ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ignelli  (läst 914 gånger)

2016-07-02, 12:11
läst 914 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Jag har nyligen sprungit på en släktskröna.
Den går ut på att min släkt Ignell skulle härstamma från en invandrare från Italien. Han skall ha hetat Ignelli och invandrat till Sverige 1618 och bosatt sig här under namnet Ignell. Detta efter att han flytt från Italien eftersom hans bror, som var regerande kung/furste, ville döda honom då folket ville ha honom till regent i stället.

Källorna till denna historia är
- Ett brev som beskriver ett möte 1866 mellan en Ignell-släkting och en fil dr Lundberg (möjligen släkt med en av NK’s grundare Karl Magnus Lundberg, som skall ha varit närvarande vid mötet) och där denne Lundberg, när han hör släktingens efternamn, drar slutsatsen att Ignell-personen måste härstamma från den italienska furstesläkten Ignelli och närmare bestämt en Ignelli/Ignell-person som invandrat till Sverige.
- En anteckning i en gammal bibel (tyvärr förstörd i en eldsvåda på 1870-talet) om att en förfader (ff ff till en namngiven Ignell-person) skulle ha kommit från Italien 1618 och vara av furstesläkt och ha flytt från dödshot av sin bror.

Genom egen forskning kan jag bekräfta att invandraren Ignelli inte kan vara anfader till vår Ignell-släkt. Däremot skulle det vara intressant om man kunde bekräfta om det finns någon sanning bakom Ignelli-historien. Man har svårt att tro att det hela är en helt påhittad skröna. Om Ignelli funnits skulle han kunna vara anfader till någon av de Ignell-personer som levat i Sverige på 1700-talet och vars ursprung jag inte kunnat spåra, bara att de inte kan vara mina anfäder. Se forum-ämnet Ignell/Ingnell.

Är det någon som har en idé eller något tips om var man skulle kunna leta efter/hitta en italiensk invandring som skett på tidigt 1600-tal? Enda ”fakta” som finns är namnet Ignelli och han skall ha kommit till Sverige 1618. Tyvärr dock ingen uppgift om var i Sverige han bosatt sig.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna