ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör man?  (läst 2619 gånger)

2016-06-25, 14:45
läst 2619 gånger

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Jag försökte svara på en kommentar i Porträttfynd, på ett foto jag lagt in, och tryckte på "svar". Men det jag skrivit kommer inte upp på sidan. Vad innebär "svar", det kanske går till den som skrivit Kommentaren? Är det så att man ska lägga in en ny Kommentar istället?


MVH
Eva W

2016-06-25, 20:59
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag tryckt på Svara där nere, för att kommentera detta och sedan på Posta. Det verkar fungera
Ann-Mari Bäckman

2016-06-25, 21:06
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Eva!

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men om du vill kommentera ett foto i Porträttfynd så väljer du vilket foto och klickar sedan på Kommentera. Då får du upp en sida där du skriver in ditt namn i ett fält och din kommentar i det andra fältet. Klicka sedan på kommentera igen. Därefter ser du ett blåfärgat meddelande längst upp där det står att meddelandet sänts iväg och att det ska godkännas av administratören innan kommentaren visas på skärmen. Tyvärr kan det ta upp till ett dygn innan kommentaren visas och det är mycket frustrerande - ibland tar det ännu längre tid - men sådana är tydligen "bestämmelserna"!

När du skriver att du trycker på "svar" i Porträttfynd så förstår jag inte vad du menar. Jag kan inte se att det står "svar" någonstans där.

Mvh
Marianne


2016-06-27, 09:40
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är ju svårt att veta vilket Porträttfynd, som menas. Vi har ju ett här under Gamla Bilder och Rötters Porträttfynd.


När det gäller godkännande av foton och kommentarer till Rötters Porträttfynd, får vi vara tacksamma att någon vill ta på sig att göra detta jobb vardag, som helgdag, även storhelger och under semestern. Tidigare var det uppehåll under semestern, helger och storhelger. Speciellt frustrerande var det att efter semesteruppehållet, så dök Släktforskardagarna upp 2-3 veckor efteråt och då blev det en veckas uppehåll igen. Mycket frustrerande.


Vi har att välja mellan detta system eller att logga in för att kommentera och ha en admin. som håller i ordning.


Jag är väldigt tacksam även för att vi inte behöver logga in för att kommentera. Varför? Jo många av åtminstone mina kommentarer är inte bekräftade. Om någon utifrån söker på nätet efter sin farfars far t ex, så kan denne hamna just i Rötters Porträttfynd och kanske dementera eller bekräfta att det är NN på fotot. Alltså det kommer många spontana kommentarer, som är jätteviktiga i identifieringsarbetet till Rötters Porträttfynd, som aldrig skulle ske om vederbörande skulle vara tvungen att logga in för en endaste kommentar.


Ann-Mari Bäckman

2016-06-27, 12:18
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jo Ann-Mari jag har nu fått reda på att det är någon frivillig som åtagit sig detta.

Men när man lägger in en kommentar som man jobbat med under åtskilliga timmar och väntar och väntar och väntar på att den ska synas och den inte gör det efter 2-3 dygn, så undrar man ju vad som var fel. Har den inte gått fram eller har jag skrivit något galet eller vad?

Det konstiga är att uppgifter som kan vara avgörande för att någon ska hitta fotona "spolas" medan "chattande" går igenom.

Ett meddelande om orsaken till varför kommentaren inte kommit med är väl det minsta man kan begära?

Lusten att engagera sig i Porträttfynd försvinner ju totalt!


2016-06-28, 19:58
Svar #5

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Hej Marianne och Ann-Mari!


Jag förstod inte att man kunde kommentera i Porträttfynd (under Faktabanken) utan att logga in. Alltså loggade jag in och tittade på era spännande kommentarer på mina foton i Porträttfynd. Under varje kommentar står det då "svar" med blått. Jag tryckte på den och skrev ett långt svar på din kommentar Marianne på foto #167159. Har du fått det på något sätt? Det syns inte medan andra kommentarer jag lagt in som nya kommentarer finns synliga.


Och visst, lite tråkigt att det dröjer lite innan kommentarerna syns, men jag tycker inte att det gör något. Det är fantastiskt att någon vill åta sig detta frivilligt. I den här branschen är man ju van vid att saker tar tid. Den moderna tekniken har ju ändå gjort allt så oändligt mycket snabbare och enklare.


Vänliga och tacksamma hälsningar
Eva W

2016-06-29, 10:38
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Eva!

Alla kommentarer kommer inte med.
Jag vet egentligen inte vad som är "tillåtet", men jag har i alla fall uppfattat Porträttfynd som att det inte är något "chattforum" utan mer för inläggning av uppgifter som eventuellt och förhoppningsvis kan leda till att någon hittar fotona och kanske kan hjälpa till att identifiera människorna. För min del tycker jag att "diskussioner" kan föras här i Anbytarforum istället. Men detta är MIN syn på saken. Jag vet inte vad administratören har för kriterier för att en kommentar ska komma med eller inte.

Du kan exempelvis starta en ny rubrik här under Gamla bilder - Porträttfynd (enskilda bilder) [längst ner] - där du skriver albumets nr #167143 (och eventuellt något mer - t ex "Olly Petersons album" eller vad du själv väljer). Här kan du lägga in andra foton ur albumet, dvs de som inte är kabinett- eller visitkort.  Och här kan vi "diskutera" och kommentera mer allmänt.

Genom att klicka på mitt namn bör du få upp min mejladress och om du vill kan du mejla mig direkt istället - dvs det långa svaret på min kommentar till foto #167159 som du skriver om. Jag har inte fått något meddelande om detta.

Mvh
Marianne



2016-06-30, 07:37
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!


Så tråkigt att du upplever Rötters Porträttfynd, så negativt. Själv känner jag inte igen mig i det du skriver, mer än att godkännande och kommentarer kan dröja, men det stör inte mig. Huvudsaken att de kommer med. Så du upplever att vissa kommentarer du gör inte kommer med? Du kan anmärka på detta genom att maila till, är det info@genealogi.se? Jag kommer inte ihåg epostadressen.


Du skriver att det chattas i Porträttfynd? Jag har inte märkt något sådant! Kan du ge exempel på det, för det kan ju hända, att jag missat just det.


Jag har en känsla av att du tycker att jag försvarar hur Porträttfynd sköts. Det gör jag inte!!!! Däremot upplever vi det helt olika och jag respekterar dina åsikter. Eftersom du känner dig missnöjd, så tycker jag absolut att du ska framföra dina åsikter till de som har hand om det, annars blir det ju ingen ändring.


(jag tycker det är så trevligt att någon annan också, tar sig an att hjälpa till med identifieringen av de gamla korten.)


Ann-Mari



Ann-Mari Bäckman

2016-06-30, 12:26
Svar #8

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!

Först och främst vill jag påpeka att jag tycker Porträttfynd är något helt fantastiskt BRA!
Och jag tycker att du gör en oersättlig insats!   

Jag tycker dock att systemet är alldeles för tungrott.
Dels att man inte ser kommentarerna direkt, dels att man inte kan redigera (sina egna) kommentarer senare (efter inloggning).
Men det som gör mig så fruktansvärt ARG är att vissa kommentarer inte kommer med! Det har hänt mig flera gånger.
Kommer det verkligen in så många ”konstiga” kommentarer att någon måste sitta och godkänna dem innan?
Kan man i så fall inte ta bort de kommentarerna senare och i samband med det meddela avsändaren om orsaken?
(Alternativt att man meddelar orsaken till varför kommentaren inte kom med vid nuvarande system.)

Det känns fruktansvärt förnedrande när ens kommentar - som man jobbat med i många timmar, veckor och ibland månader - inte kommer med. Om man ändå hade fått ett meddelande om orsaken så hade man kanske accepterat det, men kommentaren bara NEGLIGERAS. Man undrar förstås vad som blev fel och detta skapar så mycket negativ energi!

Det borde kanske även stå lite bättre instruktioner till hur man kommenterar så att det inte blir något ”chatt-forum” typ Facebook. Meningen är väl att fotona i Porträttfynd ska hittas vid exempelvis googling och då behövs inte så mycket mer information än namn, tidsangivelser och orter - plus bekräftelser eller dementier? Anbytarforum-Gamla Bilder-Porträttfynd, enskilda bilder (och/eller album, tycker jag ska läggas till) är ju ett mycket bra komplement till Porträttfynd, där man kan ”diskutera” och lägga in andra foton ur albumet.

Det är dock inte så ofta jag engagerar mig i Porträttfynd då det tar väldigt mycket tid. Men de gånger jag gör det letar jag efter minsta tillstymmelse till ledtråd i albumet och försöker sedan forska fram eventuella samband. Även om de människor jag får fram är helt fel så finns det i alla fall några namn eller orter att förhålla sig till så att någon kan hitta dem och förhoppningsvis bekräfta eller dementera mina antaganden.
”Okänd” står det på alltför många av fotona och ingen människa kan ju hitta dem då!



En sak jag undrat över är om det finns begränsat med plats till varje foto i Porträttfynd och det kanske är därför vissa långa kommentarer inte kommer med?



Har vi kommit ifrån det ursprungliga ämnet nu – eller?  :)

2016-06-30, 21:08
Svar #9

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Hej igen båda!
Nja, jag vet inte om vi kommit ifrån ämnet. Jag TROR att vi inte förstår varandra nu, jag inser att jag kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg så jag försöker igen.


Det handlar om att jag inte finner några instruktioner för hur man gör rent praktiskt på Porträttfynd (i Faktabanken) och därmed inte vet hur/vad jag förväntas göra. Såhär menar jag: På foto #167159 såg jag att du Marianne lämnat två olika kommentarer. Det gladde mig väldigt att få hjälpen med tidsbestämmelsen i din första "Kommentar". I din andra "Kommentar" funderar du kring om det kan vara Maria Malvina och om åldern kan stämma. Jag ville då själv lägga in en tredje kommentar. För att göra detta tryckte jag på "svar" vilket står precis under var och en av de kommentarer som skrivits. Detta ordet "svar" som man kan trycka på syns när man är inloggad - men inte när man inte är inloggad.


Det jag då skrev som svar var inget konstigt, jag bekräftade att jag tror att det är Maria Malvina på fotot (även om jag inte kan bevisa det), några få ord  om henne, var hon levde, dog och ligger begravd. Inget mer än vad som står på flera andra foton - så jag tror inte mitt svar blivit bortsorterat utan kanske snarare att det är att jag gjort fel rent praktiskt. Man kanske inte ska trycka på "svar" under respektive kommentar utan istället på knappen "Kommentera" när man vill skriva något. Men - som sagt - jag hittar ingen instruktion kring detta.


Jag får skriva ett mail och fråga.


För övrigt tycker jag att Porträttfynd är väldigt välfungerande, jag hoppas att ännu många fler lägger in sina foton. Ni båda gör ovärderliga insatser och har hjälpt mig flera gånger. Jag hoppas att jag så småningom själv kan hjälpa till att identifiera foton.


MVH
Eva W






2016-07-01, 07:36
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil

Eva!

Vänd dig till nina @genealogi.se och fråga när man ska använda sig av Svar. Hon har skött/sköter om det tekniska för Porträttfynd.


Jag brukar alltid välja kommentera, men jag är inte inloggad då (har lite svårt för detta med att ha olika inloggningsuppgifter på olika ställen i Rötter.)



Marianne, om man bara får ha en begränsad text, som kommentar, så borde det stå någonstans. Jag tycker att du absolut ska fråga varför inte din text kom med (info@genealogi.se). Såg du texten, som kommer upp, när man har skickat iväg en kommentar/bild, i så fall var då kommentaren ivägskickad? Om man sitter och skriver ned en massa text med mycket årtal, namn, källor, så vill man ju veta att det man skickar iväg blir godkänt och om det inte blir det, så bör man ju få veta varför.



Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2016-07-02, 11:15
Svar #11

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Eva!

Nu har jag äntligen fattat vad du menar med "svar" i Faktabankens Porträttfynd! Detta ord kommer enbart fram när det är du själv som lagt in fotot och det krävs då att du är inloggad. Vart detta svar tar vägen har jag ingen aning om, men det kan säkert Nina svara på.

Har du förresten fått det PM (personliga meddelande) som jag skickade till dig angående skilsmässohandlingar? Din mejladress kom inte upp när jag klickade på ditt namn, men det gick att skicka ett PM som förmodligen går via någon mellanhand.



Ann-Mari!

Efter mejlande till både Info och Nina samt att jag sände kommentaren en andra gång mm så kom kommentaren till slut in efter kanske 10 dagar eller något sådant - minns inte exakt.
Men det känns inte så bra att besvära Nina med allehanda frågor då jag förmodar att hon har fullt upp med det Nya Anbytarforum. Hon tycks ju vara ensam om att ha hand om det tekniska. Hon svarar dock alltid snabbt och mycket vänligt på frågor man ställer.
Det hade varit bättre om man kunde få direktkontakt med "administratören" - helst även namnet. Nu känns det som att någon mystisk anonym figur sitter och godtyckligt bedömer om ens kommentar ska bli godkänd eller inte.

Kanske är det fler än jag som upplever Porträttfynd som "trögt" och det är kanske orsaken till att inte så många vill engagera sig?


Mvh
Marianne

2016-07-15, 15:00
Svar #12

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil

Hej båda!
Jag har mailat Nina. Hon har semester men återkommer säkert när hon är tillbaka. Och ja, jag har nu sett och förstått var de personliga meddelandena finns. Man lär sig hela tiden!
Tack igen
Eva W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna