ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskningens dag  (läst 50350 gånger)

2008-03-19, 08:29
läst 50350 gånger

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Släktforskningens dag, det var så jag kom i kontakt med min lokala förening förra året. Jag började så smått forska i februari, satt och sökte på nätet, hittade till Rötter och hade tur med att det bara några veckor senare skulle infalla en dag med arrangemang över hela Sverige (nu är jag förutom medlem i min lokala förening(där jag inte har så många anor) också medlem i ytterliggare tre samt DIS och DIS-syd) Så, släktforskningsdagen fungerar (fast det vet väl alla redan). Frågan är, kan det bli bättre?
 
Har man ett riksförbund tycker jag att det vore naturligt att det fanns en gemensam plats för information, som jag skrivit under Tips och Ideer, en speciell webplats för släktforskningens dag med information, länkar, vägbeskrivningar, tider, nybörjartips, kampanjpriser/erbjudanden information om studiecirklar/kurser osv. I år var det lite magert på Rötters förstasida, man fick leta sig ner i kalendariet istället för en fet rubrik i topp. Nåväl, nu finns det bilder och texter om hur det var ute i landet och det är trevligt tycker jag.
 
För att få en sådan sida att fungera räcker det inte med att förbundet fixar till den, föreningarna måste bidra med innehållet.  
 
Sen funderar jag på hur man gör för att få in Släktforskningens Dag i tryck i almanackor och om det är möjligt överhuvudtaget?

2008-03-19, 08:46
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tror att många delar Lindas erfarenhet av hur man kommer in i släktforskarvärlden som nybörjare. Rötter och AF är viktiga inkörsportar, inte bara till forskningen utan också till föreningarna. Det är därför viktigt att prioritera utvecklingen och underhållet av dessa sajter. Och - se till att de är tillgängliga för alla.
 
Lindas idéer om informationssajter är utmärkta, men ingenting verkar hända när det gäller Rötters utveckling.

2008-03-19, 14:58
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Linda, precis så fungerar Arkivens dag. Och det är jättebra och alla arkiv får många besökare.

2008-03-19, 17:18
Svar #3

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Snyggt!   Man skulle nästan kunna tro att jag stulit ideen därifrån men jag har aldrig sett sidan tidigare.  Det är ett gott exempel på hur man skulle kunna lägga upp det. Och länken kommer här: http://62.20.57.210/arkivensdag/

2008-03-19, 17:30
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Finns den länken på Rötter? Om inte, så borde den finnas.

2009-03-22, 19:20
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En stilla undran:
Varför ska Släktforskningens Dag diskuteras bara på FF? Är inte den till för alla och speciellt för att rekrytera de som inte redan är medlemmar? Eller har jag missuppfattat syftet med den dagen?
 
OM den är till för att föra ut släktforskningen är det väl viktigt att nå de som inte redan är frälsta?

2009-03-22, 20:46
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag var på väg att skriva att vi väl visst får diskutera den på Anbytarforum, men nu ser jag att diskussionen Släktforskningens dag 2009 stängdes efter bara ett inlägg. Och det med motiveringen att den ska diskuteras på Förbundsforum! Jag är lika oförstående till detta som Chris.
 

2009-03-22, 22:09
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Detsamma verkar gälla släktforskardagarna  
Vill man inte att icke-föreningsmedlemmar ska delta?

2009-03-23, 08:33
Svar #8

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Diskussioner öppnas väldigt ofta under Anbytarforum - Övriga ämnen trots att det finns andra naturliga platser för dem på Anbytarforum eller Förbundsforum. Det gäller förresten även andra ämnen än Övriga ämnen. Det beror oftast på att skribenterna inte känner till att dessa andra platser, kanske pga att man är nybörjare. Senaste dygnet sågs tex en ren efterlysning i en metoddiskussion. Vad gäller organisationsfrågor så skall dessa diskuteras på Förbundsforum, inte Anbytarforum. Förbundsforum har sedan starten trådar för såväl Släktforskardagarna som  Släktforskningens dag. Så det är bara att diskutera på här.

2009-03-23, 08:52
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du inte missat min fråga? Se inläggen från Linda och Lena ovan, Släktforskningens Dag fungerar ofta som inkörsport till ett mer aktivt deltagande i föreningsverksamheten. Där är det väl naturligt att man har upplysningar om dessa evenemang på en plats som kan läsas av alla icke-medlemmar också?
 
Det blir sorgligt och i längden förödande om man bara sysslar med inbördes beundran på webben, samtidigt som många föreningar jobbar stenhårt med fina arrangemang till Släktforskningens Dag. De förtjänar att man gör så mycket reklam som möjligt, även på AF.

2009-03-23, 09:17
Svar #10

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
På Förbundsforum förs organisatoriska diskussioner, tex om marknadsföring av Släktforskningens dag.  På AF förs  diskussioner om släktforskning. Vill man på AF  tipsa någon om webplatser mm som har relevans för släktforskare gör man det under Anbytarforum - Länktips. Anbytarforum - Övriga ämnen är inte platsen för något av detta. Jag är övertygad om att förbundsstyrelsen med stort intresse tar del av Lindas förslag om marknadsföringsinsatser av Släktforskningens dag; ett förslag som närmast berör utformningen av Rötter.

2009-03-23, 11:29
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En idé skulle ju kunna vara att bredda Länktips till att gälla Tips för släktforskare av lite olika slag. Tips om länkar, visst, men också tips om litteratur, evenemang mm.  
 
Det vill säga att även kunna använda AF i marknadsföringen utåt. Kategorin Registrerade användare men inte Föreningsmedlemmar borde vara högvilt att rikta in sig på för att locka till föreningarnas evenemang.

2009-03-23, 16:55
Svar #12

Anna-Lena Andersson

Vi får hoppas att alla släktforskarföreningar lägger ut sina aktiviteter för Släktforskningens dag i Rötters kalendarium nästa år. Kalendariet ger en fantastisk överblick över våra släkforskarföreningars aktiviteter under året.
 
Påminn din förening om den inte finns med där!
 
Mvh
Anna-Lena A

2009-03-23, 19:13
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nog är det väl allom bekant varför Släktforskningens dag och Släktforskardagarna inte får diskuteras i Anbytarforum?
 
Anbytarforum ska vara ett renodlat släktforskningsforum. Där platsar följaktligen diskussioner om pastorsexpeditioners och arkivs verksamhet och service, datorprogram, lagar om vad som får publiceras på en privat hemsida, med mera. Men Sveriges Släktforskarförbunds verksamhet är en fråga av icke-släktforskningskaraktär.  
 
Denna logiska kullerbyta är alltså alibit för att gömma undan känsliga inlägg (= förslag på alternativa lösningar, impertinenta frågor och kritiska synpunkter från medlemmar, alias gatans parlament) i det särskilt för detta ändamål skapade hemlighuset Förbu(n)dsforum...  
 
Och för att inte riskera detta alibi, så är det för säkerhets skull förbjudet att diskutera allt som har den minsta lilla anknytning till Släktforskarförbundets verksamhet - också sådant som är öppet för den icke föreningsanslutna allmänheten.  
 
Det har nämligen alltid högsta prioritet att det som förbundsledningen helst inte såge skrivet alls åtminstone ska hållas utom synhåll för så många som möjligt. Det kommer därmed före att sprida kunskap om släktforskning och dess betydelse som kulturfaktor, ideell folkrörelse och vetenskap (för att citera ändamålsparagrafen i Släktforskarförbundets stadgar)...  
 
Detta är ju elementärt i den svenska släktforskningens kremlologi.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-23, 19:55
Svar #14

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Linda Kvist har förtjänstfullt tagit upp en diskussion om marknadsföringen av Släktforskardagarna. Anna-Lena från förbundsstyrelsen har påpekat möjligheten att använda Rötters kalendarium för marknadsföring. Jag fick nästan intrycket att det inte användes detta år för marknadsföring men när man går in och tittar på aktiviteter som passerat räknade i vart fall jag till över 43 aktiviteter runt om i landet i lördags.
 
Jag kan inte bedöma om det är mycket eller lite. Alla föreningar har säkert inte aktiviteter denna dag och alla som har det har säkert inte lagt in detta i Rötters kalendarium. Problemet kanske var att det som faktiskt genomfördes inte lyftes fram på Rötter. Jag kan inte hitta någon nyhtesnotis detta är. Kan dock mycket väl förstå att det inte blev av i år pga personalförändringarna. Mitt bestämda intryck är nämligen att det gjorts tidigare år. I vart fall finns det uppföljning på Rötter för 2008. Jag hittade inget för 2007, men för 2006 finns faktiskt en sammanställning inför Släktforskningens dag av de olika arrangemang som planerades. Detta år hela 63 stycken, varav dock många verkar vara rena biblioteks- eller arkivarrangemang utan något förening i förbundet involverad.
 
Kanske vore det bra om inte bara de arrangemang som faktiskt blir dokumenterade via kalendariet lyfts fram bättre på Rötter utan också en mer aktiv sammanställning av vad som kommer att hända runt om i landet görs på Rötter inför Släktforskningens dag 2010.
//Michael Lundholm

2009-03-23, 21:15
Svar #15

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Rötters kalendarium är nog ingen annonsplats som drar särskilt många läsare. Efter tio års nästan dagligt läsande av Anbytarforum kände jag inte till kalendariets existens. Jag hittade det dock efter tipset ovan.
 
Det var glädjande att slå upp vår lokaltidning här i Linköping i morse. Släktforskningens dag hade fått en helsida med positiva omdömen, förmodlligen tack vare direktkontakt med redaktionen.
 
A propå: Har Anbytarvärden eller någon annan planerat för hur man skall utnyttja årtiondets bästa PR-tillfälle för släktforskningen, TV-serien som börjar i morgon?

2009-03-23, 22:03
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var just det jag undrade över i en tidigare diskussion här på AF. Detta program har lett till ett enormt uppsving för släktforskningen i de länder det sänts, i USA har man genom marknadsundersökningar fått fram att intresset ökat från under 40% av befolkningen till 75%. Det är ett jättestort PR-tillfälle som borde tas tillvara.
 
Fö har heller inte jag sett kalendariet. Många har direktlänk till AF dessutom.

2009-03-23, 22:33
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
TV-serien borde väl upp överst på förstasidan med fetast möjliga stil? Nu ligger den som nyhet nr 12 eller så. För övrigt borde sidan bli mer lockande över huvud taget! Den är för tråkig, rena sömnpillret. Gärna alltid en stor nyhet överst. Större typsnitt på rubrikerna. Man behöver inte alltid lägga varje liten nyhet överst och putta ner något intressantare.  
 
Kalendariet känns inte speciellt lättillgängligt. Det är Anbytarforum som lockar läsare. När man kollar Nytt senaste dygn osv vore det smart om tips om nya evenemang kom fram. Därav förslaget i förmiddags om att bredda Länktips.
 
Man borde kunna diskuteras organisationen av förbundets och föreningarnas aktiviteter på FF och samtidigt marknadsföra dessa på AF. Varför inte? Hellre att utstå lite kritik och uppmärksammas än att bli bortglömd.

2009-03-23, 22:52
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Undrar om det rent tekniskt går att få text med stora bokstäver längst upp, vid sökning på nytt senaste dygn som de flesta verkar använda. Den kunde då användas för att annonsera Släktforskningen Dag, med länk till mer utförligt program.
 
Är det någon chat på SVTs hemsida efter programmet? Finns släktforskarrörelsen med där eller på hemsidan så att intresserade får veta vart de kan vända sig för att få hjälp att leta sin släkt?

2009-03-23, 23:11
Svar #19

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Släktforskningens dag
Förbundet har i god tid skickat en pressrelease till bl.a. TT om Släktforskningens dag. Vi har tagit fram affischer, gett extra förmånliga bokerbjudanden till föreningarna m.m. Vi har bett våra föreningar att fotografera och skicka in korta referat från sina arrangemang både till Rötter och till kommande Släkthistoriskt forum.
 
Vem tror du att du är
Det finns en banner på Rötters första sida som man kan klicka på för att komma direkt till programmets hemsida på SVT. Under tisdagen kommer nyheten överst på Rötter igen. Vi har uppmanat våra medlemsföreningar att ta tillfället i akt att lokalt marknadsföra sig.  
 
Marknadsföring
Marknadsföring kommer att bli en programpunkt på en av konferenserna i samband med Släktforskardagarna i Falköping. Förbundet kan inte ha dra hela lasset själva, mycket av marknadsföringen av släktforskning måste ske lokalt ute i föreningarna. Och för att vi ska bli bättre på det måste det tillföras kunskap och inspiration. T ex en lokal marknadsplan.

2009-03-24, 06:17
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Utmärkt Barbro med flera flitiga förbunds- och föreningsaktiva!  
 
Men det är väl inget som hindrar att man ska kunna sprida lite information i Anbytarforum också om det når oss som går in varje dag och når de som uppdaterar nytt senaste dygn och de liknande sökfunktionerna. Rötter läses inte av alla som läser Anbytarforum, tyvärr. Inte ens Släkthistoriskt Forum! Charmen med Anbytarforum är att det går att följa dagligen på ett och samma ställe!  
Om man dessutom når nya läsare av Anbytarforum, så är det väl ännu bättre. Varför denna rigiditet? Låt oss vara positiva och släktforskningen vara den glädjekälla den är, istället för tjafs om smådetaljer!  
 
Egentligen borde allt som står på Rötters första sida ha rymts inom Anbytarforums ämnestruktur, men med Rubriken Rötter istället för Anbytarforum. Då skulle Anbytarforum kunna vara en del av denna struktur och de andra databaserna vara liknande underavdelningar, till exempel Portträttfynd. Förbundsforum är ju redan en sådan åtskild avdelning i en sådan sökbar struktur.  
 
När man då tog Nytt senaste dygn, eller efter senaste sökning som jag har, så skulla ALLA uppdateringar i Rötter komma med, så att man inte behövde missa något! Då skulle nog betydligt fler följa uppdateringarna i Porträttfynd också!
 
Men det vore väl för enkelt att ha allt på samma sida och då försvann väl förstås reklampengarna, fast det borde väl gå att ordna på något sätt?  
 
Hoppas det blir många nya släktforskare nu! Sådana som jag föreläste för på en släktforskarcirkel igår. De ville ha mer och mer! Jag tipsade dem om Rötter och Anbytarforum och de blev jätteintresserade!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-24, 06:44
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tack för svar, Barbro. Bra att man gör något. Men man kan inte undgå att känna att det är tråkigt att inte ett nytt fräscht Rötter skulle ha suttit bra just nu. Jag känner till alla problem, men håll med om att det varit roligt?
 
Många medlemmar donerar tid och kunskap till föreningar och förbund. Finns det inga duktiga reklamare? Rötters förstasida, som man kommer till via en länk på SVTs hemsida skulle i detta läge mått bra av att vara mer slagkraftig - vi har ju inte BBCs resurser (se http://www.bbcwhodoyouthinkyouare.com/index.php) men kan man inte sträva mot en mer professionell design och ett modernare upplägg? Det inkorporerar Stefans tankar ovan, med visuellt attraktiv design och lätta ingångar till olika delar. De olika delarna behöver i sin tur moderniseras, varje logga på förstasidan bör ha en annonstext så man förstår vad som finns i t ex porträttfynd. Det är mycket svårt att hitta i de olika databaserna idag. Och så vidare......

2009-03-24, 08:31
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Stefan är inne på en spännande idé. Kunde inte den som uppdaterar Rötter även få i uppdrag att posta uppdateringar till Rötter i en stängd tråd på Anbytarforum? Det är inte ens nödvändigt att posta hela nyheten där, bara en sammanfattning plus länk.

2009-03-24, 10:23
Svar #23

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag tycker att man borde ha ett kalendarium direkt på Rötters första sida. Under all reklam skulle man kunna ha en lista över alla evenemang, precis som det finns något som heter Uppdaterat lite längre ner. Det som presenteras på första sidan skulle givetvis bara kunna vara ett datum + en rubrik eller liknande, och att man får klicka sig vidare för att komma till det riktiga kalendariumet.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-03-24, 10:55
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra Barbro att ni fått upp Vem tror du att du är? överst!  
 
Stefan nämner en annan sak som är intressant. ..och då försvann väl förstås reklampengarna. Reklamen bör man ha på de populäraste sidorna, då kan man ta bäst betalt för den. Nu finns inte någon reklam på Anbytarforum, den tveklöst mest attraktiva platsen, men däremot trängs ett stort antal små banners på liten yta på startsidan. Jag ser dessa knappt. Det är förstås bra för många som ogillar reklam, men det är inte bra för att tjäna pengar och kunna ta bra betalt av annonsörerna.
 
Allt det här är väl saker som den nya data- och webbansvarige som anställs får titta på. Det finns en hel del som kan göras, så det är ett inspirande jobb!
 
Ett tips för att få ett begrepp om vad som är populärt och mindre populärt är att använda Google Analytics (helt gratis). Då får man hårda fakta på hur mycket besök som t ex Anbytarforum får, och vilka delar där som är intressantast, och kan lättare sätta ett pris på reklamplatsen. Man kan se om det finns sidor på Rötter som behöver lyftas fram, eller om det finns sidor som trots att de syns inte är intressanta. Man kan se hur väl vi tar hand om utländska besökare. Hittar dom till informationen på engelska? Hur stor är avvisningsfrekvensen (hur många lämnar sajten direkt man kommit hit), ett mått på hur tilltalande sajten ser ut rent allmänt. Plus tusen andra analyser man kan göra.  
 
EDIT: ser nu på källkoden att Rötter faktiskt använder Google Analytics, så då har ni ju ett bra analysmaterial!
 
EDIT2: men tydligen inte Anbytarforum! Varför inte?
 
(det här borde kanske ligga under FF: Rötter, men det har ju med marknadsföring att göra också)
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 24 mars, 2009)

2012-03-23, 12:59
Svar #25

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Vad håller förbundet på med egentligen?
Frågan är relevant eftersom man i sista minuten före Släktforskningens Dag i lördags kastade in en rabatt på 100:- för dem som beställde nya skivan Rotemannen på nätet under helgen.
Därmed slog man undan benen för de föreningar som tagit ut skivor för att sälja under Släktforskningens Dag.
 
Det är värt att påminna om att medlemsföreningarna inte är till för förbundet utan tvärtom
att förbundet är till för föreningarna.
 
Jag kräver därför att få reda på vem som ligger bakom detta beslut, och besked om att något liknande inte kommer att upprepas alternativt att föreningarna kompenseras nästa gång, till exempel genom att få samma rabatt på uttagna produkter.
 
Tyvärr är det ju försent för att kompensera denna gång, eftersom det handlar om utebliven försäljning som det är svårt att veta den exakta storleken av.
 
Ulf Berggren
SSGF
Ulf Berggren

2012-03-23, 20:39
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ett sätt är att sänka priset till föreningarna med 100 kr på alla de skivor som tagits ut under en viss period fram till släktforskardagarna (och som man inte returnerar). Finns ju en bra marginal att ta av, produktionskostnaden kan ju inte vara hög.

2012-03-30, 11:02
Svar #27

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det är ett bra förslag.
Men framförallt är det nu hög tid att få en reaktion på detta. Nu har det ju gått nästan en vecka utan svar.
 
Såsom medlem av förbundets valberedning är jag beredd att tolka det uteblivna svaret som att beslutet kommer från styrelsen och inte kansliet.
Om inte ovanstående tanklösa beslut lösts innan valberedningens möte i början av nästa vecka kommer jag
därmed att vara tveksam till att föreslå omval på någon av de personer som kan misstänkas vara
inblandade i beslutet.
Ulf Berggren

2012-04-01, 14:04
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kanske är det bättre att förbundet tar in pengar på detta vis än att höja avgiften per medlem som föreningarna är tvungna att betala in.

2012-04-01, 15:33
Svar #29

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Först skulle jag vilja säga att utgår en rabatt på en skiva med 100:- så skall den väl gälla alla och justeras till de medlemsföreningar som köpt den för att sälja under släktforskningens Dag.
 
Mats, att hota med en höjning av avgiften till medlemmarna är inte säskilt relevant om ekonomin i Förbundet inte behöver det...
 
Så gjorde en del restauranger som fått sänkt moms. De sa att vi hade höjt priset på maten om vi inte fått momsssänkningen. Så slapp  de sänka och nyanställa.  
Inte så snyggt.
 
Eivor

2012-04-01, 16:26
Svar #30

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
En dag som idag hotar man inte
 
i morgon gäller andra regler
 
(Meddelandet ändrat av mats 2012-04-01 16:42)

2012-04-01, 16:43
Svar #31

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ja, man skulle nästan kunna tro att det var ett stort aprilskämt alltihop  

2012-04-01, 17:17
Svar #32

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil

2012-04-05, 19:14
Svar #33

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tydligen vill man från förbundets sida inte använda sitt eget forum för att diskutera detta. Det finns det kanske anledning till.
 
Istället har jag fått ett meddelande på min telefonsvarare. Som jag tolkar det är det en
person på kansliet som låg bakom saken. Vad jag hört har vederbörande insett att
det hela inte var så lyckat, och därför lär det inte upprepas utan kompensation.
Därmed torde saken vara utagerad för denna gång.
Ulf Berggren

2013-08-23, 21:08
Svar #34

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Varför är släktforskardagarna aldrig i Norrland?

2013-08-24, 16:52
Svar #35

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Stämmer inte Anton!
 
1989 i Sundsvall  
1993 i Luleå
1994 i Ö-vik
2004 i Östersund
2012 i Gävle

2013-08-24, 16:55
Svar #36

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
PS  Du kanske inte menade Släktforskardagarna utan Släktforskningens dag, som rubriken här är.

2013-08-24, 17:17
Svar #37

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag menade släktforskardagarna. Är inte det detsamma som släktforskningens dag? Vad är skillnaden?

2013-08-24, 18:20
Svar #38

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna