ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genarp hfl (1813-1819)  (läst 1535 gånger)

2016-04-19, 20:41
läst 1535 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej,
Ola Andersson bodde i  Dagstorpshus tillsammans med sin fru Ingeborg Bengtsdotter och deras döttrar. Jag är inte direkt hemma på orterna i Genarps socken och undrar var Ola och Ingeborg är födda. Det ser ut som Ingeborg är från Wille. Jag har hittat Ola i Genarps födelsebok. Fadern är Anders Olsson och det står att han ska vara född i Dagstorpshus, men jag kan inte hitta den i husförhörslängden. Någon som har något tips var familjens finns?


Hälsningar
Annette

2016-04-19, 22:16
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil
Inget svar på din fråga men i Genarp AI:3 sid 72 får man veta att i oktober 1805 fick Dagstorpshus en ny åbo. Ola Andersson och Ingeborg Bengtsdotter flyttade in från Skurup där de vigts i mars samma år. Skurup CI:6 sid  513. Då tjänade Ola som dräng i Korrehus i Skurup.
Attesten som de lämnade vid inflyttningen till Genarp  (Lyngby kyrkoarkiv Bilagor till flyttningslängden HII:" (1799-1810) bild 574 SVAR) innehåller den intressanta upplysningen att Ingeborg var ganska svag i sin kristendom men "om icke hon hade warit hävdad, och fara warit att både hon och dess foster skulle af sorg tagit skada, hade hon icke blifwit admitterad till nattvarden".

2016-04-20, 07:13
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen Eva  :) !
Det var ju en väldigt snäll präst, eller hur?! Då blir det nog att leta vidare i Skurup.


Hälsningar
Annette

2018-01-13, 08:58
Svar #3

Utloggad Monica Bjerkeus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2023-06-25, 13:59
    • Visa profil
Jaha, så skall man ju kolla hur gamla inläggen är, vilket jag inte gjorde så jag svarade på en fråga som var flera år gammal. Jag har tagit bort mitt svar. Känns inte helt relevant o svara på en fråga från 2016. Hmmm, verkar inte som det är särskilt välbesökt detta forum.

2018-01-13, 19:44
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
2016 var ju nästan i går!  :)

Här finns frågor som får svar efter mycket längre tid än så. Och det tillkommer ju hela tiden nya forskare som kan hitta information här. Jag tycker du ska lägga tillbaka det du raderade.

Kollade just på antalet nya inlägg på ett dygn och det var runt 100.

2018-01-14, 09:02
Svar #5

Utloggad Monica Bjerkeus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2023-06-25, 13:59
    • Visa profil
He, he, ja det är väl kanske så, 2016 var igår ;). Ok, jag lägger tillbaka texten. (källa: Häckebergaboken)

Dagstorpshus var beteckningen på åtminstone två mindre torp. Det ena torpet låg norr om Dagstorp, nära Kohus (Norra Dagstorpshus). Detta torp har mestadels skrivits som Gyllebohus.
Det andra torpet låg sydväst om Dagstorp, nere vid Hindberget (Södra Dagstorpshus).
Det fanns ett tredje hus som låg öster om Dagstorp (Mellersta Dagstorpshus).

Södra Dagstorpshus var ett hus från 1700-talet som av allt att döma rivits omkring 1846.
Norra Dagstorpshus är lite besvärligare eftersom det även skrevs under Gyllebohus. Det verkar dock ha uppförts omkring 1779 och hette i mantalslängderna Lilla Dagstorp. Det fanns kvar till i mitten av 1860-talet.
Mellersta Dagstorpshus låg en liten bit öster om Dagstorp. På rekognoceringskartan finns ett litet hus inritat och det kan möjligtvis vara den "särskilda gårdsstuga" som finns antecknad i samband med Trulls Jönssons gård (Norra Dagstorpshus). Möjligt att det beboddes av undantagsfolk och inhysingar som skrevs under Dagstorp.

Ola Andersson och Ingeborg Bengtsdotter bodde i Södra Dagstorpshus under tiden 1805 till 1819 då Ola avled. Hans hustru, Ingeborg Bengtsdotter, f 1782, gifter 1822 om sig med den nye åbon, Nils Johnsson f. 1775. De brukade gården mellan 1819 och 1834 då de flyttade till Lyngby. Dock dog Ingeborg redan 1832, dvs innan resten av familjen flyttade till Lyngby. Södra Dagstorpshus hade 1808 ca 2/3 tunnland.

Enligt bouppteckning efter Ola Andersson som dog den 27 februari 1819 så efterlämnade han Änkan Ingeborg Bengtsdotter, och fyra barn, döttrarna Else 11, Dårta 9, Elna 4 och Karna 2 samt dottern Olu 8 dagar gammal.

Bouppteckningen efter Ingeborg Bengtsdotter 1832 efterlämnade hon änklingen Nils Johnsson och barnen Anders 10 år, Kjersti 6 samt från förra giftet dottern Else 25 år, Doretha 24 år, Ellna utan åldersangivelse, Karna 16 och Ohla 14.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna