ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stamkort  (läst 1595 gånger)

2016-07-04, 12:32
läst 1595 gånger

Utloggad Kenneth Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 17:58
    • Visa profil
Hej. Jag bifogar här en del av min fars stamkort.
Och jag undrar vad tjänstgöringens benämning betyder för 1939-1946.
Hans reg. station var som framgår I6. Alltså Kristianstad. Men gjorde han sin beredskap i Kristianstad?

Med vänlig hälsning, Kenneth

 

2016-07-05, 06:58
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Kenneth, din pappa gjorde sin värnpliktsutbildning i Norra skånska infanteriregementet (I6). Detta skedde i försvarets fredsorganisation. Efter fullgjord grundutbildning fick man en krigsplacering i försvarets krigsorganisation. Rep-övningar gjordes sen vanligtvis i krigsorganisationen.
 Grundutbildningen gjorde han år 1933 enligt stamkortet samt repövningar 1933 och 1934.
 Under andra världskriget var han inkallad till beredskapstjänstgöring, bl.a. 1939, 40, 41 och 43. Denna tjänstgöring gjordes vid det förband han var krigsplacerad vid och detta förband var knutet till I6. Var detta förband var placerat under de olika krigsåren har säkerligen varierat och inget som direkt framgår av stamkortet men det var beredskapstjänstgöring, säkerligen vid landets gränser. Det fanns en linje av försvarsbunkrar längs Skånes kust, den sk. Skånelinjen.
 Skånelinjen, även kallad Per Albin-linjen, var en mer än 500 kilometer lång försvarslinje (fortifikation) som uppfördes längs den sydsvenska kusten under andra världskriget för att skydda området mot en befarad fientlig invasion.
 Så, det är väl troligt att din pappa tjänstgjorde i Skånelinjen åtminstone under en del av den beredskapstjänstgöring han gjorde.
 Pröva att kontakta Krigsarkivet, de bör ha information om var hans förband tjänstgjorde under krigsåren. De bör även kunna tolka vad texten i kolumnen ”Tjänstgöringens benämning” under krigsåren betyder.
 Din pappa gjorde även en repövning 1956 för att sen avregistreras som värnpliktig 1959.

[/size]Eftersom din pappa gjorde sin grundutbildning 1933 så bör han varit 20 år 1933 (man inträdde i värnpliktsåldern när man blev 20 år vid denna tid) och därmed född 1913. Man utträdde ur värnplikten vid 47-års ålder och om din pappa avregistrerades 1959 så bör han dock vara född 1912. Vilket år han är född vet du säkert. /Hans[/size]

2016-07-05, 10:20
Svar #2

Utloggad Kenneth Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 17:58
    • Visa profil
Tack Hans, för en utmärkt redogörelse.
Jag kopierar detta och arkiverar bland min fars dokument.
Du har helt rätt. Han föddes 28e april 1912, i Landskrona.

Jag måste bara visa dig en bild från hans beredskap. Det ser ju somrigt ut, så jag tror det är från 1940. Min far är mannen med släggan. Men det ser inte ut att vara från skånska kusten.

Med vänlig hälsning, Kenneth

2016-07-06, 06:39
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Ja, det är en bra bild. Det är svårt att säga vad den kan vara tagen men soldaterna tycks arbeta med någon form av fortifikationsarbete. /Hans[/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna