ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: förfråga  (läst 1272 gånger)

2016-04-25, 14:33
läst 1272 gånger

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2022-09-12, 17:07
    • Visa profil
varför finns inte bouppteckningen för  Emmislöf
Nils Larsson f1819 d 1869  i Emmislöv

2016-04-25, 17:24
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Vet du att ska finnas en bouppteckning? Det kanske inte upprättades någon sådan.
Var har du letat?
En möjlighet är att kontakta Landsarkivet i Lund och fråga  om de har något register att söka i.

2016-04-26, 09:35
Svar #2

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2022-09-12, 17:07
    • Visa profil
måste man inte göra boupptekningar när man har dött enligt lagen,eller har jag fel om det

2016-04-27, 23:50
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Enligt 1734 års lag måste en bouppteckning alltid upprättas. Fanns det "ingenting" i dödsboet kunde det dock räcka med en anmälan. Så registrerat bör det vara.
Hur vet du att det inte finns en bouppteckning ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-04-28, 10:38
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
hej
Även jag har brottats med problemet med "försvunna eller saknade bouppteckningar" här i Göteborg. Först trodde jag nog ganska blint på att det alltid fanns bouppteckningar för de personer jag sökte efter (som har blivit ganska många under åren). Men: vid jämförelse med dödboken, som jag egentligen hoppat över för den här uppgiften jag satt mig att lösa, insåg jag senare att många - väldigt många - bouppteckningar helt enkelt inte fanns. Jag tvekar inte när jag säger att säkert saknas 10% av de möjliga bouppteckningarna här vid Rådhusrätten i Göteborg, och troligen något fler.
Min slutsats är därför att antalet bevarade/upprättade bouppteckningar kan säkert variera mycket mellan olika rådhusrätter och olika tingsrätter. Observera att jag då inte talar om regelrätta arkivförluster, bränder och musangrepp mfl katastrofer.
Häls LarsO

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna