ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landskapsrötter och hemsideserbjudande  (läst 1875 gånger)

2012-04-05, 18:56
läst 1875 gånger

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Hur går det med hemsideserbjudandet? Efter enkäten skulle det ju komma något under första kvartalet, men det har det alltså inte gjort. Hur mycket försenat blir detta?
Ulf Berggren

2012-04-06, 00:51
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vi tänkte gå ut med ordentlig information i Angeläget i maj.
 
För att dra den korta versionen, så visade enkäten (i min tolkning) att det finns ett stort spann vad gäller önskemålen. Det finns föreningar som har svårigheter (personella och/eller tekniska) med en enkel hemsida, och det finns föreningar som vill och kan drifta en serverpark själva. Sedan finns det alla graderingar däremellan. Ca 50 av 160+ föreningar har svarat på enkäten, och av de som svarat är det många (typ hälften) som anser sig ha en bra lösning redan.
 
Därmed blir det ett erbjudande med ungefär dagens omfattning, men på en egen server. Vi vill flytta detta till en egen server för att göra det enklare för oss när vi gör om Rötter. De som vill ha något mer avancerat får dra det själva, antingen på ett webhotell som förbundet rekommenderar (vi gör en sådan lista) eller helt i egen regi. De som vill ha något enklare behöver mer support och utbildning; vi ska försöka ordna sådan utbildning.
 
En knäckfråga är hur vi hanterar landskapsrötter - alltså om någon eller några föreningar vill skapa en portal för ett landskap, region, eller område inom släktforskningen. Här tänker vi (något luddigt) att det är en bra sak att skapa sådana regionala eller tematiska ingångar, men att vi inte vill att någon enskild förening ska monopolisera detta - vill man medverka, gör man alltså det i samarbete med vilken annan förening som helst som anmäler sitt intresse.

2012-04-06, 10:12
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Problemet är ju att redan nu så har Landskapsrötter tagits i beslag av enskilda föreningar

2012-04-06, 10:51
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hur menar du nu Jan?
 
hälsningar,
Eva

2012-04-19, 16:42
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om det hela är klart tidigare är det väl onödigt att infon ska dröja till Angeläget om en månad eller mer.
Kan den inte gå ut med ett av de infomail som brukar skickas ut lite oftare?
Ulf Berggren

2012-05-20, 19:27
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jaha, då har Angeläget kommit, men tyvärr är det fortfarande ganska lite information om detta.
Två brådskande frågor:
 
1. Föreningarna erbjuds kostnadsfritt ett (tämligen) enkelt webbhotell. Vad innebär det för begränsningar, speciellt gällande användning av JOOMLA och liknande?
 
2. Förbundet upprättar en lista över ca 5 rekommenderade
mer avancerade webbhotell. Finns den nu, eller när kommer den att finnas?
Ulf Berggren

2012-05-20, 19:42
Svar #6

Utloggad Ing-Marie Åkerö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 21:05
    • Visa profil
Hej
 
Ursäkta. Har jag missat något men jag hittar inget nytt nummer av Angeläget.  
Hälsningar
Ing-Marie

2012-05-20, 19:45
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Förmodar att de ca 5 rekommenderade hotellen också har fått möjlighet att lämna bra priser, som kan användas av de föreningar som är intresserade.

2012-05-20, 21:54
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ing-Marie, pappersexemplar (ett per förening) kom till föreningen i fredags (kanske inte till alla, det är jag inte medveten om) men finns inte publicerat på Förbundsnytt (än).

2012-05-20, 23:07
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
I princip blir förbundets webhotell som de nuvarande landskapsrötterna: ingen email, ingen databas; utan ett utrymme där du kan lagra websidor. Så joomla, wordpress m fl kan du inte använda.
 
Orsaken till det är att det inte är rimligt att förbundet fuskar i webhotellsbranchen när det är så få gäster det är fråga om. Det är bättre att använda en kommersiell operatör som redan har alla rutiner och all struktur på plats, plus en supportavdelning och en driftavdelning.
 
Så hotellet är nog mer ett vandrarhem. Det finns ingen bar, och du får städa själv samt skaka filten utomhus klockan 8 på morgonen.
 
Listan finns inte än (därför att just som Mats säger tänkte jag fråga om de kan ge ett bättre pris, men jag har inga större förhoppningar om att det ska bli någon större skillnad; det är ju ingen mängd med kunder vi kommer med precis..)
 
Frågar du mig skulle jag säga att en av de större aktörerna kan knappast bli fel; dvs exempelvis Loopia, one.com, surftown, space2u. Oderland tror jag är bra också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna