ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wyrdel  (läst 1649 gånger)

2016-04-12, 16:04
läst 1649 gånger

Utloggad Cecilia Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:36
    • Visa profil
Hej![/size]Jag söker information om kyrkoherde Olaus Helsingius Arbeni. Han var troligen född ca: 1590. Jag vet att han arbetade i Alunda eller Altuna(C) på 1600-talet därför att hans dotter Christina Olofsdotter Arbenia var född där. Hon gifte sig i Norrbärke(W) med Peder Hansson Skrivare född 1630 i Köping(U). Vigseln skedde i Norrbärke därför att hennes släkt fanns där. Släktens namn var Wyrdel. Christina avled 25/7 1675 i Skommarhyttan, Skinnskatteberg(U).Hoppas att någon har fakta om Olaus föräldrar och om Christinas släkt Wyrdel i Norrbärke.Mycket tacksam för svar!Cecilia

2016-04-12, 17:09
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Christina
Du måste ge källor till dina uppgifter om du ska kunna få ett svar
Stig

2016-04-14, 00:27
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Cecilia,


"Wyrdel" är inte något släktnamn utan en felläsning ur personaliedödboken för Christina Olofsdotter make Peder Hansson Skrivare i Skinnskatteberg C:2, p 313, döde 1694, nr 33.


Där framgår att Peder Hansson var född i Köpings stad i april 1630 och att hans föräldrar var hederligt köpmansfolk, att han blev bruksskrivare vid jultiden 1660 i Skommarbo hammare och Plöjningshyttan i Skinnskatteberg. Hans första äktenskap var med "Sahl. Hustru Christina Olofzdotter, Wyrdige och Wällärde H:r Olai Arbenii, Capellanus uti Alunda försambling i Roslagen k. dotter, som skedde åhr 1659 in Julio uti Norberkie, ther hon hoos sin slägt wistades".


Det står alltså inte Wyrdel efter Christina Olofsdotter utan ett kommatecken följt av "Wyrdige" som betyder vördige, ett tidstypiskt epitet och hedersbetygelse för en lägre präst, i detta fall Christinas far komministern Olaus Abernius. En kyrkoherde titulerades på motsvarande sätt ärevördige herr kyrkoherden NN och en biskop högärevördige herr biskopen NN, se t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6rdig


Se även G Ekström, Västerås stifts herdaminne del II:1, 1600-talet (Västerås 1971), s. 751, där det framgår att Christina Olofsdotter (Arbenia) avled 1675 och begravdes 22/8 i Skinnskatteberg, varefter Peder Hansson gifte om sig 1677 26/6 med änkan Anna Månsdotter som tidigare varit gift med komministern i Norberg Olaus Samuelis Noraemontanus.


Vilka släktingar som Christina Olofsdotter vistades hos i Norrbärke vid tiden för sitt giftermål 1659 framgår inte, men någon slags släktkoppling mellan någon av Christinas föräldrar och någon av de vid denna tid i Norrbärke tjänstgörande prästerna eller deras hustrur är väl en tänkbar hypotes att arbeta utifrån.
 

2016-04-15, 13:08
Svar #3

Utloggad Cecilia Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:36
    • Visa profil
Tack Torsten för ditt upplysande svar! Eftersom Norrbärke ligger i Bergslagen och det stod Wyrdel efter Christinas namn så tänkte jag att det eventuellt kunde ha något med bergshanteringen och Tyskland att göra. När jag googlade på Wyrdel så kom det upp många personer i Tyskland.Nu vet jag att det inte var så i det här fallet. Det var lärorikt.


Tack än en gång för hjälpen!
Cecilia :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna