ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: dynamitolycka  (läst 1002 gånger)

2016-04-22, 18:12
läst 1002 gånger

Utloggad Margareta Hög Öhlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:12
    • Visa profil
     
 
Jag har nyligen börjat släktforska och kommit i kontakt med släktingar i USA, som i sin tur har frågor om släkt i Sverige. Bland dessa pratas det om en dödsolycka pga dynamit.
Personen det gäller är: Otto Fredrik Jonsson, f. 9/4 1863, befallningsman, Mälby, Roslags-Kulla. I dödsboken för Roslags-Kulla 1 maj 1907 så står det följande: ”Suicidum genom dynamitskott som åtskilt huvud och bål samt borttagit hela handen” Funnen på Tallbacken (skogsbacke sydost om kyrkan den 2/5 på förmiddagen af Filip Fredriksson och …… i Östanå) Jordfäst i stillhet.”
Om jag förstår anteckningarna rätt så behövdes ingen rättsmedicinsk bedömning eller obduktion, men när hustrun dör några år senare så står det något om ”dito till domhavanden i Södra Roslags Tingshus häraderätt juli-sept”. Vad betyder detta? Hur går man vidare?
h. Maria Carolina Pettersson, f. 1/6 1867 , d. 24/9 1912,
Roslags-Kulla C1:7 (1895-1925) Bild 1830/s 23 resp Bild 1890/s 29
 
 
 
 

2016-04-23, 00:55
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10490
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:10
    • Visa profil
    • Gensvaret
Noteringen anger bara när den periodiska dödsfallsrapporteringen till häradsrätten har skett. I detta fall är det fråga om alla avlidna under perioden juli-september. Jämför motsvarande noteringar för andra år. Det är alltså inte en anteckning som specifikt avser änkan.

2016-04-23, 09:23
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Betyder "suicidum" inte att det var ett självmord? Således ingen olycka.

2016-04-23, 21:32
Svar #3

Utloggad Margareta Hög Öhlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:12
    • Visa profil
Till Åke C: Tusen tack för upplysningen! Oj vad jag lär mig mycket! Har funderat en del på vad anteckningen betydde och visste inte att det handlade om en rutin.


Till Kalle B: Jo, suicidum betyder självmord. Av de fem bröderna som blev faderslösa (samtliga minderåriga) utvandrade två senare till USA och släkten där tror inte att det var ett självmord. Och om det nu var det, vad var orsaken? Har letat efter bouppteckningen men tyvärr inte hittat den. Skulder? Fruns bouppteckning har jag hittat och där är det överskott.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna