ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spinerus  (läst 903 gånger)

2016-04-07, 09:08
läst 903 gånger

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil



Ericus Gislonis Spinerus är präst i Reftele enligt nedanstående utdrag från Växjö stifts herdaminne:


13.[/size] Ericus Gislonis Spinerus[/size], 1627- 71. Broder till kh. i Hultsjö Sven Spinerus. Stud. i Uppsala. disp. där 1625 (de philosophiæ natura & sobrio in s. s. theologia. pres. M. Gestrinius). magister (ultimus 1626.) lärare i Växjö s. å. ( ? ) kh. här 1627. häradsprost 1634 (?) riksdagsman 1650. S. erhöll 11 röster vid biskopsvalet 1651.[/size]
[/size]I ett bevis, utfärdat av häradsrätten 22/5 1652 och intygande prästgårdens ringa villkor och kyrkoherdens tunga gästning i danska fejden 1643-45 heter det, att S. då han reste omkring i häradet och styrkte allmogen att vara överheten trogen. 1655 anhöll han hos regeringen om skattefrihet; han säger sig ha många barn, som han hållit i skola och vid akademien. (Eckl. saml. RA) Av kyrkan upptog han ett lån med pant av några böcker som vid visitation 1710 var så fördärvade av mögel att biskop Alstrin befallde skuldens avskrivnde. Ett. 7/8 1637 daterat brev Från S. till Axel Oxenstierna finnes i serien Svenska prästers skrivelser. R. A. Död 1671 (före okt. månad):
[/size]
[/size][/size]Gift:
[/size]4) med Rachel Krok dott. till kh. i Villstad David Krokius d. ä. Levde 1639.
2) med Catharina Bohlm som uppgives ha varit kh.-dotter från Bolmsö (Fors.). Hon levde 1675.


Barn:
- Dantiel, Adjunkt hos fadern
- Josua stud. i Uppsala 1662.
- Israel skol. i Växjö 1655.
- Maria 29/3 1689, gift med klockaren Börje Nilsson.
- Rachel
- Ingeborg.


Dottern Maria, d.29/3 1689 (Reftele EI:1, sid 72) är min ana. Kan någon hjälpa mig med i vilket av Ericus Gislonis Spinerii äktenskap Maria är född?


2024-02-15, 16:55
Svar #1

Inloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1296
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:10
    • Visa profil
Hej,

Kanske du redan har hittat svar på din fråga, Bertil, men här kommer i alla fall en observation.

Om Eriks barn är nämnda i åldersordning i Växjö stifts herdaminne tror jag man kan säga att det är troligt att Rakel var mamma till Maria. Hennes bror, Israel, hade nämligen en dotter som hette Rakel ("Rackil" i dopnotisen) och hon är det äldsta barnet som jag har "stött på" (i letande efter annat).

Det står i och för sig i ditt inlägg att Erik var "Gift 4) med Rachel Krok", men jag misstänker att det borde ha stått "Gift 1) med Rachel Krok".

Israel Spinerus (även Spinerij, men ffa Spinner) var gift med Anna Fransdotter vilket framkommer av en lysnings- eller vigselnotis, daterad 7/9 1672, då Israels syster Rakel gifte sig i Katarina församling i Stockholm med Pär Danaeus, som då var vice pastor och skolrektor i Riga (Katarina fs, CI:2, sidorna 341 och 342).

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055751_00182#?c=&m=&s=&cv=181&xywh=3095%2C3914%2C3040%2C1434

Israel och Annas barn som jag har "stött på":

•   Den 23/10 1667 döptes brännvinsbrännare Israel Spinerus dotter Rackil i Katarina fs (CI:2, sida 10).
•   Den 8/10 1669 döptes Israel Spinerijs son Israel i Katarina fs (CI:2, sida 32).
•   Den 30/12 1670 döptes malmfogde Israel Spinners son David i Katarina fs (CI:2, sida 46).
•   Den 24/4 1672 döptes uppbörds-man Israel Spinners son Josua i Katarina fs (CI:2, sida 66).

Eftersom jag inte har stött på dop av någon son Erik till Israel är det nog troligt att Israel hade äldre barn än Rakel, så det kan hända att han hade en äldre dotter (än Rakel) med namnet Catharina.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Jag glömde skriva att ovan observation om Israels dotter Rakel bör (enligt mitt tycke) sättas i kombination med observationen att Eriks dotter Rakel föddes efter hans dotter Maria (om nu barnen är nämnda i åldersordning). Med andra ord: Israels mamma var troligen Rachel Krok eftersom han själv hade en dotter med namnet Rakel, och Israels syster Rakel var troligen också dotter till Rachel Krok. Därför bör även Maria ha varit dotter till Rachel Krok. Jag hoppas förklaringen inte blev för rörig!  :-[

2024-02-15, 17:33
Svar #2

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Tack för utförligt svar.
Jag har som ana dottern Maria. Men jag har också intresse i en dotter jag benämnt ”Regina”, gift med länsman Jöns Bengtsson, Långaryd. Kan detta vara samma person som dottern Rachel Eriksdotter?
Kan alltså Regina och Rachel vara varianter på samma namn?
/Bertil

2024-02-15, 17:44
Svar #3

Inloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1296
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,

Tyvärr vet jag inte.
Hoppas någon annan svarar på din fråga om namnen Rakel och Regina!

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna