ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lantmäteriet. Historiska kartor, Hållnäs, Göksnåre, Storskifte 1823, sid 4  (läst 1394 gånger)

2016-06-26, 22:25
läst 1394 gånger

Utloggad Tommy Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:39
    • Visa profil
    • www.goksnarehistoria.blog.se
Hej!
Kan någon hjälpa mej med texten som börjar med "1824" enligt bifogade bild.
Jag förstår en hel del men får inte ihop sammanhanget och vill vara säker.


Hälsningar Tommy

2016-06-27, 09:41
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan!

Här är texten:
År 1824 den 1 April företog sig åter undertecknad med Gjöksnåre Ägors afmätning, då  kartan straxt efter blef Completterad jämte förehades någon Gjerdesgårds delning som medtog tiden till den 14 i samma Månad, då undertecknad lämnade Byn utan att förspörja något klander mot åker delningen, men väl påtänktes och och omtalades det halfva skattefrälsemantalet som innehafves af Eric Nilsson skulle till både åker och äng blifva utbrutit, och på en sida lagdt, hälst som Eric Nilssons gårdstomt med alla Hus ligger tämmeligen afsides ifrån de öfrige grannarne.

I övrigt framgår av skifteshandlingen att hemmanet dels ägdes av Carl de Geer, vars andelar brukades av 10 bönder (A-K) med 2 2/5 öresland vardera, samt Erik Nilsson som ägde 3 öresland (L).

mvh Lennart

2016-06-27, 16:37
Svar #2

Utloggad Tommy Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:39
    • Visa profil
    • www.goksnarehistoria.blog.se
Stort tack Lennart!
Kombinationen meningsbyggnad/språkbruk och handstilar är knepigt tycker jag, men du verkar ju behärska det storartat.
Jag tycker fortfarande att den delen av texten som börjar "men väl påtänkes..." är lurig vad gäller vad som menas.
Fick Eric Nilsson både åker och äng utbrutna och lagda på ena sidan (byn) eller borde han ha fått det eller hur ska man "översätta" det till dagens svenska ?


Hälsningar Tommy

2016-06-27, 21:14
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen!

Jag håller med om är det inte är så tydligt. Men lantmätaren hade ritat klart och de olika brukarnas andelar har angivits när han lämnade byn 14 april 1824. Om Eric Nilsson fick åker och äng utbrutna måste det ju skett senare, och det borde ha påverkat de andras skiften. Det finns faktiskt ett senare skifte på Lantmäteriet, 03-HÅL-31, "för att till slut bringa --- påbörjad storskiftesdelning". Bäst att du kollar denna förrättning också, så kanske det klarnar.

mvh Lennart

2016-06-28, 16:18
Svar #4

Utloggad Tommy Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:39
    • Visa profil
    • www.goksnarehistoria.blog.se

2016-06-28, 22:15
Svar #5

Utloggad Tommy Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:39
    • Visa profil
    • www.goksnarehistoria.blog.se
Hej igen, jag måste komma tillbaka.
Var hittar, du Lennart, det skiftet 03-HÅL-31 ?
Jag har många gånger sökt på olika sätt men den har jag aldrig sett.


Nyfiken Tommy

2016-06-29, 12:39
Svar #6

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan!

Ja, det är inte så lätt att hitta tycker jag heller. Det fungerar om man gör så här:
Välj avancerad sökning, ej via karta
Välj Lantmäterimyndigheternas arkiv
Uppsala län
Hållnäs socken
och välj akt 03-HÅL-31
Ska fungera.
Du kan även strunta i att välja akt, så får du en lista på allt, bl.a ett register där du kan hitta rätt hemman.

Hoppas det funkar nu!
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna