ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopnotis 1857  (läst 768 gånger)

2016-04-01, 16:07
läst 768 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Blir glad om någon vill översätta notisen rörande Catharina Wilhelmina Molin.

S:ta Eugenia katolska församling CI:2 bild 135 / sid 62,
Bildid: 00067703_00135, näst sista notisen på högersidan.

Volymen finns endast hos Svar.
Hälsar vänligen
Maud

2016-04-03, 16:59
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Maud!


Jag läser notisen såhär:


"Confessio fidei 16 Juni Cath. Wilh Molin
Anno Domini 1857 die vero 16 Junii a me infrascripto a vinculo
excommunicationis absoluta et in gremium St Mateus ecclesiae
recepto est Catharina Wilhelmina Molin (uxor legit Bon
Johan Johansson philosophus Magistri) testimonium habens
nativitatis, die 21 Junii 1818, bonorum morum et doctrinae
Christianae bene fundatus.
A Bernhard".


Jag blir inte helt klok på kyrkans namn, men får det till St Mateus? Gremium betyder egentligen omfamning, i bildlig bemärkelse, men i sammanhanget skulle jag vilja översätta det till gemenskap:


"Trosbekännelse 16 juni. Cathar. Wilh. Molin.
Herrens år 1857 den 16 juni av mig undertecknad, befriades [absolverades] från bannlysningens band och i Sankt Matteus' kyrkas gemenskap återtogs Catharina Wilhelmina Molin (laglig hustru till hederlige filosofie magistern Johan Johansson), innehavande en födelseattest, den 21 juni 1818, av god moral och i kristna läran välgrundad. A. Bernhard".


Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-04-03, 17:47
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Stort och varmt TACK, Markus!

Är förbryllad över denna Johanna Wilhelmina Molin/Johansson som var född och döpt i Adolf Fredrik, dotter till vaktmästaren Olof Molin ohh Catharina Lindgren. Hon dog 1860 och hennes dödsnotis finns i S:ta Eugenia GI:1 Svar-bild 110.

Om jag minns rätt fick svenskar (läs medlemmar i Svenska kyrkan) inte konvertera förrän 1860. Maken Johan Johansson (vigsel i Hedvig Eleonora) var inte katolik men parets två döttrar konfirmerades i S:ta Eugenia 1860. Åtminstone en av dem, född 1841, var född och döpt i Klara.

Någon katolsk församling S:t Matteus i Sverige vid denna tid har jag inte kunnat finna.

Detta är inte min släkt men jag har grävt fram uppgifter åt en frågeställare under Särskilda ämnen & övrigt – Övriga ämnen – 25 Religion och kyrka – Katoliker i Sverige
 
o Än en gång tack, både för översättningen och avskriften av originaltexten – mycket uppskattat!
 
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna