ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2014  (läst 3079 gånger)

2012-07-11, 10:46
läst 3079 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En följdfråga: Hur uppdateras information om Föreningsmedlem?  En gång angivet, alltid medlem?

2012-07-11, 22:26
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det där underhålls manuellt och är, tror jag, lite måttligt underhållet numera eftersom det inte måstes hållas ordning på längre. Att ändra till något mer meningsfullt är lite bökigt dels pga. Anbytarforum som sådant och dels pga. att det då krävs någon administrativ rutin i bakgrunden för att hålla informationen uppdaterad. (Nu när jag tänker på det är jag inte ens säker på att gamla inlägg skulle uppdateras med aktuell status, AF är ju inte databasbaserat...)

2012-07-12, 06:55
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man bortser från det krångel det medför att manuellt ändra den öppna statusen vid inlägget så,
det där med att gamla inlägg inte skulle uppdateras med aktuell status, kan nog stämma för jag har för mig (har inte kollat nu)att om man tittar på riktigt gamla arkiverade inlägg, så står det bara användarens namn.
 
Jag antar att det är bara den öppna statusen, som inte ändras i gamla inlägg, för om man t ex ändrar sin epostadress (dold status), måste väl det ändras även i de inlägg man gjorde före ändringen?
Ann-Mari Bäckman

2013-12-03, 12:52
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Skulle man kunna tänka sig att man höjer avgiften som Röttervän till 200:-?
 
Läget för databasen Porträttfynd och även de övriga databaserna verkar vara sådana, att pengarna räcker inte till.
 
Man har varit tvungen att göra om Porträttfynd, men som läget är nu så är det prioriterat endast för att man ska kunna lägga in kort. Det finns inte pengar för att ändra alla fel, som uppstått vid bytet från Gamla Porträttfynd till nya Porträttfynd. Detta gör att vi som jobbat med att identifiera personerna på korten, kan inte fortsätta arbetet med Porträttfynd, så länge det ser ut som det gör idag. Nu är ju inte alla andringar gjorda, men det som aviserats på Porträttfynds första sida räcker inte till för att få ett fungerande Porträttfynd.
 
Jag tycker det är synd att Förbundet inte kan ta tillvara de resurser, som erbjuds av oss, som jobbar med att identifiera korten i Porträttfynd.
 
Tydligen behövs mycket arbete för att få igång även de andra databaserna. Så kan man höja avgiften?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-12-03, 15:18
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Oj är det finanserna det hänger på? Varför behöll de inte Porträttfynd som det var i gamla Rötter?

2013-12-03, 17:00
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Läget för databasen Porträttfynd och även de övriga databaserna verkar vara sådana, att pengarna räcker inte till.
 
Kan det verkligen stämma?
 
Felen ser ju inte ut att vara av den karaktären att de inte går att lösa, men med en person som gör jobbet tar det självklart tid.

2013-12-03, 17:52
Svar #6

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Jag undrar om 200 kronor till Rötters Vänner skulle räcka för en databasförbättring. Och det är ju en frivillig avgift, man får ju i nuläget tillgång till det mesta ändå. Men visst Ann-Mari det är inget dåligt förslag!
 
Fast det handlar nog också om vad Förbundsstyrelsen vill prioritera, och där verkar gamla bilder inte stå högt i kurs.

2013-12-03, 19:18
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har för mig att i Rötters Vänners barndom, så kunde man följa hur många som det var, som var Röttervän, hur kurvan steg uppåt. Hur är det idag?Kan man läsa någonstans hur många som betalt in ett frivilligt bidrag till Rötters Vänner och vad dessa pengar har gått till?
 
Jonas, jag antar att det kostar att ha en heltid på just Porträttfynd hur länge som helst. Under vecka 47 hade man hoppats att de senaste kommentarerna skulle vara fixade. Det är vecka 49 nu. Så det verkar ju inte vara så tvärenkelt att lösa de här problemen.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-03, 19:26
Svar #8

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
En högst okvalificerad gissning baserat på omfånget av problemen är att det handlar om månader att fixa allt, på en person.

2013-12-03, 19:50
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Rötters Vänner-utvecklingen visades tidigare i (en omdiskuterad) barometer, men den har jag inte sett på ett par år. I bokslutet för 2011 finns uppgiften om intäkt på 802 000 kr och för 2012 blev det 822 000 kr (avrundat till hela tusental), enligt uppgifter publicerade i Angeläget (finns på Rötter).
 
För 2013, halvårsresultat (t o m 30 juni) utskickat till föreningar, redovisas 382 000 kr, ett tapp mot utfall 2012 på ungefär 150 000 kr. Delar av minskningen kan kanske bero på lite olika uppföljningstider och sådant, men det visar knappast på en ökning. Finns inget publicerat efter det (vad jag kan se) om utvecklingen.
 
Det finns ingen kostnadsrad som visar vart just Röttersvännerpengarna har gått.

2013-12-03, 20:06
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Mats, för den redovisningen!
 
Kan man tänka sig att det är samma personer, som bidrar med pengar? Man kan ju annars tycka att de olika förmåner, som presenteras, som Rötter vän, skulle locka nya att bidra med en frivillig avgift (fast samtidigt är det väl folk, som slutar att bidra också).
Ann-Mari Bäckman

2013-12-03, 20:53
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tror nog att det är ganska stadig kärna som står för en stor del av intäkterna, men det torde firman som sköter abonnemangen kunna svara på. Förmånerna har ju varit ganska likartade med en succesiv ökning av innehållet (som jag inte vet om RV betalar för, ökningen alltså)
 
(Meddelandet ändrat av mats 2013-12-03 20:57)

2013-12-06, 00:42
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Rätt eller fel?
 
Tycker du det är rätt att Sveriges Släktforskarförbund spenderar pengar på att scanna böcker och lägga ut dessa på sida som har abonnemangskostnad?  Är det i enlighet med de riktlinjer som anges för förbundsverksamheten? Frågor som tål att diskuteras och som blir än mer aktuella när förbundsstyrelsen nu går ut med förslag på höjning av den obligatoriska avgiften med upp till 70 %.  
 
De medel som kommer in genom Rötters Vänner ska oavkortat gå till utveckling och underhåll av Rötter (står det), men vi vet att idag går en del av dessa medel till det externa företag som hanterar inbetalningar och ”medlemsregistret” som behövs för att upprätthålla den affärsmässiga relationen mellan inbetalaren och Rötters Vänner. Och det måste säkert så vara.
 
Men nu har ytterligare delar lagts till i det utbud som ursprungligen skapades för att förflytta fokus från frivilliga gåvor till en mer kommersiell verksamhet. Nu har Rötters Vänner blivit en kanal där mer och mer material läggs ut, som tas fram genom gåvor eller obligatoriska avgifter, material som mycket väl kan läggas ut av medlemsföreningar och inte av den sammanslutning som ska vara den sammanhållande faktorn.  Är det så stort att det inte är lämpligt att göras av föreningar, såsom det sagts om andra projekt?  
 
Om förbundet tar bort den obligatoriska avgiften och proklamerar att man ska bli en kommersiell aktör, som ”konkurrerar” med sina anslutna föreningar, så kan det vara förklarligt med den här utvecklingen. Men än är vi inte där, och då är det kanske lämpligt att föreningarna funderar till och kanske lyfter frågan, så att den kan belysas på nästa stämma.

2013-12-08, 16:02
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Två kommentarer Mats: (1) Att förbundet digitaliserar sin egen tidigare produktion måste väl anses mycket bra? Vem annars skulle göra det? (2) Kan ha mer förståelse för din synpunkt när det gäller annat material, men är det verkligen någon av föreningarna som digitaliserar böcker? Finns det en konkurrenssituation? GF:s inriktning är helt annan? Kan vara mer fundersam över blandningen av saker. Finns det en tanke med urvalet?
//Michael Lundholm

2013-12-08, 18:18
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Först så vill jag tillägga, vilket kanske skulle varit med i det initiala inlägget att jag inte skriver detta som förtroendevald i en viss förening, utan efter att ha funderat på hur Släktforskarförbundet tycks ha ändrat inriktning och närmar sig ett flertal föreningars områden.  
 
Att förbundet digitaliserar sin egen produktion har jag inget emot, det har jag föreslagit tidigare (utan reaktion), men bland de 55 nu publicerade böckerna så finns mer än 40 böcker som inte alls kommer från det hållet.  
 
Att det redan finns föreningar som digitaliserar böcker torde vara allom bekant, titta exempelvis på Svenska Släkter som säljs i Rötterbokhandeln. Jag vet att GF investerat i ny utrustning för att digitalisera delar av det stora biblioteket, så det görs tillgängligt utanför biblioteket
 
Om Rötters Vänner (RV) ska bli en kanal för kommersiellt tillgängliggörande av digitaliserade verk, så bör de texter som finns om RV ändras, det är inte längre än vänförening utan en försäljningskanal, där kostnader för produktion av material bör redovisas och inte som nu tydligen gömmas bland andra kostnader (hur mycket netto ger RV?).  
 
Som jag skrev tidigare så aviserar förbundet en avgiftsökning med upp till 70% för föreningarna, så information om vad pengarna används till kan vara intressant. Kan ge förklaringar och kanske också legitimitet till tagna kostnader, men det kan ju också öppna för diskussioner om vad som är förbundets mål och syften.

2013-12-08, 18:34
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Du har förstås rätt med Svenska släkter och då tänker man naturligtvis också Svenska Släktkalenderns skiva. Men det är delvis eget material i första fallet (i vart fall de två verk sam gav namn till skivan) och helt och hållet i de andra.
 
Tycker dock att dina frågor i förhållande till avgiften är berättigade. Gissar att det nu uppstår ett finansieringsbehov när Sveriges dödboksprojektet verkar gå mot sitt slut i någon mening. Likaså folkräkningsskivorna. Här fanns ju projekt som gav mening åt förbundet samtidigt som de finansierade verksamhet. Man gjorde något som ingen annan kunde. Nu är det väl också så att kompetensen och kunnandet att genomföra denna typ av projekt (dvs få mkt material på nätet) har spridits det blir enklare för även föreningar att göra detta. Säkert även billigare. Då aktualiseras också frågan om konkurrens. Jag har dock inget bra svar på frågorna.
//Michael Lundholm

2013-12-23, 10:25
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har gått med i Rötters vänner i november, men trots påstötande mejl om att få inloggning har jag ej erhållit dessa (ej heller något svarsmejl som förklarar varför det dröjer). Vem är det som administrerar Rötters vänner egentligen ?
 
Med vänlig hälsning
Niclas Rosenbalck

2013-12-23, 17:34
Svar #17

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Har sedan länge samma problem som Niclas Rosenbalck.
 
Med vänlig hälsning
Irene Johansson

2013-12-25, 20:27
Svar #18

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Några inlägg är flyttade till .
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd/moderator Västergötland

2014-01-11, 15:45
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har varit en av de mer engagerade för att få Rötteranvändare att bidra med pengar till Rötters vänner. Därför att jag själv har haft sådan stor glädje av Porträttfynd, att kunna hjälpa till med identifieringen av personerna på korten, hitta dubbletter m m. Nu då Porträttfynd, är så förstört, oanvändbart för den som vill leta, söka och identifiera personerna på korten, som läggs in, så är det för min del helt meningslöst att bidra med pengar till Rötters Vänner mer, pengar som bl a har finansierat ett Porträttfynd, som bara numera fyller ett av sina syften, att samla in gamla kort.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-01-11, 16:42
Svar #20

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Ann-Mari, mycket bra skrivet! Jag har liknande tankar och känslor inför Nya Porträttfynd. Det känns både meningslöst att ge pengar till Rötters Vänner och att fortsätta att identifiera gamla bilder.
 
Det är helt obegripligt för mig att förbundsstyrelsen verkar så stolta över att ha saboterat något så värdefullt som Gamla Porträttfynds hela samlade bildskatt.
 
Jag funderar på om det finns något annat bättre forum som kan fungera på ungefär samma sätt som Gamla Porträttfynd gjorde.
 
/Gun

2014-01-11, 22:22
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Mari och Gun,
Vad bra att ni skriver! Kan inte tänka mig att någon gjort något fel med vilje. Att t ex Porträttfynd måste återställas med de funktioner det hade innan är en självklarhet, och det förmodar jag att hela förbundsstyrelsen inser. Vi får försöka påverka dels genom att skriva här, dels genom våra föreningar.
Ann-Mari - Du får inte ge upp det stora arbete Du gjort, som jag vet givet Dig mycket glädje, men som också varit till sådan nytta för oss andra.
Framför mig ligger en hel plastpåse med nya kort som jag skall lägga in åt en vän som inte visste vad han skulle göra med dem. Kanonkort!
Där hoppas jag att Du som alltid är med!
 
Ni som har hand om ett´- skriv gärna en rad och låt oss veta var ni befinner er i er problemlösningsprocess. Kom ihåg att lite information är bättre än ingen information!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-11, 23:01
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Olle, för ditt stöd! Det värmer!
Ann-Mari Bäckman

2014-01-12, 07:50
Svar #23

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ann-Mari
Du behövs här och förr eller senare ska det väl bli ordning på Porträttfynd igen
Stig

2014-01-12, 21:35
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig!
 
Snällt av dig dig att även du stöttar oss, men tyvärr blir det ingen annan förändring av Nya Porträttfynd, än de två punkter, som är kvar och som nämns på Porträttfynds startsida.
 
Nej jag lämnar inte Porträttfynd, men jag kommer inte att stötta Rötters Vänner, när det blir dags för nästa betalning, vilket jag också redan nämnt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-01-12, 23:27
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Än är inte loppet kört. Även om det verkar så, är inte styrelsen det högsta organet inom förbundet. Den årliga stämman är det högsta, och till den kan alla föreningar motionera, om i princip vad som helst.  
 
Om bara en förening tar sig an frågan, så kan förändringar av Porträttfynd faktiskt beslutas av stämman (om tillräckligt många delegater håller med).
 
Ett sätt att höja uppmärksamheten är att skriva ihop en stomme till motionen, som innehåller beskrivning av de funktioner som behövs för att Porträttfynd ska bli vad den borde vara. Det gör det enklare för de som vill driva frågan inom sina respektive föreningar.

2014-01-13, 08:43
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Mats!
 
Jag är med i två föreningar. I den ena finns en Gamla bilder intresserad ordförande. Till den andra, så håller jag just nu på att författa en artikel om Visit- och kabinettskort. Så jag får väl ta upp frågan där också.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-13, 11:14
Svar #27

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Mats A (och alla andra)!
En bildskatt och ett kulturarv tycks vara väg att försvinna i Nya Porträttfynds svarta hål.
Men är förbund och föreningar verkligen intresserade av att hindra detta?
Av vad jag sett/hört hittills tvivlar jag. Tyvärr.
Hoppas att jag har fel.

2014-01-13, 12:40
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
 
För den okunnige är det svårt att hänga med samt också vara tydlig i kontakten med den egna föreningen om vilka problem vi upplever just nu. Är det möjligt att ni kunniga gör en lista över och Nu; ungefär:
 
Då hade vi följande funktion       Nu saknas den/alt - är förändrad
Då hade vi följande funktion       Nu saknas den/alt - är förändrad
Då hade vi följande funktion       Nu saknas den/alt - är förändrad
Då hade vi följande funktion       Nu saknas den/alt - är förändrad
 
Är ni med? Om man ser det strukturerat kan det vara lättare att förstå vad som hör ihop och som som behöver prioriteras.  
 
Igår fick jag en idé; Man kanske kunde återanvända det här - om man byter ut något ord;
 
Rädda vårt Portträttfynd
 
 
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-13, 16:37
Svar #29

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Olle!  
 
En god tanke men varför inte bara utgå från det som Sveriges Släktforskarförbund själva anser vara syftet med Porträttfynd (kopierat från Porträttfynds förstasida):  
 
Välkommen till Porträttfynd! Här samlar vi scannade kopior av visitkorts- och kabinettsfotografier. Identifierade och oidentifierade porträtt med uppgifter om fotografens namn och hemort. Syftet är att identifiera och rädda fler bilder åt eftervärlden samtidigt som denna bildskatt görs mer lättillgänglig. Läs mer om hur det går till här.
 
Klickar på sista ordet här vilket är en länk till följande;
 
Hur identifieras de porträtterade?
 
Visitskorts- och kabinettsporträtten kopierades i många exemplar och delades ut till släktingar och vänner som minne. Det kan vara till hjälp vid identifieringen av ett porträtt; namnuppgiften behöver nämligen bara påträffas på ett ställe för att även de andra exemplaren ska kunna identifieras.
 
Bilderna dessutom nästan alltid försedda med uppgift om fotografens namn och hemort. Det gör det möjligt att grovt sortera dem, så att man sedan kan leta efter bilder i databasen med samma fotograf och ort. Även på det viset finns chansen att kunna identifiera tidigare okända personer.
 
Vår förhoppning är att släktforskare och andra vill katalogisera sina bilder i Porträttfynd, såväl redan identifierade som anonyma porträtt. De identiferade porträtten kan hjälpa andra, de inte identifierade kan förhoppningsvis någon annan identifiera. På så sätt hjälps inte bara dagens släktforskare åt - vi hjälper även framtidens forskare.
 
Det känns lite udda att - via sin förening - motionera om något som redan är statuerat....!  
 
mvh Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna