ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Bergström *1769/1771 Tenala  (läst 973 gånger)

2016-06-16, 20:58
läst 973 gånger

Utloggad Lennart Mårtensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 22:00
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om mjölnaren, byggmästaren och bälgmakaren Isak Bergström. Enligt en utförlig dödsnotis 1844 från Gärdserum i Småland (Arkiv Digital Gärdserum FI:1 bild 20 sida 33) föddes han i Tenala socken i Nyland Finland den 28 feb 1769, fadern skogvaktare. När jag söker i genealogiska samfundets databas finns inget som passar ens vid sökning på större geografiska områden eller tidsintervall.
Han flyttade flera gånger i Sverige, bodde enligt dödsnotisen först i Stockholm sen i olika socknar i Södermanland och Småland.  I den tidigaste anteckningen om honom som jag har hittat finns han i Gnesta i Frustuna, husförhörslängden 1801 (Arkiv Digital Frustuna AI:2 bild 278 sida 274). Födelseåret anges där till 1771, så födelseuppgifterna har väl förvanskats vid flyttningarna. Finns ledtrådar eller idéer?

2016-06-17, 19:27
Svar #1

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1102
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 08:17
    • Visa profil
Hej Lennart,
här kommer "ett riktigt långskott"!
Jag har sökt efter några lämpliga Isak, som fötts i Tenala vid den aktuella tiden. Jag har då fastnat för en av dessa, nämligen Isac Jöransson född 18/2 1769 i Bergby. Förutom ett liknande datum jämfört med ditt 28/2 så är även bostället Bergby intressant.
Det var inte alls ovanligt vid den här tiden att torpare tog/fick efternamn efter aktuellt boställe. (Det finns t.o.m. en Isac Andersson Bergström född i Bergby 1802.)
Jag har följt Isac Jöransson fram till 1788 då han flyttar från hemmet efter faderns död samma år. Jag kan dock inte lyckats att tyda vart han flyttar. Jag har alltså inga bevis för att han senare i livet använde efternamnet Bergström.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5664722
Inte heller finns några indikationer på att fadern varit skogvaktare. Kanske en efterhandskonstruktion, som lät bättre i Isak Bergströms senare liv?
Lycka till med efterforskningarna!
Mvh Leif


2016-06-18, 15:18
Svar #2

Utloggad Lennart Mårtensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 22:00
    • Visa profil
Hej, tack för idén att Isaks föräldrar skulle kunna vara Jöran Henriksson och Beata Kristersdotter.
Ett tecken som talar för den är att bland Isaks sju barn finns tre med namnen Göran,
Hinrik och Beata! Jag spanar vidare på spåret.
Hälsningar
Lennart M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna