ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd - dog i spanska sjukan 1918  (läst 791 gånger)

2016-05-28, 13:42
läst 791 gånger

Utloggad Levi Häggkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-06-05, 12:33
    • Visa profil
Hej! Jag är novis på släktforskning men har stött på ett problem när det gäller min mormor Dagnys pappa. Den information jag hade fått innan är att fadern ska vara en arbetare som passerade och att han sedan dog i spanska sjukan 1918. Båda uppgifterna ska dock tas med en liten nypa salt...

Genom hjälp FB (ArkivDigital hade inte) så fick jag se Dagny Mary Bergmans födelsebevis. Hon är född i Ljustorp den 20/6 1914. Det står fader okänd och ingen anteckning om vittnen när hon döps den 3 januari 2015. (Varför så långt senare?)

Av församlingsboken får jag fram att mamman Olga Alexandra Bergman arbetade som piga på en gård i Högland vid tiden när hon blev gravid (Ljustorp (Y) AIIa:1a (1902-1921) bild 2800 / sid 270

Hon flyttade tillbaka till föräldrarna i Ljustorp (Y) AIIa:1a (1902-1921) Bild 660 / Sida 56
och gifte sig sedan 1918 Ljustorp (Y) AIIa:1a (1902-1921) Bild 1000 / Sida 90

Jag har kollat på alla som fanns på gården där hon jobbade men ingen av dem verkar ha dött i spanska sjukan. Jag skulle gärna vilja kolla domboken, men hittar ingen. Barnavårdsnämndens arkiv finns på plats i Härnösand. Att beställa bouppteckningar för Olga och hennes make, skulle det kunna ge nått?

Annars vet jag inte hur man ska gå vidare. Har läst och googlat men det verkar som att det blir svårare att hitta okända fäder på  1900-talet.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna