ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötter allmänt  (läst 4345 gånger)

2014-07-04, 20:57
läst 4345 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Den första tanken som slog mig var: Varför är Pirates of the Carribean på startsidan av genealogi.se  
 
Men så farligt tycker jag inte det är, passande symbol i alla fall  Frågan är om den ska stå bland de andra släktforskningskivorna eller passar bättre i filmhyllan

2014-07-04, 21:04
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att välja en sådan omslagsbild till Sveriges dödbok visar på en total brist på såväl omdöme som hänsyn - hänsyn mot alla dem som har nära anhöriga bland de döda på skivan.
 
När man ser denna skändlighet, så är det första intrycket att skivan måste vara något som utgivits av djävulsdyrkare - tills man ser den knappt läsbara texten...
 
Jag hade tänkt att köpa skivan, men nu avstår jag. Detta alster vill jag inte ska 'pryda' bokhyllan, och inte vill jag bidra till det med mina pengar heller.
 
----------
 
Egentligen har jag slutat att skriva i Anbytarforum (av olika skäl, som vi inte behöver gå in på här), men det här var så grovt att det bara inte gick att tiga. Någon ytterligare debatt om saken kommer jag dock inte att deltaga i. (Det hade väl ändå inte tjänat något till. Den som inte av sig själv begriper det otillständiga i detta lär väl heller inte begripa ytterligare förklaringar...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2014-07-04, 21:05
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Varför måste man ha en symbol? På omslaget till den äldre dödskivan är det en lugn landskapsbild, typ kondoleanskort. Texten är stor och tydlig: SVERIGES DÖDBOK 1947 - 2003. Folk kan väl läsa.
 
Jag tycker inte döden i sig är obehaglig, men denna bild väckte olustkänslor. Man skulle väl aldrig använda den i dödsannonser t ex.

2014-07-04, 21:29
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:19
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om man är så pass känslig att man inte står ut med en dödskalle på en DVD-skiva så får man väl isolera sig helt från omvärlden  Eller kanske hellre ta itu med sina egna problem. Jag har betydligt värre omslag än så på många av mina CD-skivor hemma  
 
Om dödskallen skrämmer bort fler än vad den lockar så har man ju dock gjort ett misstag oavsett vad man råkar tycka om bilden i sig.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-04, 22:41
Svar #4

Carl Szabad

Jag ansluter mig helt till Helenes och Vincents inlägg. Klarar man inte av att se en antik mosaik avbildad på fodralet till en skiva, som man sen installerar på sin dator, får man nog grava problem med att upptäcka innehållet på skivan, nämligen alla de 9,3 miljoner människor som avlidit i Sverige sedan 1901.

2014-07-04, 22:54
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Snälla nån,  
det är ju bara att slänga omslaget om man inte gillar det och göra sitt eget.
Varför inte med blommor och blader istället och kanske ett stort rött hjärta på.

2014-07-04, 23:25
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den som skriver inlägg som Vincents och Carls senaste har verkligen grava problem (för att använda Carls formulering). Men den typen av problem är inte ett släktforskningsforum rätt plats för att lösa.
 
För min del är det inga problem att upptäcka att skivan innehåller alla de 9,3 miljoner människor som avlidit i Sverige sedan 1901 - det räcker med att se ett av de senast tillkomna namnen...
 
F.ö. kan jag bara citera Ingemar Stenmark: Det är ingen mening att förklara för en som inte begriper.
 
(Nu har jag förhoppningsvis skrivit det sista inlägget i den här saken. Och förhoppningsvis har också dödskallevännerna skrivit sina sista förlöjligande påhopp på dem som inte applåderar den känslokalla smaklösheten...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2014-07-05, 00:08
Svar #7

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Det finns ingen rätt eller fel åsikt i frågan. Vi reagerar olika beroende på olika erfarenheter och omständigheter. Några av oss gillar dödskallen, andra inte (i detta sammanhang). Det är ganska naturligt att det är så.
 
Däremot tycker jag att det är tråkigt att inlägg besvaras med sarkasm som inte är så konstruktiv. Varför är det så?  
 
Christina

2014-07-05, 00:50
Svar #8

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det hade varit finare med ett par söta änglar på omslaget än den hemska dödskallen, tycker jag.
Den lockar inte till något köp direkt.
Smaken är som tur är olika.

2014-07-05, 06:40
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kommer att köpa skivan och när jag väl har installerat den i datorn, så ser jag inte omslaget mer. Inga problem alls där. Sedan när den är installerad i datorn brukar jag ha ikonen synlig på skrivbordet. Tack och lov så ser jag inte så bra, så jag lär bara se bilden, som något grönt (hoppas jag).
 
Jag får väl informera de övriga som använder datorn, att jag inte har lagt in ett spel eller något annat, utan att dödskallen är omslaget till den nya dödboken.
 
Precis som Christina Skagerborg skriver, så måste vi få tycka olika utan att inläggen bemöts med sarkasm och jag har framfört min åsikt. Att jag tycker att omslaget är fult, har inte med hur jag förhåller mig till döden eller inte.
Ann-Mari Bäckman

2014-07-05, 12:10
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tror att det största problemet med dödskallen är att den är så stor och framträdande. Tittar man på förra utgåvan så är det ju ett helt skelett som spelar schack med en en människa, men det är inte så tydligt så man ser det inte på samma sätt. Vad jag minns har det inte heller varit några diskussioner om det omslaget.
 
Dödskallen på den nya utgåvan är det enda man ser och den är (i mitt tycke) inte särskilt vacker att se på. Vill man absolut ha en dödskalle på omslaget kunde man kanske välja en som inte ser så grotesk ut. Håller med Ann-Mari om att det inte ser ut som ett mänskligt kranium, även om det kanske var så man såg det i Pompeij för 2000 år sedan.
 
(Meddelandet ändrat av Carin 2014-07-05 12:11)

2015-01-02, 05:02
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hur hittar jag den artikel som en gång fanns om  familjenamn?  
Har en del av Röttermaterialet gömts?
Vänligen,
Olle Elm

2015-01-08, 06:32
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lyckades genom googlesökning hitta det material, som jag en gång erbjöd Håkan att lägga in. Kanske det av dagens personal har ansetts onödigt. Kan då berätta att det idag kan användas för att hitta i ett mycket svåröverskådligt domboksmaterial.
 
http://web.archive.org/web/20111125185806/http://www.genealogi.se/smalreg2.htm
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2015-01-08, 19:31
Svar #13

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Olle, nu blev jag ju mycket nyfiken. Du nämner att Ödeshögs socken, Lysings härad i Östergötland, finns med under Vista. Jag har ju mycket anor i Ödeshög och Stora Åby. Åtminstone två som jag känner till från tiden i Stava och Gyllinge. Minns du om du stött på dem? Finns arkivet i VaLa nuförtiden?

2015-01-09, 06:59
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Christer,
Om jag stött på personerna - svar ja. Fråga gärna under resp socken så skall jag kolla.  
Ja - de finns på Vala.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-03-27, 22:08
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På Rötters första sida anordnas en tävling med anledning av att Porträttfynd har snart passerat 150.000 uppladdade bilder.
 
Ett bra initiativ att låta medlemmarna, försöka klura ut vem som är på korten. Jag har för mig att vad det gäller kort 1 och kort 2, så är det ganska få namngivna kort i albumen, så det kanske inte blir så lätt.
 
När det gäller kort tre, så ska man ta reda på vem farmor är på fotot. Nu är det så att farmor är redan namngiven, inte just på det fotot, men på ett annat kort i albumet. Så det blir ju inte så nämnvärt svårt, med den uppgiften
Ann-Mari Bäckman

2015-11-10, 09:19
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tänk vad trevligt det hade varit med en dela och like-knapp på Rötters förstasida.  
Då kunde man dela det som står idag  
 
[color=0000ff]Svensk Genealogisk Tidskrift tas över av Genealogiska Föreningen [/color]
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2015-11-10, 19:49
Svar #17

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Hej Olle
 
Dela med sig kan man väl ändå, t ex genom att skicka länken till artikel:
http://www.genealogi.se/123-nyheter/2013/1532-svensk-genealogisk-tidskrift-tas-o ever-av-genealogiska-foereningen

2016-02-25, 13:56
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fredagsgåtan
 
Förmodligen har jag missat meddelandet med Fredagsgåtan.
Ville bara säg att det var ett trevligt initiativ. Vi är nog många som roas av att leka detektiv, när det gäller bilder.  
 
Mera sånt - och det är förståss vi som sänder in till redaktor@genealogi.se - ange fredagsgåtan i ämnesraden. Den första som kan namnge platsen (och styrka sitt påstående med till exempel en bild) får en present från Rötterbokhandeln, så uppge gärna din postadress i samma mejl som ditt svar.  
 
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. Kristina Gunnarsson. Ang ovanstående inlägg; Du har givetvis rätt. Skall jag skylla på paddan?
Vänligen,
Olle Elm

2018-03-16, 10:57
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
TILLFÄLLIGHETSFYND

Vill bara fråga om Tillfällighetsfynd uppdateras så det är mening att sända in information?
Gjorde alldeles nyligen ett för mig mycket värdefullt fynd i basen.

Jag tror också att instruktionen behöver revideras. Kanske det bör stå något som att man inte menar "de närmsta socknarna"; Ser en del sådana inlägg och det är dumt att använda resurser hos Rötter till det.

Vänligen,
Olle

Vänligen,
Olle Elm

2018-03-28, 11:58
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jag försöker igen att få svar på ovanstående; Ser att Tillfällighetsfynd diskuteras med glädje i en FB-Grupp.
Vänligen,
Olle


Vänligen,
Olle Elm

2019-03-10, 15:50
Svar #21

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Vi försöker nu koppla ihop Anbytarforum med Wikidata se inlägg eller FB gruppen "Släktforskning Semantisk Web"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna