ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2008  (läst 3234 gånger)

2008-01-20, 17:41
läst 3234 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Rötter borde återuppstå som en betaldatabas med massor av nytt material. Bara det att scanna och fotografera ovanliga, äldre släktböcker och annat intressant material skulle kunna generera en ny grupp källor av intresse. Kunde sedan folk komma överens så finns det samlingar som nu knappt är tillgängliga för oss utanför Stockholm som skulle kunna läggas in digitalt i en sådan databas.
 
Så knde man låta AF/FF vara fria från avgift.

2008-01-23, 12:57
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Se också under rubriken Elgenstierna, där även förslag på andra projekt nämns.
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 23 januari, 2008)

2008-01-23, 13:13
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här kommer ett annat förslag på nytt projekt, som kanske också kan bli inkomstbringande.
 
Om jag inte helt misstar mig, så togs det för några år sedan av Förbundet fram ett gemensamt gränssnitt för att publicera registrerade kyrkböcker på CD-skivor. Medlemsföreningar fick tillgång till detta för att publicera sina register. Jag tror också man gjorde en del för att harmonisera databaserna, så de kunde läsas av samma program. Jag var själv inte inblandad i detta, och har inte köpt någon av dessa skivor, men vill bestämt minnas att åtminstone Falbygden och PLF använder detta gemensamma gränssnitt. Finns det fler?
 
Min tanke är att detta också kunde lyftas ut på internet och resultera i en gemensam databas med avskrifter ur kyrkböcker på Rötter. Tillgängligheten till denna databas skulle t ex kunna vara så att föreningens egna medlemmar har gratis tillgång till sin databas, medlemmar i andra medlemsföreningar får tillgång till den med rabatt, och övriga betalar ett fullt pris.
 
Jag tror att en sådan databas, med flera föreningars register samlade i ett, kan vara klart attraktivt att söka i, och kan ge en del inkomster.
 
(tyvärr hittade jag inte i hastigheten någon information om det här arbetet med gemensamt gränssnitt för CD-skivor, så ovanstående är skrivet rakt ur minnet. Det var några år sedan det var mest aktuellt. Fyll gärna i med tillrättalägganden och synpunkter)

2008-01-23, 15:18
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Detta är precis vad Släktdata försöker göra redan, fast de gör allt gratis. Deras problem är främst att de ibland misslyckats med kommunikation och någon gång är väl heta på gröten och frågar efter de lagt ut saker...
För egen del är jag webbmaster åt en förening, Tjörns släktforskare, som sätter en ära i att publicera så mycket källmaterial som möjligt på nätet, gratis för alla. Jag vet många fler som gör så, och jag tror inte att dessa vore intresserade av att någon annan fick dra in pengar på att sälja vad de brukat sprida gratis. I synnerhet som en bra hemsida är bra reklam för en förening och ett effektivt sätt att nå nya medlemmar.
 
Jag tror att ett första kriterium för att ett projekt skall vara lämpligt bör vara att det inte slår undan benen för medlemsföreningars egna verksamhet eller bygger på att dessa skall överge verksamhetsgrenar.

2008-01-23, 15:49
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Förslaget handlar givetvis om att ge föreningarna inkomster, inte att ta ifrån dem inkomster!  Kom ihåg att förbundet, om ni vill ha ett förbund, endast är föreningarnas förlängda arm. Eller borde åtminstone vara det. Ett projekt i Förbundets regi måste givetvis gynna föreningarna.
 
Och visst är meningarna väldigt delade mellan föreningar om man ska publicera sitt material gratis, eller försöka tjäna en slant på det. Ingen kommer naturligtvis att tvinga er i Tjörn att deltaga i en gemensam registerdatabas.

2008-01-23, 17:08
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Namnet var/är väl presentationsprogrammet; sökning på det ordet ger lite fler träffar på föreningar som använder det.
 
Man får göra en flexibel betalningsmodell, alltifrån helt gratis till betalt per sökning. Kanske förbundets egna skivor kan vara med om man tar betalt på rätt sätt? Då kan man möjligen fånga in dem som visserligen vill söka på en viss CD men drar sig för att köpa hela.

2008-01-23, 18:53
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så var det ja! I den här diskussionen beskriver Carl Szabad hur man med programmet kan söka i flera sådana databaser samtidigt på hårddisken. Steget är då inte långt tankemässigt till att kunna göra det på nätet också.
 
Om Förbundet kan hjälpa föreningarna med ett presentationsprogram på CD varför inte erbjuda samma sak på nätet? Till gagn både för föreningarna och Rötter.

2008-01-24, 00:54
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, Du har uppenbarligen missat att DIS och Genealogiska Föreningen i november förra året startade just ett sådant projekt som Du efterlyser ovan. Och av just det skäl Du anger, tillgängligöra material för dem som bor utanför Stockholmsområdet. Projektet har presenterats i Diskulogen och på olika håll på nätet.

2008-01-24, 02:31
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Vilket projekt skulle gynna släktforskningen mest.
 
Jag tror att en avskrift av födelseböckerna fram till att flyttbok börjar att föras i samtliga socknar skulle gynna forskningen. Om en socken börjar att föra flyttbok innan alla har gjort det skall i första hand flyttboken digitaliseras detta för maximera nytta/arbete förhållandet.
 
Tillgång till en dylik databas skulle många släktforskare vara beredda att betala för, eftersom det skulle ge stora möjligheter att hitta försvunna anor.

2008-01-24, 07:02
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lena
 
Nej då, det har jag inte missat och det är jättebra. Men det är inget som hindrar, enligt flera inlägg ovan, att fler gör samma sak. Just GFs samlingar är mycket välkomna, eftersom de varit svåra att nå för alla som inte bor i Stockholm och har tid på dagarna. Jag ser fram emot att GFs samlingar blir tillgängliga!

2008-01-24, 14:14
Svar #10

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Anders Berg !
Jag tror hellre på den modell som finns hos Tjörns Släktforskare och där verkar det inte ha varit något problem att digitalisera. Tvärtom så tror jag att intresset bland medlemmarna för att medverka blir större med den modellen än den du beskriver. Däremot så kanske det kunde vara bra med ett totalregister som beskriver vad som finns digitaliserat och hos vilken förening man kan söka det. Lägg det registret hos förbundet och låt det vara avgiftsfritt. Allting blir inte bättre bara för att det blir avgifter

2008-01-24, 14:21
Svar #11

Carl Szabad

Ingemar! Det finns redan ett sådant register, Register-Sök, under Databaser från Rötters startsida. Promlemet är bara att det i alla år varit väldigt svårt att få ur de olika registermakarna (oftast föreningarna) vad som finns registrerat. Jag har själv fått surfa runt på föreningarnas olika hemsidor för att leta fram register, något som det för närvarande inte längre finns tid till.

2008-01-24, 18:05
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ingemar,
 
Jag tror också att Tjörns modell kan vara bättre om det gäller att få medlemmar engagerade och framförallt tror jag att allt som är gratis mottas med stor tacksamhet av oss som använder register och digitaliseringar!
 
Men mitt förslag handlar mycket om att hitta en ny inkomstkälla och att ge Rötter ett intressant innehåll. Presentationsprogrammet på CD är väl utarbetat för att föreningar lätt ska kunna sprida (läs: sälja) sina register. En webbversion skulle utöka möjligheterna att ordna flexibla betallösningar.

2008-01-24, 18:41
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men knäckfrågan är nog om en sådan webbversion av presentationsprogrammet ska ligger under förbundets Rötter eller under varje förenings egen hemsida. Som Anders R säger är föreningens hemsida kanske den bästa reklamen för föreningen.  
 
Jag som ser detta lite från distans tycker ju att Rötter tillhör föreningarna, och det borde gå att lösa ett sådant problem. Men men... Det fina med dessa register är att det är skyddat material i föreningarnas ägo och inte vem som helst kan göra samma sak, medan en scanning av t ex Schlegel & Klingspor och försök att sälja det stöter på konkurrens från en del kommersiella aktörer som kan göra samma sak.
 
Idén är i alla fall planterad, och jag ska inte älta det mer!

2008-02-28, 21:07
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
På Rötters första sida läser jag idag om Majoritet har släktingar i andra länder. Jag har funderat på just detta en tid och undrar om inte en variant skulle kunna bli ett projekt för Förbundet och medlemsföreningarna, t ex släktforskning för utomeuropeiskt födda?  
 
Vi är ju ett mångkulturellt land idag. I vilken grad avspeglar sig detta i verksamheten? Kanske har vi glömt bort dem som kommit till Sverige de senaste 15-20 åren? Det är många som fått en fristad här efter första Irakkriget och Balkankriget. Ska vi inte erbjuda också dem en möjlighet att söka sina rötter? Känner de öht till Sveriges Släktforskarförbund?  
 
Vi får tänka på hur många svenskar en gång lämnade fädernelandet för att söka lyckan i utlandet, främst USA, och vars ättlingar idag söker sina rötter här. Även om invandringen idag nästan uteslutande beror på krig och förföljelse och inte arbetsmarknadskäl, har många utlandsfödda svenskar lika starka band till sitt fäderneland som en gång våra förfäder. Men dess anor finns att söka i helt andra kulturer än de vi är vana vid. Hur forskar t ex en muslim på sina anor? Har de kyrkoböcker i ett muslimskt land?  
 
Om Förbundet initierar något för dessa grupper, visade vad släktforskningen har att erbjuda dem som är född i Asien, Irak eller på Balkan, kunde en ny kundkrets skapas och samtidigt leda till ny kunskap och förståelse för andra kulturer, något som bidrar till mindre av segregation och främlingsfientlighet. Ett projekt med flera fördelar alltså!

2008-02-29, 11:25
Svar #15

Carl Szabad

Nej, det förs inga kyrkböcker i muslimska länder.
 
När jag för några år sedan skulle prata släktforskning i ett radioprogram satt även en svensk-irakisk journalist och väntade på att bli intervjuad om situationen i hans födelseland. Jag passade då på att fråga om hur släktforskning går till i muslimska länder. Det visade sig att han själv hade forskat via gravstenarna på begravningsplatser efter sina förfäder. Han kom dock inte så många generationer på det viset.
 
I alla kristna sammanhang har man dock fört kyrkböcker över de tre viktigaste ceremonierna, dopet, vigseln och begravningen och ofta även födelse och död. I hela Europa (och kristna församlingar i övriga världen) förekommer alltså kyrkböcker ungefär som i Sverige, fast husförhörslängder finns bara här.
 
I Frankrike har man sedan 1730-talet en helt civil folkbokföring där födsel, vigsel och död anmäls hos borgmästaren.
 
Annars är Cyndi´s list en utmärkt länksida om man vill veta mer om forskning i andra länder.

2008-03-01, 00:23
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, det var ju tråkigt för dem med rötter i dessa länder. Då är sannolikt intresset för släktforskning bland dem minst sagt begränsat. Behovet av något projekt inriktat mot dessa grupper bortfaller därmed. Verksamheten bör då inriktas på att som hittills, som du också antyder, hjälpa dem som har en kristen bakgrund.
 
Tack för informationen och trevlig helg!

2008-03-01, 07:54
Svar #17

Carl Szabad

Intresset för släktforskning behöver inte vara mindre bara för att officiella källor saknas. På 1990-talet diskuterades inom förbundet att dra igång ett projekt i invandrartäta områden med syfte att den muntliga traderingen om släkten skulle dokumenteras för framtiden. I och med att äldre generationer dör ut försvinner kunskap som är ovärderlig för den som är intresserad av släktens bakgrund, vilket naturligtvis gäller även dem som har etniskt helt svenska rötter.
 
Idén mynnade dock inte ut i något konkret.

2008-03-01, 08:00
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Problemen med att finna sitt ursprung gäller också många europeer som kommer från länder där krigen raderat ut arkiv och andra källor. Där har det också varit viktigt med den muntliga traditionen. Sedan kan man också se att just krigen och alla umbäranden genom dem har gjort överlevnaden viktigare än anorna.

2008-03-01, 10:53
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På 1990-talet gjordes dock från förbundet och kansliet vissa ansträngningar för att skaffa in uppgifter om hur man forskar i olika länder, ett antal böcker om detta införskaffades till det numera tydligen försvunna biblioteket, och dåvarande förbundssekreteraren Pelle Lindman skrev runt till olika ambassader och frågade om folkbokföringen i hemlandet, men som jag minns det var gensvaret ganska klent.
 
Nämnas kan ju också att LDS (mormonerna) på sin hemsida (om man gräver en stund) har handledningar i släktforskning för en rad olika länder, som man kan ladda ner.

2008-03-01, 15:46
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns i förbundet ett Internationellt råd. Det kom efter en stämmomotion och därpå följande stämmobeslut men var svårt att få intresserade som hade möjlighet att bemanna rådet under förra verksamhetsåret, i år lär det dock ha i alla fall bemannats.
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-10, 09:11
Svar #21

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 02:13
    • Visa profil
En registrering av Amerikanska kyrkoböcker (det finns 1500 mikrofilmer på emigrantinstitutet i Växjö). Tycker jag verkar vara ett bra projekt. Har efter 24 års forskande inte hittat någon av mina närmaste utvandrare i befintliga register.
 
mvh Roger

2008-03-10, 09:16
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det låtter som ett mycket bra projekt. Frågan är om emigrantinstitutet ställer upp på det. Men att göra det materialet mer tillgängligt för de som inte kan åka till Växjö är en mycket bra idé. De har också mycket mer i form av t ex dödsrunor och tidningar som skulle vara fint att ha på nätet, ev mot avgift.


2008-03-10, 09:31
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Finns det i digital form, Carl? Annars har vi ju ett gyllene tillfälle att se till att det blir så, med vederbörliga tillstånd etc.

2008-03-10, 11:28
Svar #25

Carl Szabad

Jag utgår från att han fick priset för att han hade digitaliserat det. Och då misstänker jag att det finns på Emigrantinstitutet.

2008-03-10, 11:44
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Borde kanske lagt förslaget om central svensk databas över nekrologer/dödsrunor här istället.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-10, 12:10
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Chris, det finns digitalt på Emigrantinstitutet/Utvandrarnas hus enligt hemsidan:
* Databas över dödsnotiser i svensk-amerikanska tidningar.
* Databas över medlemmar i de svensk-amerikanska kyrkorna.  
 
I Emigranten nr 2/2007 (Organ för Emigrantinstitutets Vänner och Svenska Emigrantinstitutet) står på sidan 8 om ett symposium som hölls den 31 oktber 2007, kallat EmiWeb-symposiet, för emigrations- och släktforskarinstitutioner med syftet att samla de krafter som dokumenterar emigrationsepoken i en webbaserad databas där personuppgifter, fotografier, brev, utvandrarkontrakt mm skall läggas in och mot en prenumerationsavgift tillgängliggöras för forskarvärlden.
 
Inga tidplaner framgår av artikeln, mer än samtalen kommer att fortsätta under 2008.
 
hälsningar,
Eva
 
PS. EmiWeb nämns ju också i diskussionen Anbytarforum » Förbundsforum » Projekt » Emibas
 
(Meddelandet ändrat av edah den 10 mars, 2008)

2008-03-10, 12:54
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bra då finns första steget i alla fall. Men en databas är bara av stor betydelse om man kan komma åt den, så jag hoppas att man snabbt löser web-publiceringen. Kan Släktforskarförbundet driva på? Eller kanske samarbeta?

2008-03-10, 22:18
Svar #29

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundet har haft flitiga kontakter med Emigrantinstitutet, nu senast i februari då Anna-Lena Hultman och jag sammanträffade med den nye chefen, Lars Hansson. Vid varje sådant tillfälle har vi påtalat vikten av att befintliga personregister, inte minst då SAKA (Svensk-Amerikanska Kyrkoboksregistret) och Dödsnotiserna i svensk-amerikanska tidningar, snarast blir publikt tillgängliga. Antingen på CD (som vi erbjudit oss att hjälpa till att producera och marknadsföra) eller via Internet. Tyvärr har vi inte fått den respons vi hoppats på, så f.n. tycks det inte finnas några möjligheter för förbundet att medverka till en sådan publicering.
 
Ted

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna