ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2012  (läst 3100 gånger)

2010-11-10, 09:31
läst 3100 gånger

Sten Magnusson

Rubriken Sveriges Släktforskarförbund har nu fått sin artikel, vilket jag upptäckte för ett par dagar sedan.
 
Jag har då en fundering. Nästan identisk text fanns då sedan tidigare på Wikipedia.
 
Hur ska man undvika att plagiera de artiklar om släktforskning som redan finns på Wikipedia till Wiki-Rötter?
 
Vad händer om så blir fallet? Då ligger det väl inte upphovsrätten hos Wiki-Rötter utan på Wikipedia?
 
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-10, 09:43
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Wikipedia och Wiki-Rötter gör materialet tillgängligt under licensen Erkännande-DelaLika 3.0 Unported. Detta innebär enkelt förklarat att materialet på respektive wiki är tillåtet att använda fritt och omforma fritt så länge resultatet av det man åstadkommer också görs tillgängligt under samma villkor. Detta kallas även Copyleft, till skillnad från Copyright.
 
Mvh

2010-11-10, 10:28
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det var jag som skapade denna artikel med utgångspunkt från Wikipedia, just av det skälet som Sten anför, nämligen att artikeln verkligen borde finnas så fort som möjligt på Wiki-Rötter. Det var i min värld högprioriterat. Med de regler som Jonas nämner är det alltså helt okej att använda Wikipedia så här. Meningen är förstås att andra ska bygga vidare på denna artikel, och omforma den till att på bästa sätt beskriva förbundet. Där är säkert andra mer lämpade att göra det än jag.
 
Var inte rädd att skapa en artikel ni tycker saknas. Andra kommer att hjälpa till och göra om den om det behövs. Det är så en wiki fungerar. Det är alltså inte så logiskt att sitta på läktaren och klaga över att den eller den artikeln saknas, det är bara att skapa den själv.
 
Det finns en hel del välskrivna artiklar om släktforskning på Wikipedia, så det här är nog inte enda gången vi kan utgå från en sådan på Wiki-Rötter.

2010-12-23, 11:13
Svar #3

Sten Magnusson

Tillåter Wikipedia reklamannonser på sin förstasida? Om inte, varför gör då Wiki-Rötter det?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-23, 20:27
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur menar du att det ska ha någon betydelse, Sten? Bägge använder MediaWiki, som kan installeras fritt. Wikipedia har valt att finansiera sig utan reklam, Wiki-Rötter har valt att göra det med reklam. Jag kan inte se under Terms of use att man skulle vara på något sätt förhindrad att använda reklam.

2010-12-25, 00:01
Svar #5

Sten Magnusson

Så här står det bl.a. i ett uttalande av Wikipedias grundare Jimmy Wales:
 
Många från näringslivet var minst sagt skeptiska inför tanken på att frivilliga från hela världen tillsammans skulle skapa ett enormt bibliotek fyllt med människans samlade kunskap - helt enkelt bara för att dela med sig av det de kunde.  
Ingen reklam. Inga vinster. Ingen agenda.  
 
Då har jag svårt att förstå varför inte också uppslagsverket Wiki-Rötter skulle kunna vara reklamfritt eftersom de som betalar till Rötters Vänner också bidrar till Wiki-Rötter. Det räcker väl med att ha annonsplats på Rötters förstasida?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-25, 09:34
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är väl bara bra om Rötter kan finansieras på fler sätt än genom bidrag och avgifter? Fast du föredrar kanske högre avgifter för medlemmarna? Om du har ett ideologiskt motstånd mot reklam så får du förstås ha det, men då har du nog viktigare kamper att utkämpa än mot Rötter. Mot irriterande TV-reklam t ex.

2010-12-25, 14:49
Svar #7

Sten Magnusson

Om du har ett ideologiskt motstånd mot reklam så får du förstås ha det, men då har du nog viktigare kamper att utkämpa än mot Rötter. Mot irriterande TV-reklam t ex.
 
Vad har ideologi med mitt argument mot reklam på Wiki-Rötter att göra?  
Här är det ju fråga om huruvida den som ger ett frivilligt bidrag till Nättidningen Rötter inkl. dess underavdelningar som bl.a. Porträttfynd, Rötters Anbytarforum m.fl. för att man ska kunna driva det vidare. Till Rötters Vänner kan väl f.ö. även en som inte är med i någon av SSF:s 166 medlemsföreningar betala en frivillig avgift?
 
Bidraget går väl inte till att täcka reklamutgifter? I så fall kunde väl reklamregeln på Anbytarforum skrotas, vilket jag inte anser önskvärt. Anders kanske må kalla det kampanj e.dyl. men jag förstår inte vad TV-reklam har att göra i den här diskussionen?  
 
F.ö. ingår ju i Rötter bl.a. Startsidan Innehåll Sakregister A-Ö Kontakta oss Länkar För nybörjare! CD-support Bugg-fixar BOKHANDEL Wiki-Rötter RIKSFÖRBUNDET Förbundskansliet Förbunds-Nytt Förbundsforum Konsulatsarkiv Släktforskardagarna Medlemsföreningar Kalendarium Förmåner Förbundsförsäkring Gravvårdar Namn åt de döda Tidningen  Släktforskningens dag LÄSARSIDOR  Anbytarforum Rötters Vänner Avrättade Emigrantforum Forskarkatalogen Litteratur-Sök  Marknaden Porträttfynd Samefynd Tillfällighetsfynd IN ENGLISH SÖKFUNKTIONER  Databaser  Snabb-Sök Stora Släkt-Sök  Sök i Rötter
 
Är synpunkterna i föregående inlägg Förbundets officiella hållning?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-25, 21:39
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Vad är det du argumenterar för (mot) och varför, Sten.  
 
Ser gärna att du förklarar kopplingen mellan reklam/icke reklam på en sida baserad på WikiWiki och Rötters Vänner, för jag ser inte den.
 
God Fortsättning Alla Röttervänner

2010-12-26, 19:25
Svar #9

Sten Magnusson

Den bevisbördan torde väl åligga den som påstår att min s.k. kampanj mot reklam i uppslagsverket Wiki-Rötter skulle ha med ideologi att göra.
 
Vad jag menar är att jag undrar varför Wiki-Rötter ska ha reklamannonser på sin förstasida. Något som tyvärr ännu inte besvarats.
 
Räcker det inte med att ha det på Rötters? Övriga Wikipedia, -media m.fl. uppslagsverk är såvitt jag vet reklamfria.
 
Vore dessutom än en gång tacksam för svar på om det som står i Anders Bergs inlägg 23 och 25 december är Förbundets officiella hållning.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-26, 19:51
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Sten, min fråga är hur du får ihop kopplingen mellan reklam på en wikiwikisida och Rötters Vänner.
 
 Du skriver i ett inlägg ovan Här är det ju fråga om huruvida den som ger ett frivilligt bidrag till Nättidningen Rötter osv men utan att fullfölja den meningen om vad din fråga är.
 
Ser gärna att du utvecklar din tanke om kopplingen så kanske du kan få ett svar, på detta och på din fråga Bidraget går väl inte till att täcka reklamutgifter?,  hur nu denna fråga kunnat uppstå?

2010-12-27, 15:19
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Förlåt om jag tränger mig in här, men jag måste fråga vad det är du vill uppnå Sten med alla dina inlägg om skötseln av både den ena och andra avdelningen av Anbytarforum?
 
Dessutom begär du i tid och otid svar från högsta ledningen på frågor som du ställt. De du hänvisar till ovan tycker jag är i otid; ganska magstarkt att begära att någon från Förbundet under julhelgen  ska svar på dina frågor!
 
Och då kanske du svarar mig: Om du inte är inte intresserad av mina inlägg och irriterar dig på dem eller inte har något att tillföra i diskussionen - låt bli att läsa inläggen då!
 
Men nu är det så att jag får alla inlägg automatiskt inom en rad avdelningar. Ska jag då stänga av den funktionen för att slippa dina inlägg i tid och otid? Tycker inte att jag ska behöva det.
 
Mvh - och god fortsättning!
/Leif

2010-12-27, 21:50
Svar #12

Utloggad Thorbjörn Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-06-02, 18:01
    • Visa profil
    • www.thojoh.se
Sten om det är reklambannern med Rötters Vänner du syftar till antar jag att förbundet inte betalar något till sig själv för att ha den där. Däremot är det ett bra ställe att ha den på enligt mitt sätt att se på det.
 
Kan förbundet få inte reklamintäkter genom att ha några reklambanners på wikin så är det ju bra. Däremot får dom hålla igen på antalet och helst inte ha flera rörliga då det lätt blir att man tappar fokus på det man vill läsa.
 
mvh.
 
// Tobbe

2010-12-28, 09:53
Svar #13

Sten Magnusson

Leif skriver bl.a.
 
Dessutom begär du i tid och otid svar från högsta ledningen på frågor som du ställt. De du hänvisar till ovan tycker jag är i otid; ganska magstarkt att begära att någon från Förbundet under julhelgen ska svar på dina frågor!
 
Jag konstaterar bara att den fråga jag ställde före julhelgen, 23/12-2010, ännu ej besvarats. Om x ställer en enkel fråga till y, varför kan då inte y bara ge ett konkret svar? Det är ju inte första gången man hittar på något svepskäl (som att blanda in ideologi).
 
Sedan tycker jag inte det är magstarkt att be om kommentarer på t.ex. ett e-postbrev som skickas till någon med ett antal frågor. Inte heller till ett inlägg som påstår att det skulle ligga något ideologiskt motstånd mot reklam. Att lite försiktigt be om ett svar på en fråga är väl inte orimligt?
 
Vad gäller intäkter antingen det är på Anbytarforum eller i övrigt är det väl meningen att de ska komma från det frivilliga bidrag som går till Rötters Vänner?
 
Så här står det ju bl.a. om Rötters Vänner.
Men det kostar naturligtvis att driva och utveckla alla fantastiska delar! För att det ska finnas pengar till detta så har Rötters Vänner skapats. Det är frivilligt att vara med, och alla pengar som kommer in går till underhåll och utveckling av Rötter. Ju fler Röttervänner och därmed pengar, desto mer utveckling blir det.
 
Utveckling behöver väl inte innebära reklam? Om man menar att det är så är det väl lätt att t.ex. säga så här, se nedan.
 
X: fråga 23/12-2010.
Tillåter Wikipedia reklamannonser på sin förstasida? Om inte, varför
gör då Wiki-Rötter det?
 
Y: Svar
Wiki-Rötter tillåter en viss mängd reklam för att få lite mer intäkter.
 
Hade man gjort detta skulle inte denna debatt uppstått.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-28, 12:56
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mina inlägg här är självfallet mina egna synpunkter, Sten. Jag har ingen position inom förbundet.
 
Det är fortfarande ett mysterium vart du vill komma. I synnerhet när meningar som Bidraget går väl inte till att täcka reklamutgifter? förekommer. Du tror väl inte att frivilliga bidrag till Rötters Vänner går till Förbundet för att betala en annons för Rötters Vänner på Wiki-Rötter? Det vore ju helt absurt.  
 
Min kvalificerade gissning som oinsatt är att Förbundet vill utnyttja det nya Wiki-Rötter till att också få lite extra inkomster. Hittills är det endast Arkiv Digital som nappat, och i väntan på att fler vill annonsera så har man också lagt in banners för sina egna verksamheter Bokhandeln och Rötters Vänner.
 
Ibland räcker det med att tänka efter lite själv för att få ett rimligt svar.

2011-01-03, 09:57
Svar #15

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är den demokratiskt valda förbundsledningen som avgör om man vill finansiera delar av Rötter, dit Wiki-Rötter hör, med reklam eller inte. Vad Wikipedia eller Wikimedia väljer att göra i sina respektive sajter rör inte Wiki-Rötter, så länge vi verkar enligt licensen Erkännande-DelaLika 3.0 Unported. Styrelsen behöver därför inte ens be Sten Magnusson om lov för att tillåta reklam på förbundets hemsidor.
 
Om Sten Magnusson är missnöjd med den rådande ordningen, finns ju alltid möjligheten att föreslå förändringar genom att skriva motioner till stämman. Detta förutsatt att han är medlem i någon medlemsförening...
 
(Meddelandet ändrat av jojje 2011-01-03 09:58)

2011-01-03, 17:04
Svar #16

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
I Wiki-Rötter talas det om Patronymikon och i texten står det undantagsvis brukas metronymikon dvs efter moderns förnamn.  Är detta rätt att det skrivs med e?
Pater= fader och Mater= Moder. Ska det inte vara Matronymikon(med a)?. Det finns ingen ref. till någon källa eller äldre litteratur. Fil dr Alf Åberg anger i Läsning av gamla handstilar moder=mater. Kan någon reda ut begreppet med namn efter moder.  
 
En undran

2011-01-03, 17:39
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Hämtat från Wikipedia
 
Metronymikon[1] (modersnamn, pluralis metronymika), även matronymikon, är ett namn som har bildats av bärarens moders namn och suffixen -son eller -dotter. Metronymika är betydligt ovanligare än patronymika, det vill säga fadersnamn.
 
[1] källa Nationalencyklopedin, band 13 (1994), sid. 275

2011-01-03, 18:36
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om vi nu bortser från Wikipedia, som dessvärre inte är helt tillförlitligt alla gånger, samt att denna diskussion inte riktigt hör hemma här, så heter det metronymikon på samma sätt som det heter metropolis, från grekiskans meter (=moder). Mater är latin. Att stava matronymikon skulle vara helt fel och en sammanblandning av grekiska och latin. Bättre i så fall med nomen matris.

2011-01-03, 18:43
Svar #19

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se

2011-02-11, 13:48
Svar #20

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Efterlyser härmed lite mer användaraktivitet på Wiki-Rötter. Vi som jobbar med wikin behöver hjälp från många kunniga personer för att få fram artiklar som annars inte skulle skrivas alls. Just nu efterlyser vi dig som kan skriva artiklarna om präst, kyrkoherde, Stockholms län, räkenskaper för kyrka och församling, Kungliga Biblioteket, heraldik, kartor, kronofogde, häradshövding, landshövding, samt om ett antal landskap och län ur ett släktforskarperspektiv.
 
Antar du utmaningen?

2012-03-13, 14:20
Svar #21

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag upplever att Wiki-Rötter har varit ganska trögt (med avseende på laddningstid) senaste veckan. Någon som har en aning om varför? Ligger wikin på en annan server än AF nu?

2012-03-15, 22:00
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
AF ligger på en egen server och Wiki-Rötter ligger på samma gamla vanliga server som Rötter, Porträttfynd med mera. Det som är kopplat till Rötters Vänner ligger på en tredje server.
 
Jag ser inget i lastdiagrammen som visar att någon server skulle vara särskilt stressad. Kvarstår tröghetskänslan fortfarande?

2012-03-15, 22:19
Svar #23

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Idag funkar det bra, men det har gått trögt i alla fall bortåt en vecka innan dess.

2012-03-16, 12:47
Svar #24

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nu är det långa svarstider igen av och till, inte vid varje inladdning men då och då. Jag surfar obehindrat på andra sidor medan wikins sidor laddas in.

2012-03-16, 13:01
Svar #25

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ser fortfarande inget konstigt. Hur lång är svarstiden då den är lång?

2012-03-16, 13:21
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se

2012-03-16, 22:48
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Oj, det var väldigt. Det har jag inte sett själv. Dock förekommer det ibland belastningstoppar, som förmodligen orsakas ytterst av Porträttfynd, och just då kan servern vara långsam. Men det är högst ett par gånger om dagen, och då bara några minuter varje gång.
 

2012-03-17, 19:01
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Får jag nyfiket fråga vad denna graf mäter?
 
Är det webbservren eller databasservern? Eller ligger de båda på samma maskin?  
Min erfarenhet som webbutvecklare/systemutvecklare är att mystiska spikes som inte syns men som användare upplever brukar kunna ha med databasen att göra.. men men.. jag är ju inte alls insatt i dessa system

2012-03-17, 21:59
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
load average 5 min, dvs antalet körbara processer, medelvärdesbildat under 5 minuter. I diagrammet ovan är det inga extrema värden på något sätt. De gånger som servern har hängt sig tidigare har det varit fråga om 20 eller mer. Men det intressanta är de plötsliga små spikarna.
 
Både webserver och databas ligger på samma maskin, och ibland får mysql (databasen) för sig att så att säga ligga och köra samma fråga väldigt länge, 1-2 timmar eller så. Jag kan inte se något fel på själva frågan, och även om den skulle vara ineffektiv så tror jag mer att det är en bugg i mysql. Nu ligger det i alla fall en liten test som kollar om det finns frågor som har gått mer än X sekunder, och när det händer så stoppas den med milt våld.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna