ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2010  (läst 2415 gånger)

2010-06-16, 12:09
läst 2415 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Jörgen! Jag kan väl svara på fråga 1 och 2 genom att hänvisa till Angeläget nr 1/2010, sidan 14, där den utlystes och där det dtår att tidsperioden är mars-maj.
 
Hälsningar,
Eva

2010-06-16, 12:55
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tack för upplysningen.
 
I den notisen nämns av någon märklig anledning inte Rötters Vänner en enda gång; där talas bara om Röttervänner och Röttervännerna. Inte konstigt då att man inte hittar det om man söker på Rötters Vänner...  (Rubriken är en bild, så det som står där går det inte att söka på.)
 
Där står en sak, som om den hade genomförts som utlovats, hade givit lite mer uppmärksamhet åt tävlingen: På Rötter kommer man att kunna följa hur värvningskampanjen utvecklas.
 
Men förbundsstyrelsen kanske inte tyckte att resultatet var något att skryta med?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-08-20, 11:20
Svar #2

Sten Magnusson

Hej! Om jag minns rätt sades det väl i början att Barometern (eller febertermotern som Jörgen kallar den) skulle uppdateras var tredje vecka. Nu undrar jag vad som hänt eftersom den senast uppdaterades 8 juli enligt Rötters förstasida.
 
Finns det förresten någon statistik på hur många av dessa Röttervänner som är föreningsmedlemmar och därmed har tillgång till Förbundsforum?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-25, 03:07
Svar #3

Sten Magnusson

Idag ser jag att barometern/febertermometern uppdaterats.
 
Vad som är intressant här är att om jag minns rätt siffran på Röttervänner stod på 6381 9 juli, men nu på 6396. Det är visst fortfarande långt under den siffra som visades från februari.  
 
Nu finns det 12 150 anbytare i Anbytarforum (15 aug). Av dem är 6 396 (23 aug) också Röttervänner
 
Antal i förhållande till anbytare 55,4 procent i juli medan det nu är 52,6 procent.
 
Det tyder väl tyvärr på att andelen anbytare som dessutom är Röttervänner snarare minskar.
 
Mvh/Stren Magnusson

2010-08-25, 06:29
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Om man tittar på inläggen här ovan, bl a Jörgens inlägg onsdagen 24 mars 2010, så kan man plocka ut lite siffror (det kanske finns någon som har fler?):
 
26/2 - 6354    (6531 - 177)
10/3 - 6531
10/4 - 6181    (Annan plats på nätet)
9/7 - 6381
23/8 - 6396
 
Av detta kan vi inte dra några andra slutsatser än att folk betalar sin årsavgift vid olika tidpunkter på året. I februari 2011, när det finns uppgifter som sträcker sig över ett helt år kan vi börja fundera på vad som har hänt och vad som är orsaken till det.
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-08-25 06:36)

2010-08-25, 06:41
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Sten, hur har du fått fram uppgiften om att antalet röttervänner i förhållande till användare var 55,4% i juli?

2010-08-25, 08:40
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En naturlig förklaring är att det tidigare fanns en obligatorisk kostnad förknippad med att skriva på Anbytarforum, ett obligatorium som försvann förra året. Effekten av obligatoriet försvann under året för att upphöra i maj, så trots detta är nivån fortsatt hög, men den kan bli ännu mycket bättre. Om det finns förslag på hur det går att öka på antalet så går det enligt uppgift att skicka in detta till rottervan@genealogi.se

2010-08-25, 10:40
Svar #7

Sten Magnusson

Det där har jag räknat fram genom att med utgångspunkt från de siffror som uppgetts på Rötters förstasida ta antalet betalande Röttervänner dividerat med antalet anbytare.
 
Vi kan säga att det baserar sig enbart på uppgivna uppgifter och jag medger att jag kan ha fel men det är i så fall de uppgifter som anges som inte stämmer.
 
Den siffra som nämns 10/4 var 6181 även på Rötters förstasida.
 
9/7 var som det sägs här ovan alldeles riktigt 6381 Röttervänner av totalt 11500 anbytare.
 
Nu senast 6396 Röttervänner av totalt 12150 anbytare.
 
Skulle det inte vara enklare att följa kurvan om man hade t.ex. ett stapeldiagram i stället månad för månad. Man sade ju från början att uppdatering skulle ske var tredje vecka.
 
Då skulle man väl kunna ha t.ex. januari, februari o.s.v.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-25, 11:10
Svar #8

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
När man räknar dessa 12150 anbytare, så undrar jag om man då bara räknar de aktiva kontona?
Det finns ju kvar en hel del avregistrerade konton i gamla inlägg.
Då blir det dubletter.
 
Dessutom är det så att i de äldsta kontona som är avregistrerade så framkommer emailadressen, som man skrivit skall vara dold.
Jag får många mail till den gamla emailadressen som plockas upp av släktforskare som vill ha hjälp.
Tycker man skall se över det.
Några kanske har flera konton med alias också...

2010-08-25, 12:01
Svar #9

Sten Magnusson

Att kontona står som avregistrerade behöver inte betyda att de inte finns kvar. De står t.ex. som avregistrerade för avstängda debattörer.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-25, 13:04
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag avregistrerade mig själv för ett år sedan och bytte användarnamn för många år sedan.
När jag skulle återta mitt andra konto var det upptaget?  av mig antar jag.
Så om jag har 3 registrerade konton och bara betalat 1 gång till Rötters  Vänner så kan ju fler ha samma och då stämmer inte siffrorna.
Eivor

2010-08-26, 00:04
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag måste säga att jag tycker det ser otroligt lovande ut att antalet anbytare har ökat från 11500 till 12150, en ökning med 5,6% på bara 6 veckor, kul!
 
Det borde innebära att det finns förutsättningar för att få in många nya Röttervänner bland dem!

2010-08-26, 03:43
Svar #12

Sten Magnusson

Nåväl, om jag minns rätt uppgav man ju från början även hur mycket siffran från senaste treveckorsperioden skilde sig från den föregående, men som jag minns det togs den delen rätt snabbt bort då siffran störtdök mellan mars och april och som synes har ju därefter ingen siffra som rör Rötters vänner varit i närheten av den från 10 mars.
 
Däremot verkar antalet anbytare öka ganska stadigt enligt uppgift. Ökar då också glappet mellan de anbytare som har resp. inte har tillgång till Förbundsforum?
 
Om jag minns rätt var det då alltså 6531 Röttervänner av lägst ca 10000 till högst ca 10500 anbytare vilket ger en procentsats på lägst 62,2 till högst 65,3 med samma beräkningssystem jag visat tidigare.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-08-26 03:57)

2010-09-02, 10:47
Svar #13

Sten Magnusson

En liten petitess angående barometern/febertermometern. Har den ändrat utseende något. Till höger om den del som motsvarar antal Röttervänner, är den ljusblå, med vita streck på ca en cm längd. Var det inte en enda färg förut?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-06, 20:51
Svar #14

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag fick inget svar om de avregistrerade kontona.
Vid sökning på Googles såg jag att om man klickar på mitt första användarnamn där det står Eivor Andersson (Majken) så ser det ut såhär:
 
 
Användarnamn:
Username: Majken  
Förnamn och efternamn:
First name and last name: Majken Eriksson  
Din e-postadress:
Your email address: erikssonmajken@gmail.com  
Senaste login: Okänd  
Registrerat: juni 12, 2008  
Totalt antal postade meddelanden: 0  
Status: Avregistrerad  
Postnummer
Zip code: 97453  
Postadress
Town or city: Luleå  
Land
Country: Sverige  
 
En helt främmande person under mitt namn. Det kan ju se ut  som man har en psudonym?
 
Därför tycker jag att man skall se över gamla konton och ta bort de avregistrerade och deras email-adresser, som ligger ute. När man klickat i en gång att de inte skall vara synliga.
 
Eivor

2010-09-06, 23:14
Svar #15

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Jag har dolt uppgifterna i det avregistrerade kontot. Naturligtvis behöver uppgifter i stängda konton vara dolda, vi måste titta över det.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson

2010-09-06, 23:31
Svar #16

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack för svaret, Viktoria.
 
Det var bra.  Och det skall vara pseudonym - e:et ramlade bort  
 
Hälsn. Eivor

2010-09-07, 09:13
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det är faktiskt bra att stängda konton inte är anonyma/dolda - däremot är det inte bra att det under en tid (några år) gick att återanvända användarnamn.  
 
Om du menar att man inte ska kunna googla fram dem är det en sak, men det är bra att veta vem som skrivit saker och ting även om den personen antingen är avliden eller numera inte längre aktiv här - nackdelen vid återanvändning var att då är det en person som skrivit inläggen och som står i inlägget som författare, men när man klickar på profilen kommer någon annans uppgifter fram (en som haft samma användarnamn senare).  
 
Hälsningar,
Eva

2010-09-07, 10:26
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Eva,
 
Det finns ju fler exempel  än mitt på att det blir fel profil, när man klickar på en profil, som är ändrad.
Om jag som användare kryssat i att email-adressen skall vara dold, så skall den vara det.
Även efter att kontot är avregistrerat.
 
På vissa som avslutat, står bara att profilen finns ej mer, kontohavaren är ej mer i registret..
 
Det bör ju vara ett likadant system för alla.
 
Eivor

2010-09-09, 02:31
Svar #19

Sten Magnusson

Jag skulle här vilja komma med en synpunkt på stängda konton.
 
Om en användare av någon orsak blir avstängd från sitt konto t.ex. en månad står det då i användarprofilen kontot avslutat.
 
Detta innebär ju alltså att om det står kontot avregistrerat eller kontot avslutat inte nödvändigtvis beror på att användaren skulle gjort det utan att det lika gärna kan vara orsakat av någon disciplinåtgärd mot användaren.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-09, 02:44
Svar #20

Sten Magnusson

Nu har jag sedan en annan fråga vad gäller barometern/febertermometern på Rötters förstasida.  
 
På den står det 11.500 i högerkanten, men 12.150 i stycket om antal anbytare senaste månad/period. Ska det inte vara den siffran som ska stå på barometern/febertermometerns högerkant.
 
Skulle inte själva proportionen på den stämma överens med skalan i övrigt?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-04, 00:22
Svar #21

Sten Magnusson

Senaste uträkning av antal Rötters vänner jämfört med antal anbytare enligt förstasidans barometer/febertermometer.
 
Nu finns det 12 500 anbytare i Anbytarforum (18 sept). Av dem är 6542 (22 sept) också Röttervänner vilket är mycket glädjande!
 
6542/12500 innebär alltså att 52,3 %  av alla användare enligt ovan dessutom är Röttervänner. Jag tycker här det ser ut som om antalet Röttervänner fortfarande har en tendens att miska jämfört med antalet anbytare. Jämför den procentsatsen med när denna statistik blev utlagd på Rötter då det som högst låg kring ca 65.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-04, 12:08
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
När det börjades läggas ut så var det fortfarande kvar effekter av den obligatoriska avgiften, då alla som ville skriva var tvungna att betala.  Nu är det frivilligt, och antalet Röttervänner ökar i faktiska tal, men inte procentuellt.
 
En fråga till var och en:  Är du Röttervän?  Stödjer du utvecklingen, som jag förmodar alla vill se, av Rötter genom ett frivilligt bidrag?

2010-10-19, 21:01
Svar #23

Sten Magnusson

Som synes här ovan har ju faktiskt antalet Röttervänner minskat både procentuellt och i faktiska tal fram till nu då antalet för första gången under hela tiden överskridit det från 10/3-2010 med 11 personer.
 
F.ö. såg jag nu ikväll att man tagit bort barometern/febertermometern i samband med lanseringen av Wiki-Rötter.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-19, 21:19
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Barometern har flyttats till Rötters Vänner-sidan!

2010-10-20, 21:12
Svar #25

Sten Magnusson

Menar du hit?  
http://www.genealogi.se/rottersvanner/index.htm
Här finns inte tillstymmelse till någon barometer.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-20, 21:34
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Sten  
Titta på sidan under Rötters Vänner som heter Just Nu så ser du den, precis som tidigare

2010-10-20, 22:42
Svar #27

Sten Magnusson

Ok! Tack för tipset!
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-28, 21:23
Svar #28

Sten Magnusson

Jag har en liten fundering.
 
På Rötters vänner står det bl.a. så här:
 
Men det kostar naturligtvis att driva och utveckla alla fantastiska delar! För att det ska finnas pengar till detta så har Rötters Vänner skapats. Det är frivilligt att vara med, och alla pengar som kommer in går till underhåll och utveckling av Rötter. Ju fler Röttervänner och därmed pengar, desto mer utveckling blir det.
 
Menas inte med detta resonemang att de avgifter som betalas till Rötters vänner är avsedda (öronmärkta) enbart till underhåll, utveckling och drift av själva webbplatsen Rötter med tillhörande underavdelningar? Häri måste väl också räknas in nödvändiga uppdateringar av inaktuella uppgifter som t.ex. vilka funktionärer man ska vända sig till, upplysning om driftsstatus, underhållsåtgärder m.m.
 
De är väl inte avsedda för t.ex. kostnader för tillverkning av knappar märkta Rötters vänner?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-03, 09:23
Svar #29

Sten Magnusson

Senaste uppdateringen av barometern/febertermometern visar fortfarande att även om antalet Röttervänner ökar i absoluta tal står det procentuellt och stampar, nu på 52,2 procent. Senaste angivna siffror 6789/13000.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna