ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2008  (läst 2250 gånger)

2008-02-10, 11:29
läst 2250 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej
Det är säkert flera som tagit upp detta men jag hittar i skrivandes stund inget om det. Jag har mailledes fått en faktura från Sveriges Släktforskarförbund på 120 kr. Min fråga är: Det står att jag skall betala 20 kr i frakt? Vilken frakt är det som jag skall betala? På de ställen jag läst om avgiften för att skriva på anbytarforum står det att man skall betala 100 kr. Jag tänker betala fakturan via nätet.  
Mvh
Birgitta

2008-02-10, 12:16
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Avser fakturan Användarkonto? Har du anmält dig (för att få användarkonto) efter nystarten i november/december?

2008-02-10, 12:24
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ja, jag har anmält mig för att få användarkonto efter nystarten. Då avser väl fakturan den summa man får betala för att få fortsätta skriva på anbytarforum. Det står att pengarna (100 kr)går till Rötters vänner. Det är alltså tjugan för frakt som jag undrar över?
 
Lite kul är det att det även står Fritt vårt lager på fakturan?
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 10 februari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 10 februari, 2008)

2008-02-10, 13:18
Svar #3

Carl Szabad

Birgitta! Kan du meddela mig beställningsnumret på fakturan ska jag se vad som kan ha hänt.

2008-02-10, 13:48
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tjugan är förmodligen porto och expeditionsavgift, om du fått fakturan per post.
 
Fritt vårt lager har väl råkat komma med därför att den standardformuleringen (en inställning i administrationsprogrammet) inte har avmarkerats före utskriften av fakturan.

2008-02-10, 15:36
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Porto och exp.avg. på ett frivilligt bidrag???? Que?
 
Eller har vi nu två grupper. Dvs den vanlige vännen, den som, liksom jag helt frivilligt alltid betalat till vännerna. Å så den nya gruppen, den som beslutades av förbundsstyrelsen, de som vill ha konto på AF och därmed hamnat utan att ha bett om det som en vän.
 
Är det alltså så att vänner grupp ett betalar sitt frivilliga bidrag om 100 kronor minst och slipper porto och exp. avg. emedan den nya gruppen betalar samma summa men får betala för porto och exp.
 
Snurr snurr snurr....
 
Tack Carl för att Du kollar.

2008-02-10, 17:23
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Nej jag har inte fått fakturan via vanlig post utan via mail. Jag har mailkotakt med Carl Szabad som kollar upp detta.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-02-10, 17:27
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om man beställer medlemskap i Rötters Vänner via nätbokhandeln och vill ha en faktura hemskickad tillkommer porto och expeditionsavgift. Jag kollade alldeles nyss i nätbokhandeln. Och där står det faktiskt att 25 kr tillkommer.
 
Om man betalar med kontokort eller till förbundets plusgiro utan att be om faktura, kostar det inget extra.
 
Den som vill stödja Rötters Vänner och/eller vill ha användarkonto för att få delta på Anbytarforum rekommenderas alltså att INTE gå via nätbokhandeln eller åtminstone inte be om faktura.  
 
Informationen kunde säkert vara bättre. Nu kan jag t.ex. inte hitta formuläret för anmälan till Rötters Vänner, om jag inte vill blanda in bokhandeln. Men det kanske är jag som letat slarvigt.

2008-02-10, 17:31
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Förlåt Birgitta, nu ser jag att du fått fakturan mailledes. Jag läste din allra första mening för slarvigt.  
 
Då är det uppåt väggarna fel med de extra 20 kronorna. Åtminstone tolkar jag det som att det är faktura utskriven på papper och skickad med posten som kostar extra.
 
Mvh
Ingegerd

2008-02-11, 08:57
Svar #9

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Ett par små frågor om förbundsavgiften.
 
Jag har för mig att jag har läst här på forumet någonstans om att förbundsavgiften är 9 kronor per medlem och år. När jag läser Diskulogen så ser jag att man för 2007 kalkylerat med en förbundsavgift på 120 kkr vilket skulle betyda cirkus 5 kronor per medlem och år kalkylerat på DIS 25 000 medlemmar som är det antal medlemmar man har räknat in i föreningen och som står i samma nummer.  
 
Kan någon upplysa mig om de rätta förhållandet? Kan någon också upplysa mig var i förbundet diskussioner om förbundsavgiftens storlek hålls (vilket fora)?

2008-02-11, 09:45
Svar #10

Carl Szabad

DIS lokalföreningar står för avgiften för sina egna medlemmar medan DIS centralt står för resten av medlemmarna, dvs de som ej är anslutna i någon lokalförening.

2008-02-11, 09:54
Svar #11

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Tack ska du ha Carl - jag blev lite fundersam när jag såg siffrorna. Så 9-kronan per medlem och år är den gällande avgiften?

2008-02-11, 10:04
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Bengt, medlemsavgiften/organsiationsavgiften beslutas av Släktforskarförbundets riksstämma (se Släktforskarförbundets stadgar på Förbundsnytt:
 § 19 Medlemsavgifter
Medlemsavgifter för medlemsförening och sammanslutning fastställs av riksstämman och baseras på antalet medlemmar respektive medlemsföreningar den 31/12 föregående kalenderår.
[...]
 
På Förbundsnytt finns även Angeläget, under rubriken Nyhetsbrev, där du i nummer 4/06 kan läsa protokollet från Riksstämman 2006 då medlems-/organisationsavgiften höjdes från 7 kr till 9 kr per medlem (den ändrades inte vid stämman 2007).
 
När det gäller DIS så är det som Carl skriver så att regionföreningarna betalar till Släktforskarförbundet för sina medlemmar, och det ingår ju inte i DIS ekonomi utan i respektive förenings ekonomi, men för de icke-regionanslutna medlemmarna betalar DIS organisationsavgiften.  
 
DIS 25 000 medlemmar inbegriper medlemmarna i regionföreningarna, alla får ju t.ex. Diskulogen.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 11 februari, 2008)

2008-02-11, 10:21
Svar #13

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Tack Eva, jag är fullt medveten om att medlemsavgiften fastställs på stämman - men jag undrade var man diskuterar medlemsavgiftens storlek eftersom det inte bara poppar upp ett förslag på stämman.
 
Dessutom kan jag väl säga att jag blev oerhört förvånad när jag läste om avgiftens storlek. Den visar ju på att släktforskarföreningarna runt om i landet inte vill ha ett fungerande förbund eftersom medlemsavgiften väl knappt räcker till hyran och driften av lokaler och i bästa fall lite fikabröd - nåja skorpor i alla fall - åt personalen.
 
Här sitter jag och många med mig och häver ur oss det ena förslaget efter det andra så jag förstår att förbundet måste beskatta medlemmarna en gång till - genom avgifter på än det ena och än det andra. Fullkomligt sanslöst enligt min mening.
 
För att seriöst driva släktforskningsrörelsen framåt borde medlemsavgiften vara minst 25 kronor per medlem och år. Först då kan medlemmarna börja få riktig nytta av ett förbund.

2008-02-11, 10:55
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hittills har väl förslag om ändring kommit från Förbundsstyrelsen (så var det 2006) och då diskuteras det väl där. Eftersom det sedan blir känt i kallelsen till stämma att det finns ett förslag om ändring, så diskuterar väl medlemsföreningarnas styrelser hur ombuden ska ställa sig på stämman.
 
Hälsningar,
Eva

2008-02-11, 11:53
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Medlemsföreningarna i Förbundet driver en hel del verksamhet på egen hand. De ser oftast Förbundet som ett komplement till denna verksamhet, inte som något huvudsyfte. De har själva kanske lokaler på plats där de verkar, vilket är bättre för deras syften än centrala lokaler. Ett centralt Förbund skall komplettera med det medlemsföreningarna inte klarar själva. Det kan sedan driva självfinansierande utgivning av olika produkter, driva resurser som medlemsföreningarna har nytta av som Anbytarforum, och samordna. Dock skall fokus ligga på de enskilda föreningarna.

2008-02-11, 12:12
Svar #16

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Du säger ju nästan precis vad jag föreslagit. Min mening är också att Förbundet skall ges ekonomiska möjligheter att DRIVA släktforskarrörelsen framåt ex.vis gentemot staten som ju sitter på vårt gemensamma kulturarv. Men att övertyga politiker är tids- och resurs-krävande.
 
På annan plats (Förbundets Ekonomi) har det kommit fram idéer som jag tycker är bra som gäller emigrantforskning. Ska man nå fram till ett givande samarbete med släktforskningsorgansiationer i andra länder tar det också resurser.
 
Det jag mest av allt önskar är egentligen bara att förbundsstämman tar beslut om att tillsätta en framtids/policy-grupp som får 2008 på sig att vaska fram ett bra förslag på hur förbundet ska arbeta framöver.

2008-02-11, 13:44
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min poäng, om den var otydlig, var att de flesta medlemsföreningar inte vill ha ett dyrt Förbund, utan att det bör klara sig på en lägre avgift.

2008-02-11, 14:08
Svar #18

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Är man så korttänkt ute i föreningarna, vilket jag i och för sig vägrar tro, är det ju lika bra att lägga ner förbundet och anlita en central skrivbyrå.

2008-02-11, 14:30
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bengt, det ligger säkert till som Anders R skriver. Den genomsnittliga föreningen ser inget enormt värde av förbundet för dess egen verksamhet.
 
Det här är egentligen en EU-debatt i miniatyr...

2008-02-11, 14:47
Svar #20

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag har inga belägg för varken det ena eller det andra men det måste ju i så fall bero på någonting.  
 
Det kan ju finnas föreningar som har tröttnat på förbundet eftersom det egentligen inte är ett förbund som är till för föreningsmedlemmar utan ett lätt maskerat rörelsedrivande företag som de får betala till.
 
Mitt mantra är och komer att förbli: Ett förbunds uppgift är att i varje beslut väga in medlemsnyttan.
 
Medlemsnyttan (förutom Anbytarforum) har jag inte sett till något av under de år jag varit medlem i en lokalförening så på det viset kan era antaganden vara korrekta.

2008-02-11, 14:52
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tidigare fanns enskilt medlemsskap direkt till Släktforskarförbundet (t o m 2002?), men det röstades bort på förbundsstämman efter många och långa diskussioner för och emot!
 
Det har även diskuterats Förbundsekonomi i Rötter och på Anbytarforum, men de debatterna har strypts eller åtminstone negligerats. Det verkar annorlunda nu med Förbundsforum. Det är bra. Få se om det blir fler aktiva i diskussionerna här, men hittills är det ju inte så!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 15:06
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nja, nog har Förbundet varit aktivt i olika sammanhang och synts och hörts i olika frågor. Därmed inte sagt att makthavarna ändrat sig!
 
Dessutom har ju flera informationsdatabaser sammanställts, och fler verkar det bli, som gynnar de flesta medlemmarna!
 
Det hade ju inte hänt och Arkiv- och Släktforskardagarnas genomförande hade väl inte varit lika storslagna om det inte fanns ett Förbund?
---
 
Det kommer alltid att finnas olika viljor om hur mycket som ska ske centralt och hur mycket som ska ske lokalt och det är väl en nyttig diskussion att föra, inte minst här i Förbundsforum, men för att det ska ha någon riktig genomslagskraft måste ju fler ordföranden och andra i lokalföreningarna delta. De diskuterar på den så kallade ordförandelistan idag, eller ägnar sig åt rena släktforskarfrågor kanske?
 
Resten förväntar man sig väl ska fungera ändå. Man engagerar sig väl i Släktforskningsföreningar för att ägna sig åt mer åt släktforskning och åt föreningsliv i mindre utsträckning, eller hur?
 
(Meddelandet ändrat av simson den 11 februari, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 15:30
Svar #23

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Topp Stefan,
 
Det var medvetet att vara en aningens provocerande med påståendet jag gjorde. Men visst de stora elefanterna måste ju ut på banan. Som det är nu håller de sig totalt undan förutom GF:s ordförande, vad jag tycker mig ha upptäckt i varje fall.
 
Vad gäller föreningsverksamheten så bor jag på en ort där jag varit medlem i en lokal förening i 4 år men inte nu längre. Jag har ingen anknytning till orten förutom en landshövding i samma län på 1920-30-talet som ju inte heller var härifrån. Så den lokala anknytningen och forskningsmöjligheterna för mig finns ju inte naturligt i den föreningen. För mig återstår ju då egentligen bara internet eftersom jag har 450 respektive 330 km till mina huvudarkiv som är LA i Gbg och Vadstena.
 
Det ärt också något för förbund och föreningar att fundera på - hur ska framtidens kommunikationsvägar att se ut.

2008-02-11, 15:53
Svar #24

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nog är det väl åtminstone en föreningsordförande till som verkligen är aktiv både på Anbytarforum och Förbundsforum, ordföranden i Jönköpingsbygdens Genealogiska Förening. Och inte bara aktiv skribent utan framförallt en som ställer upp med sökhjälp och goda råd. Eva Dahlberg heter hon och har t. ex. deltagit i den här diskussionen i förmiddags.  
 
Mvh
Ingegerd

2008-02-11, 16:04
Svar #25

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Det var ju roligt att höra - Jag vet ju inte alls vilka det är man pratar med.  
 
JBGF är en förening som åtminstone jag hyser stor respekt för i och med allt det fina material som lagts ut på nätet. Om jag hade outforskade anor i F-län så skulle de haft ytterligare en medlem. Men det kanske dyker upp några efter hand.

2008-02-11, 16:10
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag sitter i styrelsen för Tjörns släktforskare, och brukar vara stämmorepresentant för dem, så helt tyst från den sidan är det inte.
Jag anser att mina föreningar bör svara mot sina medlemmars intressen. På Tjörn innebär detta att vi lägger resurser på medlemsblad, årsbok och hemsida, samt att vi har lokala träffar. Inget av detta är gratis. Alla föreningar har begränsad ekonomi, och jag tror att det är många som ser bättre användningsområden för 25 kr/medlem än att betala en stor centralorganisation. Jag ser det inte som korttänkt av föreningarna att verka mot en allt för expansiv centralorganisation, jag ser det tvärtom som klokt att prioritera att driva en bra verksamhet som lockar så många som möjligt, och den vägen ge Förbundet intäkter.
För vad händer om Förbundet stärks för mycket på lokalföreningarnas bekostnad?
Jo, allt fler tycker att det är onödigt att vara med i en eller flera lokala föreningar, och Förbundet tappar intäkter.
Nej, det är en fördel med en begränsad centralorganisation med stor lyhördhet neråt.

2008-02-11, 16:19
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns ju en risk för att lokalföreningar går ur Förbundet om de är missnöjda med avgiften, verksamheten eller i värsta fall både och! Sådana röster har redan hörts på möten!
 
Men nu gäller det ju att vända skutan på rätt köl istället!  
 
Räcker medlemsavgifterna och andra standardinkomster till att täcka kostnaderna det närmaste året och året därpå?
 
Anders, törs man fråga hur er förening har röstat i frågor om Förbundets ekonomi de senaste åren? Hur har kritiken sett ut?  
 
När jag var på Förbundsstämman i Stockholm så blev jag och t o m Förbundsstyrelsemedlemmar förvånade över att det var så lite kritik jämfört med vad som var förväntat!  
 
Vad det berodde på har diskuterats i Anbytarforum förut. Jag vet inte om dessa diskussioner ligger kvar nu, hoppas det, för nu ska jag på livslevande fackstyrelsemöte o lite annat!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 11 februari, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 16:21
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kan man väga de helt legitima lokala intressena mot den exponering som ett förbund ger? Som framkommer i många inlägg är ättlingar spridda i det avlånga Sverige, men kanske vill ha kontakt med föreningar på anornas hemorter. Åtminstone jag hade aldrig hittat fram till de många föreningar jag är med i om det inte funnits en central organisation. En hel del föreningar har ju ökat sitt medlemsantal avsevärt i samband med utgivande av CD-skivor mm. En lejonpart av de nya medlemmarna bor utanför det egentliga verksamhetsområdet. Kanske är det inte bra med många passiva medlemmar, men klirr i kassan ger det nog. Så föreningarna vinner på att också ha en bra, ekonomiskt driven central organisation som servar med sådant som är för dyrt och omständligt att ta fram lokalt.

2008-02-11, 16:25
Svar #29

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Ditt resonemang förutsätter att medlemmarna i din förening bor och verkar i och runt omkring orten.
 
Själv är jag född och uppvuxen i Stockholm, bor i Dalarna, har hela min fars släkt i Västergötland och min mors släkt i Södermanland och Stockholms stad - tack och lov på rätt sida om Slussen.  
 
Det finns ju många många som har det på samma sätt ute i landet. Var hör jag/vi hemma i för förening?  
 
DIS kanske någon säger - jag är visserligen medlem i DIS men med förlov sagt är det ingen Släkforskarförening utan en förening för främjandet av användandet av släktforskningsprogrammet Disgen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna