ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är detta för medalj?  (läst 3101 gånger)

2016-06-08, 21:09
läst 3101 gånger

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Svante HERMAN Kvarnzelius (1864-1938) var politiker och Landshövding m.m.


På en målning av honom (för mig okänt årtal) syns ett antal medaljer.


På den förstorade bilden som är bifogad så är det den högra som vi inte har kunnat identifiera. Jag hoppas att någon annan kan bättre än oss.


Om det kan vara till hjälp så kan jag bifoga en bild av hela porträttet.

2016-06-13, 09:55
Svar #1

Utloggad Kim Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-01-14, 10:21
    • Visa profil
    • medaljblogg.wordpress.com
Hej

Troligen är det Hovmedaljen, det som idag kallas HM Konungens medalj, i 8:e storleken och högblått band. Du kan skicka ett mejl till hovet och fråga om de kan bekräfta eller tala om vad det är om jag har fel. Eftersom du har namn borde det vara enkelt för dem att kolla det. De kan vara lite tröga att svara dock.

Mvh
Kim

2016-06-13, 11:52
Svar #2

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Hej Kim,


Trots idogt sökande har vi inte kunnat identifiera medaljen. S H Kvarnzelius var även Gustaf V:s bridgepartner så det kan mycket väl vara rätt - dock verkar Hovmedaljen ha en Kunglig krona på toppen men det kanske finns fler varianter av den.


Tack för tipset - jag återkommer med svaret.




Hälsningar


Bengt i Borlänge

2016-06-14, 09:57
Svar #3

Utloggad Kim Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-01-14, 10:21
    • Visa profil
    • medaljblogg.wordpress.com
Hej Bengt

OM nu medaljen är svensk så finns det inte så många att välja på med högblått band. Det är hovmedaljen och Litteris et artibus; varav bara hovmedaljen delats ut utan krona under vissa tider. Men vi vet inte om den är svensk. Kanske det är en utländsk?

Finns det inga fotografier bevarade? Det skulle troligen lösa mysteriet.

Mvh
Kim

2016-06-14, 15:28
Svar #4

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Hej igen,


Nej vi vet ju inte om den är svensk eller inte men mycket talar för att den är svensk och tyvärr finns det inga foton som vi hittat. Jag har försökt att hitta SHK:s bouppteckning där det kanske finns en uppräkning av de medaljer som fanns i boet efter hans död - men den finns inte skannad på ArkivDigital än så länge men bouppteckningar t.o.m. 1937 finns så det dröjer nog inte länge tills den dyker upp.


Jag har inte haft någon tanke på SHK:s medaljer tidigare eftersom jag inte är direkt relaterad (han är min farmors farsbror) men jag fick en förfrågan om jag kunde hjälpa till av en släkting som är närmare relaterad. Som tur är bor han i Stockholm så jag ska tipsa honom om att gå upp till Stadsarkivet och kika själv.


Jag återkommer som sagt.




Bengt i Borlänge




2016-06-17, 20:28
Svar #5

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Hej igen Kim,


Nu har vi fått svar från Hovstaten. De säger att de inte har någon anteckning om att SHK fått utmärkelsen efter 1911 - och att de inte är möjligt att kontrollera om han fått den före det årtalet.


Vi får avvakta tills vi får svar om det finns en medaljuppräkning i SHK:s bouppteckning.


Ha en bra helg.


Bengt i Borlänge

2016-09-14, 10:28
Svar #6

Utloggad Mikael Sundbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-09-14, 13:25
    • Visa profil
    • www.silvermedaljen.n.nu
Hej

Jag tror inte det är en svensk medalj. Om man ser på monteringen så borde det inte vara det. Första medaljen är Konung Gustav V:s jubileumsminnestecken med anledning av 70-årsdagen den instiftades 1928. Den andra medaljen är riddare av Dannebrogsorden. Av monogrammet på orden ser det ut som Christian IX, lite svårt att se. Christian IX var kung mellan 1863-1906.
Kan det vara en medalj från Österrike-Ungern-Tyskland eller Preussen motsv?

Vad är det för kraschan som sitter under medaljerna?

/Micke

2022-07-12, 10:03
Svar #7

Utloggad Stefan Haasmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-01-29, 13:44
    • Visa profil
Hej,

enligt svenska statskalendern från 1931 (http://runeberg.org/statskal/):

Länsstyrelserna
20. Kopparbergs län.
Inv. 250,529. (Falun.)
Landshövding.
Kvarnzelius, Svante Herman, GV:sJmt, Kmstk NO, KVO1kl, RDDO, f. 64; 22.

Skogsvårdsstyrelsen
Kopparbergs län.
Kvarnzelius, Svante Herman, Landshövding [493], f. 64; 22, Ordförande.

Hushållningssällskap.
Kopparbergs län.
Kvarnzelius, Svante Herman, Landshövding [493], Ordförande, f. 64; 22.

Överstyrelsen för Konung Oscar II:s jubileumsfond.
Kvarnzelius, Svante Herman, Landshövding [493], f. 64; 28, av Kungl. Maj:t förordnad ledamot.

Kommendörer m. st. k. av Kungl. Nordstjärneorden.
Kvarnzelius, Svante Herman, Landshövding [493], f. 64; 28 16/6.

Kommendörer av Kungl. Vasaorden, 1:a kl.
Kvarnzelius, Svante Herman, Landshövding [493], f. 64; 20 12/3.

Sveriges enskilda järnvägar.
Ostkustbanan.
(Gävle-Härnösand med smalspårig sidobana Harmånger-Bergsjö.)
Ägare: Ostkustbanans aktiebolag.
Styrelse (11), adr. Gävle.
Kvarnzelius, Svante Herman, Landshövding [493], Ordförande, f. 64; 28.


Som skrivits innan så borde den högra medaljen vara en utländsk medalj, då man alltid ska börja med de svenska. Men om de två första är monterade och han fick en förtjänstmedalj från sina uppdrag, så kanske det var enklare att bara fästa den snyggt i linje efter de andra?


Kikade även i Vem är det från 1918:
Kvarnzelius, Svante Harman, riksdagsman, bleckslagarem., Signelund, Sundsvall, f. i Strängsered, Älvsb. l. 13/11/64, sedan 84 bosatt i Skön, Västernorrl., led. av A.K. 00-11 (lärov:utsk. 04, konst:utsk. 06-08, beviln:utsk. 09-11, rösträttsutsk. 07), av F.K. sedan 12 (statsutsk., pens:utsk. 13, försv:utsk. 14 b.) (fris.), intar sedan
fl. år en led. ställn. inom det fris. part., har tillh. lib. saml:part. sedan dess tillkomst och är led. av förtroenderådet o. varit med om bild. av fris. landsfören., led. av dess förtroenderåd sedan början o. av verkst. utsk., ordf. i F.K:s liberala parti 13, led. av yrkesfarekomm. 05-10, försvarskomm. 07-10 o. rusmedelskomm. 09-11, ordf. i nykterhetskomm. 11-13, led. av kontrollrådet 15, sakkunnig i pensionsstyr. 13, led. av 16 års flottstat. kommiss. sakk. f. marinförvaltn. omorg. 17, förlikn:sman i arbetstvister sedan 07 o. medlat i fl. större arbetskonflikter samt var medlem i kommiss. 08 f. tvisterna inom stuveribranschen o. byggn:br. o. sockerind., v. landstingsordf. 10, ordf. sedan 12, godtemplarordens . skattmäst. 04-09, ordenschef 09-14, ordf. i centralförb. f. nykterhetsundervisn.

Mvh, Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna