ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ny tråd - Nytt inlägg  (läst 6764 gånger)

2016-04-03, 15:00
läst 6764 gånger

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil

Hejsan alla anbytarvänner!


Efter att ha studerat "nya anbytarforumet" har jag konstaterat att när man

A. Ska skriva en ny tråd - nytt inlägg, då måste man  ställa sig så att man använder knappen "nytt ämne"
B. En del skriver nya tråden - nya  inlägget under en pågående tråd, som andra har påbörjat.
C. Den "nya tråden - nya inlägget"  blir då ett svar på en fråga som inte har med varandra att göra.

Nu börjar jag själv och förstå "nya anbytarforum". Jag tror att det blir bra så småningom.

2016-04-03, 15:14
Svar #1

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil
Bra klarläggande. Hoppas många tar till sig detta. :)
Arne

2016-07-10, 16:09
Svar #2

Utloggad Lillian Ström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2016-11-06, 13:15
    • Visa profil
Men var hittar jag knappen Nytt Ämne?
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Lillian

2016-07-10, 17:33
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Den hittar du när du står i en avdelning där det går att skapa nya ämnen, d.v.s. en underavdelning på lägsta nivån. Då finns den upptill i mitten. Här t.ex: http://forum.genealogi.se/index.php?board=1515.0

Man måste alltså först välja i vilken underavdelning man vill starta det nya ämnet.

2016-07-10, 22:35
Svar #4

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Mycket är bättre, men det här fungerar fortfarande inte bra i "Nya Anbytarforum". Man skapar ju inte ett nytt ämne i en underrubrik släktnamn som t ex "Store".  Man gör där ett inlägg eller ställer en ny fråga under släktnamnet "Store" och klickar då inte på knappen nytt ämne. Det ser följaktligen ut som ett svar på en gammal fråga om "Store", vilket det inte alltid är.

Det fina med det "Gamla Anbytarforum" var att all information om ett släktnamn samlades under en rubrik.

Det kan väl ändå inte vara meningen att man i det "Nya Anbytarforum" ska skriva ett nytt ämne under ett släktnamn varje gång man hittar något nytt om ett släktnamn eller?

2017-12-07, 16:07
Svar #5

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil

Hejsan alla anbytarvänner!


Efter att ha studerat "nya anbytarforumet" har jag konstaterat att när man

A. Ska skriva en ny tråd - nytt inlägg, då måste man  ställa sig så att man använder knappen "nytt ämne"
B. En del skriver nya tråden - nya  inlägget under en pågående tråd, som andra har påbörjat.
C. Den "nya tråden - nya inlägget"  blir då ett svar på en fråga som inte har med varandra att göra.

Nu börjar jag själv och förstå "nya anbytarforum". Jag tror att det blir bra så småningom.

Det blir jättebra om bara anbytarna här vänjer sig vid att göra som det är tänkt.

Problemet består i ett arv från gamla anbytarforum som blivit en forumkultur här. På gamla anbytarforum kunde man inte ha flera ämnen under en kategori. Här är det meningen att man ska ha flera ämnen under EN kategori. Som det är just nu så fungerar det inte så tyvärr. Och anledningen är att det vid varje arkivering av gamla inlägg, skapas ett nytt ämne med samma namn som kategorin har. Då får användarna intrycket att allt fortfarande ska samlas under ett enda ämne som ska vara det enda ämnet i kategorin. Sluta göra så. Låt det vara tomt på ämnen när eller rättare sagt OM det ska arkiveras saker. Tyvärr så hjälper inte moderatorerna till heller och det är det största problemet. Istället för att uppmuntra till att skapa flera ämnen som det är tänkt så motarbetas detta i princip istället. Det vore också lämpligt om ett inlägg eller flera hamnat helt fel, att de av moderatorerna flyttades in i rätt kategori, men inte rakt in i jätteämnet där utan just som ett nytt ämne med en lämplig ämnesrubrik.

Även om man följer tanken med forummallen som är vald och som vi alltså lever i just nu här, så kommer en del ämnen bli lite spretiga. Då ska man INTE skapa nya ämnen bara för att den möjligheten nu finns. Är det fortfarande samma ämne som avhandlas även om det blir många olika diskussionstrådar så är det lämpligt att använda citering så som jag gjort i detta inlägg. Då ser man omedelbart vad i ämnet som inlägget är relaterat till. Hoppas detta exempel gör det tydligt.

2017-12-07, 16:17
Svar #6

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil

Hejsan alla anbytarvänner!


Efter att ha studerat "nya anbytarforumet" har jag konstaterat att när man

A. Ska skriva en ny tråd - nytt inlägg, då måste man  ställa sig så att man använder knappen "nytt ämne"
B. En del skriver nya tråden - nya  inlägget under en pågående tråd, som andra har påbörjat.
C. Den "nya tråden - nya inlägget"  blir då ett svar på en fråga som inte har med varandra att göra.

Nu börjar jag själv och förstå "nya anbytarforum". Jag tror att det blir bra så småningom.

Det blir jättebra om bara anbytarna här vänjer sig vid att göra som det är tänkt.

Problemet består i ett arv från gamla anbytarforum som blivit en forumkultur här. På gamla anbytarforum kunde man inte ha flera ämnen under en kategori. Här är det meningen att man ska ha flera ämnen under EN kategori. Som det är just nu så fungerar det inte så tyvärr. Och anledningen är att det vid varje arkivering av gamla inlägg, skapas ett nytt ämne med samma namn som kategorin har. Då får användarna intrycket att allt fortfarande ska samlas under ett enda ämne som ska vara det enda ämnet i kategorin. Sluta göra så. Låt det vara tomt på ämnen när eller rättare sagt OM det ska arkiveras saker. Tyvärr så hjälper inte moderatorerna till heller och det är det största problemet. Istället för att uppmuntra till att skapa flera ämnen som det är tänkt så motarbetas detta i princip istället. Det vore också lämpligt om ett inlägg eller flera hamnat helt fel, att de av moderatorerna flyttades in i rätt kategori, men inte rakt in i jätteämnet där utan just som ett nytt ämne med en lämplig ämnesrubrik.

Även om man följer tanken med forummallen som är vald och som vi alltså lever i just nu här, så kommer en del ämnen bli lite spretiga. Då ska man INTE skapa nya ämnen bara för att den möjligheten nu finns. Är det fortfarande samma ämne som avhandlas även om det blir många olika diskussionstrådar så är det lämpligt att använda citering så som jag gjort i detta inlägg. Då ser man omedelbart vad i ämnet som inlägget är relaterat till. Hoppas detta exempel gör det tydligt.

Det går även utmärkt att citera HELA den tidigare diskussionen om den hamnat långt bak i ett ämne. Just nu ligger ju det jag citerar som närmsta övre inlägg. Så just här var det kanske onödigt, men i andra fall vore det absolut bra att ta med citat så att äldre relevanta inlägg kommer med istället för att man ska behöva leta efter dem långt bak i ämnet.

Huvudregeln måste dock ändå vara att ska ett nytt ämne på något sätt avhandlas så skapar man ett nytt ämne. Och ett ämne kan vara väldigt smalt. Det kan vara en fråga om en person, eller en gård. Sådant platsar absolut under ett eget ämne. Sedan ska självklart alla svar hållas där under och även eventuella sidodiskussioner om dessa inte svävar ut långt. Då bör de ju få ett eget ämne eller placeras i lämplig kategori och ämne för att inte ligga på ett ställe där de är svåra att hitta för den som söker info om just det.

2017-12-07, 19:45
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Citat: Tyvärr så hjälper inte moderatorerna till heller och det är det största problemet.

Notera att av 50 "moderatorstjänster" så är 34 vakanta!

2017-12-07, 19:59
Svar #8

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil
Jay anmälde mig som moderator till DNA-delen idag. Kanske kan jag lyfta den lite iaf.

2017-12-07, 21:46
Svar #9

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil


En av de många ordningsreglerna:
- Innan du skriver en fråga på forumet - sök igenom Anbytarforum och Rötter efter svaret på frågan. Svaret på din fråga kanske redan finns!

Man förutsätter att Anbytarforum skall hanteras som ett uppslagsverk och att anbytaren skall bläddra fram ett eventuellt tidigare lämnat svar. Detta i sin tur förutsätter att alla inlägg är insorterade i sitt "rätta" fack.


Alla inlägg sparas och sedan start innehåller Anbytarforum omkring 1 miljon inlägg, väldigt många "felplacerade".


Detta var moderatorernas jobb att flytta inläggen till sin  "rätta" fack. Detta blev ett övermäktigt problem för moderatorerna, innebärande att Vakanslistan ökade snabbt.

PS.
Moderatorerna ger sig aldrig tillkänna här i Af. Betvivlar starkt att moderatorsystemet överhuvudtaget fungerar!   DS.




Lars-Åke Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna