ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lokalisering i framtiden  (läst 4806 gånger)

2008-02-14, 23:15
läst 4806 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag undrar när nästa flytt ska bli av?
 
Enligt stadgarna gäller ju följande:
 
§ 11 Förbundsstyrelsens säte
 
Förbundsstyrelsen har sitt säte i Stockholm.
 
 
Jag tror inte det finns någon Solna-bo som kan tänkas sig att Solna är en del av Stockholm, så antingen måste förbundet flytta eller stadgarna revideras (om nu inte styrelsen har ett eget litet undangömt rum någonstans i Stockholm)

2008-02-15, 00:19
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Var Sundbyberg en del av Stockolm?
Eftersom de var egen stad en gång i tiden,  
kanske de bara betrakta sig som ev 08-or.
I år är vi alla nollåttor 2008
Jan-Christer

2008-02-15, 01:13
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Varken Sundbyberg eller Solna är Stockholm, de är egna städer. Däremot kan man kanske vidga begreppet Stockholm, eftersom alla kommuner i Storstockholm faktiskt ligger i Stockholms län. Sätet är dock inte liktydigt med kansliet...
Inte heller Släktforskardagarna i Stockholm hölls i Stockholm. De hölls i Sundbyberg och Nacka kommuner, och stämmofestligheterna hölls i Lidingö kommun.
Vi lantisar är inte så noga med Stockholmsbegreppet, Fjollträsk eller Tokholmen inbegriper hela skiten. Det är nästan så att Uppsala- och Södertäljeborna får se upp för att inte sopas med i svepet.

2008-02-15, 04:00
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, huvaligen, vi vill verkligen inte sopas med i det begreppet!

2008-02-15, 07:57
Svar #4

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Nu får vi nog hyfsa debatten lite grand,
 
Stockholmare är alla som är födda inom kgl. huvudstadens gränser. 08:or är alla inflyttade lantisar. Tokholmare är alla inflyttade lantisar som är språkbegåvade och försöker surra på vårt eget ädla tungomål efter en vecka. Varianten Tokholmare är de som åtminstone vi här uppe i Dalarna får hjälpa upp ur dikena på vintrarna.
 
Sen är det ju skillnad inom staden gränser. Juvelen är Söderkisen och Söderbönan.  
 
Den som är intresserad av lingvistisk ekvilibristik kan väl kika på På spåret på TV när Hoa Hoa är med.
 
Jodå - jag är född söder om Slussen och norr om Skanstullsbron.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 15 februari, 2008)

2010-11-23, 13:02
Svar #5

Sten Magnusson

Jag befann mig några år rätt mycket på Göteborgs landsarkiv och funderade ofta på att besöka förbundets lokaler där, men det blev aldrig av då jag tyckte att det låg något avsides.
 
Om man däremot hade lokaler någonstans i centrum t.ex. på Östra, Norra, Västra eller Södra Hamngatan i närheten av Göteborgs centralstation vore det enklare för besökare att snabbt kunna komma dit, så jag tycker det är synd att det inte finns några lokaler i Göteborg.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-24, 06:16
Svar #6

Lars Larsson

Jaha - å vem skulle betala de lokalerna i centrala centrum?
 
Mvh
 
Lars Larsson

2010-11-25, 01:43
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Och varför ska förbundet ha lokaler i t ex Göteborg? Lokal verksamhet bedrivs av föreningarna och förbundet är ju ett förbund, ingen förening. Under förre förbundsordförandens tid försökte man bedriva föreningsverksamhet i förbundets lokaler i Sundbyberg, med känt resultat. Finns ingen anledning att repetera det misstaget.
 
(Meddelandet ändrat av tord 2010-11-25 01:52)

2010-11-25, 10:49
Svar #8

Sten Magnusson

Bedriver inte förbundet verksamhet för att skapa intresse för släktforskning även för de som aldrig haft en tanke på det tidigare?
Det är väl i så fall knappast tal om föreningsverksamhet?
 
Om det nu är så borde man väl kunna ha en central lokal åtminstone i Sveriges näst största stad, där t.ex. de som är tvungna att t.ex. göra uppehåll på sin tåg- eller bussresa kan göra ett kortvarigt besök i en släktforskarlokal och kanske t.o.m. köpa någon av förbundets produkter?
 
Man kanske t.o.m. skulle kunna få lite inblick i förbundets verksamhet på plats och då skulle ev. lokalkostnaden uppvägas av intäkter från försäljning.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-25, 12:05
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns nog många ställen i landet där man skulle önska lokaler - men är det kostnadseffektivt? Medlemmar från andra delar av landet vill nog inte betala för lokalavdelningar när det finns föreningar. Att engagera sig i Stockholmsbaserade aktiviteter på förbundet, DIS, GF är dock svårt tom för oss i Uppsala och ännu svårare för de som bor längre bort.  
Däremot har GF ett bra initiativ som har årsmötet i Uppsala 2011 (9 april). Jag hoppas att det blir fler Uppsalabor som kommer.

2010-11-25, 12:30
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och har förbundet den typen av verksamhet som Sten beskriver i Sveriges största stad?

2010-11-25, 12:46
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nej, i och för sig inte. Det är väl inte förbundets uppgift att driva samma verksamhet som föreningarna. Men det ligger en tanke i Stens inlägg. Kunde man hitta (få donerat!) en bra annonsplats där många möts och många väntar otåligt, typ järnvägsstation. Sedan sätta upp en attraktiv liten utställning med kontaktuppgifter så kanske man skulle vinna ett antal själar.

2010-11-25, 12:49
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Nej Sten, förbundet har ju (som de flesta vet) ingen som helst verksamhet i Sveriges största stad!
 
Beträffande förbundets produkter kan föreningarna sälja dem i kommission - och tjäna en slant. Förmodar att föreningarna i Sveriges näst största stad redan gör så. Om inte, är det väl dags att sätta igång.
 
Chris förslag borde väl också vara föreningsbaserat, det är ju föreningarna som bedriver lokal verksamhet och som behöver medlemmar.  
 
(Meddelandet ändrat av tord 2010-11-25 13:02)

2010-11-25, 13:06
Svar #13

Sten Magnusson

Låt oss för enkelhetens skull ta några exempel.
 
Nu har det ju blivit modernt med s.k. ABM-samverkan, vilket innebär att de arkiv, bibliotek och museer som finns i en stad t.ex. Göteborg samlas i ett hus kallat t.ex. Arkivcentrum e.dyl. Nu vet jag inte om man startat något sådant i just Göteborg, men där har man ju flera stora arkiv, bibliotek, museer m.m. Om t.ex. några av dessa samlas under gemensamt tak, varför skulle då inte Sveriges Släktforskarförbund kunna göra det ihop med sina egna lokala föreningar i samma hus?
 
Göteborg har ju dessutom goda kommunikationer med övriga landet, vilket ju heller inte kan vara någon nackdel.
 
Detta var ju bara ett exempel, men initiativ kan ju komma uppifrån genom att t.ex. en enkät sänds ut till samtliga medlemsföreningar där man ställer några frågor om vilket intresse som finns för genomförande av sådana åtgärder.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-25, 13:07
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tanken med annonsplats är jättebra,men jag tror inte att det är förbundet som ska stå för sådant, utan det ska vara lokalt förankrat. Finns det inte förutsättning för en förening, sök samarbete med närliggande. Behövs det material, fråga förbundet, kanske de har något, eller vet vem som har.

2010-11-25, 13:12
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har inte den lokala föreningen lokaler i anslutning till ett sådant ABM centrum i Jönköping? Eller minns jag fel?
 
Varför inte förbundet? T ex på Stockholms central, det finns många föreningar i Stockholm och man kunde då minska kostnaderna. (Förbundet samordnar och föreningarna deltar). Alla platser där folk har tråkigt är bra annonsplatser. Och där många reser, därför kanske inte ens de lokala föreningarna är optimalt.
(Vart du än är på väg  - det finns en släktforskarförening för dig! Kontakta.....).

2010-11-25, 13:34
Svar #16

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Min lokala förening har ett utmärkt samarbete med det lokala stadsarkivet, som även är landsarkiv för hela länet, och dessutom ett lika gott samarbete med stadens stadsbibliotek. Klarar man inte av att hantera den sortens samverkan i Sveriges näst största stad?
 
(Meddelandet ändrat av tord 2010-11-25 13:34)

2010-11-25, 13:35
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag tycker personligen att förbundet ska syssla med de större sakerna och att föreningar tar ansvar för de lokala delarna. Det finns ju möjlighet att samordna på lokal och regional nivå utan att dra in förbundet.
 Om vi tar Stockholms Central som exempel, varför ska då inte fler stationer behandlas likadant? Jag tycker flygplatser är bra ställen, där väntar många, etc. Vem gör utsortering av var aktiviteter ska göras, och vem ska stå för kostnaden?
 
Men gärna förslag på bra affischer eller material, kanske en sammanställning på lyckade kampanjer(om det skickas in info om sådant från lokala arrangemang). Ett ställe att berätta om lyckade och misslyckade arrangemang skulle jag vilja se på Rötter (som ju är en förbundsangelägenhet).

2010-11-25, 13:37
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag antar att den grundläggande frågan är hur man ska rekrytera aktiva, i alla åldersgrupper, men främst de yngre. Det är en fråga som alla föreningar brottas med i dag, inte bara släktforskarföreningar. Efter många år i föreningsverksamhet så är jag ganska övertygad om att det behövs nya grepp. Allt nytt kommer inte att fungera men nya idéer måste prövas, utan att någon tar illa upp. Det är inte kritik mot den existerande verksamheten, bara ett realistiskt konstaterande av att det är andra tider med många konkurrerande aktiviteter.

2010-11-25, 13:43
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Mats
Det är ju frågor som ska lösas - där är ett förbund bra att ha! Visst ska fler stationer/bussstationer/flygplatser kunna vara med i planerna. Men Sthlm Central är den största knutpunkten för alla delar av Sverige därför tog jag den först.Där kan man ha rikstäckande information som når fram till folk från hela landet. Arlanda är väl den andra centrala knutpunkten.
 
Exempel på lokal aktivitet bland resenärer kan ju vara att dela ut ett enkelt informationsblad på pendeltågen till Uppsala, minst 10 000 personer pendlar varje dag.

2010-11-25, 14:41
Svar #20

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tycker att alla ni som uttalat er skjuter över målet - och bommar poängen totalt!
 
För det första så lever vi i en värld där bara en del av befolkningen nyttjar kollektivtrafik. Varför bara satsa på dem? Och har de verkligen tid att ställa sig framför en informationstavla för att läsa om något de egentligen inte har tid till just då?
 
För det andra är det väl just föreningsaktiviteter som folk INTE går på längre. Alla lokaler och många föreningar sitter och sörjer gamla tider då folk kom till föreläsningarna och utnyttjade föreningslokalerna. Nuförtiden nyttjas de bara av en liten klick som bosatt sig i dem.
 
Var är då folk idag? Jo minsann, de sitter och surfar på i-poden, i-phonen, eller i-paden (läsplattan - utsedd till årets julklapp), helt uppslukade av den information som finns där (internet). Överallt, på tunnelbanan, i bussar, på alla tågstationer (inte bara Stockholms central!), caféer, bilköer, och hemma hos sig, sitter miljoner och försöker roa sig med Facebook, bloggar och allt vad det heter...
 
Har vi nu blivit så rigida att vi inte inser att det är där vi måste finnas? Att det är via program som Vem tror du att du är? som vi kommer att få den nya intresserade, och att det är på Internet de kommer att söka informationen. Då duger det inte med någon gammaldags inställning, eller tavlor på centralstationer. Inte ens den befintliga hemsidan duger längre, och kanske vi måste göra som dagstidningarna tvingas, nämligen att anpassa vårt format till de medier som faktiskt dominerar idag.
 
Vi kunde snabbt anamma moderna medier när mikrofilmsläsningen övergick till digitala medier. Nu är det dags igen att ta ett steg i moderniseringen av släktforskandet. Men då måste vi snabba på att sätta någon att anpassa det vi har att erbjuda till de nya formaten.
 
Lokaliseringen i framtiden gäller bara var man ska placera personerna som jobbar med den anpassningen. Man kommer inte att behöva några dyra lokaler som faktiskt ingen besöker (jag vet - jag jobbar där). Inte ens bokhandeln behöver man egentligen ha på någon central plats, eftersom den i 99% av fallen säljer via nätet. Det kanske kommer in en enda kund per dag för att köpa något därifrån, medan brevbäraren får bära iväg säckvis med försändelser varje dag till de som handlat via internet.

2010-11-25, 16:04
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag är inte säker på att vi bommar målet helt - härom lördagen var det Öppet Hus på Genealogiska Föreningen (GF), det kom över 100 personer till våra lokal och det var ganska många som blev medlemmar. Hur hittade de till oss? En enkel enkät gav svaret: genom affischer på stan, genom information i lokaltidningen och på stadens aktivitetswebb, på hemsidan, via Facebook etc. Dessutom fanns naturligtvis det personliga samtalet med, kontakten med grannen, vännen, arbetskamraten som är den bästa vägen att sprida ett positivt  budskap.
 
Det som är intressant är att det är en blandning av metoder, där ingen är bättre än den andra.  
 
Sedan lanserade GF sitt Klipparkiv, åtkomligt via den befintliga medlemsssidan på webben. Hur gick det?  Ett mycket positivt mottagande och jag törs inte säga hur många nya medlemmar det ger, men det rasar in medlemsanmälningar via webben. En mycket positiv utveckling.
 
Hur tolkar jag detta?  Var inte rädd att prova nya grepp, men släng inte det gamla överbord, allt och alla har inte blivit elektroniska :-)

2010-11-25, 16:30
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag blir knappast imponerad av det du skriver Mats. Hundra personer på ett öppet hus i Stockholm... Vi har hundra personer på våra öppet hus i Mora, varje år! En liten annons i det lokala bladet brukar ofta räcka.  
 
Men, min poäng är att utan en anpassning till de nya medierna, som faktiskt passar utmärkt till släktforskning, så kommer vi att fortsätta trampa vatten. Vi behöver förnya oss och släppa det gamla sättet att tänka. Föreningslivet kommer inte att behöva tillämpas i fasta föreningslokaler och med live-föreläsningar inför ett auditorium på tjugofem intresserade. Play-funktioner på webben kanske kommer att ersätta både föreläsningar och kurser, och de kommer att vara tillgängliga för folk via alla möjliga apparater dygnet runt.
 
Av de alternativ du nämner själv är fyra av sju webbaserade. Märkte du det?

2010-11-25, 16:53
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tack för att du är positiv, det känns skönt att jämföras med Mora, där konkurensen om själarna är stor :-9
 
Jag tycker att det vore bättre att se att det finns alternativ, alla var inte internetbaserade, vilket visar att vi ska använda flera vägar, inte bara inrikta oss på en.

2010-11-25, 17:05
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är lättare att få 100 pers i Mora än i Stockholm. Det tar längre tid och är krångligare att resa till ett möte i Stockholm än i Mora. Förutsättningen är att programmet är intressant förstås.
 
Man måste köra olika alternativ, som Mats säger. Alla har inte bara internet på hela tiden. Föreläsningar på nätet är inte lika givande som live - jag jobbar just med bägge typerna. Även om jag tror på mer internet-aktivitet så får man inte stirra sig blind på det. Det är kul att träffa folk också ibland.
 
Nu ska jag på live-föreläsning, trots min inneboende lathet. Och riktiga böcker läser många fortfarande.

2010-11-25, 17:58
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Då är väl allting frid och fröjd då... Vad ska vi oroa och jämra oss för då? Vi är precis det vi förtjänar att vara.

2010-11-27, 01:08
Svar #26

Sten Magnusson

Jag kommer just på en annan sak i sammanhanget. Med sitt kulturliv, flera stora arkiv, museer och bibliotek är väl Göteborg en stor knutpunkt för åtminstone sydvästra Sverige väster om Vätterbygden t.o.m. Värmland i norr. Bra kommunikationer, m.m.
 
Besöksfrekvensen torde ju kunna bli större om man som jag skrev innan lägger en besökslokal på ett ställe dit det är lätt att hitta och det finns bra lokala kommunikationer som det ju är i närheten av t.ex. Centralstationen.
 
Även om det troligen inte blir av, vore det inte värt att åtminstone utreda?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-27, 01:40
Svar #27

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Förbundet har ingen - och behöver inte någon - besökslokal, vare sig i Göteborg eller annorstädes. Den saken är död!!!
 
(Meddelandet ändrat av tord 2010-11-27 01:48)

2010-11-27, 05:08
Svar #28

Sten Magnusson

Med det resonemang som förs ovan är det kanske inte så konstigt om en och annan släktforskare tvekar att gå med i någon förening ingående i Sveriges Släktforskarförbund.
 
Vad är det som säger att Förbundets huvudlokal ska vara i Stockholm? Jo paragraf 11 kanske någon säger, men Sveriges Släktforskarförbund är väl ändå inte lika med dess styrelse.
 
Står det t.ex. något i stadgarna om att man inte kan ha en informations- och utställningslokal för de produkter som säljs? Detta på en i övrigt central plats där det är mycket verksamhet.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-11-27 08:08)

2010-11-27, 09:33
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det finns inget hinder i stadgarna för en lokal av ovan nämnt slag, men varför ska förbundet spendera mer pengar än vad som kommer att komma in till dem på detta. Ska avgiften som föreningarna betalar höjas för att betala satsningen? Ska avgiften höjas för de föreningar som finns i närzon och som är de som kommer att vara mottagare av de flesta av de som blir intresserade?
 
Inte tror väl någon att lokal försäljning av produkter ska betala lokaler och personal, det lär behövas en rejäl subvention innan nollresultat uppnås.  
 
Inte ens i Stockholm, där det finns personal och lokaler tillgängliga, upplevs behovet av informations - och utställningslokal, drivet av förbundet, finnas. Det är iställer , som sagts ovan, bra att försäljning kan ske av lokalföreningarna, via kommissionsförsäljning, det ger en ökad marknadsföring för förbundsprodukter och det ger föreningarna en inkomstförstärkning.

2010-11-27, 09:53
Svar #30

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Även om det troligen inte blir av, vore det inte värt att åtminstone utreda?
Den här frågan är mer än tillräckligt utredd. Finns ingen anledning att förbundet satsar sina knappa resurser på detta.
 
Varför skulle en och annan släktforskare tveka att gå med i någon förening ingående i Sveriges Släktforskarförbund för att förbundet saknar en totalt onödig lokal i Göteborg?
Resonemanget är absurt och, som redan nämnts, frågan är död.

2010-11-27, 10:00
Svar #31

Sten Magnusson

Nu kan jag väl kanske tillägga att då jag ofta var i Göteborg på 1990-talet hade som sagt var förbundet en lokal, men relativt svårtillgänglig jämfört med t.ex. landsarkivet.
 
Dessutom var det då inget tvång på att man skulle vara medlem i någon förening ingående i förbundet. Stödjande medlemskap avskaffades ju först för ca 8 år sedan.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-27, 10:17
Svar #32

Sten Magnusson

Tord!
 
Menar du på fullt allvar att frågan skulle vara mer än tillräckligt utredd. enbart här? Det är väl ändå förbundet som skulle kunna skicka ut en enkät till samtliga medlemsföreningar och därigenom kunna få svar på vilket intresse det kan finnas ute i landet för t.ex. lite fler avdelningar som drivs i förbundets regi i samarbete med den lokala föreningen.
 
Vi som debatterar här (f.ö. på en plats som inte är tillgänglig för alla) kan ju bara framföra förslag, men till slut är det ju ovanifrån ev. utredningar görs.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-27, 11:02
Svar #33

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Frågan är tillräckligt utredd av förbundet. Är man är angelägen att frågan ånyo aktualiseras ber man den förening där man är medlem lämna en motion i ärendet till nästa förbundsstämma. Det är så det fungerar i en demokratisk organisation.

2010-11-27, 12:08
Svar #34

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Frågan ÄR verkligen utredd, hoppas jag, som var en av dem som satt i lokaliseringskommittén som var den instans som föreslog dagens modell. Vi var rörande eniga om att det bara skulle finnas ett kansli, och faktum var den att det t.o.m. beslöts att rekommendera styrelsen att spola sammanträdeslokalerna också, vilket styrelsen inte efterlevde.
 
Personligen hade jag gått ännu längre i att skala av kostnader, t.ex. genom att INTE ha kansliet i Stockholm utan i glesbygd, där lokalhyror är minimala och där man inte behöver betala folk femtusen mer i månaden för att de ska kunna betala bostaden. All service kansliet står för, nämligen, skulle kunna hanteras från vilken del av Sverige som helst.
 
Nu är det som det är, och den enda poängen med att lokalisera förbundskansli tillsammans med Stockholms lokalföreningar, är att man trots allt bibehåller någon slags kontakt med släktforskare fysiskt, även om det i realiteten mest rör sig om en massa tjafs (läs lappuppsättning) om vem som lämnat matresterna i kylskåpet eller glömt att sätta på diskmaskinen.
 
Jag tror att de mest fruktbara samarbetsformerna är de som kan uppkomma mellan bibliotek, arkiv och lokala släktforskarföreningar. Kanske framtiden kan bjuda på ännu trevligare kombinationer, som t.ex. samarbete mellan bokhandlar och släktforskarföreningar, genom att man kombinerar föreläsningar i samband med att en bok släpps eller liknande. Bokmässan i Göteborg kan kanske visa på exempel på hur man kan uppmärksamma smala intressen genom att förena branscher. Aktörer som Genline/Ancestry eller ArkivDigital kanske kan vilja vara med på ett hörn i dessa sammanhang, för varför skulle bara Släktforskardagarna vara ensamma om att skapa jippon för släktforskare?
 
Kommer man så långt, kanske den gamla föreningslokalen, som man får betala dyra pengar för, kan slopas. Särskilt om man betänker att alla släktforskare kommer att ha var sin läsplatta (dator) i portföljen vart de än går. Det betyder en framtid utan läsesalar eller datorhallar, bara trivsamma latte-fik och sköna sittgrupper, där man har tillgång till allt (hela det gamla biblioteket) via sin egen dator.
 
Hurra för framtiden!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna