ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Internationellt  (läst 1130 gånger)

2010-10-19, 14:42
läst 1130 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nu, efter att ha jobbat hårt med att lägga grunden för förbundets nya WIKI-Rötter, kan jag glädja alla med ett Välkommen in och bidra själv! http://www.genealogi.se/wiki/
 
Själv kommer jag nu att övergå till att fylla wikin med mer internationellt material...

2011-09-12, 16:31
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ett ödmjukt förslag. På Rötters förstasida berättas idag om Släktforskare på turné i USA. Detta skulle vara en alldeles ypperlig nyhet att översätta till engelska för att uppmärksamma Rötters amerikanska besökare, ffa de som är bosatta i de aktuella delstaterna Illinois och Utah.  
 
MvH Helene

2011-09-12, 16:57
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fast vid det här laget är SwedGen Tour på väg till Colorado och Utah, men annars håller jag med.

2011-09-12, 17:03
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Oj, det går undan!  
 
Nu finns det förvisso en länk till en engelskspråkig sida men risken är att den inte uppmärksammas då nyheten är skriven på svenska.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-12 17:04)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-12 17:05)

2011-09-12, 17:18
Svar #4

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
DIS har info på engelska
 
http://www.dis.se/en/news/nyheter-fran-dis/158-swedgen-tour-2011.html
 
 
Men är det huvudsponsorn, kanske ...

2011-09-12, 17:32
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag noterade (lite för sent) att jag missade Colorado i mitt initiala inlägg. Nu är ju Illinois överspelat men lite reklam för Colorado och Utah rekommenderas. Ffa som nästa programpunkt verkar vara nu på lördag den 17:e.

2012-04-02, 12:06
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Något att lägga upp som 'Nyhet' på Rötters förstasida? Den amerikanska folkräkningen (Census) 1940.
 
http://www.ancestry.com/1940-census?o_iid=50760&o_lid=50760&o_sch=Web+Property
 
Helene

2012-05-14, 11:49
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Nu är det 11 månader sedan Swedish Roots uppdaterades med undantag av en länk till den icke engelskspråkiga sidan Gravstensinventeringen.  
 
Finns det en redaktör för Swedish Roots? Är denna i så fall insatt i släkt- och emigrantforskning?  
 
Helene

2012-05-14, 12:22
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Vidare undrar jag hur det går med projektet Släktforskning för invandrare? Läser man projektbeskrivningen så uppstår genast en central fråga.  
 
Ett av målen är (citat) att uppmuntra etniska minoriteter i Sverige till att bilda släktforskargrupper - och på längre sikt initiera bildandet av nya släktforskarföreningar bland dessa.
 
Hur många sådana släktforskargrupper är under initiering/uppbyggnad?
 
Helene

2012-07-19, 09:48
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som Helene och andra kommer att märka snart, så har den första föreningen bildats av utomeuropeiska invandrare, det rör sig om föreningen Spanskamerikansk Släktforskning - Genealogía Hispanoamericana (SpAm-Gen), som organiserar latinamerikaner med spanska som modersmål (vilket inkluderar 20 av Syd- och Nordamerikas nationer). Medlemmarna som bildade föreningen är från Colombia, Kuba, Peru, Chile, Argentina, Uruguay. Just nu arbetar föreningen med att skapa förutsättningar att släktforska i grupp, vilket i princip är omöjligt eftersom de släktforskningscentra mormonerna driver har för få läsapparater.
 
I Örebro har en grupp syrianer träffats några gånger för att initiera en verksamhet som ska syssla med släktforskning och sin specifika syrianska historia, och i Stockholm har initiativ tagits att bilda någonting liknande för kurderna.
 
Om Helene vill få ytterligare detaljer, kan hon med fördel vända sig till förbundsstyrelsen, som får löpande rapporter om verksamheten.

2012-07-19, 10:22
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Och med tanke på ovanstående så vill jag framföra en vädjan.
 
Mormonerna (dvs. Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga) har under många år mikrofilmat kyrkböcker över hela världen. Dessa filmer kan beställas till de talrika släktforskningscentra mormonerna driver vid sina tempel. I Stockholm har i alla fall något av släktforskningscentren varit välutrustat med flera läsapparater, men under senare år har kyrkan splittrat upp denna resurs och fördelat läsapparaterna så att det inte längre finns något ställe dit man kan åka för att släktforska i grupp, vilket är förutsättningen för t.ex. kurser.
 
Projektet Släktforskning för Invandrare samlar nu därför in gamla rullfilmsläsare som står och samlar damm, för att skapa denna resurs, eftersom folk med rötter utomlands inte som oss svenskar kan läsa kyrkböckerna i datorn hemma.
 
Har du, eller känner du till någon som har en oanvänd rullfilmsläsare (dvs. en läsapparat där man kan läsa rullfilm), så hör av dig till mig. Vi tar gärna emot den och betalar eventuell fraktkostnad. Vi kan tyvärr inte betala något för apparaten som sådan, men vi lovar att den kommer till nytta.

2012-07-19, 11:41
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jojje!  
 
Vad roligt! Jag ber att få gratulera. Det låter onekligen spännande. Några ytterligare detaljer känner jag inte att jag behöver. Jag var mest nyfiken på statusen i projektet.
 
Helene

2013-09-28, 20:28
Svar #12

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Idag har jag jobbat i DIS monter på bokmässan och hälften av alla frågor har med släktforskning utanför Sverige att göra.
1 kille med afro-amerikansk far och svensk mor.
2 tjej med indisk far och svensk mor
3 familj från Libanon
4 tjej med italienska föräldrar  
 
Det är litet trist att inte kunna hjälpa dem.
Jag har i alla fall uppmanat dem att intervjua sina far/mor-föräldrar och skriva ner det dom vet.
 
I morrn kommer säkert fler frågor om nya länder.
Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna