ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förslag på nya projekt  (läst 3323 gånger)

2010-04-27, 12:26
läst 3323 gånger

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Men om man tillåter uppdatering/rättning/tillägg så kommer inte länkar från sökmotorer att fungera längre till den delen av registret.
 
Hur många olika GED-filer kan Family Tree PHP hantera?

2010-04-27, 13:05
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har inte kollat om det finns begränsningar för hur många träd (GEDCOM-filer) FTPHP kan hantera. Det är ett förslag på gränssnitt för att snabbt komma igång, men man kan välja ett annat (senare) om man vill. Jag ser inte Svenskt Biografiskt Index (SBI) som en databas man ska referera till det, utan mer som ett sökregister, och som ett sådant är det inte beroende av hur sökmotorerna fungerar. Även sökmotorer uppdaterar dock sina länkar så jag tror det kommer att fungera med FTPHP även om man skulle använda program som MinSläkt för registreringen. Som hjälp skulle man kunna skriva guider för SBI-registrering i de vanligaste släktforskarprogrammen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-05-21, 18:25
Svar #2

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Läste i det nyutkomna Angeläget om Sveriges dödbok och där skrivs det att målet är att komplettera hela 1900-talet.
 
Därför undrar jag varför år 1900 inte finns med i den version som kommer nu i sommar. Det känns ju onödigt att i nästa version gå tillbaka i alla socknar som är färdiga och komplettera med ett årtal. Visserligen blir det ett projekt i sig, men det hade varit att det hade varit med från början, så att kraften istället kan läggas på de församlingar som inte är gjorda.

2010-05-21, 21:24
Svar #3

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jag kan tyvärr inte svara på varför dåvarande styrelsen tog beslut om 1901-1946, men sannolikt beror det på att Sv befolkning 1900 täcker mantalsuppgifterna för året 1900. På nya Cd:n kommer det redan nu vara med en del uppgifter från året 1900 och t.o.m. från 1895. Flitiga registrerare har bara av farten gjort de åren också om uppgifterna funnits med i samma bok. Det har tillkommit drygt 2,7 miljoner nya poster sedan förra utgåvan.

2010-05-22, 00:44
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För några år sedan ställde jag samma fråga som Lars-Ola.
 
Då fick jag svar av dåvarande förbundsordföranden (den 8/10 2007 kl. 6.33).
 
Mitt svar på det följer i det andra inlägget därefter (den 8/10 kl. 16.48).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-22, 08:24
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Två ytterligare frågor om nya dödskivan:
 
- När kommer den ut till försäljning? Gäller projektbeskrivningens uppgift 15  juni fortfarande?
 
- Ungefär hur stor blir täckningen? När jag tittar på teckningslistan verkar påfallande många större församlingar fortfarande vara lediga eller ej klara.

2010-05-22, 10:44
Svar #6

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Den nya skivan kommer att släppas på släktforskarmässan i Örebro. På måndagen därefter kommer den att finnas till försäljning i Rötterbokhandeln. Samma gäller den nya handboken Fader okänd.
 
Delprojektet vad gäller uppgifterna ska vara klart 15 juni, projektledaren har inte meddelat att man ligger efter i planeringen. Efter 15 juni återstår en del arbete av projektledaren och till sist pressning.
 
Jag är osäker på om Anna-Lena Hultman har uppdaterat listan på Rötter fullt ut. Sista tiden med insamling av alla uppgifter har varit en pressad tid. Stora stadsförsamlingar har hela tiden varit ett dilemma, det är ett stort arbete att ta hand om en sådan församling. Det är också många församlingar där uppgifter behöver kompletteras med t ex kvinnornas efternamn före vigseln.
 
Nya skivan kommer att innehålla mer än 2,7 miljoner nya poster varav 2007-2009 är ca 300 000 poster - ungefär 100 000 personer dör varje år i Sverige. Resten är nya poster mellan 1901-1946 och för en del församlingar även året 1900 som blir lite extra bonus på skivan.

2011-01-06, 16:58
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag undrar om det finns intresse av att skapa en liknande databas för brefkort som porträttfynd är för kabinettfoton. Det var ju väldigt vanligt under första halvan av förra seklet att man lät producera vykort av egna fotografier och det borde, som för kabinettfoton, finnas ett antal kopior av varje kort utspridda i vårt land.
 
En skillnad från kabinettfoton är att det ofta finns en fotograf att hänga upp kategorisering på, vilket i regel inte finns på dessa brevkort. Men det kanske inte behöver innebära ett hinder?
 
Jag tror det finns mjukvara för igenkänning av bilder, något sådant kanske är tillämpbart? Vet någon mer om sådan teknik. (Jag avser då inte igenkänning av ansikten utan en mjukvara som kan se att två bilder är identiska eller nära på.)
 
Kan de va nått???
 



2011-01-07, 15:23
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har lagt in sådana här kort i Porträttfynd, måste jag erkänna. Ibland finns det även fotografnamn på dessa vykort.
 
Tidigare fanns det någon regel om att man inte fick lägga in kort i Porträttfynd, där det fanns fler än ett visst antal personer på kortet. Jag vet inte vilken regel, som gäller nu. Vad göra med kort, som inte platsar i Porträttfynd? Det kan vara dessa vykort, klassfoton, gruppfoton, konfirmationskort m m från tidigt 1900-tal och tidigare. Önskemål om att lägga in gruppfoton på ett särskilt ställe har framförts tidigare, men det fanns inte resurser till detta och jag har en känsla av att inget har förändrats.
Ann-Mari Bäckman

2011-01-20, 15:18
Svar #9

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Har just börjat att titta i 1990 års befolkning. Den är ett fint komplement till de förra  befolkningsskivorna.
Men en skiva 1930 eller 1950 voro mer önskvärt.
Har själv en mantalslängd för 1950 i min socken i min ägo. Detta är en blåkopia, men den måste väl finnas i original. Detta är maskinskriven text som skulle gå att läsa in med OCR.  
Angående 1930 års befolkning som finns på SVAR.  
Skulle inte vi släktforskare kunna skriva av denna. Jag har skrivit av min socken och en annan i vår förening har skrivit av en annan socken. Det tar ungefär 45 min per sida att skriva av. Så om alla våra föreningar skriver av sina områden så skulle det inte vara en allt för betungande uppgift. Nu när 40-talisterna går i pension, skulle det väl vara en meningsfull sysselsättning.

2011-01-20, 17:58
Svar #10

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Kan berätta att det också finns en CD-skiva 1930, för församlingarna som ingår i Ronneby och Karlshamns kommun.

2011-01-20, 22:40
Svar #11

Carl Szabad

Diskussion om privat inmatning av Folkräkningen 1930 finns . SVAR kan alltså inte använda sånt material.

2011-01-21, 09:02
Svar #12

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Bara som ren information

2011-01-21, 12:32
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Förtydligar länken till diskussionen om privat inmatning av Folkräkningen 1930 så den inte hamnar mitt i diskussionen.
 

2011-09-08, 19:41
Svar #14

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Det vore bra om förbundet kunde sända intressanta föredrag som webinars. Tex det nu annonserade om DNA. Genom att sända som webinars samt spara dem en tid eller för alltid skulle man kunna ha en rad intressant seminarier som en geografiskt spridd publik skulle kunna ta del av.
 
Jag tycker att för att se dem skall man vara medlem i antingen en lokalförening eller en röttervän.  
 
Se exempel på webinars.
 
http://www.legacyfamilytree.com/webinars.asp

2011-09-08, 19:59
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är Genealogiska Föreningen som har DNA-seminariet lördag 17 september på Historiska Museet, om det är det du menar! Men det kanske är något att utforska i framtiden.

2011-09-08, 21:01
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns ett beslut från senaste riksstämman att förbundet ska arbeta för att införa en enkel lösning, som möjliggör att se live eller att spela upp föredrag etc i efterhand.
 
Genealogiska föreningen (GF) har börjat att titta på detta och jag vet att det finns flera andra, bl a finns det tester gjorda på andra forum. Det finns idag bra gratistjänster att nyttja.
 
När GF börjar så får vi se om det blir på öppna sidor,m a o för alla, eller om det blir under det som kallas medlemssidor, dit bara medlemmar har tillträde. Det kan säkert bli både och, men det är som sagt en senare fråga
 
Men till den kommande DNA dagen så hinner vi inte ordna detta, vill man delta där så måste man (tyvärr) vara med fysiskt på plats.
 
Och det kan det vara värt, kolla programmet på http://www.historiska.se/misc/gemensam/kalender/2011/11-09-17-Slaktforskning-pa- Historiska/  eller på www.genealogi.net
 
(Meddelandet ändrat av mats 2011-09-08 23:07)

2011-09-13, 09:46
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bambuser tycker jag fungerar bra, och är gratis. Min erfarenhet är dock bara som tittare.
 
http://bambuser.com/groups-events

2013-04-09, 07:31
Svar #18

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Förslag till ny bilddatabas: Heraldiska vapen. Innehåll: Beskrivningar med text och stiliserade bilder av vapensköldar, samt avbildningar från ex. byggnader, sigill, porslin, silver, målningar, epitafier, gravstenar etc.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-10-24, 09:29
Svar #19

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det vore bra med ett centralt digitalt bibliotek för genealogiska dokument. Tänker mig att dokumenten är i PDF-format. Dokumenten behöver inte vara sökbara (vad gäller innehållet) på sajten, men bör klassificeras efter något enkelt system. Kanske nåt förbundet kan hålla i? Någon typ av kontroll och krav bör man ha för vad som accepteras i samlingen. Presentera också gärna en mall för hur man vill att en skrift ska se ut och vad den ska innehålla. Idag ligger mängder av nyttiga dokument på personliga hemsidor som få hittar till. Länka går bra, men många hemsidor flyttar, ändras eller läggs ned. Det här skulle uppmärksamma allmänheten på skrifterna och säkra dokumenten för åtminstone en bit framåt i tiden. Helst ska det vara öppet för alla, men eventuellt kan det läggas under Rötters Vänner ... På något sätt kanske detta kan knytas till idéerna om en Internetbaserad Journal för släktforskning, åtminstone vad formen anbelangar.  Tänker mig att ett digitalt bibliotek även kan innehålla dokument som tangerar hembygdsforskning m.m. och dessutom kan innehålla avskrifter, register etc.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-10-24, 17:45
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Verkligen ingen dum idé, Claes-Göran!  Jag har börjat se om mitt hus med alla dokument - särskilt avskrifter - som jag har men som få kan ta del av. Visst, jag kan sälja det på CD men lägre fram i tiden vill jag överlämna all min släktforskning för framtida generationer. Och då kan en sådan typ av digital lagringsplats/bibliotek vara ett bra ställe att säkra visst material, till nytta och glädje för andra. Så jag stöder helhjärtat din idé.  

2013-10-24, 22:02
Svar #21

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Intressant idé, absolut. Tänker du att ett genealogiskt dokument som införlivas i biblioteket är avgränsat på ämne, eller tänker du även en situation där avlidne Kalle Perssons dotter tar faderns åtta pärmar släktutredningar och lägger dem i en skanner och donerar?

2013-10-25, 06:56
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tänkte dokument med ett avgränsat ämne, annars blir det nog svårt att ställa krav och ha kontroll på vad som kommer in.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2016-08-19, 03:38
Svar #23

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag är väldigt förtjust i boken 24 swedish-americans and their ancestors, dels för jag är släkt med två personer i boken. Det hade varit kul om en bok 2 hade blivit skriven. Det finns ju en uppsjö av svensk-amerikaner att välja mellan: Skådespelare: Winifred Westover, Larry Hagman, Linda Arvidson, Kay Gynt, Frank Jonason (?), Nils Asther, Mark Hamill, Molly Ringwald, Uma thurman, Mark Wahlberg, James Franco, Kirsten dunst, Emma Stone, Kevin Spacey, Garret Heldlund, Julia roberts, Scarlett Johansson, Matt Damon, Michelle Pfeiffer, Johs Hartnett, Jol Olsson...
Regissörer: Arvid E Gillstrom.
Alexander Samuelsson (coca cola-flaskan), Earl Warren (warrenkommissionen), John W Nordstrom (Nordstroms), Charles R Walgreen (Walgreens)

just för att nämna några...
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna