ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsförvisad Lars Hansson Fackt  (läst 897 gånger)

2016-06-27, 21:02
läst 897 gånger

Utloggad Karin Höijer

    *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-06-27, 22:56
    • Visa profil
    • Höijers släktträd
Jag har i mitt träd en Lars Hansson Fackt, f. 1788 i Västeråker, Uppsala län. I mars 1811 blev Lars Hanson Fackt värvad som soldat no 56 (Ångelsta) vid Upplands regemente och blev sedermera interimsavskedad i april 1818.
 
Sista anteckningen jag kan hitta om Lars Hansson Fackt är i Åland (C) AI:6 (1814-1826) Bild 18 / Sida 11 där han var skriven som soldat fram till och med 1818. Hustrun Cajsa Jansdotter dyker sedan upp hemma hos sin mor och far i Danmark tillsammans med det enda barnet. Anteckningar om Lars Hansson Fackt följer sedan Cajsa Hansdotter ända fram till hennes död in i bouppteckningen.

Men vad hände med Lars Hansson Fackt!? Jag har hittat en notering här: Danmark (C) AI:12 (1824-1830) Bild 175 / Sida 168 På hustrun Cajsa står "Dess man Afsked Sold: Lars Fackt Länsförvist. N. Kopp."

Kan det vara Ljusnarsberg? Har tittat i inflyttningslängderna för Ljusnarsberg 1816-1830 men kan inte hitta Lars Hansson Fackt någonstans.

Nu undrar jag dels om det finns någon som vet vad "länsförvist" kan betyda, och dels om det händelsevis kan vara någon som vet vad som kan ha hänt med Lars Hansson Fackt.

Vänliga hälsningar
Karin Höijer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna