ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agda Svensdotter  (läst 1188 gånger)

2016-05-01, 12:27
läst 1188 gånger

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Hej!
Jag har en anfader som heter Sven Andersson född 1729-01-01 i Bredasjö (Tving CI:1 sid 283). Faderns namn uppges vara Anders Björnsson i Bredasjö och vid den här tiden var det oftast ”mannen som födde barn” då hustrun/modern inte namngavs över huvud taget. I bouppteckningen efter Anders (Medelstad häradsrätt FII:5 sid 103) kan man läsa att han var gift med Agda Svensdotter. Detta föranledde mig att googla på Agda Svensdotter och då hamnar jag i Blekinge Släktforskarförenings Båtsmansregister och där är Agda hustru till båtsmannen Per Jönsson Fiol. Eftersom uppgiftslämnaren till båtsmansregistret har använt samma uppgifter som jag har gjort i min släktforskning så måste någon av oss ha fel, men vem? Enligt dödboken avled Agda 1767-03-22 (Tving CI:2 sid 477) och då står hon bara omnämnd som änka.
Att det skulle finnas två Agda Svensdotter i Bredasjö kan väl vara troligt men inte med samma födelse- och dödsdata. Finns det någon som lösningen på problemet?
Mvh
Gunnar Hjortsberg
Använder Arkiv Digital.

2016-06-18, 21:38
Svar #1

Utloggad Ingrid Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 14:47
    • Visa profil
Hej, Anders Björnssons hustru heter mycket riktigt Agda, hon står angiven vid dop mellan 1721 och 1727 som Anders
Björnssons hustru i Bredasjö och senare bara som Anders hustru i Bredasjö. Agda Svensdotter dör 1767 i Bredasjö, hon står som änka och inte som båtmansänka. Hon och Anders får barn på 1720-talet, vilket stämmer bra om hon är född ca 1696. Hon är alltså bondhustru och är troligen bofast i Bredasjö i hela sitt liv som gift och änka, Anders dör 1749. Jag vet inte något som helst om båtsman Fiols hustru utom att hon födde barn mellan 1713 och 1721 och att hon blev änka 1731. Ingen koppling till Bredasjö, så vitt jag kan se. Det finns en båtsmansänka Agda, som dör 1748 i Hillerslätt 70 år gammal. Skulle kunna vara hon, om hon nu hette Agda. En kvalificerad gissning är att det står fel i Båtsmansregistret.Alla uppgifterna har jag tagit från avskrifterna av Tvings kyrkoböcker.
MVH Ingrid Dahlqvist

2016-06-18, 21:57
Svar #2

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Hej Ingrid och tack för svaret.
Jag har en känsla av att mina uppgifter stämmer bättre än uppgifterna i "Båtsmansregistret" (i det här fallet) och ditt påpekande om att man brukar skriva båtsmansänka och inte bara änka stärker mig i min tro.
Med vänlig hälsning
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna