara straff, utan samtal med den som felat. (Det är just bristen på kollegiala samtal som saknats i många fall av trakasserier, nära kollegor verkar snarare ha hejat på) Straff (t ex uteslutning) ska dock kunna finnas som sanktion. Denna kodex ska också omfatta de avarter vi sett exempel på i diskussionen, alltså även beteende utanför förbunds- och föreningsaktiviteter, primärt i relation till andra släktforskare. Föreningar och förbund ska stå för ett korrekt uppträdande gentemot kollegor likaväl som ett korrekt beteende i forskningen (fusk etc). Det här är inte ovanligt, det finns i många andra typer av föreningar, både nationellt och internationellt. Det finns dessutom i många yrken, själv har jag ett legitimationsyrke och där har det ju funnits länge, men även andra yrken har motsvarande regelverk, för uppträdande inom och utom yrkesrollen.
 
Som sagt, det är viktigt att städa i de egna leden för att släktforskningen ska bli en folkrörelse av mått.

2009-04-01, 21:09
Svar #12

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Bra Barbro!
Nu vet jag att frågan förs vidare och och förväntar att det blir information om resultatet. Med det anser jag att denna diskution nu landat för tillfället och är därmed avslut för min del. Finns det behov av referenspersoner i den utrednig du beskriver kan jag gärna delta
Vänlign
Lars

2009-04-02, 00:29
Svar #13

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag undrar om någon på förbundet kan delge lite information om huruvida tv - programmet som går nu orsakat någon släktforskarfeber? Är det fler än vanligt som tar kontakt ? Mvh Jonas

2009-04-02, 14:49
Svar #14

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Vill bara berätta vad som hänt i lilla Timrå. TV-programmen resulterade i inslag på lokalradion med deltagande av både mig och Karl-Ingvar Ångström (1:e och 2:e vice ordf. i förbundsstyrelsen). Efteråt har vi kunnat fylla på listan med intresserade för kurs i släktforskning + att vi kan märka ett ökat tryck i vår lilla forskarstuga för släkt- och hembygdsforskare här på vårt bibliotek. Hur det är i resten av landet kan jag personligen inte rapportera ngt om men jag antar att det är fler än jag som märker av effekterna av denna alldeles utmärkta, folkbildande programserie på bästa sändningstid.

2009-04-03, 13:42
Svar #15

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
En hyllning till amatörforskare, citat ur en Engelsk deckare:
Profesionella historiker är på det stora hela ett gäng opålitliga, misstänksamma, konspiratoriska och hemlighetsfulla typer som hellre skulle leda en blind rakt in i en återvändsgränd än riskera att avslöja något matnyttigt för honom. Entusiastiska amatörforskare, å andra sidan, kanske inte har den akademiska utbildningen men många gånger sitter de inne med mängder av uppgifter som de mer än gärna vill dela med sig av.

2009-04-03, 16:34
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, det stämmer nog bra Göran. Jag skulle inte vara lika frikostig med mina professionella resultat, utan att ha garanti för att få kredit för dem.

2009-04-04, 10:33
Svar #17

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Det händer nog inte så sällan att de professionella snyltar på andras foskning, inklusive de generösa amatörernas, för att inhösta kredit. Men citatet ur deckaren är nog överdrivet elakt.

2010-09-05, 20:17
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Går det inte att fixa en rubrik AF:s ordningsregler någonstans?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-05, 23:57
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om du tittar i den översta delen av vänstermarginalen så står det Ordningsregler där.

2010-09-06, 00:40
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag förklarade mig tydligen lite dåligt! Jag menar att det skulle vara bra att det finns här i FF en sådan rubrik, där vi kan diskutera ordningsreglerna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-06, 01:23
Svar #21

Sten Magnusson

Förslaget tycker jag är intressant, men det finns väl också en hake här. Om en sådan diskussion blir verklighet bör väl åtminstone alla som har användarkonton och därmed möjlighet att skriva i Anbytarforum kunna få vara med och debattera. Annars dikterar ju föreningsmedlemmarna de ordningsregler som är till för samtliga.
 
Därför föreslår jag att om den diskussionen blir av i så fall läggs utanför Förbundsforum.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-06, 07:40
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är absolut otänkbart! Förbundsforum har kommit till för att inte några diskussioner annat än om släktforskning ska föras i Anbytarforum. Därför var det också meningen att bara föreningsanslutna ska få diskutera här.
 
För att återgå till min fråga om en rubrik Ordningsregler här i FF, så hänvisar moderator Västergötland till FF för att diskutera ordningsreglerna. Om det inte bör finnas en lämplig rubrik för det, var diskuterar vi dessa frågor i så fall?
 
Hoppas någon ansvarig kan svara på frågan!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-06, 07:44
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Anne-Marie har helt rätt. Dessutom är det så att ordningsreglerna inte dikteras av föreningsmedlemmar på Förbundsforum utan de fastställs  av Förbundsstyrelsen.
//Michael Lundholm

2010-09-06, 08:40
Svar #24

Sten Magnusson

Som jag skrev tidigare är det intressant förslag som framförs här ovan.  
 
Det är möjligt att jag kanske formulerade mig lite slarvigt. Jag menade inte att ordningsreglerna dikteras av föreningsmedlemmarna utan att man borde låta alla de som har möjlighet att skriva i Anbytarforum även få möjlighet att delta också i en sådan diskussion p.g.a. att även de ska kunna göra sin röst hörd.  
 
Anbytarforum har ju f.n. enligt uppgift 12.150 användare med möjlighet att delta i diskussioner.  
 
Då Ordningsregler även påverkar dem är det väl inte alldeles orimligt att de kan få komma med synpunkter i en sådan här viktig fråga.  
 
Vem är förresten huvudansvarig?  
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-09-07 03:34)

2010-09-06, 10:09
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Michael!
 
Naturligtvis fastställs reglerna av Förbundsstyrelsen, men jag hoppas att du tycker det är okej att man diskuterar innebörden av en knapphändig regel här eller förklarar innebörden, om det finns oklarheter?
 
Om inte, så var det just det Viktoria (moderator Västergötland) gjorde, hon hänvisade hit.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-06, 10:11
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag tycker det är självklart att man borde kunna diskutera reglerna här på förbundsforum.
 
Men när det gäller administration och moderation av  FF är jag en användare som alla andra. Jag har tex ingen behörighet att lägga upp nya trådar
 
(Meddelandet ändrat av milton 2010-09-06 10:14)
//Michael Lundholm

2010-09-06, 11:28
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, det vet jag att du inte har (befogenhet att lägga upp nya trådar), men hoppas att någon som har det, kan tycka att det är lämpligt med en egen rubrik för ämnet.
 
Mvh
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-07, 04:11
Svar #28

Sten Magnusson

Sedan undrar jag.
Det här med ordningsreglerna har väl stötts och blötts i drygt ett års tid enligt ett besked jag fick för nu nästan exakt ett år sedan där jag bl.a. fick detta svar i en korrespondens med en av moderatorerna.
 
Vi moderatorer ser för närvarande över ordningsreglerna och jag ska be Anbytarvärden att återigen påminna om att man faktiskt inte får uppge endast GID-nummer. Förhoppningsvis skärper sig frågeställarna.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-07, 05:11
Svar #29

Carl Szabad

Är det bara jag som inte längre får upp möjligheten att se Nytt senaste dygn / 3 dygn / vecka när det gäller Förbundsforum och i så fall varför? Användarnamnet vill inte längre stanna kvar automatiskt heller.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna