ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En okänd fader som jag inte vet hur jag ska kunna hitta  (läst 2951 gånger)

2016-07-04, 17:27
läst 2951 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej!

Jag har okänd fader som jag länge velat hitta men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har nyss läst Elisabeth Reutherswärds intressanta och lärorika bok "Fader okänd" och lärde mig då bl.a. att kvinnor blev åtalade för utomäktenskapliga barn och tvingades berätta om vem som var fadern före 1778. Från 1917 och framåt så fick de med en barnavårdsman att göra (det löste problemet med en annan okänd fader! :) ). Tiden däremellan är däremot desto svårare och det här gäller ett barn, min farmors styvfar, Adolf, som också är far till alla hennes halvsyskon, född 1887-01-03.

Släktberättelsen om honom, hans syster och hans mor finns på den här sidan http://www.jonnyochannchristine.se/om/slakten/olsson/adolf/

Tyvärr finns det inte mycket att gå på. De syns i husförhörslängden för 1877-1898 i Gråmanstorp (AD Gråmanstorp-(Klippan)-AI-15-1877-1898-Bild-354-sid-350) och de bodde då på en gård/plats som kallas Pherstorp. (Bifogad bild 001.jpg)

En intressant sak är det överstrukna namnet Wolter som klammern pekar på. En spekulation är att det syftar på den okände fadern men någon Wolter (eller Walter) har jag inte hittat i folkräkningarna. Nelly Fredrika hade också Wolter som efternamn när hon flyttade.  (AD Gråmanstorp-(Klippan)-B-7-1889-1901-Bild-66-sid-62).  (Bifogad bild 005.jpg)

År 1900 var hon piga i Borås med Walter (med a) som efternamn.

Jag har mailat kommunarkivet i Kippan nu för att fråga om det finns några betygshandlingar eller andra handlingar från Gråmanstorp för så lång tid tillbaka som 1890-talet för att se vem som som står som målsman där.

Jag vet inte fler vägar att prova för att komma någon vart med det här så om någon erfaren släktforskare skulle kunna ge mig något uppslag så vore det väldigt tacksamt.

Nästa år ska släkten Olsson ha släktträff igen och Det hade varit väldigt kul att kunna kröna den släktträffen med ett svar på den här gåtan.

2016-07-04, 18:53
Svar #1

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil

Hej!
I Sveriges dödbok 1901-1913 finns åtskilliga Wolter, bla 5-6 i Skåne, kanske  kan vara något att följa.
Hälsn Mats Olander

2016-07-04, 19:07
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Det är en bra idé och jag har provat den sporadiskt några gånger men jag har inte hittat något som känts som något som varit värt att gräva i. Det är knepigt förstås när det inte finns mer att gå på. Med både ett förnamn och efternamn så hade det blivit en aning enklare åtminstone. Sen är jag inte heller ens säker på om Wolter har med fadern att göra.

Men jag borde kanske borra djupare i det som trots allt går att hitta där.

Dödboks-skivan är hur som helst väl värd vad den kostat så många timmar som den sparat i jakten på anor! Den har gett många andra träffar!

Tack för förslaget. Det är uppskattat!

2016-07-04, 20:30
Svar #3

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Uppdatering ... Nu har jag kollat de manliga Wolter, Volter, Walter och Valter jag hittade som var födda mellan 1800 och 1855 och som dog mellan 1900 och 1901 mot folkräkningarna för 1880 och 1890 utan att jag hittade någon het kandidat. Om det funnits någon som bodde i närheten, helst i samma församling, under de åren så tycker jag att jag borde ha hittat honom på det här sättet. Så det var säkert en bra idé att se på det på det här sättet igen.

Det är förstås lite vanskligt för det kan ju också ha varit någon som flyttat på sig oftare och längre, och det kan vara någon som dog innan 1900, men då måste det nog ändå till något annat sätt för att hitta honom.

Kanske är domböckerna en ingång? En förhoppning kunde ju vara att den okände fadern dömts att betala underhåll för barnens försörjning. Fast det känns som en tunn tråd att dra i. Jag har inte heller mycket erfarenhet av att leta i domböcker än så jag måste läsa på först i så fall.

2016-07-04, 22:32
Svar #4

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil

Hej!
Ett långskott i nattens begynnande mörker:
Ca 15 min med bil från Gråmanstorp sn ligger Höja sn, hur mycket längre med häst och vagn eller leandes en ko vet jag inte.
Enligt Demografisk Databas Södra Sverige (DDSS) föds i emellertid 1874-09-29 en dotter till smeden Johannes Wollter ohh Elsa Pålsd på Mardals allmänning.
Enl Hfl AI:14 i Höja är paret visserligen relativt nygifta men man vet väl hur smeder är!
Paret flyttar till en annan, svårtydd allmänning.
Hälsningar Mats

2016-07-05, 06:18
Svar #5

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Man ska nog vara försiktig med att avfärda något innan man vet så jag sparar en notering om det tills jag vet hur jag ska kunna kolla det :)

Smeder reste omkring en hel del i trakten som jag förstår det så varför inte. Det finns en bok som heter Smedsforska har jag sett och den kanske kan ge några förslag om hur jag ska kunna jobba med det. Men det lär ta tid innan jag kan kolla det för jag behöver lära först.

Tack för tipset!

2016-07-05, 21:06
Svar #6

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Nu är moderns, Botilda Olssons, bouppteckning också kontrollerad och den gav förstås inte heller några ledtrådar om den okände fadern. Eftersom de inte var gifta så är det förstås naturligt att han inte finns  med i bouppteckningen heller så det var ju inte oväntat. Men alla halmstrån ska förstås kollas. Bouppteckningen finns här nu http://www.jonnyochannchristine.se/om/slakten/olsson/adolf/doc/006.jpg

2016-07-05, 21:23
Svar #7

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil

Har ni funderat på DNA.test? Den okända fadern ligger ju inte så många generationer bort. Här behövs knappast särskilda Y-tester utan FTDNA:s FamilyFinder borde räcka.
/Mats

2016-07-05, 21:49
Svar #8

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Ja jag har ju tänkt den tanken någon gång :)

Men jag har inte mycket erfarenhet än av hur de där DNA-testerna görs.

2016-07-07, 09:25
Svar #9

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Nu har jag hittat var Pherstorp låg en gång i tiden också, tack vare Klippans hembygdsförening och Bygdeband, och det låg här https://goo.gl/maps/DiwUozhZ7nJ2

Därmed hoppas jag det ska bli möjligt nu för kommunarkivet i Klippan att hitta vilken skola Adolf Olsson gick på. Sen om det skulle kunna vara hans okände far som står som målsman istället för hans kända mor är ju förstås tveksamt.

Hembygdsföreningarna och den verksamhet de bedriver är verkligen guld värd för alla oss som håller på med släktforskning också! Ibland tänker jag att hembygdsföreningarna och släktforskningsföreningarna borde gå ihop istället eftersom de har så mycket intressen gemensamt! :)

2019-03-14, 09:59
Svar #10

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Genom DNA har det visat sig att jag har släkt från bl.a. Gråmanstorp ( tidigare Gormanstorp efter vikingahvdingen Gorm som lär komma därifrån) och trakterna däromkring. OM jag hade nöjt mig med arkivsök hade jag nog itne kommit till Gråmanstorp. Hursom,  o[size=78%]m du vill göra dna-test är det bara att beställa en kit från Myheritage.com, FTNDA.com, 23andme.com eller Ancestry.com. Tror Myheritage har extrapris just nu. Det tar minst  några  veckor innan du får resultatet och en vecka eller så för att få själva testen. Inga problem eller klurigheter med att ta testen. Det är lätt! När du en gång fått dina resultat kan du ladda upp dem på olika sajter för att se vika dna-släktingar som registrerat sig där.  På Ftdna har jag över 4000 släktignar. Det var där jag htitade dna-släktingarn som så småningom ledde mig  Gråmanstorp medelst sökningar i Riksarkivet.[/size]


2019-03-14, 10:12
Svar #11

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack! Jag håller med!  :)
Och därför så lät vi så sent som i januari i år testa de tre av den okände faderns barnbarn sm fortfarande lever. De testades i FTDNA där det finns fler skandinaver men resultaten har delats med MyHeritage också eftersom det ju går att göra utan kostnad, och visst har det gett tusentals träffar! Problemet är bara att släktskapet för nästan alla ligger så långt tillbaka i tiden så att det blir svårt eller omöjligt att reda ut släktskapet.

Men jag håller med om att det här sannolikt ändå är den bästa vägen att komma vidare. Det finns några få lite halvintressanta träffar som precis har dykt upp hos MyHerigage och jag är igång med att undersöka dem. Men ju fler som testar sig ju större är också chansen att det ska komma in en fullträff rätt som det är en dag inom något eller några år. Om den kände farfarn, som det handlar om i det här fallet, fick fler barn med någon annan kvinna och barnbarn till honom låter DNA-testa sig så borde det ge en träff till någon som är väldigt nära släkt.

Det är nästan tre år sen jag skrev det första inlägget i den här diskussionstråden och då var DNA-tester fortfarande väldigt nytt men nu har det fått så stor användning så att det börjar bli alltmer användbart.

2019-03-14, 10:16
Svar #12

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Det var genom att börja bygga ett spegelträd som jag kom till Gråmanstorp (indirekt).


Men du och jag kan vara dna-släkt. Vad heter du på FTDNA?

2019-03-14, 10:20
Svar #13

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag heter Jonny Andersson där och även min far, två av mina fastrar, en moster och en morbror finns med där. Det blev 12 DNA-test totalt från december till januari i år  :)

Ja, på min farmors sida och inte minst hennes halvsyskons sida (de som har en okänd farfar) har jag så mycket släkt i Gråmanstorp så att jag ibland har funderat på om det inte fanns risk för inavel  ;D

Men visst, det var är väldigt stor församling också i i kyrkböckerna.

2019-03-14, 10:54
Svar #14

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Ja, inavel var ju ganska vanligt för inte så länge sedan. När min syster ville gifta sig med sin kusin, skickades kusinen utomlands (fungerade som planerat). Det var visserligen ett tag sedan men jag ligger nog en generation framför  (bakom?) dig i tiden. Mina föräldrar har varit döda ett tag.
Jag är släkt med mängder av Anderssons på FTDNA. När jag söker efter Jonny Andersson får jag ingen träff; däremot står det att jag har två, 1 - 2,  sådana släktingar.  Vad heter dina föräldrar på FTDNA?

2019-03-14, 11:14
Svar #15

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Fast än så länge har jag inte hittat någon känd inavel, men många släktingar är det i alla fall i Gråmanstorp och församlingarna runtomkring.
Det kan ju vara så att vi faktiskt inte är släkt, eller att släktskapet är mer avlägset. De namn du kan söka efter om det är på Andersson-sidan är Lisbeth Ericsson och Ingrid Eliasson (mina fastrar), Börje Andersson (min far). Eller om det är på Olsson-sidan som jag kallar den efter deras far Adolf Olsson (vars far är okänd) så är det Jenny Månsson, Kerstin Björklund eller Per Olsson du ska leta efter. sen har jag släkt med ursprung i trakterna runt Sösdala på min mammas sida (hon dog 2011 och är alltså inte testad, hennes DNA är representerat av mig själv) och de som är testade där är Birgit Lydén och Alf Kristiansson.

2019-03-14, 12:00
Svar #16

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Björklund har jag flera dna-släktingar som heter men inte just din ana. VAd gäller de mer vanliga  patronymika ger jag nog upp.
Håller på med ett spegelträd som tagit mig ner till Skåne och många dna-släktingar, en del med ovanligare namn som Sibeth och STemmer.
Men jag kan inte länka dem till nutid och än så länge inte heller till mitt eget släktträd. Försöker på andra håll.


Lycka till med ditt sök!



2019-03-14, 12:04
Svar #17

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Ja, det är ju så här det är med DNA-släktforskning. Det blir ofta ett hopplöst letande eftersom de flesta ligger så långt tillbaka i tiden så att det inte går att klara ut släktskapet. Om två-tre år så har kanske dubbelt så många skandinaver testat sig och då borde det ge många fler närmare träffar. Själv hoppas jag hitta den där okände farfarn, som möjligen hette Wolter eller Walter i efternamn.

Kerstin Björklund föddes med namnet Olsson, men heter Björklund i FTDNA. Men det förstod du nog redan gissar jag.

Tack för en intressant DNA-diskussion!  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna