ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips och råd kring min mormors mors okänd fader  (läst 966 gånger)

2016-06-06, 19:58
läst 966 gånger

Utloggad Jennie Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-04-22, 23:08
    • Visa profil
Hej,

Det är väl en i stort sett omöjlig fråga att svara på men jag tänkte om det var någon som kunde ha tips eller tankar och idéer kring min mormors mor Lilly Maria Elisabeth.

Hon föddes 1892-02-21. Hennes mamma (Johanna Maria Idén) verkar befinna sig i Hudiksvall. I Hudiksvalls födelsebok för 1892 (nr 62) så står det att dopsedeln är ditsänd från Past. Emb. i Skönsmon den 20 maj 1892. Det står ingen pappa ditskriven utan bara mamman. Det står att det är hennes första barn och att hon är oäkta men det är ikryssat/ifyllt att mamman är trolovad. I obefintlighetsboken för Hudiksvall (1891-1900, pag 1128) finns hon med med noteringen "Hennes såsom egen lagligen erkända och antecknade o.ä. dotter Lilly Maria Elisabeth f. 92-02-21 Skönsmon V. Norrlands län. Lilly finns även med i Skönsmons födelsebok, även där står bara mamman med som ogifta Johanna Maria Idén. I Skönsmons husförhörsbok (1883-1893 pag 1916) finns Johanna Maria Idén med. Hon står som inflyttad ifrån Hudiksvall 1892-09-23. Personen som hon kom att gifta sig med Simon Möller flyttade dit ifrån Attmar 1892-10-28. De hade lysning 1892 25 september, 2 oktober och 9 oktober för att sedan gifta sig 21 juni 1893. I den husförhörsboken står Lilly med som o.ä.d. I nästkommande husförhör (Skönsmon 1894-1906 pag 186) så finns Lilly antecknad som f.ä.d (vilket jag tolkar som före äktenskapet dotter. Jag ser inget om att det "bara" skulle vara hennes oäkta dotter som ibland brukar stå antecknat. 1904 flyttar familjen till Nederluleå församling och i församlingsboken (Nederluleå 1895-1905 pag 2595) så står Lilly bara med som d. för dotter och inget oäkta före. Jag har inte sett någon anteckning i någon husförhörsbok/församlingsbok vare sig om vem som var hennes pappa eller att kanske Simon adopterat henne om han inte var pappan. Lilly hette Möller i efternamn som vuxen precis som Simon och resten av familjen. Simon och Johanna fick 10 barn efter Lilly.

Det jag funderade på är om det inte borde vara så att Simon skulle stått med som pappa om det var så att det var honom Johanna var förlovad med när hon fick Lilly. Samtidigt så bröt man väl inte förlovningar så lätt på den tiden? Eller så kanske prästen kryssade i fel och hon inte alls var förlovad. Jag har också fastnat lite på att det bara står f.ä.d. och inte "hennes oäkta dotter före äktenskap" som jag sett på andra släktingar samt att oäkta tycks ha försvunnit på vägen med flytten när det hos andra släktingar hängt med oavsett om de flyttat eller inte. Jag funderar också på om det skulle kunna vara så att Johanna redan bodde i Skönsmon med Simon när Lilly föddes fast det stod att hon flyttade ifrån Hudiksvall först senare (då dopattesten skickades från Skönsmon till Hudiksvall). En notering jag gjorde också är att i obefintlighetsboken som jag hittade Johanna i så står det (Järnvägen, Trafikavdelningen). Jag vet att Simon jobbade som maskinist och senare lokreparatör även om jag inte hittar något om att han skulle befunnit sig i Hudiksvall då. Om det är någon som har något tips om hur jag skulle kunna gå vidare eller bara tankar och idéer om hur det kan vara så är jag tacksam för svar.

Med vänlig hälsning
Jennie

2016-06-06, 21:07
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Det är nog inte alls omöjligt att barnet står utan far i födelseboken, men att någon senare har erkänt faderskapet. Min farfar och hans första fru fick ett barn innan de var gifta, och det barnet står utan far i födelseboken, men i husförhörslängden står det "Stationskarl J. Nilsson i Bro erkänt sig som barnets fader".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna