ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkthistoriskt Forum  (läst 3283 gånger)

2015-04-12, 22:24
läst 3283 gånger

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Om någon vill ta del av Olle Elm kampanj mot Eva Johanssons redaktörskap för Släktforskarnas årsbok kan ni börja läsa Olles inlägg i denna tråd 3 dec. 2013 och några sidor framåt. /Åke

2015-04-13, 09:15
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jag tror Du kan vara helt lugn Åke Bjurström. Eva och jag  umgås ofta i andra forum och den årsbok som publicerades gav inga tecken till oro.  
 
Att jag inledningsvis var bekymrad hängde också ihop med sättet man från förbundet sida valt att hantera äldre årsböcker på. Urban Sikeborg har formulerat det väl ovan: Det har dessutom varit frustrerande för mig som artikelförfattare att se hur årsboken har hanterats som om dess innehåll inte var mer beständigt att det var uttjänt redan efter två-tre år, som en postorderkatalog. Att det har påverkat motivationen att bidra även hos andra tror jag att man kan räkna med, särskilt som årsboken i Angeläget och på Förbundsforum de senaste åren återkommande framställts som en belastning. Jag instämmer.
 
Själv har jag planer på att återkomma i årsboken även om det tar tid att skriva, särskilt om man som jag skriver på flera artiklar samtidigt, driver ett företag samt försöker vara lite pensionär i det vanliga livet.
 
Hoppas också Du Åke - som jag inte känner - kommer att ta Dig tid att skriva artiklar. Det tar allt från ett till 10 år. (Det var den tid jag arbetade med min senaste. Se i Rötterbokhandeln där man kan läsa:
Svensk Genealogisk Tidskrift 2013 är ett dubbelnummer om 146 sidor, och innehåller tre längre spännande uppsatser.  
Den första är Olle Elms Agnatiska genealogier från 1641 för bondesläkter med tillnamn på Visingsö - transkriberade och kommenterade. Den bygger på en förbisedd handskrift från 1640-talet, innehållande 20 släkttavlor från denna tid, något som närmast är helt unikt. Olle Elm har genom sin djupa kännedom om Visingsös historia kunnat identifiera en del av dessa släkter. (Det sista är lite överdrivet - det finns mer att lära!))
 
Åke - jag hoppas att Du fortfarande inte tror att jag drivet en kampanj mot en person. Att jag inledningsvis blev både upprörd och oroad av att förbundet - helt plötsligt -  bytte från en så genealogiskt och publicistiskt tung redaktör som Håkan Skogsjö, till en person som själv uppgav att hon började släktforska för några år sedan, oavsett hur skicklig journalist hon kunde tänkas vara -  ber jag om förlåtelse för. Det var också en känslomässig reaktion, där jag tror att jag blev rädd för att ännu en skrivplats skulle försvinna.
 
Kanske vi ses på Släktforskardagarna, så kan vi prata mer. Jag tänker bättra mig på äldre dar och ta mig tid att delta, då jag hört att gemenskapen kan vara trevlig.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-13, 11:45
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Olle!
Om du upprättat en god kontakt med Eva så har inte jag någon anledning att misstro dina syften.
/Åke

2016-02-29, 13:37
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tidskriften SLÄKTHISTORIA är till salu, meddelar Nättidningen Rötter.
Bara en liten tanke ...
Vad skulle hända om Sveriges Släktforskarförbund köpte SLÄKTHISTORIA och gifte ihop den med gamla anrika SLÄKTHISTORISKT FORUM till en enda, slagkraftig och innehållsrik publikation?
Smaka på den!
TED
 
+  = Sant

2016-02-29, 19:11
Svar #4

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Det hade varit en bra idé, då de senaste numren av Släkthistoriskt Forum verkligen har suget. Det behövs ny energi där  
 
Bengt
 
(Meddelandet ändrat av Nalleborrby 2016-02-29 19:26)

2016-02-29, 20:56
Svar #5

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Med tanke på alla kostnader för utgivning av tidning så troligaste resultatet att båda försvinner. Om Släkthistoria vore lönsam skulle den inte vara till salu.
 
Släkthistoriskt Forum är väl på hängen liksom många andra liknande publikationer.

2016-02-29, 23:04
Svar #6

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Bengt! ShF blir bara bättre och bättre. Teknikartiklar var inte vanliga förut. De senaste numren är klart läsvärda.

2016-02-29, 23:47
Svar #7

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Smaken är olika. I en släktforskartidning vill jag åtminstone läsa om släktöden, utredningar och kartläggning av anor, gårdar och socknar, inte om teknik, vykort eller frimärke. Det finns det andra forum för.
 
Bengt

2016-03-01, 12:01
Svar #8

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Ted Rosvall - det är inget fel på den idén, men det kräver en del insatser - t ex att en sådan tidning måste läggas i ett bolag. Nu verkar det som om förståelsen för hur verksamheten bedrivs är väldigt liten.  
 
Verksamheten måste bolagiseras annars hotas hela förbundets existens.
 
Här är mitt inlägg i förbundsforum 21 februari 2016:
 
Verksamheten inom Sveriges Släktforskarförbund kan inte längre fortsatta i nuvarande form. Inom en snar framtid hotas hela verksamheten om inte förändringar görs som anpassas till den kommersiella verkligheten.
 
Av Förbundets intäkter vilar idag cirka 92 procent helt på verksamhet som drivs affärsmässigt - utan att vara organiserad på rätt sätt.
2014 var omsättningen nästan 12 miljoner kronor varav organisationsdelen omfattade cirka 1,8 miljoner. Den verksamheten täcktes endast till hälften av medlems/organisationsavgifter.
 
Förbundets fortsatta verksamhet bör därför organiseras i två delar:
 
1. Ett Släktforskarnas Förlags AB som driver den affärsmässiga delen och där såväl personal som lokaler ingår. Med detta upplägg kan Förbundet få en rättvisande momsredovisning och i fortsättningen slippa att förlora pengar. Det finns också en rad andra fördelar relaterade till aktiebolagsformen.
 
2. Den renodlade Förbundsverksamheten organiseras i en mindre enhet. En förebild kan vara Sabo - de allmännyttiga bostadsföretagens riksorganisation. Verksamheten var där, sedan 1950, organiserad ungefär som Sveriges Släktforskarförbund. Med den skillnaden att medlemsavgifterna finansierade verksamheten. En allt mer omfattande produktion av böcker mm samt konferenser och kurser tvingade fram en mera affärsmässigt organisation med ett Sabo AB och en mindre föreningsdel. Bolagisering är i t ex kommunerna för övrigt ett nödvändigt sätt att driva delar av verksamheten.

2016-03-01, 20:06
Svar #9

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ulf
Varifrån kommer uppgiften om att Släkthistoria inte är lönsam och till salu?
Stig

2016-03-01, 21:45
Svar #10

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Enligt ovan Tidskriften SLÄKTHISTORIA är till salu, meddelar Nättidningen Rötter.
 
Angående lönsamheten så brukar tidningar säljas när siffrorna närmar sig rött eller ligger där, annars finns det ingen anledning att sälja.
 
Möjligtvis om säljaren får ett överbud, men i detta fall verkar det som att tidningen är utbjuden till försäljning.
 
Givetvis är detta ett antagande, men det bygger på hur det är annars i tidningsvärlden.

2016-03-01, 23:22
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släkthistoria kom förut ut med 6 nr/år, men i år ökas utgivningen till 8 nr/år, vilket mer indikerar att tidskriften går ganska bra.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2016-03-02 07:20)

2016-03-02, 06:15
Svar #12

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2022-02-14, 11:08
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jag har Premium Brons och skulle alltså kunna läsa Släkthistoriskt forums nya nummer. Nu har jag glömt hur man kommer in. Någon som kan skriva en instruktion för dummies? :)
Vänligen,
Olle Elm

2022-02-14, 13:13
Svar #14

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
1. Gå till Rötters hemsida: https://www.rotter.se/
2. (se bild #1) Klicka på Prenumerationer, näst längst till höger i listen upptill: https://www.rotter.se/prenumerationer
3. Klicka på "Gå tlll Premium-resurserna" strax under listen, till höger: https://www.rotter.se/premium
4. Klicka på "Släkhistoriskt Forum": https://www.rotter.se/premium/shf
5. Klicka på framsidan av SHF 1/2022
6. (se bild #2) Klicka på länken till "Logga in",  i texten upptill om att materialet bara är för Premiumkunder
7. Gör det -- logga in alltså ...
8. Läs tidningen ...

Eller så börjar du med att logga in, högst upp till höger, och så: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - (hopp) - 8 :)

mvh /staffan -- BFiles

2022-02-14, 14:42
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Staffan för denna välgjorda introduktion!  Dessvärre slussas jag bara runt i systemet. Det är något skämmigt när en som varit med här från början inte klarar av att ta del av grannlåten. Här är mina prenumerationer. Jag står som inloggad på Min sida/Olle Elm.

När jag fortsätterenligt instruktionen och du skriver
5. Klicka på framsidan av SHF 1/2022[/size]6. (se bild #2) Klicka på länken till "Logga in",  i texten upptill om att materialet bara är för Premiumkunder7. Gör det -- logga in alltså ...

Ser jag att jag redan är inloggad men också längt ner:

fel
Du har inte behörighet att visa den här resursen.
[/color]
[/size][/font]
Vänligen,
Olle Elm

2022-02-14, 18:51
Svar #16

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Tror det beror på att du bara har en Bas-prenumeration -- från bilden ser det ut som ditt Brons börjar gälla först i juli i år ...  :(

Mejla kundtjänst med bilden och fråga?
mvh /staffan -- BFiles

2022-02-14, 18:58
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Staffan!

Nu har jag kontaktat.

Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna