ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genestorp Östra Gården  (läst 642 gånger)

2016-07-01, 11:09
läst 642 gånger

Utloggad Maj Ihrstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 18:03
    • Visa profil
Hej!
Jag har funnit min anfader i Nöbbele, Genestorp Östra Gården. Han är född 24/1 1771 och jag finner honom fram till 1788 då har han funnits på Knipan. Även hans syster Ingeborg finns där född 1765. Daniel Johanneson står att han flyttat till Lekaryd 1788. Systern kan jag följa hela vägen hon är borta ett tag, gifter sig och kommer tillbaka och finns kvar på gården likaså hennes släkt fram till idag. Daniel finns sedan 1792 i Västerås och då har han tagit namnet Österberg. Han har kommit från Stockholm, Västerås, Örebro,Latorp och Garphyttan där han gifter sig. Har jobbar som betjänt, bokhållare, nämndeman och skollärare. Min teori är att följt med någon av herrskapet. För när han dyker upp i Närke arb. som betjänt hos Axel de Frese och runt i bygden finns stora gårdar och där finns folk från småland som arbetar som betjänter o kammarpigor. Daniels halvsyster Christina "Stina" kommer upp till Garphyttan och gifter sig med en smed Säfström.
Hoppas någon kan hjälpa mig att söka vidare.
Mvh Maj i Latorp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna